Ik ben dit topic begonnen om het van mij af te kunnen schrijven en om andere te informeren met mijn ervaringen mochten ze voor dezelfde keuze komen te staan. Ik heb jaren geleden voor het laatst wat gepost op Bokt, dus mocht het verkeerd staan, let me know!

Ik zal ons eerst even kort voorstellen, Sam is mijn 19 jarige e-pony fjordxpaint die ik heb gekregen toen hij 5 jaar oud was en ik net 14 jaar, en echte penny pony dus

In 2022 zag ik afwijkend weefsel op de penis van mijn e-pony Sam. Verschillende artsen gesproken en uiteindelijk zijn we op de polikliniek gekomen van Universiteit kliniek Utrecht voor paarden. Hier kregen we het horen waar we al bang voor waren, Sam had kanker. Een snelgroeiende en agressieve tumor genaamd Plaveiselcelcarcinoom op de punt van zijn penis.

We kwamen voor de keuze te staan, Sam laten inslapen, zijn penispunt amputeren om de kanker tijdelijk te stagneren of gehele penis amputatie en urineweg omlegging zodat hij moet leren plassen als merrie. Dat laatste vonden wij, gezien zijn leeftijd van toen 17 jaar, zware operatie, zwaar herstel en de kans dat hij standaard zijn benen onder zou plassen, te heftig. We hebben toen gekozen voor de penispunt amputatie omdat we hem te fit en te jong vonden om hem zo maar in te laten slapen.
De operatie is goed gegaan, hij heeft 5 dagen op de kliniek gestaan met boxrust en mocht daarna weer naar stal. Ook hier heeft hij ongeveer 2 weken op stal gestaan en overdag in een paddock. Daarna mocht Sam weer terug de kudde in en leek er net alsof er niks gebeurd was. We waren ontzettend blij met dit spoedige herstel en 2 jaar bleef de resterende kanker rustig.

Tot ik 1,5 week geleden tijdens het uitschachten bij de tandarts, weer onrustig weefsel zag. Mijn hart brak want ik wist, dit zal waarschijnlijk in slapen worden of toch die zware operatie. Maandag eindelijk kunnen bellen met de kliniek en de arts van toen kon mij nu gelukkig weer te woord staan. Tot mijn verbazing vertelde ze dat er een nieuwe manier van opereren is waardoor Sam wel kankervrij wordt en zijn hele piemel geamputeerd wordt maar hij toch beneden kan blijven passen. Deze operatie zou zeker zwaar worden maar minder zwaar dan de andere die 2 jaar geleden mogelijk was. Ze werken nu met meerdere chirurgen waardoor het paard minder lang op zijn rug hoeft te liggen en ze minder tot geen complicaties krijgen.

We hebben er goed over nagedacht en besloten Sam nog 1x zo'n kans te geven op hopelijk nu echt, een kankervrij leven! Maandag 29 April krijgt hij een fitcheck en voelen ze aan de lymfen of daar geen knobbeltjes zitten. Is dat wel het geval of komen er andere dingen aan het licht, dan komt Sam lekker mee naar huis en maken we er hier nog een fijne tijd van samen. Is hij goed gekeurd dan wordt hij dinsdag meteen geopereerd en blijft hij 2 weken op stal in de kliniek.
Ik zal regelmatig hier wat posten, mocht je interesse hebben dan kun je ons ook volgen via Magichorsesam op instagram!
Liefs Dhana