Hoesten: hooi stomen of voordroog... onderzoeksresultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Hoesten: hooi stomen of voordroog... onderzoeksresultaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-21 15:29

Mijn merrie heeft last van terugkerende luchtwegproblemen.
Ze staat onder controle van een arts, heeft meermaals onderzoeken ondergaan en doet het vooralsnog het beste op een dieet van gestoomd hooi uit een bak waar ze niet met haar neus in kan wroeten, wat etherische olie erover, dagelijks vernevelen met de Flexineb en in voorjaar en najaar extra aandacht voor de weerstand.
Darmgezondheid heeft ook altijd de aandacht aangezien luchtwegen & darmen een nauwe connectie hebben.

So far so good zou je zeggen....
Mooi vers en duur geanalyseerd hooi, stomen in de Haygain, alles altijd netjes schoonhouden.... maar toch, kan ik zeggen dat het echt 100% gaat? Of zelfs 90% goed? Nee... het wisselt.
Ik wijt dat dan aan pollen, of stuifzand, of zwaluwen.....

Maar vandaag valt mijn oog op iets anders:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6236910/

https://www.horsetalk.co.nz/2018/11/17/ ... ic-horses/

(onderwerpen die blijkbaar ook hier ter tafel zijn gekomen: https://www.equine-congress.com)

In het kort:
Er is een astmatische groep paarden onderzocht en een controlegroep van niet-astmatische paarden.
Ze hebben ze eerst 5 dagen allemaal gestoomd hooi gevoerd en elke dag de effecten gemeten (slijmaanmaak, hoeveelheid sporen in het slijm en klinische klachten), daarna 26 dagen pauze, en toen 5 dagen droog hooi gevoerd.

5 dagen droog hooi kwam, uiteraard, niet heel goed uit de bus.
Meer slijm, meer sporen, meer klinische klachten.
Maar... en hier ben ik verbaasd: het gestoomde hooi zorgde voor beduidend minder slijmaanmaak, en er werden minder sporen gevonden. Toch beterden de klinische klachten niet echt.
In beide gevallen namen kwalijke effecten in de longvloeistof toe.
Voorlopige conclusie lijkt te zijn dat in gestoomd hooi blijkbaar sporen zitten die niet voldoende verdwijnen maar dus ook nog niet specifiek gevonden of gemeten/ bekend zijn.

Laatste punt: ik lees dus hier en daar een grote voorkeur voor voordroog, omdat voordroog (mits correct geoogst en verpakt) absoluut minder schimmels zou bevatten en dus veel veiliger is voor hoestende paarden.

Voordat ik nou mijn Haygain de deur uit knikker en hooi uit plastic ga voeren dacht ik eens te kijken wie zich hier nog meer in verdiept heeft.....

nnicolex

Re: Hoesten: hooi stomen of voordroog... onderzoeksresultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 15:30

Ik volg even! Ben hier ook heel benieuwd naarz

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 15:55

Mijn paard heeft juist door het voeren van voordroog luchtwegklachten gekregen. Ik heb ooit een pak gehad waar achteraf wat schimmelsporen in bleken te zitten. Viel totaal niet op, maar mijn paard is toen ontzettend benauwd geweest, pompen.. prednison en ventipulmin gehad.. En zijn longen zijn nooit helemaal hersteld.
Dat vind ik het gevaalijke aan voordroog. Er hoeft maar een klein gaatje in te zitten of iets net niet helemaal goed zijn gegaan, en die schimmelsporen verspreiden zich zo snel en zijn soms lastig te herkennen. Ik heb sindsdien dan ook geen voordroog meer durven voeren.

Inmiddels voer ik soms weer droog hooi, en soms heb ik een partij met meer stof en stoom ik het weer. Hier merk ik wel dat het hoesten stopt als ik gestoomd hooi voer, en dat hij bij beweging ook minder klachten heeft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 16:00

heb me er niet in verdiept, maar je moet wel een beetje kijken naar wat voor hooi uit plastic je dan wil gaan geven.
mijn ruin kan dus geen gewoon hooi eten ,gaat daar van hoesten.
of het geweekt is of niet…stomen niet geprobeerd,vanwege de kosten ga ik dat ook niet doen.
en hooi uit plastic…. dus echt van dat superdroge, blijft toch een bepaalde schimmel of iets houden waar hij op reageert en daar gaat hij ook op hoesten.

maar voordroog niet.
dat gaat altijd goed, ik denk dat dat toch komt van de melkzuurbacteriën die iets doen met de bacteriën hooi waardoor datgene waar hij niet tegen kan er niet is?

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 16:13

Interessant! Mijne krijgt inderdaad gestoomd hooi. Heeft ook op voordroog gestaan op pension, maar die krijg daar enorm dunne mest van. Ook niet goed ivm darmflora dus. Nu ik alles in eigen beheer heb staat hij dus altijd op gestoomd hooi.
Bij de mijne komen de klachten voort uit allergieen en ik merk dat dus wel aan hem met bepaalde periodes (bloed van bepaalde planten bijvoorbeeld), dan ondersteun ik hem extra met vernevelen met mn flexineb.

Vernon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 16:30

Dit is interessant. Ik heb me niet echt verdiept, maar kan onze eigen ervaring wel delen. :)

Wij hebben ook een pony met astma en die voeren we heel droog voordroog dat we nog stomen in een Haygain. Zij was er echt slecht aan toe en nu heeft ze nergens meer last van. Dus die combinatie lijkt voor ons perfect. Natuurlijk proberen we in de verdere omgang ook rekening te houden. Veel buiten, niet vegen als ze binnen staat, ze staat op vlas, etc. Dit alles bij elkaar zorgt ervoor dat het gelukkig dus goed gaat.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 16:38

Bij mijn merrie kan ik het gelukkig redden met hooi weken, maar de grootste vooruitgang bij haar was te zien toen ze van 10u buiten / nacht op stal naar 24/7 buiten ging. Ondanks buitenluik en rapsodie, niet uitmesten / opstrooien terwijl ze binnen stond en nat hooi bleef ze daar klachten op houden. Net zo’n kuchje met rollen of met de eerste keer aandraven.
Wij overwegen te gaan stomen, maar dat heeft meer met de arbeid van 70-80 kg hooi natmaken te maken.

Overigens is mijn merrie niet astmatisch, maar dampig. Merrie in haar kudde is wel astmatisch en doet het op hetzelfde beleid ook uitstekend.
Bij beide pony’s merken we wel verschil als het zoals vorig jaar zomer lang droog is (stoffig) en bij stalgenoot als er pollen rondvliegen. Beiden hebben het benauwd als nieuwjaarsnacht mistig was met veel vuurwerk.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 16:44

Wij hebben een paard dat bij het minste stofje hoest.
Absoluut de voorkeur voor voordroog. Bij het voeren van voordroog is het hoesten compleet weg, zelfs als ze op stro staat.
Wij geven verder helemaal geen medicatie of supplementen.
Droog hooi gaat uiteraard het slechtste, maar geweekt hooi geeft ook maar matige resultaten.
Stomen niet geprobeerd.
Bij voordroog is het wel belangrijk dat je een goede leverancier hebt want de voordroog van goede kwaliteit maken is vakwerk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 17:16

Bij dat soort onderzoeken komen gelijk weer 100 vragen.

Mijn ruin kreeg luchtweg problemen toen hij een tijd op verpakt spul stond. Was echt niet heel slecht, maar toch een gegeven.

Wij hebben echt wel elke weg bewandell en uiteindelijk hielp niks 100% bij zijn klachten. Wel voor onderhoud vaak vernevelen en veel bewegen met mate.

Mijn merrie van 28 heeft longproblemen, maar is fit. Heeft ook echt mindere periodes gehad met diverse behandelingen.

Wij zijn blijven zoeken naar goed hooi en daar doet ze het goed op. Dat zie je aan het gehele paard. Bij den Hoek pakken ze bijv ook eerst de darmflora aan, wat net als bij mensen de basis is van je gezondheid ( zelf darmpatient)
Zodra ik verpakt voer gaat het daar altijd mis.

Mn merrie is nu niet ernstig benauws, hoest niet of nauwelijks en ziet er ook goed uit. Waar zij echt wel kan tekenen als ze zich minder voelt.
Maar goed hooi vinden is een probleem. Maar als je goed hooi vindt, wat goede structuur heeft, niet teveel rotzooi in zit, en weinig stof bevat, zie ik vooral dat het goed werkt.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 17:43

Super interessant!

Mijn hoester gaat ook helemaal goed op goede voordroog.
Nat hooi at hij erg slecht en hoe veel ik ook gaf, het kwam er gelijk weer uit. Hij nam voedingsstoffen niet meer op, of was er uit gespoeld en hij viel erg af.

Nu van drie verschillende soorten voordroog gehad en dat gaat consequent goed.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 17:47

Ik voer al twintig jaar voordroog uit pak. Daar zie je wel eens een schimmelplekje op zitten maar aangezien voordroog niet droog is blijft het plakken. Heb er eentje , wanneer ik die gewoon hooi geef, dan kan ik direct de da bellen want hij klapt totaal dicht. Ook etherische olien en bvb bremse bremse( tegen vliegen) foute boel.
Wanneer jouw paard astma heeft misschien juist die etherische olie eens weglaten.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 21:06

Van voordroog krijgt die van ons last van zijn darmen, dus hij krijgt (goed) hooi. Natgemaakt/geweekt eet hij pertinent niet, dus het wordt gestoomd. Dat, en de flexineb, houdt hem hoestvrij en dan kan hij zelfs af en toe een plakje droog hooi hebben. Afgelopen winter is onze stomer even bevroren geweest en toen heeft hij dus een paar dagen droog hooi moeten eten, en daar ging hij toch weer wat van hoesten. Was ook zo weer verholpen met myconal in de flexineb, gelukkig.
Kortom wij blijven in elk geval lekker stomen.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 21:40

Ik heb mijn astma paard klachtenvrij met enkel hooistomen. Op enkel voordroog doet hij het ook wel goed. Maar dit heb ik niet getest terwijl hij in het werk stond. Nu stoom ik zijn hooinetten 2 x en hij heeft nergens last van. Ik laat zijn luchtwegen 1 x per jaar helemaal nakijken en sinds het stomen ziet alles er gewoon uit alsof het een "gezond" paard is.

Ik moet er wel bij zeggen dat mijn paard nauwelijks heeft gehoest en waarom ik er achter kwam dat hij wat mankeerde, omdat hij wat minder presteerde, met name op wedstrijd.