Zomereczeem onderzoek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Awarance

Zomereczeem onderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 13:32

Help jij ons mee?

Zomer eczeem / knuttenallergie / jeuk aan staart en manen of de rest van het lijf, wat is wat? Het is een probleem wat veel voorkomt bij uiteenlopende rassen in Nederland. Het valt ons op dat er zeer veel verschil is in verloop en ernst bij paarden met jeuk. Per jaar, per seizoen, per periode, wel of geen deken of wel of geen voerverandering. Het lijkt alsof we met 20 verschillende ziektes te maken hebben.

Aangezien wij veel met voeding bezig zijn en ook dat bij sommige paarden heel goed en snel helpt en bij anderen niet, willen we wat onderzoek doen naar paarden met jeuk en wat er wel of niet invloed heeft op hun jeuk. Wie weet kunnen we nog wat linkjes leggen in het mysterie van zomereczeem. Heb je een paard met jeuk, vul dan de enquête in (één keer per paard). Ken je mensen die een paard met jeuk hebben, stuur de enquête dan door naar hen!

https://forms.gle/GJYPBtVjjdYKqUXD6

MarliesV

Re: Zomereczeem onderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 14:11

Ingevuld, ga je de bevindingen publiceren?

Awarance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 14:16

Zeker weten! We moeten eerst even kijken wat er eruit kunnen halen natuurlijk, maar in de antwoorden die we nu al ontvangen hebben zie je bijv al 2 groepen: paarden die begin zomer al last krijgen en paarden die pas in augustus beginnen, en paarden waarbij gras/voeding veel uitmaakt en paarden waarbij dat allemaal niks scheelt.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 14:27

Ben heel benieuwd! heb je enquête ook even in het zomereczeem topic gepost.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 14:28

Ik zal ze later even invullen. Ik heb hier 2 jeukers staan. Beide verschillend.

Leuk. Wij hebben hier ook eens een heel klein onderzoekje naar gedaan vanuit school :)

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 14:31

Ingevuld!

Bronsveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 15:20

Ingevuld !

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 15:37

Ik heb t ingevuld nav een post op fb die ik tegen kwam

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 15:38

Ook ingevuld, ben benieuwd of jullie er wat aan hebben aangezien ik op veel niet kon antwoorden omdat ik haar pas dit jaar heb gekocht en ze ook net dit jaar jeuk uit (3 jarige).

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 15:39

Hier hebben we wel 2 paarden staan die op luzerne te lijken reageren (van de 4), maar geen paarden met zomereczeem. Sinds we het voer omgegooid hebben (fiber nuggets in plaats van luzernebrok, sojaschroot in plaats van nature's best) lijken ze vrijwel jeukvrij te zijn. Daarvoor slechts 1x dat de hals (niet de manen) kapot geschuurd waren, in de 7 jaar dat we dat paard al hadden.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 15:44

Ingevuld!

Inge_Zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 15:57

Ingevuld!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 16:26

Vraagje voor ik invul. Wil je nu echte exceem paarden of alles wat jeuk heeft? Als het dat laatste is ga je namelijk geen goede steekproef krijgen met je huidige titel.

Awarance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 22:38

Mizora schreef:
Hier hebben we wel 2 paarden staan die op luzerne te lijken reageren (van de 4), maar geen paarden met zomereczeem. Sinds we het voer omgegooid hebben (fiber nuggets in plaats van luzernebrok, sojaschroot in plaats van nature's best) lijken ze vrijwel jeukvrij te zijn. Daarvoor slechts 1x dat de hals (niet de manen) kapot geschuurd waren, in de 7 jaar dat we dat paard al hadden.

Luzerne is bekend als allergeen bij bepaalde paarden, maar we kennen het eigenlijk niet als veroorzaker van zomer eczeem achtige jeuk. Wel bijv bij mok klachten en CPL! Waar kregen jouw paarden precies jeuk?

mooney schreef:
Vraagje voor ik invul. Wil je nu echte exceem paarden of alles wat jeuk heeft? Als het dat laatste is ga je namelijk geen goede steekproef krijgen met je huidige titel.

Alles wat lijkt op zomer eczeem. Jeuk bij staart en manen dus. Of dat dan 'echte' zomer eczeem is blijft de vraag, maar daar is de enquête ook voor.

Bedankt voor het invullen allemaal, we hebben al meer dan 200 reacties verzameld!
Laatst bijgewerkt door Awarance op 16-09-19 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 22:41

Op hun hele lijf, maar vooral de hals (niet de manenkam specifiek). Niet vreselijk, maar wel een duidelijk verschil sinds ze het niet meer krijgen. Het gaat trouwens om een shet en een Fries X haflinger.

Geen mok of cpl (thank god) of iets dergelijks. Als voedingsadviseur hoor ik hem wel vaker langs komen.

ZarahZoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 23:25

ingevuld!

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 23:42

Ingevuld!

Nog nooit een pony met jeuk gehad. Claire is de eerste, dus ben zelf ook zoekende in hoe en wat.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 00:07

Ingevuld

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 00:57

Ingevuld

Awarance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-21 12:00

Hoi allemaal, ik had beloofd om nog een terugkoppeling te geven adh van het onderzoek. Uiteindelijk werd het hele verhaal veel te uitgebreid... We hadden namelijk bijna 400 antwoorden op de enquête waardoor we zelfs iemand anders hebben moeten inhuren om al die data te verwerken. Samen met het literatuuronderzoek wat ik gedaan heb ging er hartstikke veel tijd in zitten. Toen hebben we er maar een E-Book van gemaakt! Hij is te vinden op de webshop van HorseComplete, mochten jullie geïnteresseerd zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 12:25

haha, had ik alleen de eerste post gelezen dus alles ingevuld..
is het al van vorig jaar :+
het staat nog steeds online!

heb je een link van die webshop?