Hitteuitslag bij paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xrobbiee

Hitteuitslag bij paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-19 22:27

Aangezien het er op lijkt dat het morgen gewoon weer 30 graden wordt kom ik toch maar bij bokt voor hulp..
Het lijkt er op dat mijn paard een soort hitteuitslag heeft denk ik, ze heeft over haar hele rug en buik allemaal kleine bultjes. Te klein en te veel voor insecten steken.
Wat doe ik er nu al aan om het zo comfortabel mogelijk te maken voor mijn paard?
Sochtends gaan ze van 7-11 naar buiten, dan op stal en rond 18 weer naar buiten tot 10.
Tussen de middag in de stal is er schaduw en als de wind gunstig is een windje, als het lukt probeer ik tussen de middag nog even af te spuiten.
Paard is donkerbruin, bijna zwart en heeft altijd al moeite gehad met warm weer maar dit heb ik nog niet eerder gezien. Ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft en misschien een oplossing heeft? Heb nu zo een medelijden met haar want ze heeft het echt heel zwaar met dit weer.

Nirvana_

Re: Hitteuitslag bij paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 22:32

Hier precies hetzelfde. Vond het eruit zien als zonne allergie, met name schouder en lies/achterhand. Alleen heeft ze dus continue op stal gestaan waar het doortocht, in de schaduw dus.

Hier lijkt ze er geen last van te hebben, geen jeuk oid. Morgen even aankijken en anders sturen we foto's door naar de dierenarts.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 23:01

Staat er een eik langs de wei/paddock?
Mijn paard heeft ook kleine bultjes op de borst gehad, het was met twee dagen weggetrokken en ik gok dat het van de eikenprocessierups komt...

xrobbiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-19 23:07

J0anieke schreef:
Staat er een eik langs de wei/paddock?
Mijn paard heeft ook kleine bultjes op de borst gehad, het was met twee dagen weggetrokken en ik gok dat het van de eikenprocessierups komt...

Geen eiken hier! Het is ook alleen mijn paard, de andere 2 hebben nergens last van.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 23:12

Oh dan kun je dat in ieder geval afstrepen.

Niet ieder mens/paard, en andere dier natuurlijk, is overigens gevoelig voor de haartjes van de rups. Hier ook alleen mijn paard die er last van had zover ik weet. Ik heb er zelf gelukkig geen last van, terwijl andere mensen op stal ver om die boom heen lopen..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 08:46

Kan het geen eiwit probleem zijn?
Dat zijn vaak ook hele kleine bultjes.

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 13:22

Wij hadden hetzelfde bij ons op stal. 1 paard werd gek van de jeuk, andere paarden hadden geen jeuk. Paard wat zo fel reageerde gewassen met ontsmettende shampoo en een spuitje tegen allergie gegeven. Dag erna waren bijna alle bultjes weg getrokken. De allergiespuit heeft hier dus gewerkt al betwijfel ik of het om een allergie gaat. Zou het raar vinden als alle 15 paarden toevallig dezelfde allergie hadden. Wij denken dat het iets met het nieuwe hooi te maken heeft

xrobbiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-19 15:03

daantjuhhh schreef:
Kan het geen eiwit probleem zijn?
Dat zijn vaak ook hele kleine bultjes.

Ja daar had ik nog niet aan gedacht, maar zo veel eiwitten zitten er niet meer in het gras toch?
Of misschien net even een hooi baal waar iets meer in zit dan :?
Krachtvoer krijgt ze nu niet dus dan zou het echt hooi moeten zijn

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 21:25

kun je er een foto van maken?
en ga eens zoeken op netelroos/urticaria of het daar op lijkt.

xrobbiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-19 01:32

ellepel schreef:
kun je er een foto van maken?
en ga eens zoeken op netelroos/urticaria of het daar op lijkt.

Heb even gegoogled maar het zijn kleinere bultjes en zit dichter op elkaar. Zal morgen even een foto maken als het licht is, foto maken van een donker paard in het donker is lastig :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 07:01

Mijn pony (schimmel) zat ook onder de hittebultjes. Op de rug zijn ze nu mooi weggetrokken, alleen op de schouder zitten ze nog. Bij ons op stal gaan de paarden met heel warm weer overdag naar binnen maar meer dan dat en afspuiten kan je ook niet doen.

_E_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 08:14

Ik denk dat mijn paard dit dan ook heeft. Paar weken geleden ontstaan, aan beide kanten bij haar oksel.
Mijn eerste gedachte was opkomende schimmel bultjes, dus al paar keer gewassen met Imaverol. Maar helpt niks.
Heb nog nooit van hittebultjes gehoord, maar ze zijn idd veel kleiner als netelroos.
Ben wel benieuwd naar jou foto! Zelf kan ik er geen maken want ben net op vakantie.

xrobbiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-19 10:25

Afbeelding
Afbeelding
Hoop dat dit duidelijk genoeg is, ze is een beetje stoffig :')

xrobbiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-19 22:44

Mocht iemand nog geïnteresseerd zijn of er iets aan hebben: de bultjes zijn ineens weg. Ik heb niks er aan gedaan, maar het is nu een stuk koeler dus denk toch echt dat het een soort van hitteuitslag was.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 21:39

Das wel gek joh! Had hij er ook jeuk aan?

xrobbiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 12:18

Af en toe zat ze er aan in de stal maar niet heel erg. Kon er ook gewoon aan zitten en op drukken zonder reactie.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 12:27

Nemen de bultjes af als het weer koeler wordt?

Die van mij haar rug ziet er ook zo uit als het warm is. Zij staat dan wel 24/7 op het land en is licht van kleur. Ik dacht zelf altijd warmte bultjes door de zon

xrobbiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 15:14

Ja het ging weg nadat het weer wat koeler werd