Pony’s hebben het koud

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eetjelelie

Pony’s hebben het koud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 12:14

Hallo allemaal!
Zoals de titel al aangeeft; mijn pony’s hebben het koud.
Ik heb een haflinger en een Shetlander die beide nooit een deken op hebben en het nu koud hebben met dit weer. Ze staan te bibberen. Uiteraard hebben ze een grote goede schuilstal waar ze, als de zon schijnt, regelmatig in staan. Nu gaan ze niet in de stal staan, waarom mag Joost weten.

Zou ik ze een deken op doen? Die moet ik dan gaan kopen, want heb ze ook niet eens.
Of laten staan? Ik voer wel meer hooi bij nu en buiten het bibberen om heb ik ook niet het idee dat ze van slag zijn.

Wat is (jullie) wijsheid?

Corientjuh94

Re: Pony’s hebben het koud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:16

Mijn pony's stonden gisteren ook wat te bibberen in de regen, omdat ze hun wintervacht al verloren zijn en ze blijkbaar geen zin hadden om binnen te gaan staan. Ik vind zolang ze uit de wind en regen kunnen staan en toegang tot goed ruwvoer hebben het niet nodig om ze een deken op te doen. Het bibberen is ook een mechanisme om zichzelf weer goed warm te krijgen.

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:17

Mijn paard staat gewoon buiten nu ook nooit een deken op en een schuilstal.

Zolang ze droog en uit de wind kunnen staan lijkt een deken mij niet nodig
Heb je je paarden geschoren?
Schetlander en haflinger lijkt me gewoon goed te gaan ongeschoren hoor?

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:18

Ik zou ze een deken omdoen.
Bibberen is toch echt wel een teken dat ze het erg koud hebben.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:19

Mijn arabier heb ik weer een gevoerde regendeken opgedaan.
Gisteren stond hij helemaal stijf verkleumd tot op de huid natgeregend op de wei (ze kunnen overdekt/uit de wind staan; maar de andere bleven in de wei en hij dus ook).

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:20

dioni schreef:
Ik zou ze een deken omdoen.
Bibberen is toch echt wel een teken dat ze het erg koud hebben.

Zo werkt het bij paarden niet.

Ik zou ze wat extra ruwvoer geven, daarmee warmen ze zichzelf op.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:20

Ik zou er niets mee doen als ze ongeschoren zijn. Ze kunnen zelf droog staan, en bibberen is voornamelijk om zichzelf weer warm te maken. Zorg voor voldoende ruwvoer, dan hebben ze genoeg energie zichzelf op te warmen.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:24

Bibberen is een manier om het warm te krijgen, ze zijn heus niet onderkoeld. Vooral geen deken op doen, dit drukt de vacht alleen maar plat en je haalt daarmee de isolatiewaarde van de vacht weg. Geef ze wat extra hooi, dan komt het helemaal goed. Door te eten houden ze zich wel warm en morgen is de regen alweer voorbij. Het zijn paarden jongens, geen pasgeboren baby’s...

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:26

Door erge kou kan je paard spierbevangen raken. Hier 2 maal mee gemaakt. Dieren stonden ook te bibberen...

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:27

Kabayo schreef:
Door erge kou kan je paard spierbevangen raken. Hier 2 maal mee gemaakt. Dieren stonden ook te bibberen...

Met erge kou lijkt mij dat je afgelopen winter bedoelt?
Zo koud is het niet nu

Kabayo

Het is nu vreselijk waterkoud...

Edit. Nee die waren spierbevangen rond deze tijd. Kou. Nat. Wind.
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 01-05-18 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Corientjuh94

Kabayo schreef:

Maar vind je dit erge kou? Het is volgens mij meer dan 13 graden buiten, tuurlijk zal de gevoelstemperatuur wel iets lager zijn met regen maar ik vind dit iets anders dan met vrieskou

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:30

Het was hier vanochtend 4 graden (westen van het land), dat vind ik in combinatie met regen en wind toch best fris. Zeker als de ponies al een groot deel van hun wintervacht kwijt zijn kan het dan best te koud worden.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:31

Ik vind dit persoonlijk kouder dan droge kou van -10. Dit voeld vies nat en koud aan. En dat vinden de pony's duidelijk ook. Vacht is er ook al af he. (Zomervacht)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:32

Mijn arabier had het zo koud dat hij gestopt was met eten..
Was helemaal stijf en liep met korte passen/stram met mij mee naar de stal.

Zijn vacht is ontzettend dun en hij was flink koud en heeft echt nog ruim een uur op stal staan trillen (en niet eten).
Heb hem wat warme slobber gegeven, maar dat liet hij in eerste instantie ook staan.
Dus nu staat hij buiten met deken en eet weer .

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:32

Misschien ben ik dan gewoon wat harder voor ze, ik doe het al jaren zo en ze zijn kerngezond maar die van mij lopen dan ook in de winter zonder dekens. Ik denk dat TS goed naar haar pony moet kijken en doen waar ze zich goed bij voelt.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:33

Kabayo schreef:

Bah, wat vervelend voor je. Maar dan is er voor die tijd in je management iets geweest wat dit heeft veroorzaakt. Kou alleen veroorzaakt geen spierbevangenheid, het heeft te maken met te veel energie er in en te weinig er uit. Paarden die spierbevangen zijn (geweest) moet je uit de kou houden. Maar een gezond paard krijgt van kou geen spierbevangenheid.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:34

Corientjuh94 schreef:
Misschien ben ik dan gewoon wat harder voor ze, ik doe het al jaren zo en ze zijn kerngezond maar die van mij lopen dan ook in de winter zonder dekens. Ik denk dat TS goed naar haar pony moet kijken en doen waar ze zich goed bij voelt.

Zo was ik vroeger ook hoor.
Maar als je paardje onderkoeld is moet je wat.
Je kan dan niet zeggen: goh je hebt even pech.

Het arabiertje van mijn dochter stond jaren zonder deken buiten totdat zij 20+ werd en geen goede (waterdichte) vacht meer aanmaakte.
Een door kou bevangen paard is geen grapje.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:35

shirleyp schreef:
Kabayo schreef:

Bah, wat vervelend voor je. Maar dan is er voor die tijd in je management iets geweest wat dit heeft veroorzaakt. Kou alleen veroorzaakt geen spierbevangenheid, het heeft te maken met te veel energie er in en te weinig er uit. Paarden die spierbevangen zijn (geweest) moet je uit de kou houden. Maar een gezond paard krijgt van kou geen spierbevangenheid.

Google maar eens.

Ps. Ik was 10 jaar oud en de paarden stonden op vol pension. Niet mijn management dus
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 01-05-18 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:35

Nee snap ik hoor, iedereen handelt toch naar zijn eigen ervaringen. Gelukkig gaat het nu weer goed met je paardje.

Eetjelelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 12:36

Ze staan niet stijf oid hoor. Lopen gewoon hun rondje van de ene naar de andere plek, maar bibberen dan. Heb inderdaad een paar plakken hooi extra gegeven. En zijn inderdaad niet geschoren. Beide hebben nog een behoorlijke vacht ook. Vindt het ook zo zonde om een deken te kopen voor 1 dagje en dan vervolgens weer 10jaar niet te gaan gebruiken.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:37

Kabayo schreef:
shirleyp schreef:

Google maar eens.

Jij ook. Als je dan goed leest bij betrouwbare bronnen, zie je dat het gaat om paarden die al bevangen zijn geweest. Gezonde paarden worden niet spierbevangen van 10 graden met regen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:38

Het is hier maar 6.5-7 graden. Mijn pony's (wel geschoren overigens, maar al half in zomervacht) staan nu onder 100 en 150 gram. De dekkende laag haren ze overigens als eerste eruit. Dus die zijn ook een shetlander en een haflinger al kwijt en pluis wat overblijft dat wordt alleen maar zeiknat en maakt ze koud.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:39

Ik heb voor elk paar een deken klaar liggen.
Niet dat ze die (standaard) om hebben hoor.
Maar heb een x op zondag met spoed een deken nodig gehad en toen had ik wel een probleem.
Niemand die dan een deken (in de goede) maat heeft liggen of ze zijn niet thuis enz...

Zo heb ik ook voor elk een vliegendeken/masker.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:40

shirleyp schreef:
Jij ook. Als je dan goed leest bij betrouwbare bronnen, zie je dat het gaat om paarden die al bevangen zijn geweest. Gezonde paarden worden niet spierbevangen van 10 graden met regen.

De mijne was door kou bevangen (niet hoef/spierbevangen) maar door en door koud waardoor ook zijn temperatuur te laag werd.