Hoe herken je paarden met pijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe herken je paarden met pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 16:05

Door het onderzoek waaruit blijkt dat kreupele paarden ook pijn laten zien in het gezicht vroeg ik me ineens af of het leuk ;) zou zijn om hier (hoofd)foto's te verzamelen van paarden waarvan we zeker weten dat ze op dat moment pijn hadden (dus niet verdoofd waren), om zo pijn als uitdrukking beter te leren zien?
Er zijn namelijk wel officiele pain charts, maar het lijkt me ook leerzaam om het in praktijk te zien.

Afbeelding
Afbeelding

Hier alvast de mijne:
Op deze foto net gekocht met een ontstoken tand, wonden in de mond door haken, kreupel aan de achterbenen, bijna zeker maagproblemen en een ernstig rugprobleem:
Afbeelding

De foto hieronder is van de ochtend na een zware slokdarmverstopping die hem bijna fataal was geworden (de prop sloot anderhalf neusgat af). Vervolgens was hij verschillende keren verkeerd geprikt door de dierenarts waardoor de borst gezwollen was en had hij een nacht lang niet mogen eten terwijl hij waarschijnlijk nog maagzweren had, dus was hij de volgende ochtend erg zielig, stijf en beurs, met ook hier weer dat strakke onderlipje:
Afbeelding

Zijn normale hoofd:
Afbeelding

Minimus

Re: Paarden met pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 16:29

Van mijn eigen paard weet ik precies wanneer hij pijn heeft, want dan trekt hij zijn neusgaten iets op en wordt zijn mondje heel 'strak'. Zijn oren gaan dan wat afhangen en naar achter staan. Ook wordt zijn ademhaling anders, korter lijkt het en hij kreunt meer.

Dit zijn gewoon een paar kleine dingetjes waaraan ik persoonlijk weet wanneer mijn eigen paard pijn heeft. Ieder paard heeft weer andere manieren om te laten zien dat hij pijn heeft.

Anoniem

Re: Hoe herken je paarden met pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 16:30

Ik zie het bij [***] vooral aan zijn ogen; die zijn normaal kogelrond maar als hij ze een dag wat meer samenknijpt dan heeft hij ergens last van en krijgt hij ook vrij

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 16:36

Ik had al foto's van mijn paard in het topic gezet op de nieuwspagina. Maar bij deze ook met foto's erbij waarop ze geen pijn had.

Bij mijn paard was dit ook duidelijk te zien, vooral aan haar ogen. Ik heb foto's gemaakt de dag voordat ze werd ingeslapen.
Ze had spat aan beide benen, overhoef aan beide voorbenen en artrose in de lendenwervels (waarschijnlijk ook rug).
Het ongemak is duidelijk te zien, alhoewel ze op de eerste foto haar oren niet naar achter heeft.

Afbeelding

Afbeelding

Dit was haar normale blik:

Afbeelding

Afbeelding

Als veulen:

Afbeelding

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 16:39

Heb het niet op de foto.
Maar inmiddels kan ik stress en pijn goed bij hem zien. Vooral aan zijn ogen en de spanning in zijn mondhoeken.

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 16:45

Een keer had mijn paard een slokdarmverstopping toen waren zij ogen klein en dof ook was hij heel erg afhankelijk/knuffelig.
Ook had die een keer iets wat ik nog steeds niet weet. Na het losgooien in de bak zet ik hem terug in stal en erg lag een hele berg hooi, normaal moet ik hem tegenhouden zodat die wacht op het eten. Maar dit keer at die niet. Het lag ook niet aan het hooi want dat at die de vorige dag ook. (was met een half uur weer helemaal over)
Dus ik vind als een paard niet eet heeft die ook ergens pijn lijkt mij.

De foto tijdens de slokdarmverstopping.

Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 21:34

als ik naar fotos kijk van paarden die net een race hebben gelopen of dravers of western paarden die een sliding maken of barrelracing ,die kijken ook nooit alsof ze zich lekker voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 21:51

Heel interessant topic.

Onze Kwpn'er toen alles nog 'goed' was...
Afbeelding

Dit was toen hij onregelmatig begon te lopen door artrose.
Afbeelding

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 22:36

Die van mij uit het pas heel laat, ik herken het aan zijn ogen (hij maakt geen contact meer) en een soort frons, vergrote neusgaten en niet vooruit te branden. Het is slecht aan hem te zien, met name omdat hij nog precies doet wat je vraagt.
Inmiddels herken ik het, maar blijf zeker even meelezen.
Hij loopt op dit moment niet rad, zal kijken of ik ook nog een foto kan maken als het laat zien.

mcfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 23:39

Afbeelding

Dit was mijn pony toen ze droes had.

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 23:56

Lance gezond:
Afbeelding Afbeelding

Lance toen hij zichtbaar last begon te krijgen van zijn artrose
Afbeelding

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 10:25

Xyzutu wat een mooi topic. Bedankt. Heel herkenbaar bij de mijne.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 11:34

Ik heb van mijn beide paarden wel foto's van gezond en met pijn.

Als eerste Tristan. Toen hij een dubbele peesblessure had hebben we aan zijn uitdrukking niets gezien. Hij liep vrijwel niet kreupel alleen net een tandje anders waardoor het niet goed voelde. Hij heeft vermoedelijk toen niet veel pijn gehad. Maar begin dit jaar had hij nierfalen en toen kon je duidelijk aan hem zien dat hij zich beroerd voelde:

Afbeelding

En een foto van hem in goede doen:

Afbeelding

En dan mijn andere paard keano. Die is 2 keer ernstig ziek geweest. Eerst koliek.

Afbeelding
Toen lag hij er zo bij. Hij had gaskoliek en was er zeer slecht aan toe. Je ziet wel aan hem dat hij zich niet lekker voelt maar hij hielt zich erg groot.

Zo zag hij er uit als hij gewoon goed was:

Afbeelding

En hij kreeg toen plots een slokdarmverstopping. En daarna een longontsteking. Toen kon je heel duidelijk aan hem zien dat hij zich beroerd voelde.

Afbeelding

Mijn ervaring is dat met kreupelheden mijn paarden minder pijn uitstraalden dan ziekte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 12:33

Hoewel ik de pijn foto's zelf nog steeds niet graag zie en ondanks dat je het op die laatste foto niet heel goed kunt zien, zijn die blikken in hun ogen in mijn hart gegrift...

Doe ik toch een poging om het verschil te laten zien, ik denk dat het bij Lona toch wel duidelijk gaat zijn, bij MiniMe zat het haar er te veel voor.

En ook al heb ik geen foto's meer van hun toen ze nog helemaal gezond waren (usb stick kwijt ;( ), zit er voor mij een heel groot verschil in.

Lona toen ze dus al een aantal jaar een gebroken ruggenwervel (bleek dus pas vlak voor inslapen!) had, maar voor mijn gevoel toen juist er heel goed aan toe was.
Afbeelding

MiniMe met al een een paar jaar PPID onder de leden, maar ook juist in een goede periode;
Afbeelding

En een paar dagen voor het inslapen;
Afbeelding

Ik besef heel goed dat ze er gewoon goed uitzagen, maar hun blik in hun ogen is voor mij DE reden geweest om foto's te laten maken en na de uitkomst ze per direct samen te laten gaan...
Vind het heel moeilijk om dit te laten zien, maar wie weet hebben jullie er iets aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 13:32

Wat fijn dat iedereen zoveel foto's plaatst! :j
Ook heel apart dat je echt verschil ziet tussen paarden 'die zich groot houden' en paarden die echt ziekte laten zien. Vooral het verschil in oogopslag vind ik erg duidelijk en ook heftig om te zien tussen met pijn en pijnvrij.
Het lijkt ook alsof sommige paarden bij pijn hun ogen gewoon dichtknijpen en dat andere paarden de lengte tussen de voorste en achterste ooghoek als het ware korter maken, waardoor ze een kleiner en intenser oog krijgen.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 13:36

Vind het ook erg intressant om te zien, blijf lekker volgen heb niet echt een foto van ziekte en kreupelheden.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 13:36

geerke schreef:
als ik naar fotos kijk van paarden die net een race hebben gelopen of dravers of western paarden die een sliding maken of barrelracing ,die kijken ook nooit alsof ze zich lekker voelen.

Dat gevoel heb ik ook zo vaak. Net als sommige manegepaarden en sommige pensionpaarden. En dan vinden mensen het raar dat hun paard 'ineens' kreupel is of iets anders mankeert, terwijl de kleinere signalen al zo lang daarvoor aanwezig waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 13:43

geerke schreef:

Ik denk dat dat ook zou kunnen komen omdat de gezichtskenmerken die bij uitputtting of stress horen waarschijnlijk voor een groot deel die van pijn overlappen. Net zoals dat die uitgezette neusgaten bij pijn horen, maar je ze ook ziet als je een paard flink in beweging zet.
Bij veel sliding stops en barrel racers zou de uitdrukking van pijn ook gewoon de pijn kunnen zijn van het bit, want dat wordt er toch vaak flink bijgepakt. Helaas heeft het paard geen verschillende uitdrukkingen voor lichaamseigen pijn en door de ruiter veroorzaakte pijn, dat maakt het weer lastiger.

Saskia_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 14:17

Mijn paard normaal:
Afbeelding

En toen hij zijn lympfevaten had ontstoken:
Afbeelding

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 15:29

Pijn heeft ie naar alle waarschijnlijkheid zo ongeveer z'n hele leven gehad ;(
Maar foto van voordat hij in gedrag om begon te slaan:
Afbeelding

En enkele dagen voor inslapen:
Afbeelding

Afbeelding

Had ocd en als gevolg daarvan z'n hele lijf kapot van de artrose. Dat ie nog liep was eigenlijk heel wat. Dus echt een hoop pijn. Toch zie ik eigenlijk alleen een wat gespannener oog.
M'n merrie is veeel expressiever, maar die heeft gelukkig niet vaak en lang genoeg pijn om dat op de foto te zetten.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 15:41

Paardje had buikpijn, vermoedelijk door kuil. Geeuwde ook enorm veel.
Afbeelding
Zoals ze nu is.
Afbeelding

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 16:51

Even dit topic omhoog schoppen hoor :)

Ik heb het vermoeden dat mijn paard pijn heeft , heb er gister foto's en een filmpje van gemaakt en naar mijn veearts gestuurd .. deze geeft aan een vrolijk en blij paard in de wei te zien .. maar mijn gevoel zegt wat anders .. wat nu ?

Afbeelding toen

Afbeelding nu

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 17:29

Ik snap wel dat je dierenarts niets met zo'n foto kan; of hij heeft pijn, of hij staat te slapen en trekt net even met zijn mond waardoor die strak lijkt.
Het is natuurlijk ontzettend vervelend als hij wél pijn heeft, maar als je verder helemaal niets ziet aan hoe hij stapt, draaft en galoppeert op het zachte/harde, hij eet/drinkt normaal en je vindt het zelf niet nodig om de dierenarts langs te laten komen, dan kan ik me voorstellen dat deze foto voor hem/haar ook niet overkomt als een echt probleem.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 18:04

Dan laat je dierenarts hem doorlichten ipv de foto's op te sturen. ;)

Interessant topic.

@Geerke, bij de gemiddelde dressuur- en springproef zie je vaak ook overduidelijke tekenen.

De lezingen van Horse Inside Out zou wat voor de geïnteresseerden zijn. :)

Angelique81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 19:01

Hoop dat ik ook een vraag mag stellen hier. Wat vinden jullie van mijn paard?
Paard heeft geen klachten oid. Is een paar weken geleden nog nagekeken door een fysiotherapeut en goed gezond bevonden. Hoefsmid, zadelmaker en tandarts komen geregeld en ook nooit een probleem gevonden. Ik vraag mijn instructrice of stalgenoten wel eens hoe ze hem vinden lopen en iedereen zegt dat hij goed loopt.

En toch blijf ik telkens zo ongerust over hem, o.a. door de gezichtsuitdrukking van hem. Hij kijkt niet altijd zo als op de foto's maar wel geregeld.

Afbeelding
Afbeelding