Ventipulmin "puffer" voor het paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wiandot

Ventipulmin "puffer" voor het paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 11:27

Wie heeft er ervaring met een humane "puffer" voor het paard? Deze wordt over één neusgat van het paard gezet terwijl het andere neusgat wordt dichtgehouden.
En is de medicatie hiervoor veterinair verkrijgbaar of schrijft de DA een recept voor en wordt de humane versie gebruikt?
Mijn DA kende het niet, wilde het met alle plezier voor mij uitzoeken, maar ik zou ook graag gebruikerservaringen horen (ook bv de effectiviteit t.o.v. orale ventipulmin).

Afbeelding

Anoniem

Re: Ventipulmin "puffer" voor het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:35

Ik ben benieuwd,m t lijkt wel een 1 aprilgrap als ik naar dit plaatje kijk _O-

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:38

Toen mijn pony een korte periode hoestte heb ik dit ook moeten gebruiken.
De pufjes die hij kreeg moesten we bij een DA zelf ophalen, ik kan me niet meer herinneren hoe het heette (is 3 jaar geleden).

Het hielp op zich wel, bij hem in ieder geval beter dan orale ventipulmin.
Grootste punt was nog om het op zijn neus te krijgen omdat hij dat wat eng vond haha. :')

Edit: Ik moest trouwens een babyhaler gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Claudia1993_ op 31-07-15 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 11:40

Een oud-stalgenootje van mij gebruikte wel een puffer voor mensen, maar met een ander neusding voor het paard. Wat zij had leek qua vorm meer op een graasmasker maar dan dicht rondom de neus/mond en met een gat aan de voorkant waar de puffer in kon.
Paard wist het precies en stond er rustig bij :)

Moet zeggen dat me zo'n masker om de hele neus ook een stuk handiger lijkt dan één neusgat dichthouden en met de andere hand het pufje toedienen. Als je paard wiebelt gaat alles er naast :+

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:14

Ik heb het ook gebruikt. Het andere neusgat hoefde niet te worden dichtgehouden. Je kon het zo gebruiken. Ik had de afbeelding op het plaatje.
Mijn paard vond het prima. De eerste keer schrok ze even van het pufgeluid, maar daarna bleef ze altijd rustig staan.

De da schreef het recept voor (salbutamol) en bestelde het bij de gewone apotheek voor me. Het werkte beter dan de gewone Ventipulmin omdat het direct op de plaats van bestemming aankomt.

Ik heb het masker nog liggen, dus als je het nodig hebt... (ze zijn best prijzig nl.)

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:28

Het paard wat mijn moeder rijd heeft dit ook jaren geleden een tijd gehad. Werkte goed. Eerst kreeg hij iedere dag drie pufjes, daarna om de dag drie. Dit heeft hij denk ik wel een jaar of twee gehad. Hij heeft sowieso slechte longen. Maar nu al jaren niet meer zo erg geweest dat hij puffers nodig had.
Of het menselijke of via de dierenarts is weet ik niet.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 13:00

Ik heb dit zelf ook bij mijn paard gebruikt.
Zij had al jaren last van haar longen en in 2012 werd ze ineens heel slecht.
In een half jaar tijd 4 x kliniek voor controle. Op advies van de dierenarts ben ik de puf gaan gebruiken.

Ik vind het echt een super oplossing.
Mijn paard heeft het niet dagelijks nodig gehad, maar voornamelijk in het voor en najaar.
Zodra er hoesters om haar heen stonden, dan pikte ze het makkelijk op. Bij de gezonde paarden ben je toch wel snel klaar en kan er weer normaal gereden worden. Ik liep er direct een maand naast. Dankzij de puf was ik het altijd net voor. zodra zij het wat zwaarder kreeg, dan gebruikte ik 3 dagen de puf voor het rijden. (op het gemakje rijden en korte stukjes).

Mijn paard vond het gelukkig ook niet al te erg.
Ze is 1.72m, dus gelukkig :)
Eerst liep ze altijd een stukje naar achter en stond dan tegen de achterwand aan en liet het dan toe.
Denk ook dat op een gegeven moment je paard het ook wel weet, want ze voelen zich na gebruik direct en stuk fitter.

Mijn paard staat nu in Friesland bij een vriendin en is nu helemaal vrij van medicatie !!!
Omgeving doet een hoop.

Al met al: ik ben er zeer tevreden over

Ohja: je kan op recept vd dierenarts gewoon de puf halen bij je eigen apotheek.
Het is het zelfde wat bij mensen gebruikt wordt

Groetjes Marijke

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 13:01

Ohja betreft het masker. Ik heb gewoon een babyinhaler gebruikt. Is precies het zelfde en past op 1 neusgat.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 13:04

Ik heb ook babyinhaler gebruikt, is een stuk goedkoper als zo'n masker. Goede ervaringen mee. Voordeel volgens mijn dierenarts is dat je het middel (je hebt meerdere luchtweg medicatie die je op deze manier kan toedienen) een stuk localer kan toepassen.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 13:05

Momenteel heb ik een babyinhaler en ventolin voor mijn paard in gebruik. Bevalt erg goed.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 13:56

Salbutamol is luchtwegverruimer (dus vergelijkbaar met ventipulmin) ik had ook nog Flixotide dit is een prednison dus om allergieklachten te verminderen. Ook idd met de kinderpuffer vind het wel lastig schoonmaken en idd niet afdrogen andrrs slaat het medicijn tegen het plastic omdat het statisch wordt staat ook in de omschrijving vd puffer.
In het begin best lastig maar zowel zelf als paard wennen eraan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 14:14

Wij hebben hem een tijdje gebruikt, tenminste proberen te gebruiken. Maar na drie weken vechten en een heel erg boos en gevaarlijk paard maar mee gestopt. Mijn oude tinker had het dringend nodig ivm heel slecht werkende longen. Maar zelfs met de babyhaler was het niet veilig toe te dienen helaas. Als hij het kapje zag begon hij al met vechten. Ook in emmeloord hebben ze het geprobeert maar tot de conclusie gekomen dat het middel erger was dan de kwaal. Toen weer overgestapt op hoge dosis prednison helaas.

Wat hij binnenkreeg werkte trouwens perfect, geen prednison nodig, geen hoesten, slijm keurig op orde.

Edit ik heb beide varianten gehad, het grote masker geleend van de kliniek en de babyhaler. Beiden gaven dus flinke gevechten.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 12:12

Je hebt ook zo'n kapje, speciaal voor paarden...

Afbeelding

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 17:32

Ik heb de grotere maat, babymaat is te klein. Werkt prima.
puffer gewoon bij apotheek gehaald met recept van veearts.
Haha het viel niet mee janouk in het administratieve systeem van apotheek in te voeren. De assistentes hebben zich bescheurd bij het invoeren. ;)

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 17:41

Haha, ja, dat was bij mij ook. Ze stond geregistreerd onder de naam 'mevrouw I. Paard'. En dan elke keer de verbazing over het aantal puffen dat mevrouw Paard per keer moest hebben :D

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 17:51

Janouk staat onder onze familienaam geregistreerd.

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 18:27

Ook hier ervaring met de babyhaler. Eerste keren idd beetje spannend, daarna een eitje. Wel goed kijken naar het ventieltje, dat er goed wordt ingeademd. Ik hield wel haar andere neusgat ff dicht zodat ze extra goed inademde! Ik gaf zowel ventolin als flixotide.

Ik haalde ook voor mijn paard andere medicijnen bij de humane apotheek. Stond er op het doosje: kan het rijgedrag beinvloeden en let op met alcohol :+

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 18:31

Focussed schreef:
Je hebt ook zo'n kapje, speciaal voor paarden...

[ Afbeelding ]

Dit vernevelt en werkt dus als een stoomcabine zonder dat je een cabine nodig hebt. Heet flexineb. Werkt echt super, maar is dus wel wat anders dan de puffer.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 13:30