Shet is nu erg in de rui, anderen ook??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bokel

Shet is nu erg in de rui, anderen ook??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 13:15

Hoi hoi,

Mijn shet is super erg in de rui sinds een paar dagen. En echt in de rui, het lijkt alsof het lente wordt zo erg. Hij heeft ook wel echt een lange en dikke vacht. Ik heb het idee dat hij er ook last van heeft, hij zweet wel eens als hij terug op stal kom, schuurt, kan er echt plekken uittrekken en kan ineens heel chagrijnig reageren als je hem aan het poetsen bent (is ook nieuw).

Zijn er meer paarden in de rui nou? En zou hij er inderdaad last van zijn lange haren hebben? Wanneer besluiten te scheren?

Liever scheer ik hem niet aangezien hij 12uur per dag buiten staat al 9jaar en is altijd prima gegaan, tot nu!

Bedankt alvast!!!

Kim

Re: Shet is nu erg in de rui, anderen ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 13:20

Ik denk dat hij last heeft van de temperatuurverschillen. Je zou kunnen kijken om alleen een jachtmodel(borst en buik) te scheren? Zo kan hij de warmte toch kwijt en hoeft hij geen deken op.. mijn shet is niet in de rui, maar die wordt vanmiddag ook geschoren omdat hij er overduidelijk last van heeft

Bokel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 15:13

Hoe merk jij dat hij last van zijn vacht heeft?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 15:15

Als hij het te warm heeft. Dat heeft hij het blijkbaar anders gaat hij niet verharen.

Ik zou ook de hals / borst scheren. Dan kan hij zijn warmte kwijt, maar hoeft geen deken op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 15:22

mijn pony verhaart ook, maar ze heeft maar een 200 grams deken! ik was lichtelijk verbaasd vandaag toen ik zag hoeveel haar er af kwam :')

Kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 10:14

ik merkte het aan mijn pony doordat hij bij lichte inspanning enorm zweette en hij werd sowieso sloom en een beetje chagerijnig

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 10:15

Kimmms_ schreef:
Ik denk dat hij last heeft van de temperatuurverschillen. Je zou kunnen kijken om alleen een jachtmodel(borst en buik) te scheren? Zo kan hij de warmte toch kwijt en hoeft hij geen deken op.. mijn shet is niet in de rui, maar die wordt vanmiddag ook geschoren omdat hij er overduidelijk last van heeft

In de rui heeft niks met warmte te maken maar dat de dagen weer langer worden.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 10:18

en dat gebeurde 21 december. Mijn fjord verliest ook al een klein beetje met borstelen.
Maar echt in de rui is hij niet, ik zou toch kijken of je iets kan scheren want het lijkt of hij het echt te warm heeft op dit moment.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 10:20

Zou het even afwachten, de kou moet nog komen!

Heeft hij geen last van luizen?

wodant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 10:25

Mijn haflinger is ook al aan het verharen, ik denk dat het gewoon te maken heeft met dat het zo warm is.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 10:29

Nogmaals heeft niks met warmte te maken, paarden gaan op het moment dat de dagen langer worden verharen. Op her moment dat de dagen weer korter worden gaan ze weer meer vacht aanmaken.nen de een doet dit in een razend tempo en andere stap voor stap.

Zou zeker nu niet meer scheren maar afwachten

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 10:34

Pff wat lastig als ze al zoveel haar kwijt zijn. 's nachts is het nog echt erg koud.
Klinkt alsof je pony het nu erg warm heeft doordat de temperatuur ook niet laag is, de dagen worden langer maar dan gaan ze niet hele plukken verliezen, meestal merk je het niet eens.
Ik zou even goed je pony in de gaten houden en mocht hij haar blijven verliezen of zich niet goed voelen, even scheren en een dekentje op.

Bokel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-14 12:52

Nee geen luizen etc! Ik laat hem toch scheren heb het nog even afgewacht maar begint steeds meer jeuk te krijgen en verliest echt plukken haar. Ondanks dat de kou er nou aan komt dan maar dikkere deken op met hals uiteraard. Bedankt voor alle berichten!
Ps. hij was al aan vanaf de 17de in de rui, dus toen werden de dagen nog niet langer. En dit is geen normale rui waar de haren er 'mooi' vanaf komen

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 13:04

Lengte van de dagen heeft niks met het verharen van ts d'r pony te maken. Van 21 dec t/m 26dec zijn alle dagen ongeveer even lang. Bovendien denk ik niet dat een paard reageert op 1 of 2min meer daglicht. Echte kou komt altijd pas in januari/februari dus dan zouden de paarden iets goed verkeerd doen ;)

Lekker scheren Ts, niet eerlijk om je pony met kriebel en een te warme jas laten staan.

oshanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 09:14

ik heb twee shetlanders, een van 1,5 en eentje van 24, die van 24 heb ik geschoren, maar die van 1.5 is nu ook erg aan het verharen :( .. die andere pony had dat een paar jaar geleden ook heel erg, maar de veearts zei dat het geen kwaad kon. het komt gewoon door de temperatuur verschillen. wat wel belangrijk is..... zet je pony dan niet buiten omdat hij het warm heeft en zet hem daarna weer dagen op stal want dan raakt de hormoonhuishouding helemaal in de war :?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 09:52

Mijn haflinger begint ook alweer licht te verharen. Mijn Shetlander (nog) niet.Maar die is oud en heeft de ziekte van Cushing.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 12:52

Wij scheren onze shet ook. Die word aanzienlijk slomer en gaat ook slechter eten drinken als hij het te warm heeft. Mijn shet gaat wel kaal, op z'n beentjes na en een dekentje op. Zo kun je sneller en makkelijker aan de temperaturen aanpassen als met zo'n dikke vacht.

Bokel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 16:01

Ik doe hem ook kaal met uitzondering van z'n hoofdje en beentjes!

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 11:55

Ha.. ik had net een topic geopend over het verharen van mijn shetlander.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een pony al halverwege december begint met verharen en vroeg mij af of er meer pony's zijn die dit al doen.
Mijn merrie zat ook al extreem vroeg in haar wintervacht...zal dat er ook mee te maken hebben??
Ze lijkt wel een beetje in de war met de seizoenen..
Mijn andere shet heeft nergens last van zijn vacht zit nog muur
vast terwijl hij notabene onder een 0 grams regendeken staat......vind het een beetje vreemd

Bokel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 14:28

Ja ik had dat ook nog nooit mee gemaakt maar die van mij zat ook al erg vroeg in z'n winterharen! Ik heb hem vanmorgen toch laten scheren. De jeuk werd alleen maar erger en zijn vacht ging er ook steeds slechter uit zien!