Mei 2014 krijgen we een ongeluk met de koets, achteraf gezien was pony al weken niet in zijn element maar heb ik nooit wat mee gedaan (onder het motto van "ik beeld het me vast in", anderen die zeggen dat er niks aan de hand is etc etc ), tot dat ongeluk, toen had ik iets van: dit kan niet meer, dit is niet normaal. Dus bloed laten trekken en specifiek op dingen laten testen (oa magnesium, vitamine E & selenium). Alles was normaal, behalve de vitamine E, die was best laag (130 terwijl het tussen 300 & 2000 moet).
Dus gezocht naar een supplement met enkel vitamine E (immers was selenium normaal en is overdosering niet goed). Deze gevonden en beginnen geven, in oktober 2014 opnieuw bloed laten trekken. Nu zat de waarde op 386, nog niet schitterend maar wel al binnen de grenzen en een grote verbetering. De dagelijkse dosis nog wat opgeschroefd en het zat wel goed dachten we.
Januari 2016 .. pony begint weer wat rare dingetjes te vertonen, nog niks extreems maar met het koetsongeluk in gedachte geen zin in herhaling. Ik kijk het even aan, doe rustig verder met wat we doen maar het wordt alleen maar erger. Besluit weer de DA erbij te halen en bloed te laten trekken. Eénmaal de resultaten gekend schrokken zowel de DA als ik. Zijn vitamine E zit namelijk <100!!
En nu?
DA raad een ander supplement aan, maar met selenium en dit durf ik niet. Selenium is deze keer niet getest (omdat ik er eigenlijk van uit ging dat vitamine E wel goed zat en de oorzaak ergens anders lag) maar pony wordt op dezelfde manier gehouden dus verwacht geen tekort eigenlijk.
Volgens de fabrikant van het supplement ligt het (uiteraard) niet aan hun product (misschien is dit ook wel niet zo, ik weet het niet natuurlijk...), en adviseren ze dubbel te geven (zowel vitamine E + selenium als nog extra vitamine E zonder), maar dat seleniumgedeelte durf ik dus niet zonder bloedtest. En om de DA nu weer te laten komen voor enkel selenium.. Verder zeggen ze dat de DA achter de oorzaak van het niet opnemen moet komen, dus vandaar mijn vraag:
Zijn er mensen met ervaring waarbij hun paard geen vitamine E opneemt? Hebben jullie daarvan de oorzaak gevonden?
Pony is namelijk voor de rest niet ziek of dergelijke, hij is ook gewoon vrolijk, heeft alleen last met & van het werk (en werk is relatief want we hobbelen meer dan dat we echt werken

Wat we wel besproken hebben is dat ik hem nog extra ga ondersteunen met gelatinaat, want de DA had bij de bloedname ook iets ingespoten met kortdurende werking en dan moest ik de dag erna kijken hoe hij daarop reageerde en toen deed hij weer prima mee & zijn best. Echter was het ook meteen duidelijk toen de spuit uitgewerkt was

Maar dus: ervaringen? Ik hoor het graag