'Blind' paard na ongeluk bij trainingsstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bomba

'Blind' paard na ongeluk bij trainingsstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 13:18

Hallo,

Mijn paard heeft tijdens het zadelmak maken bij een trainingsstal een ongeluk gehad. Tijdens het longeren kwam zij volgens de eigenaar van de trainingsstal spontaan omhoog en toen is ze achterover geklapt. Na de val kwam er bloed uit beide neusgaten. We zijn direct na haar toe gereden. Eenmaal daar bleek dat ze haar zicht volledig kwijt was (de pupil is erg groot en reageert niet op licht, echter lijkt ze wel last te hebben als je met een lichtje in haar oogt schijnt). Het bloeden uit de neus is na een week gestopt. Echter heeft ze haar zicht (inmiddels is het ruim drie weken geleden) nog niet terug. Volgens de dierenarts heeft ze een hersenschudding, waardoor de hersenen 'uitgezet' zijn en drukken die op de oogzenuw, waardoor ze haar zicht dus kwijt is. Echter kan het ook zijn dat door de klap de oogzenuw beschadigd is geraakt.
Nu is mijn vraag of iemand ervaring heeft met een soortgelijk ongeluk. Er zijn verhalen waarbij het paard zijn zicht weer terugkreeg na ongeveer een maand a vijf weken, maar er zijn ook verhalen dat het paard z'n zicht niet terugkreeg. Ik vraag me echter af, kan een beschadigde zenuw zich weer herstellen? Ik kwam op internet tegen dat voor het herstel van een oogzenuw een jaar tijd staat, maar ik heb hier totaal geen verstand van en zou graag willen weten of een zenuw dus het vermogen heeft zich te herstellen.
De merrie staat rustig in haar grote stal. Ze eet, de drinkt, en als je het niet weet zal je niet aan haar zien dat ze 'blind' is. Ook is ze blij en ze vertrouwt ons nog voor 100 procent.
Over de trainingsstal heb ik geen goed woord meer over. Je zal niet snel een braver paard vinden dan deze, dus hoe zo'n ongeluk heeft kunnen gebeuren is voor mij een raadsel. Op een woensdag is de paarden tandarts erbij geweest en deze heeft in ieder geval de wolfstandjes getrokken. Op de donderdagochtend hebben ze haar gelongeerd met dubbele longe en toen is het ongeval dus gebeurd.

Ik hoop heel erg dat iemand me antwoord kan geven op de vraag of iemand er ervaring mee heeft en of een zenuw zich kan herstellen.

Thanks.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 13:23

Geen ervaring gelukkig. Sterkte ermee! Denk dat de stal niet helemaal eerlijk is over hoe het ongeluk plaats heeft gevonden. Misschien verstrikt geraakt in de lijnen of iets dergelijks. Ineens omhoog komen en omvallen doet bijna geen één paard zonder een zichtbare aanleiding daarvoor.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 13:24

Laats had ik een paard wat tijdelijk blind was aan 1 oog door een ongeluk.
Veel gekoeld de eerste 24uur en na'n paar dagen was de zwelling boven haar oog al aardig weggezakt en kreeg ze haar zicht ook weer terug.
Niet zo heftig als bij jou maar in dit geval is het goed gekomen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 13:25

Zenuwen herstellen wel weer maar daar gaat lange tijd over heen. Dit gebeurd ook alleen als de zenuw niet dwars door middel is. Is dit wel het geval dan hersteld het niet meer.

Meestal mag je na het trekken van tanden een x aantal dagen niet rijden juist vanwege de gevoeligheid die een bit veroorzaakt.

lonna1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 13:25

Owh wat een naar en raar verhaal zeg.
Je zult wel heel erg geschrokken zijn.
Is het zicht helemaal weg, of aan 1kant?
En wat ik me ook afvraag is of je de trainingsstal aansprakelijk kunt stellen??

Ik kan je verder niet helpen helaas.
Vroeger heb ik wel een vzp gereden die in mijn tijd ook op jonge leeftijd blind werd aan een oog, deze is toen verwijderd. Het gaat nu heel goed met hem, even opneiuw wennen maar hij loopt nu weer netjes in de ring.

Succes ermee meid!

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 13:27

Bedankt The Stig.. Zelf denk ik daar inderdaad ook aan. Maar de waarheid krijgen we denk ik nooit te horen.. Het blijft bij gissen. Zonde, want het was een professionele stal waar veel mensen enthousiast over waren.

Dav, aan haar ogen zelf kan je niks zien, dus het is echt iets wat vanuit de hersenen komt..

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 13:27

Eerst wolfstandjes getrokken en dag erna meteen met dubbele lijnen gelongeerd. Neem aan dat dat gewoon met bit in is gebeurd. Lijkt me pijnlijk en dus geen rare reactie van je (brave) paard om omhoog te komen.
Gelukkig geen verstand van het daardoor ontstane probleem, maar wil je wel veel sterkte wensen en ik hoop dat het zicht terugkomt.

Valentinow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 13:27

Ik heb er ook geen ervaring mee, maar ben wel benieuwd of ze in iets zijn tegemoet gekomen? (evt via pb).
En ik snap wat je bedoelt dat het ongeluk "bijna niet kan". Maar mijn super brave knol, voor hij bij mij kwam (zelf gezien) reden er zelfs af en toe gehandicpte kennissen vn de eigenaares mee ed. Is ooit geschrokken van een plas met mij, en hij had allicht nog nooit gesteigerd dus kende zijn krachten ni, we zijn ook achterover gevallen. Maar dat ze zo hard valt da ze zo'n erge verwondingen heeft, lijkt mij zoals aangehaald idd niet helemaal juist...

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 13:28

Op woensdag tanden trekken en op donderdagochtend weer longeren??! AUW! Geen wonder dat ze achterover ging, arm dier :(:)

Ik heb verder helaas geen tips voor je, wil jullie wel heel erg veel sterkte wensen samen. Ik hoop echt voor jou en je paard dat ze weer op zal knappen.
Overigens heb ik wel eens van mijn DA gehoord dat zenuwbanen zich inderdaad kunnen herstellen, maar dat het erg veel tijd nodig heeft.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 13:30

lonna1989 schreef:
Owh wat een naar en raar verhaal zeg.
Je zult wel heel erg geschrokken zijn.
Is het zicht helemaal weg, of aan 1kant?
En wat ik me ook afvraag is of je de trainingsstal aansprakelijk kunt stellen??

Ik kan je verder niet helpen helaas.
Vroeger heb ik wel een vzp gereden die in mijn tijd ook op jonge leeftijd blind werd aan een oog, deze is toen verwijderd. Het gaat nu heel goed met hem, even opneiuw wennen maar hij loopt nu weer netjes in de ring.

Succes ermee meid!

Ik ben inderdaad enorm geschrokken.. Het is echt een geweldig paard en ik keek er enorm naar uit om met haar aan de slag te gaan. Normaal maakten we onze paarden zelf zadelmak, maar ik wilde het met dit paard juist rustig aan doen, en dan krijg je zoiets..

Het zicht is helaas aan beide kanten weg. Door de weken heen is de pupil een fractie kleiner geworden, maar nog niet zoals ik had gehoopt.

We willen de stal wel aansprakelijk stellen, want zoiets gebeurd niet zomaar.

Bomba

Re: 'Blind' paard na ongeluk bij trainingsstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 13:35

Valentinow, de stal is ons niets tegemoet gekomen. Ze wilden toen we haar kwamen ophalen in de eerste intantie niet eens het paspoort meegeven, ze wilden dat we eerst de DA rekening aan hun betaalden. Dat hebben we niet gedaan. Uiteindelijk hebben we met pijn en moeite het paspoort meegekregen. En dat is dan bij zo'n stal..

Norski & Esther87, ik zou er heel blij mee zijn als zenuwbanen zich werkelijk kunnen herstellen. Ik neem aan dat het positief is dat ze wel 'last' heeft van licht. Ik wil haar alle tijd geven om te kunnen herstellen, en al kan ze nooit meer de sport in, dan houd ik haar als fokmerrie.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 13:39

Bomba schreef:

Misschien is het verstandig om al eens contact op te nemen met de tandarts die haar behandeld heeft...Die kan er vast wel iets van zeggen of het slim was zo snel weer een bit in te hangen (en ik kan me echt niet voorstellen dat dat slim was, dat snapt toch iedere pipo 8)7 )

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 13:41

_Esther_87_ schreef:
Bomba schreef:

Misschien is het verstandig om al eens contact op te nemen met de tandarts die haar behandeld heeft...Die kan er vast wel iets van zeggen of het slim was zo snel weer een bit in te hangen (en ik kan me echt niet voorstellen dat dat slim was, dat snapt toch iedere pipo 8)7 )

We hebben de desbetreffende tandarts al gebeld. Echter kwam het op me over alsof hij al contact heeft gehad met de trainingsstal, want hij wilde er niet echt wat over kwijt. Daar komt bij dat ze contact met me hadden gehad dat de tandarts op woensdag kwam. Dat heeft ze me gesmst en aan de telefoon verteld. Toen we het paard kwamen ophalen zei ze dat hij toch maandag al was geweest, we konden zo de tandarts bellen, want hij kon dat bevestigen kregen we te horen. Dus ik neem aan dat er wat verdraaid wordt..

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 13:47

Mmz, dat is al helemaal niet netjes na zo iets.
Nouja, nogmaals heel erg veel sterkte zowel met het vinden van een oplossing hiervoor als met het paard.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 13:49

Wolfstand getrokken en de volgende ochtend gelijk aan t werk? met bit erin? dan kan ik het me voorstellen dat ze gek werd en omhoogkwam en dus hierbij achterover klapte door te hoog te steigeren, want een bit kan gevoelig zijn, want ja pas een wolfstandje getrokken.

Daarom wil ik er altijd bij zijn als mijn paard ingereden zou worden en op eigen stalling en niet elders, want je weet nooit wat ze allemaal met je paard uitspoken tegenwoordig.

Sterkte met je paard en voor jou.

Ik zie nu net na het plaatsen van mijn post dat er meer mensen zijn die bijna hetzelfde zeggen als ik, over het bit nadat er net een wolfstand is getrokken. Dus meer mensen weten dat je daarna voorzichtig moet zijn en of ff bitloos moet zijn en dan snap ik het totaal niet dat een proffesionele stal zoiets doet, die zou het moeten weten.

Nee voor mij is het geen profesionele stal meer, maar geld geld geld in de ogen en zo snel mogelijk inrijden en klaarstomen.

Juist als je er rustig aan wilt doen moet je ze niet naar een africhtingsstal sturen, maar zelf doen dan heb je het zelf in handen.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 14-04-12 13:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 13:52

Ragdollcat schreef:
Wolfstand getrokken en de volgende ochtend gelijk aan t werk? met bit erin? dan kan ik het me voorstellen dat ze gek werd en omhoogkwam en dus hierbij achterover klapte door te hoog te steigeren, want een bit kan gevoelig zijn, want ja pas een wolfstandje getrokken.

Daarom wil ik er altijd bij zijn als mijn paard ingereden zou worden en op eigen stalling en niet elders, want je weet nooit wat ze allemaal met je paard uitspoken tegenwoordig.

Dank je.. Normaal gesproken gingen wij altijd een of twee keer naar Gert van den Hof en deden we daarna zelf de rest verder. Maar omdat dit zo'n schat van een paard is en waarschijnlijk ook mijn laatste, wilde ik haar juist alle tijd geven. Had zoveel positiefs over de stal gehoord. Echter krijg ik nu na afloop heel veel negatieve berichten te horen. Had ik het maar van de voren geweten..

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 13:53

Van maandag tot donderdag is nog te kort om de mond te laten genezen, slecht excuus dus.
Onze paarden mogen van onze TA een week geen bit in na het verwijderen van een wolfstandje.

Succes met je paard, fijn dat je er positief in staat en dat ze als fokmerrie mag blijven als het zicht niet meer goed komt. +:)+

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 13:55

Bomba schreef:
Ragdollcat schreef:

Dank je.. Normaal gesproken gingen wij altijd een of twee keer naar Gert van den Hof en deden we daarna zelf de rest verder. Maar omdat dit zo'n schat van een paard is en waarschijnlijk ook mijn laatste, wilde ik haar juist alle tijd geven. Had zoveel positiefs over de stal gehoord. Echter krijg ik nu na afloop heel veel negatieve berichten te horen. Had ik het maar van de voren geweten..

Ja en daarom vind ik het zo erg voor jou en je paard, in vertrouwen en met alle goede bedoelingen en dan schaden ze jouw vertrouwen en je paard.

Maar helaas zie ik veel dingen om me heen, genoeg om te weten dat de paardenwereld erg raar in elkaar zit en je zelfs proffesionele stallen niet kan vertrouwen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 13:56

hmmm, klinkt niet als zuivere koffie en volgens mij beseffen ze dat ze fout zitten. Heel naar voor jou en voornamelijk je paard. Ik hoop dat ze hier niet te lang last van blijft houden. Ik hoop ook dat je wat kan regelen met de stal want dit is niet helemaal de bedoeling.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 13:57

sterkte
ik kan je alleen vertellen dat zenuwen herstellen.en bij mensen kunnen ze ook zenuwen aan elkaar maken(hoe dat bij en paard zit weet ik niet).bij mij hebben ze dus zenuwen gemaakt en de andere beschadigde zenuwen zijn ook hersteld.maar er gaat zeker 1jr over heen.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 13:59

Het is inderdaad geen zuivere koffie.. En het leek inderdaad alsof ze nattigheid voelden. Op en duur gingen ze dingen verdraaien en raakten ze steeds verder verstrikt in hun eigen leugens. Laten we hopen dat er gerechtigheid komt. Is het niet alleen voor ons en dit paard, dan is het wel voor paarden die daar in de toekomst zadelmak gemaakt zouden worden.

eenitraM

Re: 'Blind' paard na ongeluk bij trainingsstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 14:00

Arm arm paard. Dupe worden van verkeerde mensen.

TS, ik heb geen verstand wb blindheid e.d. Maar ik wens je heel veel sterkte! Wat ga je nu met het paard doen?

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 14:01

keona schreef:
sterkte
ik kan je alleen vertellen dat zenuwen herstellen.en bij mensen kunnen ze ook zenuwen aan elkaar maken(hoe dat bij en paard zit weet ik niet).bij mij hebben ze dus zenuwen gemaakt en de andere beschadigde zenuwen zijn ook hersteld.maar er gaat zeker 1jr over heen.

Dat stemt me iets positiever.. Ik denk niet dat zenuwen bij paarden aan elkaar gemaakt kunnen worden, maar ik ga er vanuit dat de zenuw alleen beschadigd is en niet doormidden. Ik hoorde van meerdere dierenartsen dat als er na vijf weken geen verbetering is gekomen, het hopeloos is. Ik vind echter dat ze wel de tijd moet hebben, want als een zenuw kan herstellen, dan kan het in zo'n geval ook lijkt mij..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 14:02

Oh ja, medische ingrepen sta ik nooit toe op andere stallen en of zonder dat ik erbij ben, of ik ben erbij of ze blijven ervanaf.

Tenzij mijn paard ineens een been gebroken heeft ofzo, waardoor met spoed mijn eigen dierenarts hulp moet verlenen dan is dat heel anders.

Zo heb ik toen ik op t werk was een ingreep geweigerd, toen ineens me per sms werd verteld dat die man er was (totaal onverwachts en zonder afspraak, terwijl die wist dat ik woensdags vrij was en toch op een donderdag kwam), dat mijn paard accupunctuur moet, nou daaag, dat heb ik geweigerd, want het is niet nodig en geldklopperij, die heb ik weg laten sturen van mijn paard, bleek achteraf een "kwakzalverij" te zijn.

Maar goed dat is off-topic.

Had je paard erge last van wolfskiesje? dat ie ineens op die stal eraan behandeld moet worden?

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 14:04

eenitraM schreef:
Arm arm paard. Dupe worden van verkeerde mensen.

TS, ik heb geen verstand wb blindheid e.d. Maar ik wens je heel veel sterkte! Wat ga je nu met het paard doen?

Inderdaad.. Ik hoop dat niet meer mensen zoiets overkomt bij dezelfde stal..

Het paard staat in een donkere stal, zodat haar ogen rust krijgen. De pupil staat open, dus licht zou daar niet goed voor zijn. Verder wil ik sowieso wachten totdat ik zeker weet dat de zwelling uit haar hersenen is. Daarna ga ik misschien weer wat met haar stappen, ze kan toch niet eeuwig in haar stal blijven staan..