Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Marion71 schreef:Mijn da is ervan overtuigd dat mok (afgezien van zonnebrand) in 99% van de gevallen wordt veroorzaakt door mijt. Zeker bij de 'harige' rassen. Aanvankelijk was ik dat niet met hem eens, maar hij had wel gelijk! De mijten veroorzaken de mok, de bacteriën die dan kans krijgen verergeren het.
Vet gras, krachtvoer, ed veroorzaken geen mok. Ik ben dan wel benieuwd welke stof hiervoor verantwoordelijk is. Droogte is juist goed, zonlicht kan bij gevoelige paarden wel een probleem geven, maar dan helpt sudo uitstekend (zink is UV werend).
Ik behandel mok, in overleg met m'n da, eigenlijk alleen met sebacil. Wassen met een sterke oplossing (1 ltr water, 20 ml sebacil) en na een week herhalen. Geen mok meer te bekennen en het blijft ook weg. Wel zorgen dat je zelf goede handschoenen aan hebt, want het is geen onschuldig middel. Sudo, mokzalf e.d. helpen wel in de zin van verminderen, maar overgaan doet de mok niet.
Voor zover mij bekend is sebacil in België gewoon toegestaan. Zou toch bellen met de da om te overleggen.

Marion71 schreef:Wassen met sebacil doe je maar 2x, met een week ertussen. Alle 4 de benen wassen tot boven de voorknie en sprong.
Ook benen wassen is gewoon gehoorzaamheid. Meestal als je zelf de rust hebt en bewaart, stel het weinig voor. Is er iemand bij jou op stal die het voor je kan doen (ik doe het ook wel eens voor een pensionklant. Bij de grootste dramaqueen appeltje eitje, je moet gewoon geen haast hebben).

LecyTinker schreef:Ariebren, ze stampt al maanden met haar achterbenen en is al een aantal keren onderzocht door zowel hoefsmid als DA en die konden niets vinden. Ze schuurt niet en glanst als een spiegeltje. Vreet wel al sinds jongs af aan de voorkant van haar sokken aan de vorbenen eraf.
Maar goed, ik sluit mijt niet uit, maar het lijkt me sterk dat ze dat dan altijd al heeft gehad en nu pas een soort van mok uiting van heeft.
Zal haar meer dan waarschijnlijk behandelen tegen mijt, maar wil wel even weten wat de andere mogelijkheden zijn, want als ik alles nu op mijt gooi en het weldegelijk ligt aan dat ze dus dik 10 dagen zich heeft vol zitten vreten heeft aan klaver en dat het probleem was, dan kan ik haar tegn mijt behandelen, maar als ik haar weer gewoon terug op de weide zet, dan heb ik het probleem niet bij de horens gevat, maar het vrijspel gegeven.
Dus ik zou het fijn vinden om iedereen zijn idee hierover te horen.