Paard heeft opgezette luchtzak

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moonshine88

Paard heeft opgezette luchtzak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 13:49

Paard heeft opgezette luchtzak.

Herkent iemand dit en wat is het?

Achter de kaak (tussen wang en nek) heeft mijn paard het om de zoveel tijd geheel opgezwollen. DA is bij de eerste keer geweest en heeft gekeken met camera maar zag niks.
Het gaat na tijdje (halve dag ongeveer) weer weg. Maar vindt het vervelend en niet gezond.

Begin dit jaar had hij het en nu heeft hij het perioden weer erger. Ter hoogte van de speekselklier is het dik soms wel 5 cm dikker. De invalling achter de kaak is helemaal weg met bult erbij op. Aan beide zijden en soms ook onder de kaak en op de wang uitloopstukken.

Hij heeft geen pijn, je kunt er gewoon aanzitten en hij lijkt niet ziek. Hij is wel gewoon fit en je kan hem gewoon rijden.

Wie heeft ervaringen of tips???

Sim

Re: Paard heeft opgezette luchtzak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 13:59

Niks om je zorgen over te maken. Gebruik de zoekfunctie maar eens. Vind je genoeg topics over dit onderwerp.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 14:02

is normaal als hij lang met zijn hoofd omlaag heeft gestaan (met eten bv)

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 14:57

Maar hij staat elke dag zelfde tijd buiten. Dus ik begrijp niet waarom hij er de ene dag wel last van heeft en de andere dag niet?

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 10:18

Idd, is een overvulde speekselklier, door het lang met 'de kop naar beneden' staan.
Mijn jonge paard heeft het ook soms. Met rijden kan die van mij dan niet echt loslaten, dus als hij het heeft, krijgt 'ie een dagje vrij.
Je kan 't best als je wilt gaan rijden, een uur van tevoren je paard op stal zetten, dan trekt het snel weg.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 10:24

moonshine88 schreef:
Maar hij staat elke dag zelfde tijd buiten. Dus ik begrijp niet waarom hij er de ene dag wel last van heeft en de andere dag niet?

Omdat er steeds minder te eten is, moet hij steeds langer met zijn hoofd naar beneden.
Is dus net zoals de rest al zegt, helemaal niet erg.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 10:26

Wat gek dat de DA dat niet weet? Als het zelfs op Bokt een "bekend" iets is?

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 10:46

nou, er zitten op dat stuk meer dingen en een overvulde speekselklier is wel wat anders dan een opgezette luchtzak denk ik
mijn pony heeft het in het najaar als het gras kort en nat is vaak.
dat zie er van voren zo uit:
http://lh3.ggpht.com/_2Spm2aZVrLc/TGWQI ... CT0034.JPG
en van de zijkant zo;
http://www.mijnalbum.nl/Foto-MJB6RMKN.jpg

een ander paard heeft het altijd als het gras erg kort is en dat ziet er zo uit:
http://lh5.ggpht.com/_2Spm2aZVrLc/TJ8S3 ... CT0018.JPG
(plek op hoofd is van zomereczeem hoor)
dat zijn dan overvulde speekselklieren

ik ben er een keer mee bezig geweest om uit te zoeken en het kan dus komen van het eten van veel erg kort nat gras.
droog gras kan trouwens ook,de speekselklieren moeten dan meer werken en doordat ze steeds met het hoofd naar beneden staan kan het niet weg en word het dik.
zet je ze op stal ,waar ze dus met het hoofd omhoog staan dan trekt het na enkele uren weer weg.

het kan ook een allergische reactie zijn op iets in het gras,maar dan blijft het vaak langer dik.
schimmels zouden een oorzaak zijn,maar ook gras met zogenaamde "roest"er op kan een verdikking geven

beste oplossing is om hooi bij te voeren, desnoods in de wei en anders voordat je paard uit de stal komt flink hooi voeren.

houd je dier wel in de gaten, temperatuur en als je paard ziek lijkt dan kan er dus wat anders aan de hand zijn en kunnen ze eventueel een punctie nemen om te kijken wat voor vocht er in de zwelling zit

window

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 10:49

mijn paard heeft er ook last van eind van de zomer (vanaf deze maand dus)
omdat het gras dan kort is
vooral als het gras ook nog nat is dan is het erger bij hem
hij heeft er geen pijn of iets van en na een paar uurtjes is het ook weer weg getrokken

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 17:22

Zoals Ellepel al zei, in die streek zit veel meer dan een speekselklier! Het kan inderdaad ook heel goed een opgezette luchtzak zijn, dat is iets helemaal anders. Kan je trouwens horen als je er zacht op tikt, dat klinkt tympanisch en hol als het de luchtzak is. Een speekselklier is hard en vol. Is op zich niet gevaarlijk, die luchtzak opzetting. Als hij het veel of continu heeft, dan is er soms iets mis met de verbinding tussen de luchtzakken of de klep van de luchtzak, zodat de lucht er niet uit kan. Kunnen ze in de kliniek verhelpen, maar gaat soms ook vanzelf over. Eens verder naar laten kijken zou ik zeggen.