wonden voor de singel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

metternich

wonden voor de singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 15:35

Hallo bokkers,

Mijn dochter rijd een 7 jarig arabier/welsh. Voor de eigenaresse springt ze hier mee.
Het probleem met het paardje is dat ze continue na het rijden, of dit nou springen, dressuur of recreatief is, wondjes heeft. Deze zitten niet op de plek van de singel maar ervoor, dus tussen de singel en het voorbeen aan beide kanten. Ze heeft al diverse singels geprobeerd, talkpoeder, veel zalfjes. het been wel of niet strekken na het aansingelen, noem maar op. Ik vraag me af of meer mensen hier last van hebben en wat ze eraan doen?
Alle suggesties zijn welkom!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 15:38

Hier eentje :j
Mijn grootste probleem, wondjes voor de singel ... De oplossing: ik zou het niet weten ...

Hetgeen het meeste succes heeft gehad tot nu toe is een wollen hoes, echter lijkt hij daar om 1 of andere reden jeuk van te krijgen en is het een onding om aan te doen, dus die heb ik liever niet ... Ik heb nu pas een hoes besteld van anti-allergene wol met een brede neopreen sluiting (wil je wel een foto laten zien als je interesse hebt) maar ik weet nog niet wat deze gaat doen ...

Hier zijn ookal heel veel singels, hoezen, zalfjes en talkpoeder gepasseert ... Ik heb (ook om andere redenen) het rijden maar opgegeven ... Moet wel zeggen dat het ook afhangt van welk zadel, bij sommige heeft hij het minder, bij anderen meer .. dus kijk niet alleen naar de singel maar ook naar hoe je zadel ligt en hoe deze de singel(plaats) beïnvloed ;)

Ik denk te weten hoe het bij die van mij komt, doordat hij nogal veel vel heeft voor de singel (is gewoon zo, kan je niks aan doen) en z'n benen nog al lang op de grond laat staan tijdens het lopen (moeilijk uit te leggen), schuurt het vel wat daar zit over de singel. Het ligt dan ook open op de plaats waar je singelstoten in de lusjes gaan, het vel schuurt dan over die lusjes en dat geeft problemen. Vandaar dat een hoes wel zou moeten werken, moet ie er alleen niet zo ontzettend jeuk van krijgen natuurlijk :+

Ik hoop echt dat mijn idee erover goed is, dan is er nog hoop :Y)
Maar dat zal ik je binnenkort kunnen vertellen :+

Edit; ik heb even een foto voor je geüpload, deze is van september vorig jaar, de laatste keer dat we erop gezeten hebben.. Wondes zijn van de dag ervoor maar ik had ze uitgewassen en het zadel nog even opgelegd om de foto's te nemen (we gingen naar een grote ruitersportzaak en wilde dan daar advies vragen, vandaar de foto's).

Je kan duidelijk zien dat de grootste wonde precies op de plaats ligt waar er zo'n lus is (de singelstoten zijn voor de foto even opzij gelegd). Er zijn nog wel wondjes, maar deze zijn kleiner, denk dat het ook ergens van het schuren over de rand is ofzo ..

Afbeelding

Vandaar dat ik hoop dat zo'n hoes de oplossing is ;)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 18:01

misschien is een zacht bontje om de singel nog een idee?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 00:54

Die van mij heeft het ook, het enige dat bij haar echt helpt zijn inderdaad schapenwollen singelhoezen. Ik heb nu voor langere afstanden singelhoezen van Mattes, die hebben alleen bont aan de kant van het paard zegmaar en je zet ze met klitteband aan de andere kant vast, ik vind ze makkelijker in het gebruik dan helemaal "ronde" bontjes.

Britt_Pit

Re: wonden voor de singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 09:34

Denk dat ik bijna dezelfde heb als Jet, ik heb ze van BR, nadeel daarvan vind ik dan weer dat er toch weer een randje zit van de overgang van wol naar stof. De aller fijnste zijn de echte wollen met klitterband sluiting, je singel kan gewoon vast en daarna alleen evn klitterband vastplakken.
(vind persoonlijk op bovenstaande foto niet zo heel vreemd dat paard plekjes krijgt van deze singel op de foto, is echt mylon, dat snijd en brand heel snel, als het alleen met deze singel zo is zou in een neopreen of leren proberen.)

BosscheBol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 09:37

Singelbeschermer van Prolite.Zorgen voor drukverlaging en drukverdelers. Kunt op internet terug vinden.

Persoonlijk zou ik niet rijden totdat probleem opgelost is.

Succes

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 10:59

Ik heb deze http://www.hipponet.be/N_frame.html?htt ... _home.html . Besteld dus bij Foxy80, geen last van randjes en die draait niet. Die bontsingelhoezen met over de hele lengte klitteband draait bij mij en dan rijdt ze zich weer stuk op het scherpe van het klitteband ( die heb ik ook geprobeerd). Mooi op maat te koop van je singel, hoewel ik wel een maatje groter zou kopen als ik er weer eentje aanschaf, ondanks het wassen met het mattes wasmiddel krimpen ze bij mij toch wat ( na een keer of 20 wassen).

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:04

Andere singel die ruimte geeft achter de elledoog ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:10

Britt_Pit schreef:
(vind persoonlijk op bovenstaande foto niet zo heel vreemd dat paard plekjes krijgt van deze singel op de foto, is echt mylon, dat snijd en brand heel snel, als het alleen met deze singel zo is zou in een neopreen of leren proberen.)

Hij heeft het met andere singels ook hoor ;)
En met deze had hij het in het begin niet, het wisselt dus altijd, het is dat wat het zo leuk maakt ...

Ik heb nu deze liggen:
Afbeelding
Maar moet 'm dus nog uitgeproberen.
Een gewoon wollen ding heb ik ook geprobeerd, maar hier was het een ramp om te sluiten, was een halve dag bezig met die singel omdat er altijd wel iets verkeerd ging zitten .. En verder krijgt hij er naar mijn mening enorm jeuk van (terwijl het wel echte wol is).
Bovenstaande hoes zou anti-allergene wol zijn (voelt ook anders aan) en zoals je ziet sluit het allemaal goed af. Dus daarom dat we deze eens gaan proberen ... we zien wel ...

Singels met meer vrijheid enzo zijn hier ook al de revue gepasseerd (en TS geeft ook aan al diverse singels te hebben geprobeerd) dus dan probeer ik liever iets als bovenstaande dan 90 euro uit te geven aan een singel die het heel misschien zou doen (want die in de goedkopere klassen zullen het niet worden). Gelukkig heb ik ook geen wedstrijdambities, zelfs geen echte rij-ambities, dus ik heb geen haast en als het niet lukt dan rijden we niet en doen we andere dingen :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:28

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:38

[***], die ziet er ook wel goed uit. Ik ben benieuwd of het werkt, alleen als die stukken met klitteband naar voren sluiten ( als je snapt wat ik bedoel, zoals op het plaatje van jou, zou die van mij daar toch weer last van krijgen... Ondanks dat het bont ook om de rand zit.

Hannanas, met zo'n singel heeft mijn paard ook last. Voor kleinere ritten/rijden in de bak red ik het met mijn Wintec-singel, die is ook rondom zacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:42

Ohja, ik zie wat je bedoelt :j
Zou eens moeten kijken hoe dat juist zit, kan het zo niet zeggen :o
Wel is het zo dat de sluiting enkel om je gespen zit, die dus in principe net onder je zadel(dek) horen te zitten, zo hoog zitten de problemen niet bij die van mij ... denk ik ... hoop ik ... :+ (na een bepaalde tijd ga je aan alles twijfelen :') )

Denk trouwens ook dat het op de foto iets te ver gesloten is, volgens mij moet het einde van die sluiting gewoon tot aan het wol komen, en hier zit het een stukje erover (waardoor de singelhoes zelf ook een rare vorm heeft en openstaat), snap je?

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:34

Mijn merrie kreeg kale plekjes na een tijd rijden met een leren, anatomische singel. Mijn merrie is vrij kort gebouwd en ik heb het idee dat de singel te breed voor haar was. Ze had het eerder nl. nooit en ze is al 13 jaar. Toen weer de gewone simpele neopreen singel gebruikt en het ging weg. Helaas heeft ze wat singelnijd dus ik heb de thorowgood gekocht (die hierboven ook staat). Daar heb ik nog niet zoveel mee gereden vanwege blessure paard dus kan nog niet zeggen of ze het hier ook van krijgt. Ik hoop het niet want dat zo voor mij dan ook al de zoveelste singel zijn :( .

Dan ga ik maar weer terug op mijn gewone goedkope neopreen singel. Dan maar de oren in de nek met aansingelen :n

Zou dat ook niet het probleem bij jullie kunnen zijn, dat de singels te breed zijn? Juist door alles wat je er om heen doet?

Britt_Pit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:07

Volgens mij zit de singel van [***] verkeerd om, zeg maar links en rechts omgewisseld. Ziet er wel uit als een hele fijne singel.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 17:30

Odessa1, mijn singel van Wintec is niet breed, dus dat is niet het probleem, het is echt dat de huid ervoor zegmaar ribbelt en dat geeft bij haar schuurplekjes. Ze heeft het overigens in de zomer als ze zweet ook in haar "oksels", ook huidplooitjes waar door wrijving en zweet het haar afgaat. Rijd je dan door, gaat het ook open.

BrittPit, het kan dat die verkeerdom zit, maar ik heb laatst bij iemand ook een leren singel gezien die aan 1 kant ook naar voren sloot bij de gespen. Als je de singel omdraaide had je hetzelfde probleem, dus dat vond ik wel maf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 17:48

@ Odessa1 : smalle zijn hier ookal gepasseeerd :j Heb volgens mij alle opties wel gehad, eventueel nog een leren heel ver uitgesneden singel, maar die prijzen zijn ook niet niks :+ Dus eerst die hoes maar eens proberen :)

Kan ook wel dat die op de foto niet goed zit hoor, ik ga het eens IRL moeten bekijken als ik de kans heb (zit compleet vast momenteel) en als het mogelijk is gaat de sluiting naar achteren :j

Jet, hier gewoon hetzelfde :j
Die huidplooitjes missen ook regelmatig haar ... Is maar 1x echt open geweest en dat was toen ik de benen naar voren had gedaan (een tip die altijd rondgeschreeuwd wordt :Y) ), dus dat doen we niet meer :+

Britt_Pit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 18:48

@Jet , ik heb een lederen kieffer singel, die is dus als je m goed om hebt, sluitend naar achter, vandaar de gedachte.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 00:33

[***], ik trek dus ook nooit de benen naar voren, dan worden de plekken nog erger, net als bij jou.

BrittPit, ik heb ook nog een leren dressuursingel van Stübben liggen, een oude van mijn vorige paard en dat ging op mijn huidige paard een tijd goed. Toen kocht ik een nieuwe en was het foute boel, die was kennelijk toch minder soepel. Maar dat zijn vrij brede singels, daarom was ik overgegaan op de Wintec-singel en dat gaat voor een uur tot twee uur normaal rijden wel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 10:40

:j Maarja, je probeert het toch maar eens hé :+
Ik heb trouwens eens gekeken naar de hoes wat ik hier heb liggen, je kan die gewoon zo omdoen dat de sluiting zeg maar naar achteren wijst, dus omgekeerd dan op de foto ;)

Wat voor wintec-singel heb jij dan?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 11:55

Je hebt gelijk, mooi dat die van jou ook "goedom" kan :D .
Ik heb de bovenste van deze singels: http://www.roekeruitersport.nl/contents/nl/d43.html . Het is een licht elastische singel, niet bij de gespen ofzo, maar de hele singel en hij is erg makkelijk afwasbaar. Ik vind hem zeker niet zweteriger dan neopreensingels, waar ze overigens sneller plekken van kreeg. Harry's Horse heeft net zoiets, maar daar zit iets in wat weer een harde rand lijkt te geven op de een of andere manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 11:57

Dat is een hoes die errond zit, waar de singelstoten in verdwijnen zeg maar? (is beetje moeilijk te zien op de foto).

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 12:08

Ja, het is een complete singel en de stoten kan je er in stoppen inderdaad. Nergens heeft het harde randjes, ik vind het prettige singels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 12:09

Dan is die misschien ook nog een optie :j Al hoop ik dat de hoes gewoon z'n werk doet :+

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 12:19

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 12:20

:j Duidelijk, thanks.
Maar het is qua materiaal dan geen neopreen, toch? (want die zijn al geprobeerd, maar het hangt misschien van het soort singel & de vorm af ..).