Paard kan niet meer eten. oorzaak te kort aan seleen ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blyss

Paard kan niet meer eten. oorzaak te kort aan seleen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 12:25

Vorige week vrijdag ging mijn merrie wat truttig doen, 20 meter draven en dan stilstaan. Moet vast hengstig worden, dacht ik. Zaterdag ging ze al beetje minder hooi eten. Zondag, inderdaad inmiddels hengstig, denken we; ze heeft vast haken op haar kiezen. Maandagochtend heeft ze wel heel veel hooi laten liggen, doet ze anders nooit. Maandagmiddag veearts erbij. We denken kiespijn. Controle onder verdoving en behandeling gebit, maar niets te vinden. Ze heeft wel wat koorts. Ze krijgt metacam injectie. Dinsdag nog zieker; heel duidelijk veel honger maar kan niet eten. Wortel kanaal ontsteking of zo?? vraag ik aan de collega veearts die nu dienst heeft. Ze maakt inmiddels regelmatig een soort zuigende bewegingen met stijf gesloten mond, heeft veel dik speeksel in haar mond. Boert af en toe beetje op, houdt haar hoofd naar rechts scheef omhoog. Af en toe draaien haar ogen weg, van de pijn. Maagzweer denkt hij, ze krijgt poeder. Moet ze wel opeten! zegt hij nog. Maar hij weet niet waarom ze haar hoofd naar rechts houdt. Kiezen denkt hij niet. Weer metacam injectie. Dan vraagt hij heeft ze vastgelegen misschien? 4 dagen geleden had ze inderdaad bij het ontbijt een flinke schram op haar hoofd, maar kan dan nu dan nog problemen geven? Hij denkt; wellicht toch nek wervel blokkade en nu een zwelling die een zenuw afknelt. De volgende ochtend beginnen we met prednison capsules. En ik plan een afspraak met de osteopaat voor over 1 week. Inmiddels werken we aan de maagzweer; zonder resultaat ik krijg het poeder er niet in. Alles geprobeerd, ander middel gehaald etc. niets lukt. Spuit wat in haar mond met appelmoes maar het loopt zo haar mond uit. Ze tandenknarst veel, zie haar met de kaakspieren veel samentrekkende bewegingen maken. Hersenbloeding gehad?, nee. Ik Google op kaakontsteking maar kan niets vinden. Op de 4e avond gaat het zo slecht ik bel de spoed arts, 3e veearts komt. Haar hele wangen en mond zit vol met handen slobber die ze uren geleden naar binnen had gezogen, maar die ze niet kon doorslikken. Mond en neus zijn opgezet. Verstopping slokdarm?? Nee, zegt hij dan is het niet,mijn collega dacht toch zenuw bekneld na vastliggen in box? Ik zeg; houdt alle opties open want we weten het echt niet. Naar kliniek brengen stelt hij voor, maar zie ik niet zitten. Hij stelt dan voor haar in te spuiten met paarden middel, ben de naam even kwijt maar met net zo werking als de prednison capsules, waarvan ik me af ga vragen of ze die ooit wel heeft doorgeslikt? Inmiddels denk iedereen mee. Keelontsteking? Hoofdpijn? Inmiddels heeft iemand met spoed gastrogard injectoren opgehaald voor de maag, maar als ze niet kan slikken heeft ook dit middel geen zin. De veearts spuit haar in, alles wordt dan onderdrukt en ze gaat zich dan in elk geval heel snel beter voelen. Na 1 uur is ze zo opgeknapt dat ik met kleine beetjes tegelijk de gastrogard voor een groot deel naar binnen krijgt. De volgende ochtend is ze stuk beter, haar hooi is op!. Overleg met de spoedveearts, zijn spuit werkt 24 uur dus iemand komt in de namiddag weer spuiten. Om 17.00 uur is veearts 1 er weer. De merrie is weer wat afgezakt en krijgt de 2e spuit met het paardenmiddel. Ze zegt; ik denk dat ik weet wat het is. Een ontsteking van de kaakspier tengevolge van een tekort aan Vit E en seleen. Maar ik geef haar altijd Vit E en magnesium ! , dit omdat het een zeer zwaar gespierde Quarter is en ze snel spierproblemen heeft. En ze verder al 3 jaar geen krachtvoer (suiker) krijgt. Alleen wat slobber met olie en de supplementen op voorschrift van Utrecht voor de gevoelige spieren en dat gaat al 3 jaar goed.. Ben je daar dan onlangs mee gestopt ? vraagt ze. Ja inderdaad. 2 weken geleden was de vit E op en ik had de nieuwe verpakking nog niet open gemaakt. Maar ja, 2 weken? Ze stelt voor haar een injectie met Vit E en seleen te geven. Ondertussen denk ik na. Dan realiseer ik me dat ik 3 maanden geleden ben overgestapt op een Vit E product zonder seleen. En bijna gelijkertijd op een magnesium product zonder seleen. Dit omdat te veel seleen schadelijk zou zijn en het bijna in elk vitaminen of magnesium supplement zit, en ik altijd beide tegelijk geef.
De veearts zegt nog dat als ik seleen of vit E zou willen minderen ik dat dan in de zomer moet doen als ze gras eet, maar nooit in de winter. In gras zit seleen in ruwvoer bijna niet.

De puzzel stukjes lijken precies op zijn plaats te vallen. Maar heeft ooit iemand dit al eens eerder met zijn paard meegemaakt?

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 17:57

Nooit zelf meegemaakt, maar niet niet kunnen slikken is typisch bij een tekort aan selenium.
Of er werkelijk een tekort is kun je met een bloedtest vaststellen.
Tekort aan selenium moet je ernstig nemen.
Het kan levensbedreigend zijn.

Ik hoop dat je dit niet kwalijk neemt,
maar jij bent een slachtoffer van alle hypes en bijgeloof in de paardenwereld.

In België en Nederland bestaat magnesiumtekort praktisch gesproken niet,
maar toch stopt iedereen zijn paard vol magnesium, terwijl dat nergens voor nodig is.
Daarentegen is bekend dat het gemiddeld ruwvoer in België en Nederland weinig selenium bevat,
zodat het risico op een tekort veel reëler is, maar daar heeft niemand aandacht voor.

En dan het krachtvoer. Dat zou schadelijk zijn, want er zit 'suiker' in.
In werkelijkheid is er niets verkeerd met krachtvoer (en al evenmin met koolhydraten) zolang je het maar met beleid gebruikt.
Daarnaast bevat zelfs de meest eenvoudige basisbrok een gamma mineralen, waaronder selenium.
Als jij je paard iedere dag één tot anderhalve kg krachtvoer had gegeven, had ie nu waarschijnlijk geen selenium tekort.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 18:19

Is je paard gevaccineerd tegen de klem? Ik kan het paard natuurlijk niet zien, maar wat je schrijft doet me daar sterk aan denken. Als ze gevaccineerd is, is het onmogelijk, maar als ze niet gevaccineerd is, zou ik hier zeker aan denken! Zeker omdat je zegt dat haar ogen wegdraaien.

Amalarab

Re: Paard kan niet meer eten. oorzaak te kort aan seleen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 18:58

de klem is tetanus!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 19:36

Ik ga mee met Bigben, ik had overigens al lang een bloedproef laten doen, zeker met de koorts, dan kun je bepalen of het viraal of bacterieel is (bij bacterieel kun je dan antibiotica toedienen) Ik zat eerder te denken aan een keelontsteking. Daarnaast ook selenium bepalen.

Maagzweer...daar vind ik de verschijnselen niet naar, maar aangezien ze sterke pijnstillers krijgt is Gastroguard sowieso goed om te geven om maagzweren te voorkomen.

Tetanus, is ook in me opgekomen maar ik hoop dat daar tgen geent is. Heb vroeger eens een geitje opgevangen die ik binnen 3 dgn heb moeten laten inslapen wegens tetanus (hadden hoorntjes verwijderd) , vorige week vrijdag zeg je....denk ) maar ben geen expert natuurlijk) dat je daardoor tet. uit kunt sluiten.

Heeft ze in de 3 jr zonder krachtvoer wel een algeheel vit. supplement gekregen ?

Blyss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 20:33

ja, ze is goed ingeent. Dus tetanus zou niet moeten kunnen.
De maagpijn /zweer heeft ze gekregen omdat ze niet meer kon eten, denk ik zelf.
Ze knap nu goed op, ik hoop dat de veearts gelijk heeft.
Bloed test zou slim geweest zijn. Maar kijken ze dan standaard naar seleen ?
Vrijdag avond was spuit met Vit e en seleen de snelste optie.
Ze is een zwaar bespierde quarter met 3 jaar geleden , toen ze nog op 1-2 kilo basis brok stond , enorme grote spier problemen had. Sinds ze aangepast eet met voedingssupplementen , zoals op voorschrift van Utrecht; Vit E met seleen , magnesium , carnitine , olie , en 1 x p.w totaal vitamine complex , en ik voeg ook regelmatig hand zeewier toe in slobber van handje bietenbulp , handje zemelen en handje krachtvoer loopt ze goed. Ze heeft ook 24/7 weidegang,grasmengsel zonder raaigras.
Het gaat al stuk beter met haar, ze kan weer kauwen en eten, ze wel erg moe en rust veel.

Blyss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 17:50

We zijn inmiddels een week verder na de diagnose tekort aan Vit E en selenium, en de vit E met selenium injectie die ze heeft gehad.
Sindsdien is ze alleen maar vooruit gegaan. Ook al 5 dagen van de prednison af.
Ze is helemaal gecheckt door de osteopaat , hij heeft niets gevonden wat de oorzaak van het niet kunnen kauwen , slikken en eten heeft kunnen veroorzaken.
Er is niets meer te merken van maagproblemen. Ook daar gebruikt ze niets meer voor.
Schudt ook niet meer met haar hoofd, en heeft totaal geen pijn meer.
Kortom, Het paard is weer topfit, en staat lekker te kauwen en te eten.

Overigens heeft mijn andere paard, van hetzelfde western ras , nergens last van. Hij wordt precies hetzelfde gevoerd, maar heeft geen verleden met spierproblemen.

Ik hoop dat wellicht iemand in de toekomst iets heeft aan dit verhaal.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 21:10

bedankt voor het delen, fijn dat het nu goed gaat!