Is het nog mogelijk om te rijden met een paard met pssm?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lyntje08

Is het nog mogelijk om te rijden met een paard met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 09:08

Hoi allemaal,

Weet iemand van jullie of het nog mogelijk is om te rijden met een paard met pssm?
Hierbij bedoel ik enkel als wandelpaard. Dus geen intensieve wedstrijden enzo. :)

Maartje1990

Re: Is het nog mogelijk om te rijden met een paard met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 09:13

Er is geloof ik een pssm topic wellicht daar eens informwren? Ik geloof dst er meerdere zijn die wel gewoon rijden.

Lyntje08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 09:26

oke bedankt! ik ga het eens zoeken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 09:46

Welk type pssm?

Lyntje08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 09:48

Gloa schreef:
Welk type pssm?

Dat weet ik niet. Ik vind trouwens ook het topic niet :(

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 09:50

Lyntje08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 09:52

Lynn_Nikita schreef:
Ik denk deze
[MD] PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

links bovenin is een balkje met "zoeken"

Ik had dit al gelezen. Ik vraag me af of het aanpassen van het dieet en extra vitamine E een zekerheid geven dat ze fit genoeg is om er mee te rijden. Dus dat het de moeite is dat ik hier in investeer.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 09:54

Ik ken genoeg mensen met tinkers met pssm die Z rijden zelfs ;) Ik wil via pb gerust de naam sturen van iemand die er meerdere pssmers heeft en ermee in de sport loopt.

Lyntje08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 09:56

nieky1993 schreef:
Ik ken genoeg mensen met tinkers met pssm die Z rijden zelfs ;) Ik wil via pb gerust de naam sturen van iemand die er meerdere pssmers heeft en ermee in de sport loopt.

Oke super bedankt! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 10:34

Lyntje08 schreef:
Gloa schreef:
Welk type pssm?

Dat weet ik niet. Ik vind trouwens ook het topic niet :(

Dat is wel handig om te weten... Pssm 1 vergt een ander dieet dan 2.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 10:52

Mijn oude merrie (tinker) was P1/P1, haar dochter ook. De merrie heeft in alle takken van sport meegelopen, dressuur tm Z. Na haar wedstrijdpensioen deed ze vooral buitenritjes. Haar dochter wordt nu, door de huidige eigenaar, uitgebracht en lekker getraind. Beide paarden hebben nooit klachten gehad en, omdat we het jarenlang niet wisten, vaak niet met voorgeschreven management gehouden. Echter, ik weet ook dat er paarden zijn die wel klachten ontwikkelen en die eigenaren doen ook onwijs hun best om de paarden optimaal te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 11:31

Warmbloed of koudbloed maakt ook nog verschil.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 11:42

Bij sommige paarden merk je er weinig van en anderen krijgen vaak aanvallen..
De ellende is vooral (bij degenen die symptomatisch zijn) dat ze enorm veel stabiliteit nodig hebben, bijv bij pssm1 geen suikerpieken (dus nooit gras en altijd hooi met dezelfde, geteste, samenstelling) en altijd hetzelfde trainingsritme. Dus nooit overslaan als je geen zin hebt en geen spontane lange buitenritten, alles moet je langzaam opbouwen om de spieren te sparen.

Het is veel werk zo’n paard!

Lyntje08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 12:00

troi schreef:
Bij sommige paarden merk je er weinig van en anderen krijgen vaak aanvallen..
De ellende is vooral (bij degenen die symptomatisch zijn) dat ze enorm veel stabiliteit nodig hebben, bijv bij pssm1 geen suikerpieken (dus nooit gras en altijd hooi met dezelfde, geteste, samenstelling) en altijd hetzelfde trainingsritme. Dus nooit overslaan als je geen zin hebt en geen spontane lange buitenritten, alles moet je langzaam opbouwen om de spieren te sparen.

Het is veel werk zo’n paard!

Ja dat is wat ik ook dacht....
De mijne heeft er niet zo veel last van maar we hebben het ontdekt toen ze na de training opeens geblokkeerd stond met haar knie. Dit duurde maar enkele seconden en daarna was het terug over. Over het algemeen heeft ze er niet zo veel last van denk ik want het is zeker niet dat ze aanvallen krijgt. Ik heb nog nooit gezien dat ze aanval heeft gehad.
Ik ga dus nu eerst proberen met suikervrije korrel en vitamine E. Ze heeft namelijk ook nog niet voldoende spieren. Ze moet nog 3 jaar worden dus ik twijfel of het de moeite is. Ik hoop natuurlijk dat het goed gaat met een aangepast dieet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 12:01

Maar welke pssm heeft je paard? Beide vergen echt een andere aanpak. Met alleen vitamine E en suikervrije korrel ga je niet zover komen,.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 12:07

Knie op slot komt ook voor bij paarden zonder pssm. Zou me niet zo snel van de wijs laten brengen door een genetisch foutje :o als dat echt alles is wat je hebt gemerkt zou ik me geen zorgen maken. Mijn merrie is 27 geworden met pssm1. Ze was 26 toen ze werd getest, dus nooit sociaal gehouden of gevoerd. Toch had hele leven gezond en klachtenvrij als rijpaard. Ze is ingeslapen vanwege een peesblessure.

Lyntje08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 12:11

Caily schreef:
Knie op slot komt ook voor bij paarden zonder pssm. Zou me niet zo snel van de wijs laten brengen door een genetisch foutje :o als dat echt alles is wat je hebt gemerkt zou ik me geen zorgen maken. Mijn merrie is 27 geworden met pssm1. Ze was 26 toen ze werd getest, dus nooit sociaal gehouden of gevoerd. Toch had hele leven gezond en klachtenvrij als rijpaard. Ze is ingeslapen vanwege een peesblessure.

Er is ook een bloedtest gedaan waaruit de diagnose gesteld is ;)

Spenk schreef:
Maar welke pssm heeft je paard? Beide vergen echt een andere aanpak. Met alleen vitamine E en suikervrije korrel ga je niet zover komen,.

Wat is het verschil in voeding? bij paarden die deze ziekte hebben kan je denk ik niet veel verkeerd doen met suikervrij eten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 12:12

Ik zou dit maar eens doorlezen http://pssm.eu/nl/management.html?start=2

Het dient benadrukt te worden dat PSSM type 2 géén suikeropslagprobleem is en dat een dieet dat geschikt is voor een paard met PSSM type 1 dergelijke paarden niet (voldoende) zal helpen! Over het algemeen kunnen paarden met PSSM type 2 wel gewoon op de wei, in tegenstelling tot paarden met PSSM type 1. Uitzondering daarop zijn paarden met de Px variant. Zij doen het vaak het beste op een dieet dat vergelijkbaar is met dat voor een paard met PSSM type 1.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-12-20 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 12:12

Pssm2 heeft extra eiwitten nodig en is suiker minder van belang. belang. Een bloed test is een moment opname dus geen sluitend bewijs voor een diagnose.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 12:16

Als ze nog zo jong is zal ze ook nog niet beleerd zijn gok ik?

Ik zou haar goed en suikerarm voeren, zou eigenlijk elk paard moeten natuurlijk, en rustig gaan opbouwen. Goed in de gaten houden. Je hebt een kans dat ze symptoomvrij blijft.

Beetje apart trouwens zo’n bloedtest. Meestal gaat dat via haren.

Lyntje08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 12:40

troi schreef:
Als ze nog zo jong is zal ze ook nog niet beleerd zijn gok ik?

Ik zou haar goed en suikerarm voeren, zou eigenlijk elk paard moeten natuurlijk, en rustig gaan opbouwen. Goed in de gaten houden. Je hebt een kans dat ze symptoomvrij blijft.

Beetje apart trouwens zo’n bloedtest. Meestal gaat dat via haren.

Ja haar bloedwaarden zijn gecontroleerd en daaruit blijkt dat ze pssm heeft. Om het type te weten moet nog een extra dna-test gedaan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 12:53

Uit de bloedtest bleek waarschijnlijk dat ze verzuring in de spieren had. Maar dat is geen pssm diagnose! Dat kan namelijk door nog heel veel andere dingen veroorzaakt worden......

Lyntje08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 12:58

Gloa schreef:
Uit de bloedtest bleek waarschijnlijk dat ze verzuring in de spieren had. Maar dat is geen pssm diagnose! Dat kan namelijk door nog heel veel andere dingen veroorzaakt worden......

De bloedtest is wel genomen op moment van rust. Dus niet direct na een training ofzo. Misschien heeft dat er ook iets mee te maken waardoor sommige bloedwaarden zoals ck zo hoog waren.

Lyntje08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 12:59

Als ik de symptomen van pssm bekijk voldoet ze daar ook wel aan: donkere urine, soms stijf lopen (dit is wel al veel verbeterd de laatste tijd)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 15:58

Spierbevangen geeft donkere urine en stijf lopen (en spierschade als je ze dan laat werken), maar hoewel het beide spierproblemen zijn, is het ene een overbelasting/management probleem en is pssm een aangeboren probleem. Dat jouw DA spierbevangen/tying up tot PSSM bestempeld zegt meer over zijn tekort aan kennis hierover dan over wat jouw paard heeft.

Trek haren en doe de tests voordat je verdere beslissingen neemt over wat je paard heeft en hoe daar mee om te gaan.