Korstjes op pijpbeen achterbenen. Wie weet hier meer over?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Noelledeboer

Korstjes op pijpbeen achterbenen. Wie weet hier meer over?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 13:00

Voor een kennis van mij (bio chemicus) ga ik een nieuw product uitproberen waarvan we theoretisch weten dat het zou moeten werken bij diverse huidproblemen bij paarden.
Ik ga het zelf de komende tijd uitproberen bij mijn 3 paarden die alle drie wel eens last hebben van diverse huidproblemen hebben (mok, schimmelplekjes, jeuk manen & staart, korstjes pijpbeen achterbenen).

Over het laatste heb ik weinig tot geen informatie kunnen vinden. Twee van mijn paarden hebben er last van. Dacht eerst dat het wellicht door de opspattende urine werd veroorzaakt maar mijn merrie heeft er nu ook last van. Heb laatst eens bewust rondgekeken tijdens een groot concours en zag dat veel paarden er last van hebben. Kan iemand mij hier meer over vertellen? Waar wordt het door veroorzaakt? Is het besmettelijk?

Mocht je geinteresseerd zijn in de resultaten van dit product, laat het me dan weten. Ik ga alles middels foto's vastleggen en uittesten wat de beste behandelmethode en frequentie is. Als het aanslaat zou ik graag in contact willen komen met meerdere paardeneigenaren waarvan hun paard huidproblemen heeft zodat we de test kunnen gaan uitbreiden.

Setteli

Re: Korstjes op pijpbeen achterbenen. Wie weet hier meer over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:05

Mijn paard heeft ook op beide achterbenen aan de voorkant van die korstjes. Het schijnt hoge mok te zijn. Ze heeft het al zo lang ik me kan herinneren. Ik heb het een tijd met betadine schoongemaakt en hydrocortiderm opgesmeerd, maar niets helpt. Ze heeft er op zich geen last van. Ik poets het wel goed en als de huis wat open gaat, smeer ik er wel hydrocortiderm op.

Ik heb geen idee hoe ze hier aan komt. Maar mocht je een behandeling hebben gevonden, dan hou ik me aanbevolen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:17

De Fries heeft het bij ons. is een soort rap dacht ik. Verwant aan mok.
Meestal gaat het wel weg met betadine wassen en korstjes eraf krabben. Hydrocortiderm of Otiderm erop en dan gaat het wel weg.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:08

Suzanne F. schreef:
De Fries heeft het bij ons. is een soort rap dacht ik. Verwant aan mok.
Meestal gaat het wel weg met betadine wassen en korstjes eraf krabben. Hydrocortiderm of Otiderm erop en dan gaat het wel weg.

Het gaat wel weg, maar het komt elke keer weer terug.

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:11

volgens onze dierenarts is het een vorm van schimmel,behandelen met imaverol

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:12

Ik had een quartermerrie die dit had, zelfs ook op de kogels
Imaverol Betadineshampoo en ByMite werkte niet
Was wel heel snel weg met Neocidol!

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:16

hé, kdacht dat ik alleen was met dit probleem.. Heb het nog niet gezien bij andere paarden.. Ik ga dit topic even in de gaten houden!

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:17

Houd mij maar op de hoogte van dit product. Mijn merrie heeft bijna al mok als ze water ruikt :\

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:19

Ik ken ook een paard dat dit heeft. Geen flauw idee wat het is en het wil ook niet weg. Het zit er al een hele tijd en soms ook met bloederige korstjes.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:36

Mijn paard heeft dat ook al jaren, voorkant van het pijpbeen bij beide achterbenen. Het is geen mok, maar wat het wel is geen idee. Het is ook niet gevoelig en niet besmettelijk, geen van de paarden waar ze mee in de wei stond heeft het overgenomen.. Ik heb betadineshampoo geprobeerd, Imaverol, mokzalf, en vanalles wat ik maar kon bedenken (toen men op stal aan kwam dragen met afgelopen olie heb ik de grens getrokken :+ ) maar alles wat je erop smeert of mee wast verergert het juist. Niks aan doen helpt tot nu toe nog het best, dan is de huid verder aardig rustig en blijft het haar ook intact.

Maar het ziet er niet uit dus ik ben erg geïnteresseerd in de werking van dit middel :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:40

ik zou denken droge mok of rasp. Hierbij mag je wel wassen met isobetadinezeep

oorzaak geen idee, maar zou denken dat als het familie is van mok, maar niet erger wordt bij natte ondergrond... dat het eerder iets van binnenuit is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 18:02

noelledeboer, je geeft niet echt duidelijke info over wat je nou eigenlijk bedoeld met de huid van de paarden die je ziet?
er zijn zo veel huidaandoeningen en zoveel middeltjes die al werken

heb ergens wel het idee dat dit mooi verkapte reclame is ;)

Noelledeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 21:15

Bedankt voor jullie snelle reacties.
En ellepel hoe kan ik reclame maken voor een product dat nog niet op de markt is? Ik weet dat er heel veel producten verkrijgbaar zijn. Heb er zelf al heel veel geld aan uitgegeven! ....en heb nog steeds paarden met huidproblemen. Ik hoop dat dit product gaat werken. En als dat zo is, dan is het ook nog eens wetenschappelijk onderbouwd. Ben wel een beetje klaar met dure producten die van alles beloven maar niet blijken te werken.
Laatst bijgewerkt door Noelledeboer op 27-06-11 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 21:17

Stipje!

Mijn paard heeft dit inderdaad ook. Je kunt het er ook heel makkelijk afplukken zeg maar. Ik heb het idee dat het erger wordt door crossbeschermers in combinatie met watertraining. Ik denk dus aan een soort schimmel of inderdaad hoge mok.

Ik ga dit even volgen en ben ook benieuwd naar foto's!

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 00:24

Het heet "cannon bone dermatitis", heeft dus gewoon een naam. Beste behandeling is géén behandeling, omdat het paard er geen last van heeft, het niets ernstigs is en toch steeds weer terugkomt.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 00:53

Mijn paard heeft dit ook, dat van een stalgenoot ook, soms in combinatie met korstjes net boven de hak.
Nu en dan krab ik de hele boel weg en dan is het weer een tijdje weg...

volgens de dierenarts was het een lichte vorm van schimmel, maar na behandeling met imaverol merkte ik geen verschil.

Ik gebruik nooit beenbescherming, dus daar kan het niet aan liggen. Ze staat ook niet op een natte weide. Ze had het toen ik haar kocht, tijdens de 10 maanden op de eerste stalling en nu staat ze al 9 maanden op een andere stal en heeft ze het nog steeds. Dus ik denk niet dat de oorzaak gezocht moet worden in de huisvesting? Het ene moment heeft ze het meer dan het andere...
Ze heeft bovendien het zelfde soort korstjes op de punten van haar oren.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 01:13

Knavia schreef:
Het heet "cannon bone dermatitis", heeft dus gewoon een naam. Beste behandeling is géén behandeling, omdat het paard er geen last van heeft, het niets ernstigs is en toch steeds weer terugkomt.

_/-\o_

Nu weet ik eindelijk wat mijn Haf heeft...ik was er al achter dat behandelen zinloos is. Ze had er geen last van dus was de nood voor behandelen niet groot, maar die korstjes zaten me wel in de weg. We hebben al vanalles geprobeerd (tot aan zalfjes van 100 euro voor een flesje :s)... Hoe minder ik er aan doe, hoe rustiger het is :)

Vraag is dan, als zoveel paarden dit hebben (want ik ken er veel meer) waarom weten de DA's dit dan niet...
Lastig voor het onderzoek als je het juist niet zou moeten behandelen ;)

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 01:19

Mijn paard heeft het al jaren en er geloof ik nooit last van gehad, ze is inmiddels 19 jaar oud. Ik haal het er zo af en toe af als het er echt veel of groot worden. Ze vind het allemaal maar best en het ziet er wel iets verzorgder/frisser uit vind ik ;) maar er is inderdaad geen behandeling voor te vinden, het is een overwerking van de talgkliertjes zei mijn veearts

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 08:11

ohw dat?
:D
haha,nou toevallig heeft mijn pony het ook.
en altijd alleen maar in het voorjaar als hij zijn vacht wisselt,altijd midden op het pijpbeen van beide achterbenen
volgens de veerarts inderdaad overmatige talgvorming, kwam door hormonale veranderingen zie hij

klitwortel lotion van het kruidvat helpt er wel redelijk goed tegen,maar afblijven werkt idd nog het beste :j

knavia thnx!

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 08:36

Mijn beestjes hebben als ze op de weide staan ook korstjes, maar meestal is het een echte 'bult'. Ik denk dat het is van rond te rennen en met ene been tegen andere te 'schoppen', gaat uiteindelijk ook weer weg....

Noelledeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 23:08

De Foto's laten nog even op zich wachten. Had geen handige lens op mijn camera zitten. Met als gevolg dat ik bijna onder mijn paard moest gaan zitten of half liggend achter de achterbenen van mijn toch al neurotische merrie. Zelfs het geluid van mijn camera was opeens heel eng. En gisteravond was het door het noodweer opeens wel heel snel donker. Ben ondertussen wel begonnen met de behandeling. Ze zijn niet bang voor het spraytje. alleen ravi heeft wat plekjes rondom zijn neus en daar hoef ik echt niet met de spray in de buurt te komen. dus nu spuit ik wat op mijn hand en wrijf ik het op de plekjes. Ben erg benieuwd.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 23:10

Mijn ruin heeft dat ook, van die vettige korstjes voorop de pijpbenen. Ik was het af en toe met tea tree shampoo en verder blijf ik er maar af. De merrie die ik hiervoor had had het ook.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 23:11

hier nog een 'slachtoffer', korstachtige plekjes op de achterbenen die er af kunt plukken als het ware, vooral als ze in de rui is.
ze heeft witte benen en het ziet eruit als zwarte vettige vlekjes...

WM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 23:20

Controleer of het geen mok is, daar is mokcreme voor. Echter iets wat bij mij nog veel beter heeft geholpen is groene klei. Je kan van die poeder kopen, mengt het aan met water en smeert het goed dik en een paar dagen op de bewuste plek en de mok is weg. De mokcreme werkte bij ons niet meer, de groene klei wel.

Als het echter schimmel is zou ik imaverol aanbevelen.

Mocht je er echt niet uitkomen zou ik toch even vragen of de dierenarts een blikje kan werpen op de benen van je paard.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 23:28

Die van mij heeft ook last van korstjes op het achterbeen. Klinkt precies als dat overmatige talg gebeuren. Alleen. D'r been is ook een beetje warm en ze heeft alleen bij dat been dat hij dik wordt, vocht erin, als ze lang op stal heeft gestaan.

Ze heeft het trouwens alleen op d'r zwarte been en als ik er met een borstel overheen ga dan wordt het juist wit :+ Laatst met benen wassen bleef het water er ook heel erg op liggen. Dat strookt dus ook weer met dat overmatige talg verhaal.

Groen leem heb ik idd wel eens aan zitten denken, vanwege het dikke en warme voornamelijk. Als ik dat weg krijg ben ik eigenlijk al happy.