Paard snot uit 1 neusgat? Spookverhalen op internet brr

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Paard snot uit 1 neusgat? Spookverhalen op internet brr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 13:11

Mijn merrie heeft nu al een tijdje steeds een snotneus. Het gekke is, dat het maar aan één kant zit (haar linker neusgat).

Eerst dacht ik dat ze gewoon wat verkouden was, maar het hield maar niet op. De kleur van het snot is dan doorzichtig en dan weer wit en de hoeveelheid is ook heel erg wisselend. Als ze nerveus is en bij inspanning is het meer dan in ontspanning.

Ze heeft geen verhoging en ik kan ook niet echt ontdekken dat ze verder ergens last van heeft, behalve dat haar conditie wat minder wordt.

Ik ben eens op internet gaan lezen, en kom dan allemaal griezelige verhalen tegen over tumoren en kapotte kiezen en wat niet nog meer. Ik vertrouw het niet, vooral ook omdat het niet vanzelf weg trekt, dus ik heb gisteren de DA gebeld en die komt vanmiddag bij haar kijken. Hij zei aan de telefoon dat een snotneus aan één zijde vaak toch wel iets anders betekende dan een normale verkoudheid, dus dat stelt me ook niet echt gerust.

Ik ben best bang dat mn vriendinnetje straks wat ernstigs blijkt te hebben en heb helemaal de zenuwen (en wachten op een DA die "ergens vanmiddag" langskomt duurt dan errrg lang!.

Heeft iemand ervaring met een paard met deze symptomen en wat bleek het toen te zijn?

Iljavdm

Re: Paard snot uit 1 neusgat? Spookverhalen op internet brr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:04

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 14:27

Dank je voor de link, maar volgens mij heeft dit paard het slechts enkele dagen en de mijne al weken. Ik ga zo alvast naar stal, DA zal toch straks wel een keer komen hoop ik.

mylanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:30

Had ook ooit een paard met dezelfde klacht....bleek chronische bijholte onsteking te zijn....zij stonk ook uit haar neus trouwens...doet die van jou dat ook?

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:30

oh jeetje Leorah, veel succes en sterkte. Hopelijk valt het mee

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:34

even volgen, vriendin van mij heeft hetzelfde bij haar fjordje. Veearts gister geweest, deze week anti-bio kijken wat dat doet,longen etc. wel zijn schoon. Geen koorts, als ze koorts krijgt bellen, vrijdag komt ie weer......

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:36

bij mijn merrie waren het ontstoken kieswortels die hadden eruit gemoeten. Helaas had het wijffie meer mankementen en hebben we besloten het niet te doen maar er een einde aan te maken. Bij haar was het echter wel taai geel snot wat afwisselde met een natte neus

Geloof dat het een simpele operatie is als ze die uitvoeren.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:37

heeft ze toevallig ook een traan oog?
ik ken er wel een die had een snot neus en een traan oog, en die stong ook uit zijn mond, maar die had een ontsteking aan zijn kies.
heel veel succes er mee, hoop dat het goed komt

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 14:39

De DA vroeg gister aan de telefoon ook of het stinkt, maar dat doet het niet. Hij zou bellen als hij onze kant op kwam (dan kan ik naar stal rijden) maar ik heb nog geen telefoontje gehad..

edit: geen traanoog te zien hier.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:39

ik wil je absoluut niet bang maken, maar ik vertel het toch:

Om een lang verhaal kort te maken, het begon met snot en 'snurken', da erbij toen was het 'voorhoodkolteontsteking' ofzo iets, toen kregen we een paar keer poeder, mar dat hielp niet, toen werd er gezegt dat we een keer paar foto's maken, wij dat doen, dus toen gingen ze met z'n slangetje in haar neus, maar toen konden ze niets zien, dus we moesten naar Dierenkliniek Lingehoeve(Lienden).En daar gingen ze nog een keer met een slangetje in haar neus, en foto's maken en ook nog een emerie scan maken!
En die foto's gingen dus naar Californië, en de uitslag was dus dat er een tumor zat. Die dus geopereerd moest worden. Operatie is goed verlopen! Alleen ze dachten dat ze 1 sneetje moesten maken, maar dat werden er 3 (!). En ze heeft veel bloed verliest.
En ook had ze nog een draadje van de vorige opratie (toen had ze een klap gehad van een ander paard, toen moest ze ook geopereerd worden. Toen hadden ze met draadjes vast gezet, en een van die draadjes was verkeerd gaan zitten, en die stook dus in der huid, auww. En ook een van die draadjes was gaan ontsteken, er was puch gekomen, daardoor konden ze het niet zien. Dat draadje is nu ook weg.)
We hebben haar een paar weken terug opgezocht, ze was echt super nieuwschierig, ze is verkocht ;( ) Terwijl ze normaal heel boos was, als je bij haar in de buurt kwam.

Pff, kort verhaal is er niet van gekomen

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 16:06

Het kan duiden op een (chronische) ontsteking van de voorste luchtwegen (komt vaak voor als het paard gevoelig is voor stof en/of schimmels die in stro/hooi kunnen zitten). Dit is vast te stellen met een scopie via de neus. Kucht je paard ook zo nu en dan? Zwaardere ademhaling dan normaal tijdens inspanning?

Ben benieuwd wat je DA zegt. Sterkte met je paard in ieder geval!

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 16:12

Waarom lees je enkel horror verhalen op het internet? Omdat het simpele verhaal: paard was paar weken verkouden, trok weer weg na een vitaminekuurtje, niet interessant is, noch je bijblijft.
e meeste paarden krijgen ieder voorjaar te maken met een rhino type I, of wat droes of een griepvirus wat over ze heen gaat. Jou merrie haar weerstand zal dus wat lage weerstand hebben.

Wanneer je paard het aan 2 kanten (tegelijk dan, niet om en om) zou hebben zou je je zorgen moeten maken. Bij mensen is ook altijd maar 1 kant tegelijk verstopt. Ontworpen door de natuur, zodat jij (of in dit geval je paard) niet stikt. Dierenarts erbij is altijd goed, maar ga er vanuit dat je te horen krijgt dat hij er wat medicatie inspuit (of vitamine) en dan zegt: volgende week nog niet over, bel dan maar weer!
Dus niet meteen paniek oid. Gewoon de arts afwachten.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 18:17

Jeetje, hoop dat het meevalt. Weet je al iets?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 19:15

Ik ben net weer thuis. De DA vertelde dat er 3 waarschijnlijke opties waren:
1) ontsteking aan de Synus
2) Ontstoken kies
3) ontstoken luchtzakje(?)

Voor deze 3 dingen helpt een langdurige antibioticum-kuur.

Om zeker te weten wat het is, is een endoscopie nodig, maar omdat de overige opties (poliep, tumor of andere verstopping) veel onwaarschijnlijker waren, heeft de DA ervoor gekozen om eerst met de antibiotica te beginnen, en wanneer dat niet blijkt te werken, dan alsnog voor een endoscopie te gaan.

Ze moet nu 1 keer per dan een spuit antibioticum hebben (moeten we zelf in de borst spuiten brrr)
en 2x per dag 5 schepjes slijmoplosser over de brokken

Dit moeten we blijven doen tot 7 dagen nadat het snot is verdwenen (dus ik zit al snel aan 2/3 weken totaal). Mocht het na 2 weken niet zijn verdwenen, dan dus endoscopie.

Gedurende deze tijd moet ze rust hebben en niet gereden worden.

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 23:04

De mijne heeft voorhoofdsholte ontsteking.

En word nu dagelijks met antibiotica in de ader gespoten.
Dit lijkt aan te slaan, maar ik blijf nog voorzichtig eerst zien dat het over is en dan pas geloven !

Ik heb ook de spookverhalen allemaal gelezen, Ik was er zelf al :r van.
Maar mijn DA vertelde dat dit soort onstekkingen ook vaak met de juiste antibiotica en vaak langere kuren goed kunnen genezen.
En dat ik mij niet zo bang moest laten maken door internet. :(:)

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 09:15

Mijn pony heeft vorig jaar ook iets soortgelijks gehad.
DA wist ook niet 100% zeker wat het was maar heeft toen ook een antibiotica kuur meegegeven.

Dit moest ik ook zelf in zijn borst spuiten, elke dag.
Als het niet over zou gaan zou ik ook naar de kliniek moeten voor een endoscopie.
Hij zij ook dat ik er ook op moest letten dat het niet terug zou komen, want dat was ook een mogelijkheid.

Gelukkig knapte mijn paardje zienderogen op na de antibiotica kuur en die slijmoplosser en heeft er sindsdien ook geen last meer van gehad.

Beterschap voor je paardje, hopelijk knapt zij nu ook gauw op. :j

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 19:51

We zijn nu sinds woensdag aan het spuiten, maar sjee wat is dat een rotklus zeg! Noon vindt het echt niet grappig (logisch ook) en probeert te bijten, schoppen en steigeren als ze ons ziet aankomen ermee. Vandaag zat het ook niet echt mee. Eerste poging in de borst ging fout (adertje), tweede poging in de nek was ook geen succes (ze trilde 2x met haar spieren en hup, naald er weer uit), poging 3 geslaagd. Ik vind het al zo naar om haar pijn te moeten doen en dan is het ook nog zo'n drama, bah. Sorry, moest het even kwijt.

Vooruitgang vind ik tot nu toe lastig te zeggen. Het ene moment is ze snotvrij (neusgat ook echt droog), andere moment zit er toch wel een klein beetje. Niet meer zo erg als het was, maar weg is het ook nog niet. Ook hoor ik haar nog duidelijk ademhalen door dat neusgat (je hoort dat het nog niet leeg is).

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 17:50

Mijn paard heeft dit ook gehad, en bleek uiteindelijk een rotte kieswortel te hebben waardoor hij dus ook een voorhoofdsholte onsteking had.
deze kieswortel moest er via bovenaf uit 'gestempeld' worden, was ff niet fijn voor hem maar nu achteraf gezien valt het best mee. (we hebben ergere dingen meegemaakt haha)
Daarna nooit meer last ervan gehad.

Oh en als ik je een tip mag geven.. niet te veel horrorverhalen lezen op internet, je maakt jezelf er alleen maar gek mee. (ervaringsdeskundige :+ )

Succes met je paard!

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 13:51

met een rontgen foto van het hoofd kunnen ze zien of er vloeistof in de sinus staat. Dan weet je in elk geval beter waar het vandaan komt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 13:54

Leorah schreef:
We zijn nu sinds woensdag aan het spuiten, maar sjee wat is dat een rotklus zeg! Noon vindt het echt niet grappig (logisch ook) en probeert te bijten, schoppen en steigeren als ze ons ziet aankomen ermee. Vandaag zat het ook niet echt mee. Eerste poging in de borst ging fout (adertje), tweede poging in de nek was ook geen succes (ze trilde 2x met haar spieren en hup, naald er weer uit), poging 3 geslaagd. Ik vind het al zo naar om haar pijn te moeten doen en dan is het ook nog zo'n drama, bah. Sorry, moest het even kwijt.

Vooruitgang vind ik tot nu toe lastig te zeggen. Het ene moment is ze snotvrij (neusgat ook echt droog), andere moment zit er toch wel een klein beetje. Niet meer zo erg als het was, maar weg is het ook nog niet. Ook hoor ik haar nog duidelijk ademhalen door dat neusgat (je hoort dat het nog niet leeg is).

doe anders een praam op,paarden die zo bang zijn om zich te laten prikken is een ramp.
In de hals is het veiligst....de driehoek handlengte vanaf de schoft zegmaar.De ene dag links en de andere dag rechts.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 14:03

Het werd zo gevaarlijk, dat we contact op hebben genomen met de dierenarts. Deze merrie is sowieso al heeeeeeeeeel moeilijk qua karakter, dat wist de DA ook en nu is samen besloten om haar geen spuiten meer te geven maar poeder. Dit krijgt ze nu 2x per dag sinds gisteren. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar volgens mij begint het nu wel wat te werken! Er komt geen nieuwe snot meer, het neusgat is droog en ook de benauwdheid wordt wat minder. Nu hopen dat het doorzet!

zazaza, de volgende stap zou geen foto zijn maar een endoscopie, dan kunnen ze met een cameraatje de luchtweg volgen om te kijken waar de verstopping/ontsteking zit.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 14:04

Tja....en is zelf prikken wel handig als je er niet handig mee bent ? Sorry maar ik prik mijn paard altijd zelf en hij is nooit lastig. Ze worden lastig wanneer je ze pijn doet. Ik pri in de borst...minste kans op bulten en zwelling imo.

Verder moet je je niet gek laten maken..... "gewoon" wit of doorzichtig snot is nog niet heel serieus.En je bent er nu op tijd bij, veel mensen vinden het "normaal" wanneer hun paard het heeft maar het hoort niet! Als het geel, groen is en stinken gaat moet je je pas echt zorgen maken.

Bedenk wel: met een AB kuur onderdruk je alles alleen maar!Als het een eenvoudige ontsteking is zal het ws idd over zijn straks maar wanneer het ernstiger is zal het waarschijnlijk daarna in alle hevigheid terugkomen.
Mijn paard heeft 1x een AB kuur gehad bij een stinkende neusvloeiing.... 8 weken later stond hij op de kliniek om een kies te stempelen.

Gewoon goed in de gaten houden en ik zou persoonlijk gewoon voor de scopie gaan of eventueel een scan....

edit: zie dat je al niet meer zelf prikt.....

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 14:08

Zal ik dan maar een 'niet horror verhaal' plaatsen :+ . Mijn paard heeft regelmatig een korte periode een snotneus. Vaak uit een neusgat maar de neusgaten wisselen en soms is het uit twee neusgaten. Het gaat dan ook om wit of doorzichtig snot. Ik heb het helemaal laten onderzoeken en de uitkomst valt mee. Bij mijn merrie is het gevoeligheid op stof of schimmel.

Als het stro wat droger en stoffiger is of er is toch wat (onzichtbare) schimmel aanwezig dan krijgt ze een snotneus. Ook als er veel deeltjes in de lucht rondzweven dan kan het vooral na arbeid gebeuren. Ze heeft er weinig last van en komt hooguit 4x per jaar een paar dagen voor. Ik kan mij voorstellen dat je er aardig over in zit/zat. Dat had ik ook. Het is nu eenmaal zo dat een hororverhaal eerder wordt gepost dan een verhaal als het mijne :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 14:56

ElCamino, het is niet helemaal zo dat we het niet gewend zijn (bij andere paarden wel vaker zulke kuren gegeven en dan ook probleemloos), maar dit paard accepteert het gewoon absoluut niet. In de borst kun je helemaal vergeten bij haar, het enige dat wou was in de nek. Maar goed, gelukkig hoeven we er niet verder om te strijden nu. AB is gelukkig geen onderdrukker maar wel degelijk een probleem-oplosser. Het bestrijdt ontstekingen en de DA vond het het meest aannemelijk dat er een ontsteking zat en dat dit de oplossing zou zijn.

Rytir, daaraan heb ik ook nog gedacht. Noon stond namelijk altijd op vlas en is een paar maanden geleden overgezet op stro. Zou dus nog een optie kunnen zijn (inmiddels staat ze wel weer op vlas trouwens)

clintonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 15:09

girly_1 schreef:
De mijne heeft voorhoofdsholte ontsteking.

Citaat:
En word nu dagelijks met antibiotica in de ader gespoten.
Dit lijkt aan te slaan, maar ik blijf nog voorzichtig eerst zien dat het over is en dan pas geloven !

Ik heb ook de spookverhalen allemaal gelezen, Ik was er zelf al :r van.
Maar mijn DA vertelde dat dit soort onstekkingen ook vaak met de juiste antibiotica en vaak langere kuren goed kunnen genezen.
En dat ik mij niet zo bang moest laten maken door internet. :(:)
Citaat:

Antibiotica in de ader?? Dit is een wonderpaard want de rest gaat daar aan dood. Ik ga ervan uit dat iedereen dat weet maar antibiotica mag absoluut niet in het bloed gespoten worden.