Volgens mij is het paard niet zo zeer overbouwd maar is de rug enorm ingezakt.
Laatst bijgewerkt door E_Nalanta op 03-06-11 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Brainless
Geplaatst: 03-06-11 22:53
Oehh die is niet alleen overbouwd (achterhand hoger dan schoft/voorhand), maar heeft een zeer weke rug. Ik weet niet of dit weer bijtrekt, misschien dat iemand anders daar ervaring mee heeft.
Elanor
Geplaatst: 03-06-11 22:55
Zoals het er nu uitziet vind ik het een zeer holle (weke) rug, wellicht iets neigend naar een karperrug.
Ik heb geen idee hoeveel dat nog bijtrekt bij een paard van deze leeftijd, maar ik kan me haast niet voorstellen dat dit nog een goede rug wordt.
zodiacje
Geplaatst: 03-06-11 22:57
die heeft vooral een hoge schoft en een ingezakte rug... Ik heb daar geen ervaring mee maar ik zou me zeker gaan inlezen erover, misschien valt veel leed te voorkomen met spieren trainen. Weet ik niet zeker hoor maar misschien kan je hier nog wat mee... probleem ligt mijns inziens iig vooral bij zijn rug..
Tendance
Geplaatst: 03-06-11 22:58
Dit is een erg weke rug. Staat los van overbouwd zijn. Om klachten te voorkomen moet je er een professioneel iemand bij hebben voor het kopen van een zadel bijv. Maar ook voor alle bijkomende zaken. Er is een grote kans op klachten met de rug! En zelfs met professionele hulp en kennis is de kans op blessures denk ik heel groot.
Begin maar met een veearts of therapeut.... Niet zo maar iedere loslopende leek, die denkt er verstand van te hebben.
Spieren zullen de problemen op moeten vangen, maar je moet dan wel weten, hoe die te trainen.
setteke
Geplaatst: 03-06-11 23:01
Pfoe, ik moet heel eerlijk zeggen, dat de rug van je paard er niet zo heel fraai uitziet. Volgens mij heeft dit niet veel te maken met overbouwd zijn. Lijkt mij een heel groot probleem om hier een passend zadel voor te vinden.
140509
Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-11 23:02
toen ik haar kocht had ze dit niet meer overbouwd later werd het steeds erger en nu is het minder dan toen
ze is nu pas 20 dagen 2 jaar oud
spicegirl
Geplaatst: 03-06-11 23:03
paard heeft idd een karper-rug..
Tendance
Geplaatst: 03-06-11 23:04
Het is in ieder geval geen fijn uitgangspunt voor een gebruikspaard, laat staan een sportpaard.
Nachtlampje
Een hoge schoft en een zwakke, ingezakte rug.. Betwijfel of dat nog bijtrekt en of je er op zou kunnen rijden als ze volwassen is..
ARhythmical
Sluit me volledig bij Tendance aan !
Fysio en ostheopaat kunnen je meer spieropbouwend verder helpen, dit wordt hem niet 'zomaar" door ouder te worden Een goed zadel is van later belang, twijfel nu over inzetbaarheid als sportpaard. ( ter zijner tijd)
Tendance
Geplaatst: 03-06-11 23:05
Volgens mij is het dan eerder een combi tussen karperrug en holle rug. Karperrug is minder hol namelijk.
Brainless
@TS heb je een foto hoe ze "vroeger" was?
different1
poeh, dat word nog een hele klus om die spieren achter de schoft aan het werk te krijgen dalijk. het gedeelte achter de schoft is erg gezakt, daarbij neiging naar karperrug. mag ik vragen hoe je paard gefokt is? ben eigenlijk wel heel benieuwd hoe een dergelijke rug op een röntgefoto eruit ziet. ik ken paarden met dergelijke ruggen die leuk bij de young riders mee liepen, in de dressuur. maar uiteindelijk waren die paarden wel allemaal vroeg versleten, helaas. persoonlijk denk ik niet dat dit een rug is om op te kunnen rijden, en je zult naar mijn mening veel extra kosten gaan krijgen aan zadel/les/osteo.
Luckystory
Geplaatst: 03-06-11 23:06
Dat ziet er inderdaad niet zo heel fraai uit. Zonde, want het is verder een heel leuk paardje. Ze is nu nog jong, wie weet zijn er wel dingen die je kan doen om de situatie nog enigszins positief te beïnvloeden? Als ik jou was, zou ik inderdaad eens advies inwinnen bij een goede DA en fysio etc...
_Noah
Geplaatst: 03-06-11 23:06
De schoft is wel heel duidelijk te zien al, het lijkt een beetje op een holle rug. Misschien toch even de dierenarts naar laten kijken als je het niet vertrouwd. Kijken of er wat aan gedaan kan worden, of het door de groei komt, of dat het zo blijft.
MariekeA
Geplaatst: 03-06-11 23:07
Ik een een tweetalmerries (moeder en dochter) met het zelfde probleem. Ik vrees voor jou dat het niet bijtrekt. Die rug is zeker niet zoals het zou moeten zijn.
Persoonlijk zou ik advies vragen aan een kundig persoon (DA in samenweking met Ostheo ofzo)wat de vooruitzichten zijn voor dit dier en hoe je die rug eventueel (indien mogelijk) zou kunnen helpen verbeteren.
Het zal niet meevallen hier straks een passend zadel op te leggen. En ook ik vrees dat rugklachten in het verschiet liggen. Je zult dit dier heel erg goed moeten trainen (ieder paard, maar deze zeker..)
Bij een karperrug staan de lendenwervels van het paard omhoog / in een brug. Dat valt bij deze nog wel mee. Als het alleen een karperrug zou zijn, zou ze blij mogen zijn.. Nee, hier is wel meer aan de hand.
Als ik een kind op mijn rug had vroeger (paardje spelen) dan kon ik dat niet met een holle rug. Een paard houdt het langer vol, want is sterker, maar zal ook binnen korte tijd "breken".
het overbouwde is het probleem niet, paarden groeien nou eenmaal eerst achter dan voor, kan nog tot 3-4 jaar zo doorgaan, dat trekt wel weer bij, daar hoef je je geen zorgen over te maken. Die weke rug daarentegen das een ander verhaal, maar dat zie je al aan bovenstaande reacties.
Jeetje, dat vind ik behoorlijk heftig voor zo'n jong paard. Heb je dit paard al van veulen af aan? Of heb je toen je hem kocht deze rug niet gezien??
MariekeA
Geplaatst: 03-06-11 23:13
TS, wat is de afstamming van je paardje??
_blue_
Geplaatst: 03-06-11 23:15
die rug is niet goed, zou dr persoonlijk eerst iemand naar laten kijken voordat ik dr uberhaupt wel mee aan de slag zou willen gaan. hoe zijn de ruggen van de ouders, heb je die toevallig gezien/gekent? En heb je dit al eens overlegd met je veearts, en wat zeggen die?