Hoornvlies ernstig beschadigd. Hoe die zalf erin krijgen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kim14

Hoornvlies ernstig beschadigd. Hoe die zalf erin krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 20:51

Mijn paard heeft al een tijdje last van haar oog, ontzettende ontsteking, het dichthouden er van, e.d.
Vanochtend zijn we met haar naar de kliniek geweest, met behulp van een groene vloeistof zijn we er achter dat het gaat om een ernstige hoornvlies beschadiging. Er zit een sneetje/gaatje in haar hoornvlies. Nu moeten we 4 weken lang, 4 x op een dag zalf in haar oog doen. Nu vind ze dit echt verschrikkelijk en word ze ontzettend boos. Het is dan ook een ontzettende opgave om het zalfje in haar oog te krijgen. Als de zalf er eenmaal in zit krijgt ze wat lekkers.

Zijn er mensen die tips hebben om het makkelijker te maken de zalf in haar oog te krijgen?
Laatst bijgewerkt door Kim14 op 22-01-10 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Hoornvlies ernstig beschadigd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:53

Haha. Dat ken ik helaas...

Ik raad aan om het met 2 man te doen, en zogauw je de kans krijgt om het spul erin te knijpen, gelijk doen. Dus één iemand houd haar hoofd een beetje stil, de ander knijpt dat spul voorzichtig, maar het liefst in één keer, in haar oog. Hoe vaker het mislukt tijdens het proberen hoe moeilijker het zal gaan :) . Succes!

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:53

Ja, dit heb ik ook gehad. (geen hoornvliesontsteking, maar wel 4x per dag die vreselijke zalf in zijn oog doen, gelukkig nu allemaal voorbij)
Wij deden het altijd met z'n 2en. Iemand houd het hoofd laag en leid af, terwijl de ander de zalf erin doet.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 20:56

Bedankt! We doen het al met 2 man, en dan blijft het nog een ontzettende opgave. Ze staat ook met haar kont in de hoek van de stal, dan knijpen we het spul er ook zo snel mogelijk in. Ze houd haar oog ook dicht als je er naar kijkt. Omdat we het een paar x schoon hebben moeten maken, en dat vond ze al vervelend. Ze pest ons er nu nog meer mee haha :P. Maar zoals we het nu doen, is het dus goed?

Bedankt!

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 20:56

moeilijk uit te leggen ik heb een pony met inwendige beschadiging in oog en moesten haar ook zalf toedienen en zomers preventief..
ik stel haar eerst gerust en zorg dat ik mijn hand over haar oog mag leggen(dinto is blind aan het zieke oog) dan duw ik voorzichtig met mijn wijs en middelvinger op het onderste ooglid ik vouw hem als het ware dubbel zonder aan de binnenkant te komen het ooglid krult als het ware om je vingers als je zalf hebt kun je vast een halve tot 1 cm eruitspuiten en dat zalfdraadje leg je dan in het ooglid weer zonder het natte gedeelte van oog aan te raken.
hoop dat je er iets aan hebt

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 20:59

Daar heb ik zeker wat aan bonte_bente! We hadden nogal moeite om haar oog open te krijgen voor de zalf, ze knijpt het oog namelijk stevig dicht. Als je het dan eindelijk open had vochten haar oogleden er nog tegen om het oog dicht te krijgen. Maar wel handig dat je het oog zo loskrijgt. Vanavond doet mijn oom (waar de pony van is) het zelf, maar morgenvroeg zal ik het proberen om op die manier het oog open te prutsen.

Bedankt!

Baksleep1

Re: Hoornvlies ernstig beschadigd. Hoe die zalf erin krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 12:53

2 man. En snel ter werk gaan.

Succes

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 13:10

Laat de hand waarin je de zalf vast hebt steunen op het hoofd van je paard. Hierdoor voorkom je dat bij een onverwachtse beweging de tube het oog van je paard raakt.
Succes.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 14:46

en vanuit de binnenste ooghoek de zalf inspuiten dan loopt het zo naar de buitenste ooghoek. Niet te hard knijpen want dat kan rot voelen voor het paard dus rustig te werk gaan zodat het paard vertrouwen in je krijgt.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 14:50

ik heb het ook ooit gehad met mijn paard,nogal een gedoe met een stokmaat van 1.80m.Maar ik ging gewoon op een krukje staan en dan ging het super.Op een gegeven moment had meneer door dat het lekker verzacht en deed hij gewoon zijn hoofd naar beneden. Ik ben wel altijd dierenarts assistente geweest dus best wel handig moet ik erbij zeggen. Wel iedere keer goed de tube van de zalf schoonmaken als je het gebruikt hebt en opletten dat je niet te hard in het oog komt met zalven,want dan is je paard het gauw zat..

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:38

Als het moeizaam gaat, zalf op je vingertop (schone handen belangrijk), dan onderste ooglid iets naar beneden doen en oogzalf aan de binnenkant van ooglid smeren. Dan ooglid terug laten en paar keer laten knipperen, kan bijvoorbeeld door zachtjes bij oog te "tikken" met vingertop om knipperreflex op te wekken. Bovenste ooglid werkt beter, maar is vaak moeilijker. Beter is ook rechtstreeks uit tube, maar mocht dat een risico zijn kan vingertop.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:50

Helaas ken ik deze ellende ook maar al te goed. Ik heb zo geen tips, maar je krijgt er steeds meer handigheid in. Succes en hopelijk geneest het snel!

Misschien toch wel een tip, wat een op gegeven moment lukte was om met je arm onderlangs zijn hoofd te gaan, dan met je hand over het hoofd heen en met je vingers het ooglid wat omhoog houden. Met je andere hand paraat staan met de zalf.
Met z'n tweeen gaf bij mij alleen maar meer gedoe, je moet zelf "grip" hebben.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:09

mijn appaloosa heeft meerdere malen oogzalf nodig gehad

en 1x moest ze 6 weken lang 8x per dag
ik was alleen en zette haar kort vast en de praam op de neus, dan kon ik met een dotje op schone vinger het in haar oog smeren.
gelukkig is het goed gekomen ,maar was een heel gedoe

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 20:11

Bedankt voor alle reacties!

Van noraly moeten we helaas ook de lip vasthouden / praam opzetten. Anders begint ze te slaan met de voorbenen en ontzettend te zwaaien met haar hoofd.

We zijn nu 2 dagen bezig, en ze begint zich er steeds meer aan over te geven. Misschien dat de zalf de pijn een beetje verlicht ofzo? Of ze weet dat ze daarna haar appeltje krijgt.

Bedankt voor alle reacties! Meer tips zijn welkom.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:51

Kan en mag u wel gewoon aan het oog komen?

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 11:33

@FaberSmid.
Ik mag wel gewoon aan het oog komen, de ene keer langer dan de andere keer. Maar in principe vind ze dit goed.
Noraly begint pas te slaan en te schudden wanneer je met de zalf aan het prutsen bent.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:06

Ok vandaar zalf op je vingertop, natuurlijk dan zalf op je vingertop doen buiten het zicht.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 12:07

Bedankt voor je tip!
Om 12 uur moeten we weer zalven, dan ga ik proberen of het dan beter gaat.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:31

Zalf op je vingertop? Lijkt me niet handig - je handen zitten vol met bacterieën en bij een hoornvliesbeschadiging moet je zo schoon mogelijk werken. Mijn ervaring komt overeen met die van bonte bente: mijn paard heeft een oogoperatie ondergaan ( vitrectomie) en moest nadien uiteraard meerdere malen per dag gedruppeld en gezalfd worden. Doe dat maar eens met een kopschuw paard! Daarbij is mijn dame ook nog een van reuze-formaat en ik ben maar een klein vrouwtje :)
Het makkelijkste is gewoon het onderste ooglid iets naar buiten trekken: : je zet je duim onder het oog, wijsvinger boven het oog en dan spreidt je je vingers uiteen. In het dan onstane 'zakje' van het onderste ooglid kan iemand die je even wil helpen de zalf of druppels doen. Daarna het oog even sluiten door je hand over het oog te leggen. Door het knipperen van de oogleden verspreidt de zalf zich vanzelf, je hoef het echt niet persé op de oogbol zelf te doen.
Uiteraard een pepermuntje en een brááf als toetje.
Door deze procedure is mijn kopschuwe paard nu allang niet meer kopschuw en als ze eens wat last van haar oog heeft en ik kom met het druppelflesje aan, gaat ze zelf in de houding staan, buigt haar hoofd naar beneden en ik kan in m'n eentje even het oog verzorgen.
.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:21

Jannepauli had ook geschreven schone handen, handen goed wassen en ontsmetten. Natuurlijk niet eerst uitmesten, aaien, hoeven uitkrabben etc en dan met vieze handen te werk gaan. Maar dat leek mij wel logisch.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 22:43

Ook zonder aaien, hoefkrabben en uitmesten zitten je handen vol bacterieën, FS. Tenzij je in de OK staat en 20 minuten lang je handen gescrubd hebt met betadine, blijft het aanraken van het oog+zalf een no-no.

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 17:20

Bij ons heeft ze zich eraan overgeven. Telkens consequent hetzelfde doen. Ze kreeg vantevoren een pluk hooi zodat ze wat te kauwen had ondertussen. Vervolgens arm door het halster heen oog leden open doen en zalf in ooghoek doen. vervolgens heel goed belonen met wat lekkers.
We maakten er maar een feestje van en dat heeft gewerkt. Daarna konden we zonder al teveel gedoe 4x daags druppelen.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 17:50

Bedankt voor alle reacties!

Nu gaat het al een stuk beter met haar oog, en ze begint zich er ook aan over te geven, nu ze weet dat ze haar appeltje krijgt. Dit lukt gewoon rechtstreeks uit de tube.