Slappe mest....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ElCamino

Slappe mest....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 10:56

Hallo allemaal,
Sinds een maand heeft mijn paard wat slappere mest, de eerste ballen zijn goed en lekker stevig, daarna worden ze wat smeuiig en hij laat ook vocht lopen. Verder liet hij ook natte winden en had hij vieze billen.
Ik heb op internet gezocht en op diverse fora maar vond eigenlijk niet echt duidelijke oorzaken of dingen waar ik wat aan leek te hebben. Vandaar dat ik toch maar even neerschrijf wat mijn bevindingen zijn en misschien hebben anderen er dan wat aan.

Verder, omdat mijn paard erg blij en vrolijk is, geen koorts heeft en goed eet en drinkt en ik redelijk goed mijn paard ken heb ik niet gelijk da DA gebeld. Mijn ervaring is dat een eerste concult altijd meer geld kost dan dat het wat zinnigs oplevert ( bij standaard dingen dan he !!)
Vorig jaar heeft hij het in het begin van de herfst ook een week of 2 gehad en het ging toen vanzelf over.

Het begon net in de overgang van weiland naar paddock dus dacht in eerste instantie dat het daaraan lag, hij ging toch van overwegend gras naar muesli en hooi. Dat was het niet want het bleef wat aan de slappe kant.

Nu is mijn paard bijna 24 dus ik dacht, misschien moet ik accepteren dat hij een oude man wordt en hem oude mannen voer gaan geven, dus hij krijgt nu Cavalor Senioren muesli. Ook dat zette geen zoden aan de dijk, behalve dat hij het errug lekker vindt!!
Mijn paarden krijgen trouwens onbeperkt ruw voer, hooi van eigen land van prima kwaliteit. Wel beetje schraal ivm de HB van het paard waar het nu om gaat.

Tenslotte heb ik hem een kuur met Psyllium vezels gegeven, dit bindt de mest een beetje en kun je ook geven bij bv paarden die zand eten. Kuur duurt een week en dan zou het beter moeten gaan. Ook dit hielp echter niet.

Ik ontworm middels mestonderzoek van Het Woud, ook mijn DA is er een voorstander van en dat is prima onder controle. Je ontwormt alleen als ze een besmetting hebben en je ontwormt met de juiste middelen voor de juiste worm. Dit voorkomt onnodig ontwormen en resistentie!
Omdat ze nu weer aan de beurt zijn wilde ik toch eerst de DA even laten kijken bij hem.

Vanmorgen is Johan (da) geweest en heb met hem bovenstaande doorgenomen en volgens hem heb ik alles prima ondernomen en werk ik volgens het boekje....hij heeft naar de darmen geluisterd en inderdaad hoorde hij een "waterige dikke darm" dus het vocht wordt niet goed ontrokken. Voer was prima, hooi was prima.
Chico heeft nu een orale spuit Finidiar gekregen ; Dit bevat aluminiumhydroxide wat absorberend werkt voor toxinen uit de darminhoud en een beschermend effect heeft op de darmwand en een bijdrage geeft tot normale ontlasting ( en nog veel meer volgens bijsluiter).
Tevens een kuurtje Coloflora, een soort Yakult voor paarden. Dit zou het in pricipe op moeten lossen.Dit bevat 6 bacteriestammen (probiotica) die nodig zijn om de darmflora in goede balans te houden.Het bevordert een hogere weerstand en een goede darmwerking. Ook voor koliekgevoelige paarden of na een AB kuur wordt het gegeven.
En zeker niet onbelangrijk: suikervrij! aangezien ik een HB paard heb..

Verder voor de zekerheid bloed laten prikken voor onderzoek om te kijken of we wat over het hoofd zien.
Morgen heb ik de uitslag ervan. Daarna stuur ik weer mest op voor onderzoek naar Het Woud.

DA geeft aan dat het soms gewoon lastig is om uit te zoeken waarom een paard wat slappe mest heeft en je er niet altijd achter komt. Soms gaat het ook vanzelf weer over.
Paard is blij, vrolijk, ziet er goed uit, dik in haar,eet goed, drinkt goed, vorige keer netjes ontwormd nav de uitslag van het mestonderzoek en heeft geen diarree dus we hopen dat het meevalt....
Laat morgen nog even de uislag van het bloed weten,

Ravenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:07

Hmmz dit herken ik grotendeels..
Mijn ruin is nog maar 7 maar heeft ook erg last van tetteren, druppen (vieze billen) en erg onrustige darmen.. misschien ook maar even da naar laten kijken (hij heeft het al een aardige tijd) staat elke dag i.d wei en krijgt brok en muesli... Heel zielig om te zien dat hij er soms flink last van heeft!
Ontworming is optijd en meneer krijgt zelfs vitaminestoten en is ook een erg happy paard maar die darmen...

ElCamino

Re: Slappe mest....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 12:21

Ja, erg vervelend allemaal, vooral wanneer je paard verder op het eerste gezicht niks mankeert...erg frustrerend.Vind vooral de vieze natte billen erg naar voor hem, hij vindt het zelf ook vies volgens mij...

Mocht dit niet aanslaan dan gaan we de mest van mijn andere paard oplossen en dan zeven we de mest eruit. Via een sonde wordt dit dan ingebracht bij Chico en dan zouden de darmbacterien van mijn andere paard de darmen van Chico op gang moeten helpn, dat heet transfauneren.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:01

VVDD ---> MD

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:04

Komt het kennelijk vaker voor dan ik dacht, lees al veel dergelijke berichten op bokt, ik heb dus ook zo een paard, maar sinds ik hem alleen nog maar graszaadhooi geef is het probleem over...ik hoop dat hierdoor zijn darmen zo tot rust zijn gekomen dat ik hem rustig aan ook kan laten wennen aan weidehooi.

Ik denk overigens dat het weidehooi van vorig jaar erg sterk is, veel suikers bevatten en wellicht ook wel erg eiwitrijk omdat het zo slecht en traag heeft gegroeid en lang droog weer is geweest.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:07

ElCamino schreef:
Ja, erg vervelend allemaal, vooral wanneer je paard verder op het eerste gezicht niks mankeert...erg frustrerend.Vind vooral de vieze natte billen erg naar voor hem, hij vindt het zelf ook vies volgens mij...

Mocht dit niet aanslaan dan gaan we de mest van mijn andere paard oplossen en dan zeven we de mest eruit. Via een sonde wordt dit dan ingebracht bij Chico en dan zouden de darmbacterien van mijn andere paard de darmen van Chico op gang moeten helpn, dat heet transfauneren.

dat kan inderdaad helpen....wacht even af of het niet gewoon wormen zijn.
Het is nu de tijd van de bloedwormen,en mestonderzoek is niet betrouwbaar.

Krijgt hij teveel van iets waardoor er een overload ontstaat en verkeerde bacterieen overstromen op plekken(dikke darm en dunne darm) waar ze eigelijk niet horen en daar dood gaan en voor toxinen zorgen...in het kort gezegt,verstoorde darmflora.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 08:14

Als er geen sprake is van wormen en andere zaken,

dan helpt dit goed.
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... er/102119/
Tenminste bij mijn paard; die heeft last van boterzuur in het voordrooghooi. Als de baal maar ietsje nat is, dan reageert zij daarop. Dit spul helpt echt top. 2 schepjes over het voer en ze heeft weer normale stevige ballen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 10:57

Daar zit wel een hoop extra voeding in wat je dus bovenop je brokken geeft. Maar natte kuil? Wordt dat nog aan paarden gegeven??

Ik kan mij maar zo voorstellen dat paardendarmen niet tegen het hoge eiwitconcentraat kunnen van het vele en dikke laag bemesten van de koeienweides en dat samen met Engels Raai. Vaak na de drijfmest 2 weken later nog eens met kunstmest en wellicht is er vorig jaar extra bemest omdat het gras zo slecht groeide..

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 11:34

Geerke:Mijn DA is van mening dat mestonderzoek wél betrouwbaar is, ik deel deze menig van hen volledig en ben er blij mee.Een voorgaande keer is al een lichte bloedwormbesmetting aan de orde gekomen en na een behndeling met ivermectine was dit gelijk onder controle. dit geeft bij mij aan dat ik juist wél achter de soort wormbesmetting kom en de juiste kuur ertegen kan geven. Bij reguliere ontwormingsschema's had ik wellicht net de verkeerde soort kuur gegeven en had het niets geholpen.
Maar goed, bloed is afgenomen en ik hoor wel wat eruit komt.

En teveel van iets ? geen idee, ze krijgen een half schepje muesli en ruwvoer...that's it... en dat krijgt hij al jaren....dus dat denk ik eigenlijk niet. Omdat ik met een gescheurde kruisband zit doen ze al 3 maanden niets, heb ze meteen teruggezet in voer. Helemaal geen krachtvoer trekt die oude niet dus vandaar de cavalor muesli.

Russel: mijn hooi komt van mijn eigen weilanden, die dus niet bemest worden,een van mezelf en ik huur van natuurmonumenten, is schraal land en goed hooi. Daar maak ik me geen zorgen over. Paard krijgt al jaren dit hooi, paard is ook makkelijk, op meerdaagse shows en andere stallen, tijdens vakanties krijgt hij zo vaak ander ruwvoer..en nooit heeft hij er last van. Denk dat het nu iets anders is.En ik ga geen graszaadhooi kopen als ik zat weiland van mezelf heb wat gewoon in orde lijkt te zijn tot nu toe.

Janouk: ik wil niet gteveel wisselen met voer en supplementen, ik maak liever nu de kuur met Coloflora af en kijk dan wat er gebeurt.
Daarna ga ik eerst transfauneren met mijn andere paard om te kijken of dit helpt.

Bedankt voor de reacties en tips in elk geval. Ik zal vanavond de bloeduislag even melden en hou iedereen op de hoogte

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 12:19

Tja.. ik ga je niet nog een keer aanbieden om een portie Flohsamen Husk bij mij op te halen want daar reageer je toch niet op! :D
WB wormonderzoek: er zijn een aantal wormen|parasieten die NIET in de mest gevonden kunnen worden en die mogelijk nog schadelijker zijn dan de'gewone' wormen. Ik heb hier een discussie over gehad met de meneer van Het Woud en hij gaf meteen toe dat ik gelijk had. Dus wil je 100% zeker zijn zal er ook bloedonderzoek gedaan moetenworden op parasieten.

Als het prbleem in de darmbacteriën zit, check dan de site van Pardoes Aurora. Die kunnen Grand Meadows en Equimins leveren. Check met Ron Aalders: hij komt toch vaak in de US? Deze twee merken zijn zowat de beste uit de States. Grand Meadows - Grand Digest is wellicht het aangewezen supplement
http://www.pardoes-aurora.nl/pardoesbestellen/contents/nl/d19_spijsvertering.html - even naar beneden scrollen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 12:47

JP: lief van je , dat weet ik...maar ik wil gewoon liever niet teveel spul aan mijn paard geven via via....dat wuil niet zeggen dat ik jou niet vertrouw maar ik wilde eerst die psyllium proberen en overleg ik liever met mijn DA. niks persoonlijks naar jullie toe verder hoor. Verder zit ik al 3 maanden met een kapotte knie en kan ik niets...haha ( da's geen excuus weet ik...)
Ik wacht even af wat de uitslag van het bloed is. En eens per jaar bloedonderzoek ter controle vind ik zat. Zit al 30 jaar in de paarden en altijd hebben we ontwormd via reguliere schema's, afgelopen jaren via Het Woud en ik heb zelf nog nooit paarden gehad die ziek zijn geweest, slecht eruit gezien hebben of daadwerkelijk wormen hadden in de mest. Denk dat ik het best goed doe. Natuurlijk sta ik open voor andere dingen en methodes. Maar ik wacht nu eerst dit even af,

ronald is 2 weken geleden geweest en vindt hem er top uitzien, hij is het eens met hoe ik het aanpak en ik zal zeker even naar je linkje kijken, hij gaat straks voor 2 weken naar Amerika voor de cutting futurities dus hij zou wat mee kunnen nemen, en anders bestel ik het via de zaak. Kan het mee met de auto-onderdelen... bedankt voor de tips

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 12:53

Geeft niet hoor! :D
Het aanbod staat mocht je je bedenken. Het is immers heel wat minder belastend dan met een sonde darmbacteriën van een ander paard ( pablo is toch geen veulen!) inbrengen. Pardoes Aurora zit in NL hoor, hoef je niet uit de States te laten meenemen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 13:01

oh ok, had nog niet gekeken...hihi. ik overleg het wel even mocht die colonflora niet werken.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 13:34

Bloedonderzoek heeft niks vreemds uitgewezen.
Er waren sporen te zien van een infectie die nu niet meer actief is.
Toen dit gedoe begon was hij ook paar dagen sloom, en niet zichzelf, misschien toen een virusje gehad of bacterie ( paarden buren waren toen ook 3 dagen aan de dunne geweest).
Waarschijnlijk is dat het geweest.

Maar omdat er uit eerder mestonderzoek een keer een lichte besmetting van bloedworm was geconstateerd ( <650) adviseren ze nu om te ontwormen met Equest ( ook al is destijd goed ontwormd met ivermectine) en dan kijken hoe het gaat.

Over twee weken controle, mocht er dan geen verbetering zijn wat de mest betreft dan krijgt hij een onstekingsremmer wanneer de sporen nog steeds zichtbaar zijn en anders verder kijken.
Ben benieuwd...vriendje heeft de kuren zojuist gehaald en gegeven, kuur colonflora afmaken en dan zien we wel weer....

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:40

Hier ook slappe mest. Volgens staleigenaar kon het van de koude komen. Ik wacht het nog even af want verder is ze gewoon helemaal gezond

987ZYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:57

Onze pony heeft het recentlijk ook gehad. Na een ontwormingskuur en supplement ivm afwijking leverenzymen gaat het nu weer goed.

Ik hoorde laatst dat het ook zou kunnen komen van zenuwen..... Iemand dit eerder gehoord?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:19

Zeker - een stressvolle situatie kan je paard spontaan slappe mest laten produceren.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 14:24

Vandaag leek de mest voor het eerst wat steviger, voer vanaf dinsdag de colonflora.
wél een voerverandering, meneer de Prins lust het namelijk ALLEEN in zijn slobber....dus hij krijgt de schepjes door een beetje slobber heen. Andere paardje krijgt ook slobber....die stond verheerlijkt te snuffelen in de andere box...

Hij laat geen natte winden meer, loopt geen drab langs zijn billen door zijn naad....geel plasjes meer om de mestballen heen. Mest is nog niet zoals hethoort maar goed, er is verbetering.
Mest uit elkaar geplozen na de equest ontworming maar in geen drol is een worm te vinden...of zand, óók gechecked....

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 00:53

Mijn 1e gedachte was ook probiotica, helemaal nadat geconstateerd was dat er een infectie is geweest.
Eventueel aanvullen dadelijk met een kuurtje gekookt lijnzaad, voor een goede opbouw van de darmwand.
Denk dat het na een weekje wel weer goed is met de mest :)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 16:34

Vandaag de billen en achterbenen gewassen, zo kan ik beter zien of het werkt.
De mest is nóg steeds niet zoals het hoort maar verbetert langzaam.
Ik heb nog de psyllium vezels om als kuur te geven eventueel. Ik overleg in elk geval met de DA voor ik nog iets onderneem.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 11:47

Ik heb nog voor 2 dagen colonflora, kan niet zeggen dat het veel helpt.
Paard zijn billen zijn wel minder vies, geen natte winden meer maar er loopt na het mesten nog wel wat uit langs de bilnaad. Als potje leeg is even contact met de DA wat we verder gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:26

Ik heb helaas niet zo een goede ervaring met darmbacterien voeren..volgens de DA heeft het ook weinig zin als het in de maag komt.

Maar als er een waardevolle darmbacterie stam verloren is gegaan, dan is alles ontregelt en als de darmen flink onrustig zijn, dan blijf je dit houden.

Mijn paard is nu stabiel, ik heb ook geen idee hoe hij zal gaan als ik bv over 2 maanden rustig overga op ander hooi. Wel geef ik elke dag tijdens de voerbeurt een handje ander hooi, en dat gaat nu best wel goed, maar dat heeft wel een maand geduurd.

Misschien toch een idee om even een pak erg schraal hooi te voeren. Er is momenteel wel volop biologisch hooi uit Denemarken en Frankrijk, kosten ongeveer 500 kg 130 euro, is niet goedkoop maar die potten met oppeppers ook niet en dat er steeds bij, maakt het ook net zo duur.

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:39

Dit hebben wij ook gehad, een hele goede tip: laat je paard nakijken op zandkoliek. Die van ons was ook niets aan te merken, we hadden haar nog net gekocht, maar was altijd blij en vrolijk maar had echt gi-gantisch veel zand in de darmen!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 16:50

Sannie: er zit geen zand in de darmen, is al nagekeken.
Russel:ik heb er ook geen ervaring mee...ben me aan het inlezen op internet en wil idd goed overleggen met de DA. Zie het een beetje als laatste optie en wil nog even verder kijken, ben zelf niet van de oppeppers want ik vind het zelf een soort symptoombestrijding en niet de oorzaak wegnemen als we niet weten wat het is.
Ik voer al schraal hooi, juist omdat hij een HB-er is, het hooi is prima.

csc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:10

Aloe vera wil ook goed helpen om de darmflora van binnenuit weer te herstellen. je kan de goedkope versie in drink bij supermarkten (jumbo, action e.d.) kopen of op internet even googlen naar duurdere kwaliteitsvollere verpakkingen. Het schaadt iig niet en paard van een klant van mij met prikkelbaar darmsyndroom knapte er erg van op. (suikers zijn alleen natuurlijk, weet niet of dat kan bij je paard, zou je de da kunnen vragen). succes ermee