Wat nu? Iemand hier ervaring mee?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

switt

Wat nu? Iemand hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 18:58

In oktober kocht ik een KWPN hengstveulentje. Klinisch gekeurd en alles was in orde met hem. Wel vond ik hem zelf wat stijf lopen maar dat zouden groeipijnen zijn, hij groeide immers erg hard op dat moment. In ieder geval niets om me zorgen over te maken. In oktober vorig jaar heb ik na heel veel gedokter mn merrie in laten slapen en ik hoopte dat ik door alle ellende met haar nu gewoon overal spoken zag. Er was vast niets aan de hand met mn kleine vriendje... Ik bleef het toch een beetje in de gaten houden en ik had het idee dat het erger aan het worden was. Hij is ook ontzettend rustig: hij trekt bijna nooit uit zichzelf een sprintje en als zn vriendjes willen spelen kijkt hij meestal vanaf een afstandje toe. Toch maar aan de dierenarts gevraagt en die vond hem in elk geval vééls te slap en de neurologische testen corrigeerde hij veel te traag. Een neurologisch probleem waarschijnlijk.. Hij moest apart met een rustig paard en een deken op (hij is ook wat dun en heeft het snel koud maar op stal is écht geen optie voor hem, hij moet juist buiten blijven om zoveel mogelijk te bewegen). Ik vind het zelf helemaal niets een veulen met een deken maar in dit geval moet het maar. Hij krijgt onbeperkt ruwvoer en veulenbrok maar ondanks dat heeft hij erg weinig reserves. Zn mest is gecontroleerd en hij heeft geen wormen.

Gister heb ik een andere dierenarts laten komen en die bevestigde eigenlijk wat de 1e ookal zei: hij is neurologisch niet in orde en waarschijnlijk ook gewoon kreupel. Hoe dit komt? Geen idee! Voor zover ik weet is er bij mij nooit wat gebeurt, kan natuurlijk wel maar ik heb het in elk geval niet gezien. Als het aangeboren is dan is de prognose erg slecht en is er weinig hoop dat hij ooit normaal gaat lopen. Ik heb nu in elk geval met de dierenarts afgesproken dat ze over 6 weken weer komt om naar hem te kijken. Hij is nu ook behandeld door een goede paardenosteopathe en hopelijk is er over 6 weken verbetering te zien..

Ik wil hem natuurlijk wel een eerlijke kans geven maar als hij niet eens naar een opfok kan of in een kudde mist hij ook behoorlijk wat in zn opvoeding. Ik wilde hem in het voorjaar naar Nigtevecht brengen maar zoals hij nu is is dat veels te gevaarlijk voor hem. Hem thuishouden kan wel maar de dierenarts denkt ook dat het een klophengst is, dit kan heel goed samenhangen met neurologische schade. Hem vroeg castereren is dus ook geen optie. Maargoed, hij is nu pas 7 maanden dus die kunnen nog heel goed laten komen- daar maak ik me nog het minste zorgen over.

Heeft iemand een vergelijkbaar veulen gehad en is dit goedgekomen? Ik wacht nu in elk geval tot het voorjaar, kijken of hij dan goed genoeg is om het land op te kunnen. Het is mn eerste veulen en eigenlijk weet ik het allemaal niet..ik vroeg me af wat jullie zouden doen in zo'n geval?

Zo loopt hij nu: http://www.youtube.com/watch?v=oBn3nt7D ... e=youtu.be (niet een heel duidelijk filmpje maar hopelijk geeft het een beeld...)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:29

Jeetje, waarom heb je hem sowieso gekocht? Ik kan me niet voorstellen dat de fokker dit niet geweten heeft.
Heb je hem nu 2 maanden? Heb je geen recht om hem terug te brengen? Dit ziet er niet goed uit.

sassefras

Re: Wat nu? Iemand hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:31

ik heb zelf zo,n veulen gefokt ( peruaanse paso ) en er alles aan gedaan incl 2 jaar opfok in de eifel om te zien of hij daar sterker van werd. het is niks geworden en heb hem met drie jaar in laten slapen. dit ziet er net zo uit, moeilijk verhaal vooral omdat hij klinisch goed was ( leek ) toen je hem kocht

succes ermee

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:37

Ai, ik heb een 2-jarige die atactisch en behoorlijk kramperig is sinds zijn castratie, maar die heeft nog nooit zo gelopen als die van jou. En dan bedoel ik dat die van mij heel wat beter is. Heb je al contact opgenomen met de fokker? Je kan nog hopen dat het tijdelijke slapte is door een enorme groeispurt. Bij die van mij was dat in elk geval niet zo, die was klein en blijft klein, nooit hard gegroeid.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:37

Misschien een goed idee om de achterbenen (kogel, sprong en knieën) op de foto te zetten?
Kost wel wat, maar dan weet je ook weer een hoop meer.
Misschien zitten er ocd's waar hij last van heeft.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:22

8 jaar geleden een mooi hengstenveulen gekocht welke bij ons op stal was geboren. KWPN-er uit mooie lijn en kon goed bewegen. Nog in het eerste levensjaar begonnen de problemen. DA erbij en die zei dat het z'n knieen waren die op slot schoten, dat zou beslist goed komen. We hebben hem gewoon in de opfok gedaan, tussentijds wel steeds laten checken, maar conclusie bleef gelijk.
Als 3 jarige weer naar huis gehaald en hij liep werkelijk heel slecht. Leek alsof hij zich geen raad wist met zijn benen achter. Eerst maar naar Utrecht geweest en ook zij bevestigden dat de knieen hier de oorzaak zouden zijn en dat we vooral maar lekker met hem aan de slag moesten gaan. Door spierontwikkeling zou het probleem met een paar maanden weg zijn .

Eerst 4 maanden aan de longe gewerkt, maar weinig verbetering te zien. Toen toch maar ingereden. Hij was superbraaf, deed geen stap verkeerd, maar liep nog steeds heel moeilijk.

Na een aantal maanden geen verbetering volledig op de foto laten zetten. Totaal geen afwijkingen aan botten, geen ocd niets, allemaal 1-tjes, DA zag weinig zulke goede foto's. Maar toch liep hij niet goed. Deze DA spraak wel uit dat het wellicht een neurologisch probleem kon zijn.

Weer verder aan het werk.Geen verbetering. Uiteindelijk nog naar andere kliniek geweest en zeer uitgebreid onderzoek gedaan.
Conclusie: Ernstig neurologische afwijking en paard zal nooit geschikt zijn als rijpaard (werd ook sterk afgeraden). Men verbaasde zich er zelfs over dat hij al die tijd zo braaf was met rijden. Eigenlijk kwam het erop neer dat zijn hersenen geen coordinatie hadden over zijn achterbenen.

Resultaat: Helaas als 4 jarige laten inslapen.
Naar onze mening de enige juiste beslissing, paard zou nooit normaal kunnen lopen en zou ook niet fair zijn om ook maar iets van hem te verwachten. Kliniek stond hier volledig achter.

Hard gelach als je je 4 jarige moet laten gaan welke je geboren hebt zien worden.

Hoop overigens dat je meer geluk hebt dan wij destijds .

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:35

Hallo, ik heb je filmpje bekeken, mijn eerste gevoel is dat het in de rug zit. Misschien een ostheopaat inschakelen?

Ik wens je er heel veel sterkte mee.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:41

Hij loopt inderdaad wel vreemd/slap maar of hij echt atactisch is is lastig te zien op het filmpje. Hij lijkt wel wat dikke gewrichten te hebben, maar kan aan de kwaliteit van het filmpje liggen.
Kan het niet iets inwendigs zijn? Is er al een bloedonderzoek gedaan? Diverse tekorten zoals vitamine B tekort, magnesium en selenium kunnen een zelfde beeld geven. Of een sluimerende infectie...

Ik ben trouwens benieuwd waar de DA het op baseert dat het een klophengst zou zijn. Hij lijkt me nog een beetje erg jong om nu al over klophengst te praten.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 21:59

Bedankt voor jullie reacties. "Gelukkig" ben ik dus niet de enige die een probleem ziet in zn loopje..

irmaz schreef:
Ik ben trouwens benieuwd waar de DA het op baseert dat het een klophengst zou zijn. Hij lijkt me nog een beetje erg jong om nu al over klophengst te praten.

Ben ik het mee eens, vond het ook nogal een snelle conclusie. Maar hij heeft dus echt niets...Vind dit ook het minste probleem, maak me hier nog even niet druk om. Bloedonderzoek is een goede , dat ga ik nog even navragen! dankje

Marjolijnvdh schreef:
Hallo, ik heb je filmpje bekeken, mijn eerste gevoel is dat het in de rug zit. Misschien een ostheopaat inschakelen?

Dankje. Er is al een ostheopaat bij geweest. "Helaas" kon ze niets in zn rug vinden. Ik hoopte daar op, want dan kon er misschien iets aan gedaan worden.. Hij zat wel al scheef in zn bespiering, lijkt er dus op dat hij wel "iets" aan het compenseren is.

Mirranda schreef:
Naar onze mening de enige juiste beslissing, paard zou nooit normaal kunnen lopen en zou ook niet fair zijn om ook maar iets van hem te verwachten. Kliniek stond hier volledig achter.

Hard gelach als je je 4 jarige moet laten gaan welke je geboren hebt zien worden.

Jeetje wat rot voor je :( Het is wel een beetje waar ik nu ook bang voor ben: er 4 jaar lang tijd en geld in stoppen en hem dan alsnog moeten laten gaan.. Maargoed, als je het niet probeert weet je het niet. Ik vind het zo ontzettend moeilijk. Eigen gefokt lijkt me inderdaad helemaal moeilijk, bah.

setteke schreef:
Misschien een goed idee om de achterbenen (kogel, sprong en knieën) op de foto te zetten?
Kost wel wat, maar dan weet je ook weer een hoop meer.
Misschien zitten er ocd's waar hij last van heeft.

Een ocd bij een veulen zegt toch niet zoveel? Die kunnen toch nog verdwijnen tot ze een jaar zijn? Ik geloof dat ze voor een jaar iig niet opereren. Weet er ook niet veel van hoor, dat dacht ik. Je hebt inderdaad wel gelijk..misschien moet ik dat wel gewoon doen. De DA die erbij is geweest verwachtte echter dat er niets op te vinden zou zijn bij zo'n jong dier, maarja..je weet het nooit natuurlijk. Bedankt voor je advies!

_Lorette_ schreef:
Ai, ik heb een 2-jarige die atactisch en behoorlijk kramperig is sinds zijn castratie, maar die heeft nog nooit zo gelopen als die van jou. En dan bedoel ik dat die van mij heel wat beter is. Heb je al contact opgenomen met de fokker? Je kan nog hopen dat het tijdelijke slapte is door een enorme groeispurt. Bij die van mij was dat in elk geval niet zo, die was klein en blijft klein, nooit hard gegroeid.

Ik heb de fokker net aan de telefoon gehad. Hij zei dat hij er als veulen nooit wat aan gezien heeft maar hij zag nu in het filmpje ook niets raars... Ik hoop ook echt dat het door het groeien komt maar ik heb weinig hoop, ook nu dat jij zegt dat je hem ook zo slecht vind. Ik hoopte stiekem nog dat ik me gewoon aanstelde en dat het niet zo erg was als ik dacht.

Suzanne F. schreef:
Jeetje, waarom heb je hem sowieso gekocht? Ik kan me niet voorstellen dat de fokker dit niet geweten heeft.
Heb je hem nu 2 maanden? Heb je geen recht om hem terug te brengen? Dit ziet er niet goed uit.

Ja..goede vraag... Hij leek toen klinisch goed en ik vond hem meteen ontzettend leuk! Ik heb net de fokker gesproken. Ik denk dat ik hem wel terug zou mogen brengen maar dat wil ik niet dus ik heb dat niet eens gevraagt. Het is nu mijn paard en mijn verantwoordelijkheid. Als hij een kans heeft krijgt hij die van mij en als hij die niet heeft houdt het op. Als ik hem terug geef weet ik niet wat er met hem gebeurt, dat wil ik niet. Hoe rot het ook is....:(
Laatst bijgewerkt door switt op 20-12-12 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:00

Mirranda schreef:
8 jaar geleden een mooi hengstenveulen gekocht welke bij ons op stal was geboren. KWPN-er uit mooie lijn en kon goed bewegen. Nog in het eerste levensjaar begonnen de problemen. DA erbij en die zei dat het z'n knieen waren die op slot schoten, dat zou beslist goed komen. We hebben hem gewoon in de opfok gedaan, tussentijds wel steeds laten checken, maar conclusie bleef gelijk.
Als 3 jarige weer naar huis gehaald en hij liep werkelijk heel slecht. Leek alsof hij zich geen raad wist met zijn benen achter. Eerst maar naar Utrecht geweest en ook zij bevestigden dat de knieen hier de oorzaak zouden zijn en dat we vooral maar lekker met hem aan de slag moesten gaan. Door spierontwikkeling zou het probleem met een paar maanden weg zijn .

Eerst 4 maanden aan de longe gewerkt, maar weinig verbetering te zien. Toen toch maar ingereden. Hij was superbraaf, deed geen stap verkeerd, maar liep nog steeds heel moeilijk.

Na een aantal maanden geen verbetering volledig op de foto laten zetten. Totaal geen afwijkingen aan botten, geen ocd niets, allemaal 1-tjes, DA zag weinig zulke goede foto's. Maar toch liep hij niet goed. Deze DA spraak wel uit dat het wellicht een neurologisch probleem kon zijn.

Weer verder aan het werk.Geen verbetering. Uiteindelijk nog naar andere kliniek geweest en zeer uitgebreid onderzoek gedaan.
Conclusie: Ernstig neurologische afwijking en paard zal nooit geschikt zijn als rijpaard (werd ook sterk afgeraden). Men verbaasde zich er zelfs over dat hij al die tijd zo braaf was met rijden. Eigenlijk kwam het erop neer dat zijn hersenen geen coordinatie hadden over zijn achterbenen.

balen he ? zo herkenbaar, mijn mooi gefokte zwarte droompaard |( . zo jammer

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:06

Ik herken wel iets in het loopje bij de jouwe wat de mijne ook heeft.
Mocht het na 6 weken niet verbeteren zou je misschien een MEPtest kunnen laten doen om te zien of hier echt het probleem inzit.
Hopelijk ga jij wel een diagnose vinden en ik hoop voor jullie een gunstige,sterkte!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:09

Ik pak één regeltje uit de openings post.

"Zijn mest is gecontroleerd "

Maar juist die jonge dingen zitten vol met ingekapselde bloedwormen.

En dat zie je niet in de mest.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 22:16

Ariebren schreef:
Ik pak één regeltje uit de openings post.

"Zijn mest is gecontroleerd "

Maar juist die jonge dingen zitten vol met ingekapselde bloedwormen.

En dat zie je niet in de mest.

Ja dat klopt, heb je gelijk in. Ik heb daarom een heel ontwormings advies van de DA gekregen. Ik weet zo even niet met wat allemaal, maar hij is met verschillende kuren ontwormt. Oa Equest, die is toch tegen bloedworm? Wat kun je verder doen tegen ingekapselde wormen?
Laatst bijgewerkt door switt op 20-12-12 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:17

selenium tekort geeft ook zo'n beeld! Heb een driejarige gehad die zo liep. Na twee maanden vit e. + selenium bijgevoerd te hebben was het een totaal ander paard! Misschien eens bloed laten testen? Mijne kreeg Myocare E bijgevoerd.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 22:18

sliert schreef:
selenium tekort geeft ook zo'n beeld! Heb een driejarige gehad die zo liep. Na twee maanden vit e. + selenium bijgevoerd te hebben was het een totaal ander paard! Misschien eens bloed laten testen? Mijne kreeg Myocare E bijgevoerd.

Bedankt! Hier kan ik wat mee :) Hoe komt zo'n tekort? Hij krijgt pavo brokken + een podo grow (?) supplement speciaal voor jonge paarden.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:24

Weet niet waar je woont, maar bij ons zit vrijwel geen selenium in de bodem {zuid oost groningen}. Dus ook niet in het gras en hooi. Sommige paarden kunnen gewoon niet alles uit het voer halen. De driejarige waar ik het over had, had ik voor weinig kunnen kopen. Was een gokje. Ik twijfelde wel of ie niet atactisch zou zijn, maar eigenlijk waren alle testen negatief. Uit bloedtest bleek dus een behoorlijk selenium tekort. Als je jouw paard bekijkt als je hem omdraait, dan zie je dat ie bijvoorbeeld niet uitzwaait in zijn achterhand. De meeste atactische paarden doen dat wel. Mijn paard liep ook zo typisch achter. Gewoon niet zijn benen neerzetten waar ie ze neer zou moeten zetten. Vrijwel hetzelfde beeld als jouw paard. Hij knapte echt heel erg goed op. H

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:26

Ik heb begrip voor het feit dat je zegt hij is nu mijn paard en mijn verantwoordelijkheid. Gevoelsmatig is dat natuurlijk ook zo. Maar als je het zakelijk bekijkt kun je stellen dat je wellicht een kat in de zak gekocht hebt en is het verstandiger hem terug te brengen. Het verdriet aan het einde van het verhaal wordt er namelijk niet minder op. Ja nu is het zo dat jij de controle houd over wat er met hem gaat gebeuren, maar dat betekent ook dat je de kosten krijgt, pijnlijk beslissingen moet nemen, het risico loopt teleurgesteld te worden en uiteindelijk opnieuw zult moeten beginnen. Weet dus ook wat deze keuze inhoud en beklaag jezelf niet als het uiteindelijk niet leuk is.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:32

Marjolijnvdh schreef:

hier denk ik ook aan

ik zou ook een erg goede ostheopaat bellen
maar ik vind ook dat zijn knieën erg gezwollen uitzien?? of lijkt dit maar zo ( achter)

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 22:35

mrie schreef:
Ik heb begrip voor het feit dat je zegt hij is nu mijn paard en mijn verantwoordelijkheid. Gevoelsmatig is dat natuurlijk ook zo. Maar als je het zakelijk bekijkt kun je stellen dat je wellicht een kat in de zak gekocht hebt en is het verstandiger hem terug te brengen. Het verdriet aan het einde van het verhaal wordt er namelijk niet minder op. Ja nu is het zo dat jij de controle houd over wat er met hem gaat gebeuren, maar dat betekent ook dat je de kosten krijgt, pijnlijk beslissingen moet nemen, het risico loopt teleurgesteld te worden en uiteindelijk opnieuw zult moeten beginnen. Weet dus ook wat deze keuze inhoud en beklaag jezelf niet als het uiteindelijk niet leuk is.

Ik weet helaas als geen ander wat deze keuze inhoud. Heb vorig jaar mn merrie in moeten laten slapen na een jaar dokteren, hoop, verdriet en een hoop kosten. Ik mocht haar destijds ook terug brengen en ben nog steeds blij dat ik dat niet heb gedaan. Ik begrijp heel goed dat mensen dat anders zien maar hij is nu van mij, ik zorg voor hem. Dit had ook pas over een jaar kunnen gebeuren..dan had ik hem ook niet terug kunnnen brengen. Ik heb muis beloofd dat ik voor hem zou zorgen en daar houd ik me aan. Ik begrijp dat dit stom klinkt..ik zou het mezelf nooit vergeven als ik hem terug geef en niet weet wat er met hem gebeurd.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 22:37

onley schreef:
Marjolijnvdh schreef:

hier denk ik ook aan

ik zou ook een erg goede ostheopaat bellen
maar ik vind ook dat zijn knieën erg gezwollen uitzien?? of lijkt dit maar zo ( achter)

Ik vind zn knieën en sprongen ook erg groot! Volgens beide dierenartsen omdat hij erg groot zou gaan worden..ik weet het niet :(

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:42

switt schreef:
Ik heb de fokker net aan de telefoon gehad. Hij zei dat hij er als veulen nooit wat aan gezien heeft maar hij zag nu in het filmpje ook niets raars...

Ik zou bijna denken dat de fokker zoiets zegt omdat ie em juist niet terug wil hebben en het dus aangeboren is :o Want dit veulen loopt echt niet zoals een gezond veulen hoort te lopen :(:)

Een bloedje zou ik zeker laten trekken ivm tekorten. Al zou het me wel een beetje verbazen aangezien hij veulenbrok krijgt...

En over die grote gewrichten... Als je zijn afstamming weet kun je een hele hoop nazoeken vwb grootte en het beenwerk van de dieren uit die lijn.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 22:50

Rianneke schreef:
switt schreef:
Ik heb de fokker net aan de telefoon gehad. Hij zei dat hij er als veulen nooit wat aan gezien heeft maar hij zag nu in het filmpje ook niets raars...

Ik zou bijna denken dat de fokker zoiets zegt omdat ie em juist niet terug wil hebben en het dus aangeboren is :o Want dit veulen loopt echt niet zoals een gezond veulen hoort te lopen :(:)

Een bloedje zou ik zeker laten trekken ivm tekorten. Al zou het me wel een beetje verbazen aangezien hij veulenbrok krijgt...

En over die grote gewrichten... Als je zijn afstamming weet kun je een hele hoop nazoeken vwb grootte en het beenwerk van de dieren uit die lijn.

Agh, ik geloof wel dat het hem niet opviel... Als je er niet op let?

Het is een astrello x democraat, vrij grote paarden dus

Hert is een astrellox democraat ..vrij grote paarden dus

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 23:02

zijn spronggewrichten lijken wel dik.Was hij wel in goede conditie toen je hem kocht?
Zijn gewrichten lijken niet o.k....hij heeft geen veulenziekte gehad?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 23:33

switt schreef:
Ik weet helaas als geen ander wat deze keuze inhoud. Heb vorig jaar mn merrie in moeten laten slapen na een jaar dokteren, hoop, verdriet en een hoop kosten. Ik mocht haar destijds ook terug brengen en ben nog steeds blij dat ik dat niet heb gedaan. Ik begrijp heel goed dat mensen dat anders zien maar hij is nu van mij, ik zorg voor hem. Dit had ook pas over een jaar kunnen gebeuren..dan had ik hem ook niet terug kunnnen brengen. Ik heb muis beloofd dat ik voor hem zou zorgen en daar houd ik me aan. Ik begrijp dat dit stom klinkt..ik zou het mezelf nooit vergeven als ik hem terug geef en niet weet wat er met hem gebeurd.

Dat siert je _/-\o_

Ik heb het filmpje nog eens bekeken maar ik zie er echt geen atactisch paard in. Ik heb mijn zelf gefokte veulen op 4 jarige leeftijd ineens zwaar atactisch zien raken en heb sindsdien alle niveaus van ataxie wel langs zien komen, van heel zwaar als in over de kop gaan bij aandraven tot milde slapte (ik heb de afgelopen 4 jaar veel moeite gedaan om hem weer helemaal goed op de been te krijgen en dat is aardig gelukt :) ). Dit paard liet zijn achterbenen staan zodra je hem liet omdraaien, jouw veulen verzet gewoon netjes al zijn benen, ook draagt je veulen zijn staart, weliswaar scheef, maar een atactisch paard heeft meestal weinig staarttonus.
Ik zou echt beginnen met een uitgebreide bloedtest waarin zijn lever en nieren worden gechecked maar ook op ontstekingswaarden en een aantal vitamines en mineralen. Let op, dit laatste is zeker geen standaard en veel DA doen dit niet uit zichzelf.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 23:46

ik zou ook een bloedtest doen ja, maar dat is al eerder gezegd ;)