Hoe wond het beste behandelen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xkmmtjeee

Hoe wond het beste behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 10:26

Gister kwam ik op stal en haalde ik mijn pony uit de wei en ik zag dat zijn been onder het bloed zat.
Nu zag ik aan de binnenkant van zijn bovenbeen een wond zitten van 2 a 3 cm lang en 2 a 3 cm breed.
Het is een redelijk diepe wond maar het kan niet gehecht worden omdat er geen huid meer is om het dicht te maken.

Nu wil ik de wond zo goed mogelijk schoonhouden omdat hij ook gewoon weer op de paddock staat maar ik niet wil
dat er allemaal zand in komt en dat het dalijk gaat ontsteken. Ik heb het gistere goed afgespoeld met water en daarna
gewassen met betadine. Wat kan ik allemaal doen om te wond zo schoon mogelijk te houden?

Diaantjev

Re: Hoe wond het beste behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 10:48

Op zo'n wond zou ik de groene leem wondpasta van de Groene Os smeren. Zo kan er geen vuil inkomen en eventueel vuil wat in de wond zit wordt er door de leem uitgetrokken. Heb je geen wondpasta dan in ieder geval groene leem.

xkmmtjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 10:51

Oke en waar kun je die groene leem halen?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 10:54

als je gaat zoeken op bokt naar wond genezing komen zilverwater en mesitran het meeste voor
heb er zelf ook erg goede ervaringen mee

eerst spoelen
dan zilverwater er op en laten drogen
en dan mesitran er op

Diaantjev

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:25

Het voordeel van groene leem is dat hierdoor geen vuil in de wond komt maar de wond ook niet afsluit. Ik denk bij de welkoop of bij een ruitersportzaak. Het wordt ook voor mensen gebruikt en heet Vertargril groene leem. Misschien kun je googelen?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 17:05

Ik moest een wond bij mijn paard spoelen met water en een beetje betadine oplossing er doorheen. Mocht er juist absoluut niets op smeren. Ik zou even overleggen met de da......

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 17:19

betadine in een wond ???

daandriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 17:20

xkmmtjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 21:57

Bedankt voor de reacties allemaal.
Echter heeft het nu allemaal niet veel nut meer omdat hij toch een dikke infectie heeft opgelopen.
Gistere liep hij nog normaal en was niks dik en vandaag haalde ik hem stokkreupel uit de wei met zijn
been helemaal onder de opgedroogde pus, en zijn been is super dik. DA is langsgekomen en heeft hem pijnstillers en antibiotica gespoten.
Morgen komt hij terug om te kijken of de zwellig minder is geworden en dan gaat hij aan de antibiotica. Ik vraag dan
meteen hoe ik het beste de wond schoon kan houden.

Bedankt nog :)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:00

juist nu zou ik als ik jou was aan de slag gaan
neem bv mira
[MD] Pony zwaar gewond na poging tot natuurlijke dekking

is denk ik wel het bekendste paard met de mooiste resultaten

amber onze hond dr operatie wond was ook open gesprongen (druk door pus van de ontsteking die er onder zat)

na 3 dagen spoelen met alleen water was het nog ontstoken
2 dagen ma mestiran en zilverwater was dat over en was de genezing al begonnen

xkmmtjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 22:02

rommulus schreef:
juist nu zou ik als ik jou was aan de slag gaan
neem bv mira
[MD] Pony zwaar gewond na poging tot natuurlijke dekking

is denk ik wel het bekendste paard met de mooiste resultaten

Natuurlijk moet ik nog steeds de wond verzorgen en goed schoonhouden maar mijn bedoeling was meer om de ontsteking tegen te gaan maar
dat gaat nu niet meer. Dus als de DA morgen komt kijken kan ik meteen aan hem vragen wat ik het beste met de wond kan doen.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 22:47

rommulus schreef:
betadine in een wond ???

Ja wond was ontstoken, betadine oplossing en dan nog opgelost in water als een soort slappe thee. Een week lang om de wond schoon te houden en langzaam van binnenuit te laten genezen. Een wond die geinfecteerd is wil je niet met een korst afsluiten vandaar deze oplossing in een spuitje in de wond spuiten dagelijks. Wond is keurig genezen, netjes langzaam van binnenuit zie je niets meer van.........
Op advies van de dierenarts ga nooit zelf middeltjes gebruiken, helemaal niet op diepe wonden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 23:10

uitspoelen met water en dan Mesitran smeren, zie ook topic in mijn onderschrift...

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 23:16

hmm

mij is echt geleerd dat betadine niet bedoeld is voor in een wond (wel er omheen)
je zal bv ook nooit een arts bij een operatie de wond zien spoelen met betadine

het is jaren lang wel zo gebruikt
vind het jammer dat ik wel steeds meer en meer lees en hoor dat dierenartsen nog steeds dit door zetten (het is wel mooi geschikt voor oppervlakkige wonden)
er zijn betere producten hiervoor duurdere en goedkopere

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 23:25

rommulus schreef:
hmm

mij is echt geleerd dat betadine niet bedoeld is voor in een wond (wel er omheen)
je zal bv ook nooit een arts bij een operatie de wond zien spoelen met betadine

het is jaren lang wel zo gebruikt
vind het jammer dat ik wel steeds meer en meer lees en hoor dat dierenartsen nog steeds dit door zetten (het is wel mooi geschikt voor oppervlakkige wonden)
er zijn betere producten hiervoor duurdere en goedkopere

Nouja mijn paard is er erg goed mee geholpen, en de wond is keurig genezen. Dus ik zie het probleem niet zo.......
Een goede behandeling is een behandeling die aanslaat en dat is prima gelukt!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 11:25

betadine werd mij in Utrecht ook afgeraden voor het schoonmaken van een grote wond, voor het uitwassen van hele kleine verse wondjes gebruik ik het wel eens...

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 11:45

Mijn paard heeft vorig jaar ook einschuss(?) gehad na een wondje in der koot holte.
Wondje zelf spoele ik 2x dd en liet ik weken in de biotex.
En na veel lezen hier op bokt ben ik ook met honingzalf begonnen, werkte echt geweldig! de hele kootholte was kapot maar is perfect genezen.
Wel ook behandeld door de DA met antibiotica daarnaast, maar je zag echt vooruitgang zodra ik met die zalf begon.

xkmmtjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 15:00

Bedankt allemaal voor de reacties. Echter heeft mijn DA ook gezegt dat ik de wond moet afspoelen en daarna met betadine scrub moet wassen en daarna droogmaken. De wond zelf is niet zo diep als wat ik dacht zei de DA. Haar grote zorg was de infectie die hij heeft opgelopen en dat het meteen zo erg was. DA is vanochtend weer geweest en de zwelling was bijna de helft minder en hij loopt nu niet meer kreupel wel stijfjes. DA heeft ontstekingsremmers en pijnstillers gespoten en heb nu een pot antibiotica mee die ik een week moet gebruiken en daarna even kijken hoe het is geworden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 15:16

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 25-12-23 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

xkmmtjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 18:40

en wat gebeurd er als een paard een allergische reactie heeft op betadine? oppervlakkige wondjes doe ik ook niks aan.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 20:16

Was vandaag op Horse event en heb een poosje staan praten met een dierenarts en vroeg hem naar de wondbehandeling van betadineoplossing in water om te spoelen..... Hij zij dat hij dat ook regelmatig gebruikte en al de verhouding maar goed is dus veel water een een heel klein beetje betadine oplossing (geen shampoo of scrub) dat dat erg goed werkt om een diepere wond schoon te houden en van binnen uit te laten genezen.......

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 20:49

Ik deed een heel klein beetje dettol door het water waarmee ik de wond schoon maakte in het begin

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 20:51

betadine bestaat oa uit ijzer
vocht lucht en ijzer ...
wat krijg je ?

daarom mag er dus haast niets in zitten

ik moet eens gaan googlen en kijken of ik een precieze uitleg kan vinden waarom betadine niet het meest briljante spul is wat verkocht word

maar goed ik heb ook al dingen zoals chloor gelezen met goede resultaten dus wie ben ik om te gaan staan miepen :o
als het je goed geholpen heeft waarom dan nog klagen ;)