Vertrouw nooit de uitslag van een mestonderzoek!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Vertrouw nooit de uitslag van een mestonderzoek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 17:48

Je leest hier op bokt zo vaak dat mensen ontwormen op basis van de uitslag van een mestonderzoek, ook dierenartsen dringen hierop aan. Zelf ben ik echter van het ouderwetse type en hou ik me liever aan een vast schema.

Begin deze zomer kocht ik een kerngezonde jaarling hengst, die ik op een gehuurde wei parkeerde en waarvoor ik een weidemaatje zocht en vond. Helaas had ik te veel vertrouwen in de eigenaar en toen ik door kreeg dat er iets niet ok was (het ander veulen bleef ondanks een volle wei graat mager), was het te laat. Mijn uk was besmet met spoelwormen. Beide veulens zijn door mijzelf ontwormd, de wie hield ik, zo goed als het kan, mestvrij. Na nog een reeks problemen haalde de andere eigenaar haar veulen weg en moest ik knopen door hakken. Uiteindelijk besliste ik om mijn uk naar huis te halen, maar eerst moest hij getest worden op mogelijke aandoeningen die hij via dat ander veulen had kunnen oplopen. Volgens het mestonderzoek was mijn beestje wormvrij, dus mocht hij bij mijn andere paarden.

Vorige week ontdekte ik in de mest van mijn kleintje opnieuw wormen. Als je een groot paard, shet en jaarling hebt staan, is het niet moeilijk om te zien wie welk hoopje geproduceerd heeft. De andere 2 lijken wormvrij, ondertussen is gans de bende wel ontwormd en wacht ik even verder af.

Al bij al is dit een vervelende situatie. Mijn paddock is vrij nat, waardoor ze in de wintermaanden op sommige plekken de mest in de grond lopen voor ik kan ruimen. Ik kan er dus zeker van zijn dat mijn paddock nu zwaar besmet is. Voeren zal vanaf nu dus op de wei gebeuren. Het gaat ook een heel puzzelwerk worden om paddock en wei weer wormvrij te krijgen. De wei is nog het minste, paarden kunnen immers in het paddock opgesloten worden. Maar hoe ik mijn paddock in orde moet krijgen, dat is nog een ander probleem. Zo lang het voetbalseizoen loopt, moeten mijn paarden tijdens de wedstrijden van de club waar ik de wei van huur op hun paddock. Ik kan ze dus maximum 8 dagen aan 1 stuk van dat stuk houden en dan hebben ze ook geen schuilstal, want die is aan huis. Niet ideaal dus deze tijd van het jaar.

Ik ben dus best wel boos op mezelf dat ik op een labo vertrouwd heb en dit zal mij echt geen 2de keer overkomen. Wat ik met dit topic wil bereiken? Gewoon mensen waarschuwen dat geen wormen in de mest, niet wil zeggen dat je paard wormvrij is, zeker als je dier in aanraking geweest is met een ander besmet paard, zoals bij mij het geval was.

lizet_lara

Re: Vertrouw nooit de uitslag van een mestonderzoek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 17:54

Als jij een mestonderzoek laat doen en hij komt negatief terug betekend niet dat het paard worm-vrij is, als het paard wormen heeft scheid hij ze niet elke dag bij elke mestbal uit.

Een geval van pech eigenlijk :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 17:58

lizet_lara schreef:
Als jij een mestonderzoek laat doen en hij komt negatief terug betekend niet dat het paard worm-vrij is, als het paard wormen heeft scheid hij ze niet elke dag bij elke mestbal uit.

Een geval van pech eigenlijk :j

Leg dat maar uit aan de dierenartsen, die van mij zei gewoon, je veulen is wormvrij, verhuis hem maar. Moesten mijn andere paarden kerngezond zijn, zou ik me al veel minder zorgen maken. Maar ik heb hier, helaas, een chronsich ziek paard staan die een wormbesmetting echt wel kan missen als de pest.

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 18:04

Nou, omdat er in die hoop mest geen wormen eieren zaten. Dus kan de dierenarts ook niet zeggen dat het veulen wel wormen heeft. Dit is echt gewoon domme pech en daar kan de dierenarts ook niks aan doen helaas...

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 18:08

De mest die jij opgestuurd had, was gewoon schoon op dat moment. Daar kan de dierenarts en het lab niets aan doen. Wil je goed onderzoek doen, dan zal je meerdere keren achter elkaar mest in moeten leveren. Wormen hebben een cyclus en zijn dus niet altijd aanwezig in de mest.

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 18:19

Opgroeiende paarden hebben bijna altijd spoelwormen. Het is een illusie om te denken dat je een terrein waar paarden lopen of gelopen hebben vrij kan houden van spoelwormeieren. Eitjes kunnen tot 3 jaar overleven in de bodem of aan stalwanden e.d. Gelukkig verwerft 90% van de paarden na de leeftijd van ca 3 jaar een natuurlijke resistentie voor spoelwormen. Grote kans dus dat je andere paarden in ieder geval de spoelwormbesmetting niet meekrijgen en bij een goede weerstand en correct ontwormschema nergens last van gaan hebben.

Wellicht verstandig om de jongeling extra te ontwormen met pyrantel. Dat pakt zowel de larven als de broedende volwassen exemplaren aan. Bij sommige spoelwormpopulaties is namelijk al resistentie tegen Ivermectine en moxidectine aangetoond.

En voor de goede orde: op macroniveau is het prima om op basis van mestonderzoek te ontwormen. Ik stel mijn eigen dieren alleen niet bloot aan het risico van niet-onderkende wormbesmetting...

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 18:21

LinSa schreef:
Wormen hebben een cyclus en zijn dus niet altijd aanwezig in de mest.

Gebaseerd hierop kom ik tot de conclusie dat de topic titel correct is: de uitslag is niet blind te vertrouwen.

Wormen of eieren in mest = wormen in paard
Geen wormen of eieren in mest = hopelijk geen wormen in paard, maar is niet uit te sluiten.

Heeft iemand enig idee hoe groot de kans op een vals negatief is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 18:24

Blijft nog altijd het feit dat mijn dierenarts groen licht tot verhuizen gegeven heeft op basis van 1 mestonderzoek en niet gezegd heeft om meerdere keren te testen. Daarnaast krijg je ook je jaarlijkse ontworming op basis van 1 mestonderzoek, niet na een aantal onderzoeken, dus kan je ook op die manier een besmetting missen en met dezelfde vervelende problemen zitten. Hier wordt in ieder geval nooit nog op basis van die test ontwormd, ik blijf vanaf nu bij het preventieve schema dat ik vroeger aanhield.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 18:27

Rex_Rolfo schreef:
LinSa schreef:
Wormen hebben een cyclus en zijn dus niet altijd aanwezig in de mest.

Gebaseerd hierop kom ik tot de conclusie dat de topic titel correct is: de uitslag is niet blind te vertrouwen.

Wormen of eieren in mest = wormen in paard
Geen wormen of eieren in mest = hopelijk geen wormen in paard, maar is niet uit te sluiten.

Heeft iemand enig idee hoe groot de kans op een vals negatief is?

Het is niet betrouwbaar als je maar 1 keer mest inleverd inderdaad. Dat is de verantwoordelijkheid van de eigenaar.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 18:29

LinSa schreef:
Het is niet betrouwbaar als je maar 1 keer mest inleverd inderdaad.

Hoe vaak zou je dat moeten doen om tot een betrouwbaar resultaat te komen?
2x met tussenpozen van twee weken?
4x met tussenpozen van een maand? (om een paar willekeurig voorbeelden te noemen)

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 18:30

SVRL schreef:
Blijft nog altijd het feit dat mijn dierenarts groen licht tot verhuizen gegeven heeft op basis van 1 mestonderzoek en niet gezegd heeft om meerdere keren te testen. Daarnaast krijg je ook je jaarlijkse ontworming op basis van 1 mestonderzoek, niet na een aantal onderzoeken, dus kan je ook op die manier een besmetting missen en met dezelfde vervelende problemen zitten. Hier wordt in ieder geval nooit nog op basis van die test ontwormd, ik blijf vanaf nu bij het preventieve schema dat ik vroeger aanhield.

Dat is jouw keus om het op basis van 1 onderzoek te bepalen.
Er zijn tegenwoordig ook mooie sets te koop waarmee je zelf de mest kan controleren op eitjes. Wellicht is dat iets voor je.
Standaard ontwormen kan, maar dan werk je wel resistentie in de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 18:33

wilma84 schreef:
Opgroeiende paarden hebben bijna altijd spoelwormen. Het is een illusie om te denken dat je een terrein waar paarden lopen of gelopen hebben vrij kan houden van spoelwormeieren. Eitjes kunnen tot 3 jaar overleven in de bodem of aan stalwanden e.d. Gelukkig verwerft 90% van de paarden na de leeftijd van ca 3 jaar een natuurlijke resistentie voor spoelwormen. Grote kans dus dat je andere paarden in ieder geval de spoelwormbesmetting niet meekrijgen en bij een goede weerstand en correct ontwormschema nergens last van gaan hebben.

Wellicht verstandig om de jongeling extra te ontwormen met pyrantel. Dat pakt zowel de larven als de broedende volwassen exemplaren aan. Bij sommige spoelwormpopulaties is namelijk al resistentie tegen Ivermectine en moxidectine aangetoond.

En voor de goede orde: op macroniveau is het prima om op basis van mestonderzoek te ontwormen. Ik stel mijn eigen dieren alleen niet bloot aan het risico van niet-onderkende wormbesmetting...

Bedankt voor de tip. Ik heb mijn dierenarts vandaag alvast een sms gestuurd en we bekijken het even als mijn mannen in januari hun spuiten moete hebben. Voor alle duidelijkheid trouwens, ik neem mijn DA niets kwalijk hoor, ze is een schat en super betrouwbaar en heeft waarschijnlijk nog nooit een eigenaar gehad met dit probleem.

Normaal zou ik ook niet zo maar een ander paard bij de mijne zetten, maar de eigenaar van het andere veulen had me verzekerd dat haar dier goed ontwormd was. Dat ie mager was, kwam volgens haar doordat hij op stal stond ipv op een wei. De alarmbellen gingen pas af toen het beestje maar niet op gewicht wilde komen en toen was het helaas al te laat. Wel fijn om te horen dat mijn andere paarden grote kans hebben om niet besmet te zijn, oef.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 18:35

lizet_lara schreef:
Nou, omdat er in die hoop mest geen wormen eieren zaten. Dus kan de dierenarts ook niet zeggen dat het veulen wel wormen heeft. Dit is echt gewoon domme pech en daar kan de dierenarts ook niks aan doen helaas...

een dierenart kan weleens beseffen dat mestonderzoek absoluut niet betrouwbaar is.Het moet eens afgelopen zijn met die mestonderzoek hype....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 18:37

SVRL schreef:

een keer per jaar ontwormen is zowiezo vragen om problemen,helemaal bij jonge paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 18:38

LinSa schreef:
SVRL schreef:

Dat is jouw keus om het op basis van 1 onderzoek te bepalen.
Er zijn tegenwoordig ook mooie sets te koop waarmee je zelf de mest kan controleren op eitjes. Wellicht is dat iets voor je.
Standaard ontwormen kan, maar dan werk je wel resistentie in de hand.

Kijk, ik heb nog nooit op basis van een mestonderzoek gewerkt en alle dierenartsen hier in de omgeving bepalen op basis van 1 jaarlijks mestonderzoek of ontwormen nodig is of niet. Geen enkele dierenarts die ik ken, raadt aan om meerdere keren te testen. Als dit de informatie is die men mij als eigenaar geeft, hoe kan het dan in hemelsnaam mijn eigen verantwoordelijkheid zijn? Als een arts tegen een diabetespt zegt dat deze slechts 1 keer per dag, 's morgens, moet controleren en die pt doet dat netjes, maar wordt uiteindelijk toch opgenomen met een hyperglycemie, dan is dat toch ook niet de verantwoordelijkheid van die zieke?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 18:40

Ik roep ook altijd: nooit op mestonderzoek vertrouwen!!!

Helaas, blijven er mensen er wel in geloven........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 18:42

geerke schreef:
SVRL schreef:

een keer per jaar ontwormen is zowiezo vragen om problemen,helemaal bij jonge paarden.

Oeps, verkeerd uitgedrukt, sorry! Mijn oude schema was 5 keer per jaar, met 5 verschillende producten ontwormen (opgesteld door mijn allereerste dierenarts). Nadien stonden ze op een schema van 4 keer, op aanraden van mijn dierenarts was het de laatste jaren 2 keer per jaar (meer zou volgens haar niet nodig zijn, omdat mijn paarden geen contact hebben met andere paarden). Bij de jaarlijkse inenting krijg ik dus de voorschriftjes voor de tubes die ik dat jaar nodig heb.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 18:47

http://www.thehorse.com/articles/25471/ ... -parasites

Hier staat veel informatie over de verschillende wormen en hun cyclus.

Dierenartsen raden inderdaad zelden aan om vaker mest in te leveren, net zo min als ze aanraden om na de wormenkuur opnieuw de mest te laten onderzoeken. Helaas.
Er is echter wel veel over te vinden op internet. Ik ben zo'n eigenaar die het internet afstruint naar informatie over zaken die betrekking kunnen hebben op mijn pony's, zoals dus wormen, maar ook voeding, bepaalde aandoeningen. Daardoor kan ik zelf weloverwogen keuzes maken en hoef ik niet blind te vertrouwen op mijn dierenarts :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 18:58

LinSa schreef:

Dierenartsen raden inderdaad zelden aan om vaker mest in te leveren, net zo min als ze aanraden om na de wormenkuur opnieuw de mest te laten onderzoeken. Helaas.
Er is echter wel veel over te vinden op internet. Ik ben zo'n eigenaar die het internet afstruint naar informatie over zaken die betrekking kunnen hebben op mijn pony's, zoals dus wormen, maar ook voeding, bepaalde aandoeningen. Daardoor kan ik zelf weloverwogen keuzes maken en hoef ik niet blind te vertrouwen op mijn dierenarts :D

Tja, dat is dus het voordeel van systematisch ontwormen, dan moet je niet op zoek gaan naar info. Normaal doe ik dat dus ook, tenmisnte als het over andere zaken gaat. Maar goed, uk was een maand voor ik hem kocht nog ontwormd en ik had hem 3 weken voor dat mestonderzoek ook nog ontwormd (na de eerste wormen dus). En als ze dan zeggen dat ie echt wel schoon moet zijn, tja, dan sta ik daar ook niet verder bij stil. 8)7 Top trouwens dat je me die link stuurt! Aan zo'n dingen heb ik dus echt wel wat, nog tips zijn altijd welkom. Echt super lief van je om mee te denken. +:)+

Ah ja, moest ik kattig over komen, niks van aantrekken. Dat komt vooral omdat ik weer extra boos ben op die meid die 2 maand bij mij op de wei stond, zucht. Ik vind het fijn dat hier mee gedacht word, dus bedankt daarvoor en negeer aub mijn humeur even. :o

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 19:03

geerke schreef:
lizet_lara schreef:

een dierenart kan weleens beseffen dat mestonderzoek absoluut niet betrouwbaar is.Het moet eens afgelopen zijn met die mestonderzoek hype....

Ik zie een mestonderzoek wel degelijk als een goed systeem, maar niet om uittesluiten dan een paard niet ontwormt hoefd te worden maar meer als een leidraad om te zien met welk middel je moet ontwormen. Stel dat uit het onderzoek blijkt dat een paard spoelwormen heeft is het zinloos om bijvoorbeeld met ivermectine te ontwormen.

Buiten het feit om dat het uberhaupt verstandig is om een jong paard sowieso eens per jaar te ontwormen met pyrantel.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 19:25

SVRL schreef:
LinSa schreef:

Tja, dat is dus het voordeel van systematisch ontwormen, dan moet je niet op zoek gaan naar info. Normaal doe ik dat dus ook, tenmisnte als het over andere zaken gaat. Maar goed, uk was een maand voor ik hem kocht nog ontwormd en ik had hem 3 weken voor dat mestonderzoek ook nog ontwormd (na de eerste wormen dus). En als ze dan zeggen dat ie echt wel schoon moet zijn, tja, dan sta ik daar ook niet verder bij stil. 8)7 Top trouwens dat je me die link stuurt! Aan zo'n dingen heb ik dus echt wel wat, nog tips zijn altijd welkom. Echt super lief van je om mee te denken. +:)+

Ah ja, moest ik kattig over komen, niks van aantrekken. Dat komt vooral omdat ik weer extra boos ben op die meid die 2 maand bij mij op de wei stond, zucht. Ik vind het fijn dat hier mee gedacht word, dus bedankt daarvoor en negeer aub mijn humeur even. :o

Ik begrijp je helemaal hoor! Er zijn ook dingen waar ik me nog nooit mee bezig gehouden heb, omdat dat simpelweg nog niet nodig is. :D Je kunt ook niet alles weten he. Ik begrijp je frustratie heel goed hoor. Hopelijk is je paardje snel weer in orde!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 01:08

Ik verplaats dit topic naar [MD] Medisch waar het beter past ivm de gezondheid van paarden die wordt besproken.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 14:08

Ik wou dit topic even een schopje geven aangezien ik veel problemen tegen kom (ook op bokt) met het mestonderzoek en het ontwormen.

Bij een shetlander hebben we op aanradende van de dierenarts de pony nu twee keer ontwormd met equest. De pony had na de ontworming steeds spoelwormen in de mest. Nu een paar weken later hebben we de mest weer laten onderzoeken. Weer spoelwormeitjes terwijl het eigenlijk rusttijd zou moeten zijn voor wormen.
Dierenarts weer gebeld.. equest was goed.
Bij het mestonderzoek kreeg ik het advies om de pony te ontwormen met pyrantel, dat doorgegeven aan de dierenarts. Wil de dierenarts equimax meegeven wat vooral voor lintwormen is.
Ik heb voet bij stuk gehouden en nu heb ik toch pyrantel meegekregen.

Ook was het volgens hun niet nodig om meerdere keren achter elkaar een mestonderzoek te doen. "de GD heeft speciale apparatuur die precies kan uitrekenen hoeveel wormen er zouden zijn" waren hun woorden..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 15:24

de tinker grizzly,uit een ander topic....mest schoon veulen bijna dood.Na ontwormen bleken er toch wormen in te zitten.Hoeveel van dit soort gevallen moeten er nog voorbij komen om te beseffen dat mensen een groot risico nemen om alleen mestonderzoek te doen?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 15:30

Klopt Geerke, het is onwetendheid maar ook bij de dierenartsen lijkt wel.
Keer op keer de verkeerde ontworming mee krijgen met als gevolg dat de besmetting steeds groter wordt. Zowel de besmetting bij de paardjes als in de weide.

Is er ergens een nederlandse lijst waar op staat wanneer welke wormen vooral eitjes uitscheiden? Zodat je in een bepaalde periode een aantal onderzoeken kan laten doen? Ik ben erg benieuwd of dat iets is.