Leverbot, behandeling en herstel, ervaringen, please?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kionana

Leverbot, behandeling en herstel, ervaringen, please?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 18:46

Hallo
Gisteren is mijn paard weer behandeld met Endex, net als half maart vorig jaar..
Vorig jaar is deze behandeling gestarts, na bloedonderzoek en klachten als langdurig diarree en futloos gedrag. Hij had toen hoge hemaglobiene waardes als ik het goed heb.

Nu was hij ruim een week aan de sputterpoep, viel al een tijdje af, was wat lusteloos en at deze week bijna niet meer. Mestonderzoek wees niets uit. Gezien mijn verhaal weer behandeling endex en deze gaan we nunwel nog een keer herhalen.

Echter vind ik het allemaal bijzonder vaag.
Er is weinig en verschillende info te vinden over leverbot, qua herstel vind ik zowiezo niets. Diagnostiseren lijkt uiterst moeilijk, maar ook het constateren van eventuele schade.

Ik vraag me bv af of het kan dat dit na de behandeling vorig jaar nog aanwezig was. Of heefft hij het opnieuw opgelopen?
Dan zou ik mogelijk naar een andere plek moeten zoeken.
Niemand kan mij zeggen hoelang een land besmet blijft, er hebben zon 8 a 10 jaar geleden schapen gelopen.
Ook begreep ik dat het beestje 10 jaar in je paard kan zitten.
Op mijn vorige stalling, stond meneer regelmatig in de sloot en tussen de koeien.

En hoe nu verder?
Hoe weet ik wanneer ik weer wat kan doen met mijn paard, wat is reeel?
Waar moet ik aan denken qua herstel?
Zijn er suplementen etc, waarmee ik hem kan helpen?
Is er iets wat zijn eetlust bevorderd?

Ervaringen en meningen zijn zeer welkom!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 22:20

Leverbot kan tegenwoordig met een speciaal mestonderzoek worden aangetoond, of dit het hele jaar door is en hoe en wat precies weet ik niet, maar dat is na te vragen bij het Woud. http://wormbestrijding.nl/wormbestrijdi ... bot-paard/ .

Hier vind je ook nog duidelijke informatie: http://www.gddiergezondheid.nl/actueel/ ... et%20paard . Is er nu bijvoorbeeld ook weer bloed afgenomen bij je paard? Zomaar blind ontwormen tegen leverbot met de symptomen die jij noemt vind ik wel wat voorbarig, dunne mest, afvallen, lusteloos zijn en slecht eten kunnen bijvoorbeeld ook veroorzaakt worden door zand in de darmen.

Hier vind je nog wat informatie over het voorkomen van insleep: http://www.schapendokter.nl/pagina/scha ... erbot.html . Als ik het zo lees kan het 10 jaar in schapen overleven, maar of dat bij paarden ook zo is zou ik niet weten. Ik vermoed dat het weiland na 8 jaar toch niet meer besmet zou zijn.

Ik denk dat ik verder zou zoeken dan alleen op leverbotbesmetting, deze algemene klachten kunnen door zoveel zaken veroorzaakt worden...

Sterkte ermee in elk geval hoor!

Cowgirl

Re: Leverbot, behandeling en herstel, ervaringen, please?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 07:31

Ik heb destijds fasinex gehad. Dt moest sowiezo herhaald worden na enkele weken. Paard fleurde op maar dat duurde maar kort xus in overleg nog een 3e dosis fasinex. Paard bleef wat futloos dus nogmaals leverwaardes laten testen. Deze waren toen goed nu waren de spierwaardes te hoog. Wat eigenlijk wel verklaarbaar was omdat de lever de afvalstoffen gewoon niet verwerkt had.
Ik heb daar een fles met vloeibaar middel voor gekregen en toen ging het goed.
Klachten zijn niet meer terug gekomen.

Als ik jou was zou ik nog eens een bloedonderzoek laten doen en wellicht eens overleggen om ook fasinex te gebruiken. En wel herhalen.

Staat je paard ook nog tussen de koeien/schapen. Of je hebt de pech dat de wei behoorlijk besmet is. Met mij waren er toen nog 2 die ook besmet waren.

Alle paarden zijn inmiddels verhuisd.

kionana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 08:46

Super bedankt voor de reacties!
De website zijn mij bekend.
Volgends mij heeft ENdex dezelfde werkzame stof als Fasinex, deze gaan we inderdaad nu herhalen.
Er zat geen bijzondere hoeveelheid zand in de mest, jammer genoeg.

Aangezien mijn paard verdoofd moet worden voor bloedonderzoek, hij laat zich moeilijk behandelen, besloten dit nog even niet te doen.

Ik denk dat ik nooit kan achterhalen if dit een nieuwe besmetting is of dat deze een jaar heeft gesluimerd.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 08:59

Tegenwoordig zijn er gebieden met schapen die resistent zijn tegen Fasinex, dan is Endex een goede vervanger, daar zit dezelfde werkzame stof in als in Fasinex, maar er zit nog een andere stof bij, waar nog geen resistentie tegen bekend is. Dus Endex is goed hoor. Maar verder vind ik de tips van Cowgirl heel goed hoor.

Was het zand in de mest één keer getest of meerdere dagen achter elkaar? Zand wordt in golven met de mest naar buiten gevoerd, dus misschien zat het met het testen net in een lage periode. Ik zou zelf nog een dag of drie tot vier de mest op zand testen, dan heb je meer zekerheid dat het dat echt niet is.

Cowgirl, was dat Neutradex, tegen de spierverzuring?

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 09:10

Leverbot blijft een vaag iets bij paarden. Hier ook ervaring mee. Ik weet niet waar je woont maar ik weet wel dat de leverbot boven Amsterdam grotendeels resistent is voor Fasinex en Endex, hier wordt Flukiver combi gebruikt waar ze nog niet resistent voor zijn. Dus misschien is dat het geval hier?

En is je paard vorig jaar 1x behandeld? veeartsen zijn het daar nog niet helemaal over eens, of je bij leverbot 1 of 2x moet behandelen, maar als je Googled vind je dat na 1x de klachten meestal blijven.

Verder over het herstel, hier de ervaring dat dit best lang duurt, denk dat wij een jaar bezig zijn geweest met weer opbouwen. Goed naar je paard luisteren! En wij hebben ook 1x in de zoveel maanden een bloed test laten doen om te checken of het echt oke was.

Even als reactie op Jet: zoals ik het begrepen heb heeft Endex inderdaad nog een werkzame stof; Levamisol, dit is een algemeen ontwormingsmiddel en niet werkzaam tegen leverbot! Als er dus resistentie voor Fasinex is, is dit er ook voor Endex in het geval van leverbot.

kionana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 09:53

Woon in de kop van noord holland, ze lopen 24 uur buiten en het was weer erg nat, najaar en winter.
Ik las ook situatiesover resistentie inderdaad, ik ga jou middel, zeker opnoemen bij mijn dierenarts! Thanks!
Ook las ik inderdaad over de verschillen 1 en 2 keer behandelen. Vorig jaar was het 1 , nu 2 x. Maar misschien moet het dus wel Flukiver Combi worden...

Ja joh het is echt jammer, dat het allemaal zo vaag is.
Het opbouwen vind ik echt zeer lastig, dagelijks zal er voorlopig niet inzitten als ik het goed begrijp. Een jaar, jeetje....

Kan iemand mij uitleggen of het conditie verhaal te maken heeft met leverschade en hoe dat dan werkt if met het slechte eten?
Wat vorig jaar, maar nu dus wel aan de orde is?

Qua zand geef ik ze iedere 8 weken een kuur psylium, dit zou wel weer tijd worden. Echter durf ik het allemaal niet zo aan omdat de darmen ook al van slag zijn. Ik ben ook gestopt met de diarree druppels, omdat het mogelijk een vals beeld geeft.
Wat een ellende, zucht

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 11:17

Dan zit je aardig bij mij in de buurt :) . Ik heb geen idee of Flukiver bij paarden gebruikt kan worden, alle leverbotmiddelen zijn officieel niet op paarden getest. Je kan het natuurlijk navragen bij je DA.
En juist omdat de middelen niet op paarden getest zijn, is er ook geen eenduidig beleid daarin, dat maakt het extra lastig.

De lever van een paard kan best snel aangetast worden en het duurt ook best heel lang weer voordat de lever weer goed zijn werk kan doen.

Ik zou toch die psylium maar weer geven en anders kan je ook eens lijnzaadolie overwegen. Daar moet je wel redelijk veel van geven, maar dat voert eventueel zand ook af. Dat bouw je in een week tijd op naar 100-200 ml. per dag en dat kan je heel lang blijven voeren. Staan ze nu op eetbaar gras of staan ze kaal of zanderig?

Wat doe je nu met opbouwen? Hoe lang ben je ermee bezig en wat doe je per keer met hem? Wat voer je hem nu? Zowel qua ruwvoer als qua krachtvoer/supplementen? Wanneer ben je op deze stal gekomen eigenlijk? Gewoon wat vragen om nog verder met je mee te kunnen denken hoor.

Dit is een al wat ouder artikel van de Universiteit van Gent, maar toch op zich wel informatief: http://vdt.ugent.be/sites/default/files/art79604.pdf . Misschien had je dat ook al gevonden hoor, maar ik zet het er toch nog maar even bij.
Laatst bijgewerkt door Jet op 05-04-15 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 11:20

HIer ook een pony gehad die het heeft gehad. Het begon ermee dat hij futloos was, slechte vacht en hebben we dus bloed laten prikken. Die had een leverwaarde van 6x te hoog, toen heeft hij prednison gehad en antibiotica. Na 3 maanden hebben we weer bloed geprikt, toen was die gehalveerd en dus 3x te hoog. Vervolgens heeft mijn moeder research gedaan en fasinex gekocht, dit hebben we hem tweemaal gegeven met een tussenpoos van 4/6 weken. Toen knapte hij op, werd weer dikker en begon weer te glimmen, kreeg weer energie en is toen erg snel gegaan. Een half jaar later waren zijn leverwaardes weer bijna op het normale punt en was de pony weer gezond. Het gaat nu nogsteeds goed en lijkt nergens meer last van te hebben.

Herstel is toen dus vrij snel gegaan, we hebben hem licht laten werken, en dit gewoon weer opgebouwd naar normaal rijden.

kionana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 11:30

Zeker Jet, 10 km om precies te zijn haha
Ja joh ik weet het van die middelen, maar als we Endex geven, kan dat andere middel vast wel. Ze staan continue op zand, ik heb maar een beetje gras, ze krijgen onbeperkt ruwvoer. Maar dat eet hij nu niet echt. Wel de lekkere dingen zoals gras, bix etc. Ik heb een lucerne met extra vitamines etc gekocht, maar dat eet hij ook minimaal. In aug sta ik hier vijf jaar.
Daarvoor stond hij op een grote pensionstal, waar hij uitbrak en tussen de koeien stond, ook de sloot en het riet was zijn favoriet.
Hij mest nu 5 x op 24 uur ongeveer, hoop dat hij nu snel opknapt en beter gaat eten. Ik gaf krachtvoer puur voor de fun, een beetje. Nu krijgt hij twee keerr per dag de basisbrok en zoveel mogelijk lucerne.
Hij loopt nu een beetje rond, ik heb niets meer met hem gedaan.
Wil het misschien woensdag weer proberen, maar ik wil hem niet verder uit putten.
Hmmz dan ga ik toch weer beginnen denk ik met de psyllium, met een beetje appelmoes eet hij dat nu wel, hoop ik.

Thanks suikermeisje, vorig jaar had hij gek genoeg geen hoge leverwaardes, dierenarts ging er vanuit dat er toen geen leverschade was..
En nu? Nog niet bekend

Qua supplementen ben ik nog aan het twijfelen wat te kopen.
Vorig jaar probiotica gedaan, maar begrijp dat Red Cell wordt aangeraden.
Maar misschien moet ik meer denken aan drainage of lever compositium?

Misschien ook handig om te weten, dat hij een behoorlijke lange wintervacht heeft, wat nu een beetje loslaat.. Hij is zwart, maar neigt nu naar bruinig..
Heb jaren gerommeld met mok, dit jaar vrijwel niet gezien. Soms plekjes ringworm. Als hij een tijd niets doet qua werk kreeg hij in het verleden een dikke koker, ben benieuwd hoe dat nu gaat verlopen.
Zegt allemaal wel iets over slechte afvoer van afvalstoffen en weerstand, denk ik

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 12:07

Dat is zeker dicht in de buurt dan! Wat ik kan vinden over Flukiver is dat het alleen op volwassen stadia van de leverbot werkt en niet op de jongere stadia. Endex doet dat wel. Maar ik zag dus ook dat Endex en Fasinex dezelfde werkzame stoffen heeft en niet verschillend, zoals ik dacht. Misschien zijn de verhoudingen wel anders, zover heb ik ook niet gekeken.

Het beeld dat je schetst geeft inderdaad wel een algeheel weerstandsprobleem aan, lastig hoor. Ook die verkleuring van vacht, mijn vorige paard had dat na de diverse antibiotica-kuren na haar koliekoperatie. Zo zag het er nog goed uit, in twee dagen tijd ineens lang en vaal haar. Bij haar kwam dat weer goed toen ze weer het goede gras op kon.

Ik zou denk ik toch een uitgebreid bloedonderzoek laten doen bij jouw paard. Dan weet je waar hij echt tekorten heeft en dan kan je daar beter op inspelen. Wel lastig dat hij daarvoor verdoofd moet worden trouwens. Voer je voordroog, kuil of droog hooi? Misschien kan je daar nog iets in veranderen, zodat hij wel meer ruwvoer gaat eten. En ik doe die psylium ( nou ja, iets vergelijkbaars) door een halve voerschep slobber ( droog gemeten, na aanlengen is het natuurlijk meer). Als het voldoende afgekoeld is doe ik op het laatst de psylium erdoor. De mijne at het de eerste keer matig, maar daarna was het goed. 5x mesten op 24 uur vind ik wel heel weinig, als dat alleen diarree is, kan dat ook overloopdiarree zijn en kan hij wel verstopt zitten. Dat hoeft natuurlijk niet volledig te zijn, maar wel voor een heel deel.

Hoe oud is je paard eigenlijk?

kionana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 15:33

Ja he, grappig!
Ik vind het echt super lief en fijn, hoe je zo met me meedenkt!
En zelfs wat uitzoekt!

Het waren vandaag 8 hopen mest, leek iets steviger ook. Ik werd er blij van, totdat hij voordat ik wegging weer stond te spuiten als een koe.
Hij leek de lucerne met meer smaak te eten, ook meer als gisteren.

Ik weet niet wat overloopdiarree is, maar hij sputtert al een tijdje. Hierdoor denk ik niet aan een verstopping. Maar door jou ga ik toch ook nog iets aan eventuele zand doen. Een vriendin brengt straks Sandex, eens kijken of dat beter voelt als psylium. Slobber met psyllium at hij vroeger ook wel inderdaad, maar dat morgen kopen wordt lastig.

Hij krijgt voordroog hooi, alleen lijkt deze baal wel hooi, zo droog en licht.
Hij wordt in mei 12

De koker zet alweer op trouwens..
Misschien door de endex, het afvoeren van dat heftige gif..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 15:44

Hier een paard wat twee keer leverbot heeft gehad.
Eerste keer in 2013 wat zich uitte in regenschurft, uit bloedonderzoek kwam leverbot.
Daar Fasinex voor gekregen en antibiotica voor de regenschurft.
Dit jaar kreeg ze weer kale plekken en vertrouwde ik het niet, en heeft ze gelijk weer Fasinex gekregen.
Paard is goed opgeknapt beide keren, en gaan nu minimaal elk jaar behandelen voor Leverbot.
Paard staat in zuid holland, op de grens bij noord holland, omg. Amsterdam zeg maar.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 16:58

Kionana, overloopdiarree is als er een verstopping in de darmen zit door vastere mest ( of zand bijvoorbeeld) waar gewone mest niet meer langs kan. Als de darmen dan niet voldoende vocht kunnen afvoeren krijg je diarree die nog wel langs de verstopping kan komen. Nu denk ik niet dat dat bij de jouwe echt zo ernstig is hoor, dan had je vast ook wel koliekverschijnselen gezien vermoed ik.

De Welkoop in Anna Paulowna is mogen open van 10.00 tot 17.00 uur ;) .

Maar wie weet eet hij die Sandex wel beter. Ikzelf gebruik naast de lijnzaadolie ook nog SandClear, zo iedere vier weken een kuur van een week. Ik had een emmer gekocht en daar kan ik met mijn E-pony dan de hele winter mee doen, dus dat valt mee vond ik.

Leverbot is een heel lastig iets bij paarden, volgens mij wil ook nog niet elke DA eraan dat het bij paarden voorkomt. En dan nog het wisselende beleid, niet handig.

Succes ermee hoor, hoop dat je je paard weer snel goed op de rit krijgt!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 18:22

De klachten klinken ook wel een beetje als een cushing patiënt.
Ik had gelukkig een hele alerte da die na bloedonderzoek een jkk vergiftiging of een leverbot besmetting opnoemde.
En gezien de klachten gingen we voor de leverbot.
Mijn paard was vooral futloos, spieren namen af en vet bleef over. Tevens was hij erg gevoelig op de voeten maar echt bevangen was hij niet. Ook heb ik het vermoeden dat hij het jaar ervor ook klachten had want toen herstelde hij na arbeid ok al zo slecht. Maar dat is dus het vervelende van leverbot in de winter zijn er weinig klachten en naarmate dde zomer vorderd worden de klachten erger.

Wellicht toevallig maar ook mijn paarden staan in nh.
Toen bij een stal waar regelmatig slachtvee op de wei stond. Dus dan is het hele ontwormingsbeleid een zooitje.
Ik ben nu 3 weken geleden verhuist nu lopen er ook schapen maar gezien het wormbeleid hier voor de paarden twijfel ik niet aan hoe de schapen ontwormt worden. Dat zit wel goed.

Voor de spieren heb ik toen Myostemprotec gekregen.
Snijterduur 900ml voor bijna 50 euries maar wat een top spul.
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 05-04-15 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 18:24

Nog even iets toevoegen. Ik zou niet teveel supplementen bij geven. De lever heeft het al zwaar genoeg. Ik heb gewoonbasis voer gegeven. Beetje muesli en ruwvoer/gras.

kionana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 18:34

Ach thanks voor de welkoop tip Jet!
Ik ga ervanuit dat alles met de tijd weer goed komt.
Logische uitleg, de overloop diarree, ik denk het ook niet, maar ga toch het eventuele zand nog aanpakken!

Ik wil alleen zo graag weten of dit nu de tweede keer is of nog sluimerde.
Wat cowgirl zegt, heb ik ook ergens gelezen, klachten uiten zich vanaf voorjaar tot herfst.

Cushing is vorig jaar wel inderzocht

Qua supplementen ben ik het helemaal met je eens cowgirl, vorig jaar probiotica gedaan op DA advies.

Ik ga dinsdag weer bellen, heb ondertussen een lijstje met vragen ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 19:03

Dit paard heb ik enkel mariadistel zaden gevoerd, om de lever te helpen. :-)

kionana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 12:13

Dat kwam ik ook tegen moonfish, heb het ook besteld, lijkt mij het minst schadelijk.
Gaf jij 20 gram per dag?
Hoe maaktte jij het aantrekkelijk?
Ik denk aan een broodje met appelmoes
En hoelang heb jij het gegeven? Ik heb voor vier maanden besteld

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 12:37

Ik heb een kilo pure zaden besteld en gaf twee 10 ml maatbekertjes per dag.
Ze at het zonder morren denk dat dat niet gauw een probleem is.

kionana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 18:32

Oke dat verbaast me.
Super bedankt voor je info!

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 21:47

Ik weet van iemand, die zijn paard heeft ook leverbot en voert hem distels door zijn voer heen.
Paard at als eerste de (paarse) distels eruit en at daarna pas zijn brokken op ;)
Hij was er zo weer van af, de bloedwaardes waren weer normaal.

kionana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 19:33

Klinkt goed! Haha
Ik heb voor een aantal maanden, zaad ingeslagen

jisseman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 16:31

ik weet niet of dit topic nog loopt.. mijn paard heeft waarschijnlijk ook leverbot.
wij zijn hier achtergekomen na een bloedonderzoek, hij had hele rare waardes....

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 20:03

Het is al weer ff geleden maar kick hem toch omhoog.

Enkele weken geleden twijfelde ik weer maar toen knapte het paard toch weer op.
Echter de laatste week weer wat kwakkelen, weer gele slijmvliezen, vatsig worden (en hij kwam weer zo mooi op gewicht en in spieren), gevoeligheid op de voeten en van de week zoveel moeite om de wagen te trekken. Gister gelongeerd en vandaag weer voor de wagen maar arm ding kwam bijna het heuveltje niet op...rondje afgemaakt in stap. viel me ook op dat hij veel zweette in tegenstelling tot de arbeid die hij deed.

Ik heb de DA maar weer gebeld en maandag moet ik ff terug bellen tijdens zijn spreekuur.
Hopelijk krijg ik gelijk fasinex. Heb over 2 weken een vakantie met paard gepland en een week wachten op een bloeduitslag is denk ik geen vakantie |(
Leuk souvenir van mijn vorige stal -:(-

Aangezien hier meerder paarden waren met een meermaalse besmetting zou ik graag willen weten of jullie nu preventief ontwormen tegen leverbot en in welke periode je dat doet.