Is zijn tijd gekomen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

pieteritus

Is zijn tijd gekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 21:31

Al een tijdje zit ik met mijn 20jarige ruin in mijn maag (niet letterlijk):

Hij heeft 5 jaar geleden een zenuwsnede gehad in een been, wegens een cyste.
Hiervan is hij goed hersteld en heeft hierna een recreatie-revalidatie gehad, maw hij werd boscrosser en grasmaaier.
Toen ik zwanger werd heeft hij een bijrijdster gekregen, welke hem ca. 2,5 jaar lekker heeft gereden.
Zij (de bijrijdster) werd zwanger en is gestopt met rijden, zo ongeveer in januari dit jaar.
Omdat mijn paard veel te dik was en dit niet goed samengaat met een zenuwsnede, is hij op dieet gegaan dmv graasmasker.
Hij is hiervan zo'n slordige 80kg kwijtgeraakt en zag er blakend uit.

Mijn paarden (ik heb er 2) staan in de zomer 24/7 buiten en in de winter gaan ze een uurtje of 8-10 naar buiten.

De laatste 2 maanden merk ik dat mijn ruin nukkig is, chagerijnig, mijn jonge paard veel bijt.
Daarnaast wordt zijn vacht grauw en stekelig, hij valt zienderogen nóg meer af (is nu écht mager aan het worden) en ziet er over het algemeen ongelukkig en ongezond uit.
Hij heeft ook regelmatig last van dunne(re) ontlasting.
Er is al een keer bloed getrokken, maar daar is niets uitgekomen.
Ik ontworm iedere 6-8 weken in de zomer, om de 10 weken in de winter.

Morgen wil ik mijn DA bellen om hem nog eens na te laten kijken, maar ik ben echt bang dat hij zijn beste tijd gehad heeft.....

Iemand ook ervaringen met hun oudere paard?

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 21:35

Wat voer je bij om hem niet meer te laten afvallen? Dunnere ontlasting kan zijn van gras maar ook van ouderdom, de dikke darm die minder capabel wordt om vocht te ontrekken aan de mest. Ik heb ervaring met oudere paarden, mijn pony is 27 jaar geworden. Deze zondag laten inslapen, we hebben gevochten tot de laatste snik. Ik mis haar ontzettend hard, maar ik weet dat ik niet meer kon doen en dat haar tijd gekomen was.

edit (toevoeging)
navenant je titel: ik ken je paard niet, maar wat ik lees van je 1e bericht zie ik absoluut geen reden om je paard in te laten slapen. Toch normaal dat als je een dagje ouder wordt je geen zin meer hebt in fratsen van een ander paard en liever wat meer rust rond je wil? Maar dit is mijn mening en nogmaals, ik ken je paard niet. Mijn pony was de laatste jaren ook wat nukkiger, maar wat wil je als je cushing hebt en je weidegenoot nog vanalles met je wil spelen. Ik had voor haar een stuk weide waar ze alleen tot rust kon komen. Het was een ontzettend koele merrie, en leerde uit derzelf welke draden stroom hadden en welke niet. Dus een stukje weide afgespannen zonder stroom en daar liep ze onder de draad zodat ze wat alleen kon rusten.

pieteritus

Re: Is zijn tijd gekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 21:56

Op dit moment staat hij volop in het hoge gras. Krijgt enkel wortelen bijgevoerd en sinds een week een halfje muesli 's avonds.
Ze apart zetten vind ik niet echt een optie. Waarom niet? Ik denk een gevoelskwestie omdat ik vind dat ze wel moeten kunnen kroelen samen. Maar idd, dat zou een optie zijn en dat kan ook makkelijk gerealiseerd worden. Beide paarden kunen dan zelf stal in- en uitlopen.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 22:21

Je moet ze natuurlijk niet apart zetten. Mijn pony koos wat ze wou. Wou ze gezelschap, ging ze onder de draad door. Zou toch mais ofzo gaan bijvoeren. Oude paarden vallen zo snel af in de winter..

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 22:24

De weide is nogal ruim opgezet, hij kan nu ook weglopen wanneer hij alleen wil zijn. Alleen is hij érg op zijn voer (voernijd).

Morgen de DA toch even bellen voor een consult.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 22:29

Ik zou eens stoppen met de wortelen, om mee te beginnen..
Ik ken nl enkele paarden die van wortelen gigantisch aan de schijt gaan..!
En probeer ook eens de seniores poires van subli.. speciaal voor de oudjes ;)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 22:37

Wortelen laxeren, nat gras laxeert, en zelfs van een fikse regenbui kunnen ze aan de dunne gaan. Met de wortels zou ik voor nu stoppen, de rest wordt lastig denk ik? En zou in elk geval zijn mest en bloed op een wormbesmetting laten checken, evenals op de functies van zijn ingewanden en de al dan niet aanwezige tekorten of overschotten aan vitaminen. Verder misschien een keer een zandkuurtje geven?
Om kort te gaan: Ik zie eerlijk gezegd het een los van het ander. Het probleem dat hij nu heeft, heeft met zijn ingewanden/spijsvertering/stofwisseling te maken en zal niets te maken hebben met de zenuwsnede.
Ik kan het me voorstellen dat je je, als je al zoveel in je paard hebt geïnvesteerd, extra veel zorgen maakt en bang bent dat het einde nadert, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Hij kan ook kribbig zijn omdat er iets anders met hem aan de hand is, wat mogelijk op te lossen is. Mocht hij fysiek ok blijken te zijn, kan misschien een regendekentje ook al uitkomst bieden.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 22:38

Waarmee ontworm je hem? Weleens met bij Equest Pramox? Wissel je genoeg af met werkzame stoffen en geef je die op de juiste momenten? Is het schapenland geweest, laaggelegen en nattig? (leverbot bijv)
Als je eraan kunt komen is senioren slobber van Subli mss nog een idee? Bijv opbouwen naar 2x 1kg per dag en onbeperkt kuil/hooi erbij. En mais zoals Dorienn zei? Er is nog bietenpulp in de handel, al ken ik het even niet(wel lang in water weken hoor net als slobber!!)
Een paardentandarts laten kijken of hij haken op de kiezen heeft..enz...
Er zijn nog wel wat mogelijkheden om hem nog een kans te geven lijkt me!

Gecondoleerd Dorienn, je hebt erg je best gedaan!

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 10:19

Amalarab schreef:
Waarmee ontworm je hem?
Weleens met bij Equest Pramox? Wissel je genoeg af met werkzame stoffen en geef je die op de juiste momenten?
Ik wissel af, Equest, Eraquell, Furexell etc, etc. Vind zelf dat ik goed ontworm en DA ook.
Is het schapenland geweest, laaggelegen en nattig? (leverbot bijv)
Hij staat op eigen land, zonder schapen, hooggelegen en droog. Er komen geen andere dieren in de buurt van hem.Als je eraan kunt komen is senioren slobber van Subli mss nog een idee? Bijv opbouwen naar 2x 1kg per dag en onbeperkt kuil/hooi erbij. En mais zoals Dorienn zei?
Mais vind ik niet prettig om te voeren, al is het erg goedkoop. Dan moet ik echt per dag mais halen, omdat ik vind dat het zo erg gaat stinken. Mijn paard is er ook geen fan van.
Er is nog bietenpulp in de handel, al ken ik het even niet(wel lang in water weken hoor net als slobber!!)
Een paardentandarts laten kijken of hij haken op de kiezen heeft..enz...
Tandarts komt 2x per jaar voor hem.
Er zijn nog wel wat mogelijkheden om hem nog een kans te geven lijkt me!

Gecondoleerd Dorienn, je hebt erg je best gedaan!

Sientje, een regendeken heeft hij ook al op 's nachts en overdag als het regent.
De DA komt deze morgen al, ik kan het dan niet aanzien dat hij niet heppie is.
Ik heb gelijk gevraagd of ze bloedmonsters willen nemen om te kijken of hij inwendig helemaal goed is. Ook laat ik zijn been nakijken. Mijn paard is nl. een harde en laat niet zien of hij pijn heeft. Ligt het aan zijn been, dan is het helaas een verloren zaak.

Met de wortels zal ik stoppen. Hij kreeg ongeveer 3 winterwortels per dag, dus dat valt wel mee. Ik geef gewassen winterwortelen tegen het zand.
De DA zal ik ook een voeradvies laten geven.

Hij is nu 10 jaar bij mij en eigenlijk leeft hij al 5 jaar in gestolen tijd, dus ik prijs mezelf al gelukkig dat hij er nog is. Ik wil ook heel veel voor hem doen, maar als hij op blijkt te zijn, dan heb ik er een klein beetje vrede mee. Hij heeft nog iig zijn laatste tijd rustig en relaxed door kunnen brengen.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 10:42

Als ik dit lees, denk ik spontaan aan m'n eigen paard momenteel. Die is 22, had twee maanden terug een koliekoperatie en heeft nu van alle antibiotica maagzweren. Zou het niet kunnen dat je oudje door het anders opnemen van zijn voeding tijdens dat dieet nu last heeft van zijn maag? Het afvallen, het nukkig zijn, ... Allemaal symptomen die op maagzweren kunnen duiden. Paarden zijn er erg gevoelig aan. Zelfs verder 'gezonde' paarden hebben ze vaak. Als eigenaar denk je bij het afvallen soms: zal maar wat bijvoeren, maar met die maagzweer heeft meer krachtvoer uiteraard alleen het omgekeerde effect: ze worden nog slechter...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 12:29

daar zat ik inderdaad ook aan te denken en is er bij het bloedonderzoek ook gekeken naar tekorten?
van sommige kunnen ze heel moe en sjaggerijnig worden.

zand in de darmen kan ook een oorzaak zijn voor diarree,dus zou zeker kijken of er zand in de ontlasting zit.
20 is echt nog niet oud vind ik,

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 14:10

Als er zand in zit: Ama hapt zand met bakken als ik ze niet in de gaten hou. Heeft ze nooit in haar hele leven gedaan. Kan dus ook een reactie op maagzweren zijn.

20 is nog niet oud, idd. (Dacht vergelijkbaar met 55 bij mensen?) Maar wel een leeftijd waarop de lichamelijke functies stilletjes aan achteruit beginnen gaan: herstel wordt wat moeilijker en ook de kwaliteit van de spijsvertering gaat wat achteruit. Met goede zorgen hoeft dat uiteraard geen belemmering te zijn om er nog vele jaartjes bij te doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 14:24

ja ach dat is bij mens en dier gelijk he, de een is met 55 oud en de ander met 55 nog heel fris.
dat verschilt natuurlijk heel erg.

waar is er naar gekeken in het bloed,was de leverfunctie helemaal oke?
ik denk dat je inderdaad richting spijsverteringsproblemen moet gaan, je kunt ene mestonderzoek laten doen om te kijken of dat goed is.
daar kunnen ze kijken naar eventueel toch parasieten, of er bacterien/schimmels inzitten die er niet thuis horen,en om te kijken hoe de verwerking van vetten e.d. is.
zou dat overleggen met je dierenarts of dat een optie is ,dan weet je wat meer over wat er van binnen gebeurd

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 15:24

De DA is vanochtend geweest en ik zal hieronder even een update geven.

Zij heeft geluisterd naar hart, longen en darmen en heeft hem getemperatuurd.
Daarna heeft ze hem meegenomen naar de spuitplaats om zijn been te bekijken.
Eerst heeft de DA linksvoor met de thermometer in zijn voet geprikt, de voet die goed is. Hier reageerde hij heftig op de pijnprikkels.
Toen naar rechtsvoor en de tranen sprongen me al in de ogen (en nu weer) want hij reageert op pijnprikkels.
Ook blind geprikt (dus hij kon niet zien wat we deden) en met nagels etc geprobeerd, maar hij heeft weer gevoel in zijn voet....
Het ziet er dus erg slecht uit voor hem, want nog een operatie oid gaat niet meer.

We hebben wel bloed getrokken en gaan leverfunctie, darmen, infecties etc. nog wel bekijken, maar eigenlijk weet ik al dat het nu einde verhaal voor mijn lieve paard is.
Hij heeft nu een pijnstiller via een spuit gekregen en 10 zakjes Bute, waar hij nu 5 dagen mee vooruit kan. Als ik vooruitgang zag bij hem, dan weten we helemaal zeker dat het zijn been is.
Zijn snede heeft het lang uitgehouden, 5 jaar! Dat is al een hele prestatie en daar ben ik dan wel heel erg blij om. Hij heeft nog een fijne tijd mogen hebben.

Ik had al wel een vermoeden dat zijn been hem de das om zou doen, maar toch komt het kei- en keihard aan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 15:25

he bah ja,dat is wel heel heftig nieuws!

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 15:55

Jeetje , sterkte hoor .....

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 16:10

Het feit dat hij er zo slecht uitzag (ze had hem nog nooit gezien, maar vond hem mager) en dof was, is vaak een teken van het hebben van pijn.

Nu ik even heb zitten denken, besef ik me dat het trekken van het bloed eigenlijk al overbodig is: het been is doorslaggevend en wanneer daar gevoel in terug zou komen, was het einde oefening. Dat die tijd nu gekomen is, komt ondanks alles toch hard aan.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:36

:(:) jeetje was triest zeg!

ik hoor helaas vaker dat het weer aangroeit ,maar hij heeft wel nog 5 mooie jaren gehad[ in de verlenging ;) ]
heel veel sterkte en kracht :(:) heel goed dat je voor het paard kiest ,sterkte :(:)

Jacky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:43

als je paardje moe is van het vechten, en de hoop heeft verloren, dan is het tijd om hem te laten gaan. hoe verschrikkelijk het ook is
mijn paardje was ook een harde, maar kon de laatste 3 dagen van haar leven ondanks een dubbel pijnstiller niet meer op haar been staan, ze heeft toen ook de hoop opgegeven en werd dof, haar oogjes waren leeg, ze was op

ik denk dat je er goed aan doet om er toch over te denken om hem te laten gaan, hoe moeilijk het ook is voor jezelf, als hij pijn heeft heb jij dat ook

heel veel sterkte de komende dagen :(:)

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:46

Heel veel sterkte met deze beslissing meid, hoewel ik denk dat je diep in je hart wel weet wat deze gaat worden, het wordt er niet minder zwaar om. :+:

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 18:52

Poeh wat hard om te horen en te moeten meemaken, sterkte nog met de laatste loodjes....

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 18:57

Sterkte met je komende verlies. Geniet nog hard van hem en verwen hem maar goed..

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 19:08

aii, sterkte!

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 19:58

Net haalde ik hem binnen voor de nacht en tijdens het roepen van zijn naam bedacht ik me dat dit een van de laatste keren zou zijn...
Vanavond heb ik het er met mijn vriend over gehad en we moeten nu gaan besluiten wanneer we hem laten gaan.
Omdat hij nu aan de Bute zit, mag slachten niet meer, dus nu is de vraag: laten we hem thuis inslapen of op de kliniek.
Aan de ene kant denk ik aan thuis, omdat dat vertrouwd is, maar aan de andere kant wil ik ook geen 3 dagen een lijk op de stoep hebben liggen. Plus de buurt die dan allemaal weten wat er gebeurd is en (goedbedoeld hoor) mij een hart onder de riem willen steken.
De optie om het op de kliniek te laten gebeuren vind ik zo onpersoonlijk. Hij is al 2 jaar niet meer in de trailer geweest, moet ik hem dan stressen door hem mee te nemen en te laten sterven in een vreemde omgeving?

Weet iemand of je met Rendac afspraken kan maken dat ze op dezelfde dag je paard ophalen, als hij overleden is?

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 20:00

Bel naar rendac. Mijn pony is zondagavond ingeslapen, en dinsdagochtend was ze weg. Wij hebben haar in de weide laten inslapen. De stress wouden we haar niet meer aandoen, en de pijn ook niet.