Paard heeft dikke koker..

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Tamara21

Paard heeft dikke koker..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 18:54

Kwam vanmorgen op stal en ontdekte dat mijn paard een behoorlijke dikke, opgezwelde koker had..
Hij heeft dit nooit eerder gehad dus stond wel even raar tekijken..
Het was aan beide kanten dik en voelde warm aan..
Ik kon er wel gewoon aanzitten maar leuk vond hij het niet..
Heb het schoongemaakt met een natte handdoek en er kwam veel vieze zwarte zooi uit..(leek wel kleiachtig)
Morgen ga ik met lauw water en een washand het grondig proberen schoon te maken..
Wat kan ik nu het beste doen om dit weg te krijgen..??
Kan ik betadineshampoo gebruiken om het schoon te maken of echt alleen water gebruiken..??

Alvast bedankt voor het lezen en alle tips zijn welkom..!! ;)

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 19:02

Hier hetzelfde probleem.

Paardje (nrps ruin van 16) staat er nu al even mee, heeft geen last ervan, veearts is enkele keren geweest en zegt dat het een oedeem is (dus gewoon vocht). Toen het laatst even boven nul was hebben we het schoongewassen en de binnenzijde van de huid gecontroleerd op onregelmatigheden, knobbeltjes e.d. maar de huid was helemaal in orde.

Geen koorts, uitschachten geen probleem, hart goed, lyfmen in orde en verder een happy paard. Moesten het even aankijken en vervolgens was een bloedtest een optie. Waar het zo vandaan kwam kon deze arts niet zeggen.

Ben benieuwd wat anderen voor ervaringen hebben.

tamary

Re: Paard heeft dikke koker..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 19:25

Kan van teveel eiwitten komen.

Schoonmaken met lauw water en heel eventueel babyolie/billendoekjes. Betadineshampoo of andere middelen alleen op recept/advies DA.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 19:28

Let op met olie enzo dat het niet brand!!
Gewoon lauwwater. Kan ook een alergiesche reactie zijn...Maar dan hebben ze vaak ook dikkere neus/mond.

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 19:35

apple01 schreef:
Let op met olie enzo dat het niet brand!!
Gewoon lauwwater. Kan ook een alergiesche reactie zijn...Maar dan hebben ze vaak ook dikkere neus/mond.

Verder heb ik niks geks bij hem kunnen vinden..
Hij is ook levendig genoeg, eet gewoon en merk niet aan hem dat hij er last van heeft..(wel als ik er natuurlijk aanzit..!!)
Ga morgen even met lauw water goed schoonmaken, olie gebruik ik sowieso niet..

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 19:41

Idd flink schoonmaken met een spons en uitspuiten niet teveel rommel in doen nee.

carrotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 19:52

Niet met isobetadine doen.
Kan een reactie op de jodium opleveren .
Gewoon babyschampoo gebruiken.
Die van mij had het afgelopen zomer ook maar uiteindelijk was het niets het was gewoon heel smerig het zaakje binnenin.
Af en toe goed wassen.met babyschampoo.
Later heb ik er nog zalf voor uitslag op de babybilletjes ingesmeerd en verder geen problemen meer mee gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 20:06

ik heb van de dierenarts speciaal spul daarvoor gehad om mee te wassen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 23:04

gewoon normaal handwarm water gebruiken, met zeep verstoor je de natuurlijke zuurgraad daar en kan je dier kans krijgen op een schimmelinfectie en dan komt er nog meer troep uit.

mijn pony loopt momenteel ook met een wat dikke koker rond.
bij hem komt het doordat hij voordroogkuil krijgt met een wat verhoogd suiker gehalte er in.

er zijn verschillende redenen voor een dikke koker:
het kan dus viezigheid zijn en dat kan voor irritatie zorgen waardoor de koker op zwelt, schoonmaken kan dan genoeg zijn

kijk dus wel goed naar je voeding, het is nu wel winter en als een dier nu minder werkt kan het dus toe met wat minder rijk voer.
ruinen hebben op de plaats rondom de koker een vetopslagplaats waar vet zich dus kan ophopen en daardoor word de koker dan dik.
sommige paarden krijgen een dikke nek, en andere dus een dikke koker.

probeer voor zoveel mogelijk beweging te zorgen,sommige dieren hebben een verminderde bloedsomloop en krijgen dan dus die dikke koker.
(andere parden krijgen bijvoorbeeld stalbenen)

Homerun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 07:58

Hier inderdaad ook ervaringen met als het paard minder werkt meteen een dikke koker. Met beweging trekt het ook weer gewoon weg.

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 14:46

Zo net terug van stal en heb alles is goed schoon gemaakt..
Het was nog wel dik maar voelde niet meer zo warm aan..
Ook heb ik zijn temperatuur gemeten en hij had 37,4 graden..
Zijn voer heb ik ook geminderd en ik probeer hem zoveel mogelijk beweging tegeven..(maar is zo lastig met dit weer)

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 16:00

staan jullie paarden misschien stil door de sneeuw.
ik heb het zelfde van de zomer gehad door blessure toen ik weer ging rijden was het zo weer weg.
net zo iets als stal benen maar dan een stal koker.

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 16:30

Mijn paard staat inderdaad momenteel zogoed als stil ja door het weer..

Khareem2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 20:31

Hoi,

Ik volg dit topic even.
Mijn paard (ruin, 6 jaar, arabisch volbloed, staat 24/7 buiten met schuilstal) heeft sinds gister ook een hele dikke koker. Het lijkt wel alsof er een enorme bal 'hangt' achter de plek waar zijn piemel uitkomt.

Ik heb de dierenarts gebeld en toen onder sedatie de hele koker uitgewassen met lauw water. Er kwam redelijk wat vies, zwart smegma uit. De behandeling laat 'ie alleen onder sedatie en dan alsnog met veel protest toe...
Vervolgens zalf gesmeerd (van de DA gehad) Mijn paard heeft geen koorts maar heeft er wel last van. Vandaag was het nog niet echt beter.. De behandeling is nu die zalf en metacam (pijnstilling) Even aankijken nog maar ik heb er wel zorgen over...
Laatst bijgewerkt door Khareem2004 op 26-12-10 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

cassandravh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 20:35

een pony had het eerst ook, dierenarts gebeld, en toen moesten we het gewoon even met lauw water schoonmaken, en zoveel mogelijk per dag doen, zodat alle troep eruit komt. ik snap dat je paard het misschien niet fijn vind, maar probeer het wel zoveel mogelijk te doen. ik weet niet of je shampoo kan gebruiken eigenlijk.. daar zou ik toch maar even de dierenarts ten raad vragen (of de veearts) want, stel je voor dat het niet goed is, dan prikt het misschien, of gaat het irriteren!

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 13:22

idd het best is een paar keer per dag een water straal opzetten als dat bij jullie kan.
ander het hele zooitje in een emmer hangen.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 17:00

lauw warm water schoonmaken en de velletjes van de koker afhalen. Dat voorkomt ook andere infecties.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 18:55

Harley heeft er op het moment ook last van, door het slechte weer kunnen we niet rijden, hij staat wel 24/7 buiten maar beweegt door de sneeuw zelf natuurlijk ook minder. Hij heeft dit iedere winter, komt dus waarschijnlijk doordat hij minder beweegt.
Heb geen warm water bij de stal maar kan het evt. wel in de buurt halen.
Net ook een paar zwarte klodders verwijderd, jak!
Van de week maar eens met warm water proberen.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:31

Onze gelder heeft dat ook "regelmatig". 1e x dus DA erbij: Ja, je moet de penis met betadine-scrub afdoen en waterslang in koker doen, arm erin en zo schoonmaken. En dan slinkt de koker na 1 week....

Ok! 2 mnden daarna nog hetzelfde resultaat. Weer DA erbij: Jaha, je hebt hem te vaak gewassen dus nu is ie geiiriteerd! Oh? Spuitje erin tegen ontsteken en klaar!

Dachten we! Want weer geen resultaat. Toen zijnwna kliniek gegaan, daar kreeg ie verdovingsspuit. De DA ging met zijn pink in de penis (om de plasbuis heen) en haalde daar 4 smegmaproppen uit en deze afscheiding zorgde dus voor de dikke koker. En wala! probleem opgelost! Paard heeft gewoon iets meer afscheiding dan gebruikelijk en aangeraden werd om 2 x per jaar de koker uit te spoelen, de penis zelf schoon te houden en 1x per jaar te checken op proppen!

Dit doen we nu braaf (soms met sedatie) en geen probleem meer! geen 'hangzak" meer gehad :+

Khareem2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:27

Hallo,

Mijn paard zijn koker wordt al wat beter. Ik heb dagelijks schoongemaakt met lauw water en de door de DA voorgeschreven zalf gesmeerd. In de koker alle 'kamers' goed schoongemaakt, ook de ruimte 'om' te penis. In het begin ging dit onder enig protest maar na een paar dagen is meneer het gewend en geniet van de behandeling.... ;-)

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 21:35

Ook bij mijn paardje gaat het een stuk beter en is zijn koker minder dik..
Maak het elke dag schoon met lauw, gekookt water..

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:37

Vorige winter had mijn ruin het ook heel erg (leek wel een zak van 20 kilo...)
De dierenarts is erbij geweest en waarschijnlijk was het een vorm van stalbenen. Hij had gewoon te weinig beweging! mijn paarde staan 24 /7 buiten, maar door de sneeuwval loopt hij niet zoveel en staat hij de hele dag in zn stal te koekeloeren. Dit jaar is hij meer buiten gelukkig en heeft hij er nu nog geen last van!

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:08

hoi, mijn ruin heeft ook veel zwarte afscheiding. dit is dus normaal? hj accepteerd alleen absoluut niet dat ik eraan zit. iemand nog tips om het zonder sedatie voor elkaar te krijgen??

kappa2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:13

Evelienepien schreef:
Onze gelder heeft dat ook "regelmatig". 1e x dus DA erbij: Ja, je moet de penis met betadine-scrub afdoen en waterslang in koker doen, arm erin en zo schoonmaken. En dan slinkt de koker na 1 week....

Ok! 2 mnden daarna nog hetzelfde resultaat. Weer DA erbij: Jaha, je hebt hem te vaak gewassen dus nu is ie geiiriteerd! Oh? Spuitje erin tegen ontsteken en klaar!

Dachten we! Want weer geen resultaat. Toen zijnwna kliniek gegaan, daar kreeg ie verdovingsspuit. De DA ging met zijn pink in de penis (om de plasbuis heen) en haalde daar 4 smegmaproppen uit en deze afscheiding zorgde dus voor de dikke koker. En wala! probleem opgelost! Paard heeft gewoon iets meer afscheiding dan gebruikelijk en aangeraden werd om 2 x per jaar de koker uit te spoelen, de penis zelf schoon te houden en 1x per jaar te checken op proppen!

Dit doen we nu braaf (soms met sedatie) en geen probleem meer! geen 'hangzak" meer gehad :+

Ik las je reactie toen ik zat te eten en ik hoef mijn eten gelijk niet meer :Y)

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 21:35

Bij mijn paardje is het weer helemaal over..
Alleen heeft hij nog wel last van veel "afscheiding" en korstjes/korreltjes..
Maar dit maak ik elke keer goed schoon..!!