Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
) en eventueel door de sonde ook psyllium/vlozaad geven. Sowieso psyllium/vlozaad door het voer geven bij een paard wat zand eet. Daarnaast is helemaal vasten voor zandkoliekers ook niet zo geschikt, regelmatig kleine beetjes laten eten om de peristaltiek op gang te houden! Jasmijn159 schreef:Is er bloed afgenomen?
Ik neem aan dat ze paraffine per sonde kreeg en geen penicilline? Van paraffine is het wel de bedoeling dat de mest wat dunner wordt, zodat het er soepeler uit kan. Is dit eenmalig gebeurd?
Paard heeft nog steeds geen koorts?
Mloui schreef:Zandkoliek! Daar kunnen paarden echt een flinke periode wisselend ziek van zijn. Ook de dunne mest met af en toe goede mestballen past daar goed bij. wbt diagnostiek: je zou evt een rontgenfoto kunnen laten maken van de buik, hoewel dat bij een groot paard vaak tegen valt, om te kijken of daar zand op te zien is. En anders toch nog een aantal keer zand in een opvoelhandschoen/emmer doen met water daarbij en dit doorkneden en even laten hangen/staan om te kijken of hier zand in zit. Therapie wbt zandkoliek; laxeren met paraffine (geen penicilline) en eventueel door de sonde ook psyllium/vlozaad geven. Sowieso psyllium/vlozaad door het voer geven bij een paard wat zand eet. Daarnaast is helemaal vasten voor zandkoliekers ook niet zo geschikt, regelmatig kleine beetjes laten eten om de peristaltiek op gang te houden!
ellepel schreef:ze gaat nu dus echt doelbewust zand eten?
dat geeft aan dat haar maag of darmen dus echt niet in orde zijn.
in zand kan namelijk iets zitten wat de darmen tot rust brengt.(weet zo gauw niet meer wat)
is er gekeken naar een maagzweer?
en ook bloedonderzoek gedaan?
geerke schreef:als ze nog geen maagzweer had heeft ze die nu wel denk ik,omdat ze amper eet.
Gastroguard is geen slecht idee,verder meer drollen onderzoeken op zand.Hoe wist de da dat ze geen wormen had?Wanneer is ze voor het laatst ontwormd?
Kostolany schreef:Zijn haar tanden in orde? Bloed wordt genomen? Baarmoeder niet onrustig omdat het een merrie is? Ik heb er hier een met ingevallen flanken na een zeer erge koliek aanval. Oorzaak? Ze is normaal gezien ook overdreven hengstig kan zijn dat ze krampen in baarmoeder heeft en dat het doorslaat naar darmen? Is het niet zo iets? Dan duurt het even voor ze opknappen.
ohjajoh6 schreef:zand , wormen of maagzweer. Ik zou alles wat dat betreft willen uitsluiten en haar per direct ontwormen, aan de psyllium husk zetten en aan de gastroguard of de abprazole zetten, want ik vind het kijken naar de buik en bijten daar toch ook echt naar rieken, hoor je ook veel darm geluiden? en hooi , onbeperkt hooi.