borstwond hoe het best behandelen (foto's staan in link)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

butengeweun

borstwond hoe het best behandelen (foto's staan in link)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 20:12

goededag,

Zaterdag middag kwam ik bij de patient in kwestie en die had op de 1 of andere manier zich waarschijnlijk gespiest op een plank en dus een hele jaap op/in de borst.

De wond is gehecht en nu is de behandeling zorgen dat het blijft vloeien van wondvocht. Stalrust en 2 x daag antibiotica door het voer. Ze heeft ook al 2 spuiten gehad.

Even wat foto's

in link
http://s891.photobucket.com/albums/ac11 ... chten4.jpg

http://s891.photobucket.com/albums/ac11 ... chten2.jpg

en de volgende ochtend
http://s891.photobucket.com/albums/ac11 ... 010116.jpg

http://s891.photobucket.com/albums/ac11 ... 010114.jpg

Nu zei de dierenarts dat wondzalf smeren nog niet hielp want de binnen kant moet eerst dicht voordat de buitenkant dicht mag. Die houden we dus ook open.

Alleen nu hoor ik van alle kanten dat ik al honing zalf (mesistran, candula, ect.) moet gaan smeren omdat de genezing bevorderd.

Heeft iemand misschien ervaring met die zalfen want de meeste die ik lees en kan vinden gaat over oppervlakte wonden die ook erg zijn maar niet al te diep naar binnen. Daarvoor wil ik het wel gaan gebruiken maar nu dus nog niet.

Alvast bedankt
Laatst bijgewerkt door butengeweun op 15-11-10 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim

Re: borstwond hoe het best behandelen (foto's staan in link)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:15

Zo da's een flinke jaap.
Zou toch het advies van de DA opvolgen.

_deempje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:16

volgends mij kan de candula inderdaad geen kwaad...

sucses er mee !

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:37

Ik heb ervaring met Mestiran, erg fijn spul! Maar als ik jou was zou ik toch het advies van de DA opvolgen. Wondzalf werkt alleen goed als je het hele wondoppervlak kan smeren en zoals de DA al aangeeft: het moet van binnenuit helen, en daar kom je nou net niet bij...

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:41

Phoeh.. Wat een lelijke wond.. Je zult wel geschrokken zijn.
Hoe diep is de wond?
Ik zou het advies van de da opvolgen, en het langs binnen dicht laten gaan.
De wond zal inderdaad open moeten blijven om alle troep en wondvocht te laten af te kunnen voeren.

Wordt het opgestopt? en moet je de wond spoelen?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 20:52

Maar de wond is ongeveer denk ik rond de 10 a 15 cm diep.

Wat is opgestopt?

Spoelen hoeft niet zolang de wond uit zichzelf blijft vloeien en niet hard gaat aanvoelen. Wel masseren en openhouden door het gat aan de voorkant van ongeveer 2 a 3 cm doorsnede wat niet gehecht kon worden.
Laatst bijgewerkt door butengeweun op 21-07-23 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:16

Opstoppen is een steriel lintgaas gedrenkt in steriel water in de wond doen, dat ververs je dan elke dag. Bij elke verbandwissel spoelde je dan de wond helemaal uit.

Dit zorgt dat de viezigheid er uit kan, en door het water creeer je een goed wondklimaat. Dat helpt de wond om netjes van binnen uit dicht te laten gaan.

Heb een paard verzorgd waarbij dat dus 2x daags moest gebeuren.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 21:28

lijkt me een mooie oplossing maar ik kan geen verband aanleggen dan moet ik mijn halve paard in het verband doen := . Een plankker erop werkt niet want dat trekt ze er binnen enkele seconde weer vanaf.

Dat zal dan denk ik ook bij z'n gaasje/verband gebeuren of ik moet het er echt helemaal insteken zodat er niets meer te zien is maar dat is er lastig uithalen weer.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:42

hier ook goede ervaringen met mesitran op een wond die niet verbonden kan worden.
iedere dag meerdere keren spoelen en dun insmeren met mesitran.
helpt super!

heel veel succes. hopelijk wordt het snel beter!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:46

sjeee wat een wond. Heb je enig idee hoe dit is gekoemn?

\veel sterkte met de genezing....

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:53

Ten eerste vind ik dit ontzettend slordig genaaid. Wonde is niet eens schoongemaakt en geschoren! Zou ik niet blij van worden, moest mijn DA zulk werk afleveren, maar dit terzijde.

Ten tweede zou ik mij niet al te veel zorgen maken, dit is een wonde die er heel spectaculair uitziet, maar die bij een paard doorgaans vlot geneest. Belangrijkste is AB (door de niet steriele manier waarop dit genaaid is, zou het mij niet verwonderen moest de boel terug open gaan...) en inderdaad zeker geen zalf gaan smeren op een gehechte wonde. Dan hou je de wondranden vettig en kwetsbaar, terwijl ze droog moeten blijven om de kans te verhogen dat dit niet openscheurt. NIet panikeren trouwens als het opengaat, het genezingsproces zal veeeeeeel trager verlopen, maar het komt zeker goed!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 23:18

JaBa -> de wond is eerst schoongemaakt en ook geschoren rondom. De foto kunsten zijn niet zo goed. Misschien is er wel weinig weggeschoren maar omdat ze in een echte buitenstal staat wil hij ook niet te veel weghalen tegen de kou.

Nog wel een vraagje hoe kan je sterriel werken in een weide dat is ook lastig daarom hebben we al de waarschuwing dat het kan gaan ontsteken en etteren. Doordat het er nooit helemaal schoon zal zijn.

Ik vindt het zelf heel netjes aan elkaar zitten heb namelijk geen foto van de wond toen die open was. vooral de voorkant missen stuken huid en alles. Maar het kan altijd netter. Maar ben tevreden. Dat het open kan gaan heeft hij ook gemeld.

Maar iedergeval dus niet smeren en rustig een wondgat openhouden zodat vuil en alles eruit kan wat eruit wil en moet.

suusepuuz -> we hebben een vermoeden maar weten het nooit zeker. Want bloed is er niet op de plek die wij vermoeden gevonden. Het hekwerk was kapot maar dat gebeurd wel vaker met een jaarling de het leuk vindt te slopen. We denken dat er iets is gebeurd waarvan zij in paniek is geraakt en op een uiteinde is gelopen maar als je het niet ziet dan weet je het nooit zeker.

mvanaarle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 10:40

Ik kan hier vanaf mijn werkplek de foto's niet zien, maar mijn merrie heeft zich van het voorjaar gespiesd op een ijzeren punt dus ik verwacht dat de wond wel zo'n beetje hetzelfde is.

Mijn merrie had een winkelhaak van 10 bij 10 en qua diepte kon mijn hele hand in de wond. De huid was losgescheurd en ook de onderliggende spier hing los. Dit alles is gehecht, maar na een week ging de huidflap toch afsterven en sprongen alle hechtingen eruit. Daarna moest ik de wond openhouden en 2 maal daags spoelen om het goed schoon te houden. Ik heb er verder (op aanraden van de DA) niets opgesmeerd. Na een maand was de wond, van binnenuit, al grotendeels dichtgegroeid en nog een maand later was er nagenoeg niets meer van te zien.

Mijn merrie heeft trouwens geen stalrust gehad. Ze mocht gewoon in het land blijven staan, omdat lopen juist goed was. Door het lopen/bewegen wordt het wondvocht/vuil enz. enz. makkelijker uit de wond geduwd. Ik kan me alleen wel voorstellen dat een stal op dit moment schoner is dan een modderig weiland/paddock. Van het voorjaar was dit land natuurlijk mooi droog en dus schoner dan een stal.

Succes ermee. Met wat geduld komt het weer helemaal goed.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 19:46

Mijn paard heeft 2 maanden terug soortgelijke wond gehad. Advies van de dierenarts was er vooral NIKS op te smeren totdat alles dicht was. Heb m 2 dagen binnengehad en daarna toch naar buiten. Daar ging ze rollen (wond op schouder) en daardoor zijn er hechtingen opengeknapt maar is wel goed genezen :).

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 19:51

zeker niets op de wond smeren, ivm dichtsmeren van de wond, terwijl deze juist moet open blijven.
Door het wondvocht eruit te laten, komen er juist de bacterieen mee naar buiten.
Op een gegeven moment is de wond zodanig gesloten, dan kan je gaan smeren met bv. Vulcetan (bij de DA te krijgen) is een goede littekenzalf.

Maar echt smeer niets op de wond, want dan smeer je eigenlijk de bacterien naar binnen. Luister naar je DA.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:42

oei dat is een lelijke wond zeg.
Zou het eerst dicht laten groeien zoals hier boven al staat,laat maar even met rust het lichaam kan een hoop zelf.
Op roos haar koliek operatie wond heb ik litteken creme gesmeerd van de groene oss.
Daar ben ik mee gaan smeren dat de wond wel dicht was en de krammen waren er ook uit.
Creme dringt ook goed door naar dieper liggende huid.
Het is prachtig genezen!en heel zacht gebleven dus geen rare verdikkingen van litteken weefsels.
Een aanrader dus voor strakjes als de wond dicht is.

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 22:00

Ai, wat een vreselijke wond zeg. Maar ik zou voor nu zeker nog geen zalf erop smeren!!! Alle troep en alles wat er nog in zit moet er nu uit, vooral als het een diepe wond is. Een oppervlakke schaafwond zou je wel mogen gaan smeren. Wacht dus op het punt dat je ziet dat er bindweefsel wordt gevormt, dan kan je gaan smeren.
Heel erg veel succes hoor!

San87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 22:52

Groene leem, heb vandaag gehoord en gezien dat het heel goed werkt bij wonden van paarden.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 09:43

heel egr bedankt allemaal. zalf eropsmeren zal nu ook niet gaan. Er komt een berg troep uit niet echt ontsteking maar wel troep en vocht. Ze is gelukkig vrolijk maar als we er aan zitten dan is ze niet zo vrolijk zullen we het maar zeggen.

Ik zal vanavond weer eens foto's ervan nemen. Ze vindt op stal staan gelukkig niet zo erg ze mag onder het uitmesten altijd even naar buiten dan hobbelt ze een rondje en daarna wil ze graag weer naar binnen (dadelijk wordt ze nog een koukleun).

Crazyhorse77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 11:55

Tjonge weer zo een lelijke wond...ik ben de eigenaar van de pony Mira...je kunt eens zoeken op het topic....Pony gewond na poging natuurlijke dekking....
Onze pony had gewoon een gat in de hals waar je met de arm DWARS doorheen kon, dus echt niet een klein beetje oppervlakkig.
Ik heb SUPER ervaringen met Mesitran...inmiddels ook bij een grote open beenwond(veulen)
Misschien ook interessant om aan je veearts te laten zien...
Als je na het kijken nog vragen hebt stuur ze me gerust.
Succes!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 18:32

hoi mira, Ik hadje topic toen ook gevolgt en wat een wond was dat. Probleem is hier ook spoelen gaat niet zo makkelijk. Heb wel foto's van vandaag niet zo smakelijk dus in link. Het is ook begonnen te soppen heel leuk als je aan het masseren ben dan zie je dus heel de tijd gelig niet echt pus maar meer wondvocht eruit komen.

Vanachter haar voorbeen
http://i891.photobucket.com/albums/ac11 ... ond004.jpg

Het gat
http://i891.photobucket.com/albums/ac11 ... ond003.jpg
Hellaas kan ik geen betere foto;s maken dan valt ze de camera aan (ze denkt dat we haar weer pijn gaan doen. hellaas

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 18:36

Sorry maar vind het er niet erg schoon uit zien. Doen jullie het wel spoelen ook al gaat dat niet zo makkelijk? Probeer de troep er zo veel mogelijk uit te laten, voor het gaat ontsteken.

Komt je DA ook nog kijken?
Zoals al gezegd is het handig te wachten met zalven voor het dicht is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 18:36

Ik zou maar braaf doen wat je DA zegt, dat is namelijk niet voor niets.
Omdat het zo diep is moet het eerst binnenin helen, als het nu van buiten al heelt loop je het risico dat je bacterien opsluit in de wond en dan wordt het echt een nare bedoeling. Dus iets op de wond smeren kan ook niet omdat je het dan ook afsluit en er geen lucht bij kan.
Waarschijnlijk moet je de wond schoonspoelen meerdere keren per dag?

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:14

Is echt dezelfde wond als mijn paard had, maar dan op andere plek. Dat moest eerste dagen droog blijven, daarna spoelen. Kwam ook enorm veel rotzooi uit, liep hele dag door..op laatst zelfs schuimachtig spul enzo, maar beter eruit dan ontsteking erin!

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:17

Ik heb de zelfde ervaring als pinacolada! Ik zou gewoon advies van de DA opvolgen en niet meer doen