Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ninx schreef:. Mulle bakken vermijd ik dus.
Citaat:Tja, een slechte bak rijd ik niet in. Dan oefen ik in het bos.
Ik wacht dan vaak even tot het geregend heeft, en ga dan weer in de bak rijden... op een vlakkere ondergrond.
Ik geloof wel dat je de pezen (het gehele lijf) zoveel mogelijk moet laten wennen aan verschillende soorten ondergrond, dus een halve minuut mul, een paar minuten vlak, een minuut mul, weer een aantal minuten vlak... etc...
. CalvinenGino schreef:Ninx schreef:. Mulle bakken vermijd ik dus.
Over dit is nog een heel stuk overgeschreven in de voorlaatste Paard en Sport..
Er stond in, dat wij de paarden te veel verwennen met de TOP bodems, waardoor als je eens een keer in een zwaardere bak komt (wedstrijd) of e.d. de pezen het niet aankunnen en dus beschadigt raken.
Ik longeer mijn paardje dus wel 1 keer in de week in een wat zwaardere bak..
randie schreef:Citaat:Tja, een slechte bak rijd ik niet in. Dan oefen ik in het bos.
Ik wacht dan vaak even tot het geregend heeft, en ga dan weer in de bak rijden... op een vlakkere ondergrond.
Ik geloof wel dat je de pezen (het gehele lijf) zoveel mogelijk moet laten wennen aan verschillende soorten ondergrond, dus een halve minuut mul, een paar minuten vlak, een minuut mul, weer een aantal minuten vlak... etc...
Ik heb een paard die met naar buiten gaan de eerste NERGENS naar kijkt. Waar normaal een paard met een boogje omheen loopt denderd zij vrolijk doorheen. Met dit toen dus als gevolg. DA heeft mij duidelijk aangegeven dat deze blessure niets met belasting te maken heeft. En paard heeft ook geen littekenweefsel.
maar om de andere kant te laten zien! Ninx schreef:Tja, een slechte bak rijd ik niet in. Dan oefen ik in het bos.
Ik heb het idee dat er zo vaak geen 'systeem' in trainingen zit, daarom verbazen mij al die peesproblemen steeds minder en ben ik geneigd te geloven wat hierover gezegd wordt...
Ninx schreef:Maar de enorme aantal 3 a 4 jarigen die zeer fanatiek 5x pw in de bak gereden worden, en die in menig fototopic verschijnen, doen mijn haren al een beetje overeind staan wanneer ik bedenk dat die pezen nog jaren mee moeten....
Lusitana schreef:Ninx schreef:Maar de enorme aantal 3 a 4 jarigen die zeer fanatiek 5x pw in de bak gereden worden, en die in menig fototopic verschijnen, doen mijn haren al een beetje overeind staan wanneer ik bedenk dat die pezen nog jaren mee moeten....
Ik heb dat ook vooral als je ziet HOE die gereden worden, wat er verlangd wordt. Ze kijken vaak niet naar de "long run" maar zijn bezig met NU glorie halen. "Kijk eens wat hij allemaal al kan en we starten al L ..."
Dat is een mentaliteit die niet makkelijk te veranderen is.
Babootje schreef:Ook een keer een artikel gelezen dat paarden met een te zware ruiter ook meer kans hebben op peesproblemen.
bietjuhh schreef:Jaba zegt is inderdaad heel erg waar.
Vele hoefsmeden halen veelste veel van de versenen*als ik goed begreep* zegmaar die achterkant van hoef af. Dan gaan de paarden natuurlijk zo lekker in hun pezen hangen.