Voorkomt beenbescherming blessures?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elady

Voorkomt beenbescherming blessures?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 09:46

beste bokkers,

Voorkomt beenbescherming blessures? Mijn bijrijpaard staat voor de zoveelste keer met een blessure.
Dit keer is het ligament in haar voorbeen kapot. Dit komt waarschijnlijk omdat ze uit d'r pannetje gegaan is op het land.
gevolg: tot januari stappen.

Paard wordt altijd gereden zonder beenbescherming, maar omdat ze zo vaak iets heeft en soms door haar voorbeen heen zakt vroegi k me af of beenbescherming haar iets kan helpen.

Ik hoor het graag.

FriesWytske

Re: Voorkomt beenbescherming blessures?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 09:49

Nee, kan het soms zelfs verergeren. Door de warmte die eronder ontstaat.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 09:51

volgens de DA mag mijn paard na 2 blessures geen beschermers meer om.
Die drukken de pezen juist aan en overbelasten de boel opnieuw.
Daarbij worden de pezen onder de beschermers te warm

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 10:03

Bescherming kan het probleem inderdaad verergeren. Vooral bandages zijn heel slecht. Wordt te warm en beschermt totaal niet tegen blessures of klappen.
En peeskappen helpen alleen tegen aantikken, maar kunnen verder absoluut geen blessures voorkomen omdat ze gewoon geen steun geven.
3-in-een beschermers helpen iets beter, maar de benen worden er te warm door waardoor ze juist gevoeliger worden voor blessures.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 10:45

bedankt voor jullie reacties.

Hier kan dus een slotje op :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:41

Heb een andere mening. Ik ben juist voor beschermers. Mijn paard hadt regelmatig blessures en sinds ze met bescherming in de wei gaat en gebandageerd gereden wordt heeft ze geen blessure meer gehad.

Ook mijn dierenarts raadt zeker aan beschermers te gebruiken.

Wat vaak een probleem is, is het correct gebruiken van beenbeschermers.
Niet alle merken hebben hetzelfde pasvorm en sommige merken passen gewoon niet bij sommige paarden. Zo past mijn jonge paard geen BR beschemerming en van Norton wel.
Ik zie vaak niet correct aangebrachte beenbeschermers of niet goed passende en die geven uiterraard blessures. hetzelfde geld voor bandageren. Veel mensen hebben dat niet goed geleerd. Hier vlak naast staat een hele grote stal met heel wat wedstrijdruiters. Geen één die fatsoenlijk bandageren kan.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:45

Ik denk dat peesbeschermers helpen tegen betrapping vanuit het achterbeen..

Verder zou ik niet durven zeggen of het wel of geen verschil maakt. Mijn eigen paard reed ik altijd zonder en mijn huidige bijrijdpaard rijd ik altijd met. Tot nu toe geen verschil gemerkt :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 13:31

Ik denk niet dat peesbeschermers kunnen beschermen tegen een blessure aan het checkligament. Peesbeschermers beschermen de pezen tegen klappen van buitenaf op de plek waar de beschermers zitten, meer niet.
Niet tegen verstappen of overrekken van een pees.

RV_Hasselt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:18

Nee Peesbeschermers en bandages helpen niet tegen blessuures. Peesbeschermers helpen enkel alleen dat hij zich niet blesseert door met zijn beide kogels tegen elkaar te wrijven. over bandages zijn de meningen erg verdeelt. De benen worden erg warm en hierdoor kan de warmte niet weg!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:24

De warmte onder bandages valt enorm mee. Zelfs in de warme zomermaanden zijn de benen na training niet nat. Ik ben van mening dat het wel steun geeft want 1 van mijn paarden heeft juist een beenprobleem en heeft met bandages geen problemen en met peesjes en zonder wel.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:27

Wilawander schreef:
De warmte onder bandages valt enorm mee. Zelfs in de warme zomermaanden zijn de benen na training niet nat. Ik ben van mening dat het wel steun geeft want 1 van mijn paarden heeft juist een beenprobleem en heeft met bandages geen problemen en met peesjes en zonder wel.

Steun aan wat? Het zit om pezen heen, en pezen kun je niet ondersteunen. Daarbij is een bandage tegen aantikken ongeveer eventjes even effectief als een theedoek om je vingers wisselen en er dan met een hamer op slaan...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:30

Ik deel die mening niet. Ik zie duidelijk verschil en ken ook meerdere dierenartsen die bandages aanraden bij peesblessures en dat zijn niet de minste dierenartsen.

Daarbij heb ik al aardige wonden gezien door aantikken in de wei en dat heb ik nog nooit gehad met bandages om. Ik bandangeer dan ook ruim kogel mee. Met de juiste bandage dan is dat heel wat dikker als een theedoek. ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:33

Een lapje stof kan nooit steun geven aan 600 kilo.
Pezen lopen verticaal door het been, en zo loopt ook de kracht die erop komt te staan. Bandages en andere beenbescherming werkt niet in die richting, dus kan de pezen nooit ondersteunen. Dan zou je de gewrichten moeten gaan klem zetten zodat ze niet te ver door kunnen slaan, en dat is nu eenmaal onmogelijk. Je kan pezen alleen beschermen tegen klappen van buitenaf, maar nooit tegen overbelasting of verkeerde bewegingen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:34

Wilawander schreef:
Ik deel die mening niet. Ik zie duidelijk verschil en ken ook meerdere dierenartsen die bandages aanraden bij peesblessures en dat zijn niet de minste dierenartsen.

Daarbij heb ik al aardige wonden gezien door aantikken in de wei en dat heb ik nog nooit gehad met bandages om. Ik bandangeer dan ook ruim kogel mee. Met de juiste bandage dan is dat heel wat dikker als een theedoek. ;)

Een hoef zwaait dan ook met heel wat meer kracht naar voren dan dat je een hamer op je vingers kunt meppen...

Ik heb ook meerdere Da's gesproken, omdat mijn merrie achter sowieso strijkt, en als ze zich druk maakt voor ook. Die raden bandages allemaal af, omdat het tegen de impact op de spieren, pezen en botten helemaal niets helpt. Tuurlijk kan het uitwendige wondjes voorkomen, maar als steun & bescherming voor het inwendige been zijn ze absoluut nutteloos. Sowieso liegt iedere fabricant die beweerd dat zijn of haar beenbeschermer steun bied aan dat gedeelte been...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:36

Waarom zou mijn merrie dan zo goed lopen met en zonder niet?...........

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:40

Wilawander schreef:
Waarom zou mijn merrie dan zo goed lopen met en zonder niet?...........

Gewenning? Kan best zijn dat jouw paard eraan gewent is en het zonder onwennig voelt. Of het kan tussen jouw oren zitten, dat je er tóch net anders op zit als je met rijd, omdat je denkt 'ze heeft geen bandage's om dus komt het vast ook niet goed' oid. Of dat je dan alles opvalt wat niet goed gaat en dat afschuift op het ontbreken van bandages, en met afschuift op wat anders?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 14:43

Als er iets om de benen zit dan hebben paarden instinctief de neiging om hun benen verder op te tillen (als in 'heey, iets heeft mijn been vast, even afschudden!')
Ik heb een tijdje een training gedaan waarbij ik elke keer voor het rijden elk been afzonderlijk moet masseren, de huid optillen, zodat het paard beter bewust werd van zijn benen en ze beter ging gebruiken. Zelfde idee, en dat werkte ook erg goed :j

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 15:16

Is niet alleen onder het zadel maar ook duidelijk in de wei en als ze vrij beweegt in de bak en zit zeker niet tussen mijn oren.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:01

Mijn ervaring is dat ze beter blijft nu ik géén beschermers meer om doe. De laatste keer was het juist verergerd door de beschermers. Bleef hangen in de klei tot haar buik. Een blessure zou ze er wel van gekregen maar deze was verergerd door dat ze vast bleef zitten. Nu al ruim 3 jaar geen blessures meer sinds ik zonder rij.