Implantaat maanblindheid (Uveïtis)? Update verslag en foto's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bravura

Implantaat maanblindheid (Uveïtis)? Update verslag en foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 22:16

Bij mijn shet is afgelopen donderdag maanblindheid vast gesteld in de kliniek in Utrecht. Nu heb ik een aantal keuzes gekregen: 1. bij een aanval druppelen, 2. oog er uit, 3. implantaat of 4. vectronomie. Mijn keuze gaat uit naar het implantaat aangezien vectronomie in NL nogal prijzig is, zeker voor een shetje die als gezelschapspony dient en zonder papier is. Het moet natuurlijk wel reëel blijven. ;) 4x per dag druppelen bij een aanval is niet te doen voor mij en oog er uit vind ik altijd nog kunnen...weg is weg... en de kans dat het 2e oog het ook krijgt is gedurende zo'n 2 jaar na de eerste aanval van het 1e oog aanwezig. Genoemd implantaat geeft gedurende 2 jaar antibiotica af en lost op. Er zouden paarden zijn die zelfs veel langer dan 2 jaar er baat bij hadden (7 jaar) en nooit meer last hadden.

Zijn er mensen die paarden hebben en vanwege maanblindheid een implantaat (antibiotica) hebben gekregen? Hoe gaat het daar mee? Succesverhaal of juist niet? Hoe lang heeft het paard dat implantaat dan al? Heeft het paard sindsdien nog een aanval van maanblindheid gehad? Ben erg benieuwd naar jullie verhaal mbt het implantaat.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 21-06-12 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast op verzoek.

indrasjacks

Re: Ervaringen implantaat maanblindheid (Uveïtis)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 23:25

iik blijf dit even volgen mijn tinker heeft 3 weken geleden zelfde gekregen, echter wil ik wel 4x per dag druppelen laat hij super toe hoef niet eens de wei in.
over de draad zijn vliegenmasker af en dan druppen dan weer om hij liet het ondanks pijn goed toe moet wel zeggen dat ie ook vaker ookgontsteking heef hij heeft nl ook 2 maanogen en is erg gevoelig. als t vliegenmasker niet op tijd op was had ie ze al weer dik. dus hij is t wel gewend dat ik aan zijn ogen pruts.
was wil schrikken toen ineens zijn mooie blauwe oogje niet meer blauw maar groen was.

uiteraard zou zon implantaat handiger zijn wat kost zoiets, daar had ik nl nog niet van gehoord

kareltje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 09:40

ik blijf dit ook wel even volgen!
mijn paard is nu 4 jaar geleden getroffen door maanblindheid... wat een ellende en pijn heeft hij eraan gehad echt zo sneu.. ik moest hem ook eerst 3 of 4x daags druppelen met 2 soorten vloeistof. dit hebben we 6 dagen volgehouden en toen klapte hij bijna achetrover op de poetsplaats, we hingen er steeds met 3 man aan zijn hoofd om het voorelkaar te krijgen en dan ook nog steeds een praam op... uiteindelijk na die 6 dagen heeft de DA het anders aangepakt (omdat het ook niet anders meer kon..) m'n paard werd verdoofd, en dan kwam er een spuit in het bovenste ooglid, dit spul bleef zo'n 14 dagen circuleren in het ook als ontstekingsremmer.
het heeft 7 week geduurt voordat de ontsteking zover weg was en het oog 'rustig' werd.. 3 week later was het alweer terug... DA heeft hem weer verdoofd en gespoten.. het ging nu al wat sneller weer over.. een aantal week later was het alweer terug.. weer het zelfde verhaal.. en de 4e x in dat half jaar heeft de DA hem en in het bovenste ooglid en in het onderste ooglid gespoten, toen werd het eindelijk rustig en ben ik de boel weer gaan oppakken kwa rijden, grondwerk etc. om hem te laten wennen aan het feit dat hij nu al zo weinig meer zag met dat oog...
het heeft ong een half jaar geduurt dat de ontsteking weer terug kwam. daarna zat er een jaar tussen en daarna ook dat was de laatste ontsteking die was in dec 2010, het oog is nu nog steeds rustig is al aanzienlijk gekrompen, als je in de oogbol kijkt zie je dat de pupil al helemaal weg is en dat het ook eigelijk gewoon oplost..
ik heb in een engels programma gezien hoe zo'n implantaat word geplaatst, dat heeft naar mijn idee haast het zelfde effect als het spuiten bij mijn paard. (ik kan er ook volledig naast zitten, kwa kosten over aan paar jaar ben je denk ik net zoveel kwijt met een operatie als met de visites ;))
iig bij mij komt straks de keuze eigenlijk blijft die alleen nog maar over on zijn oog te laten verwijderen als die te klein word.. ik ben allang blij dat het oog nu nog steeds rustig is, moet er gewoon enorm omdenken dat hij een zo goed mogelijke stofvrije omgeving heeft en zomers een masker om doe voor de mugjes en het oog mooi schoonhoud.
ik heb in elk geval in die 4 jaar zoveel met hem bereikt, ik ben 2 jaar geleden dressuurwedstrijden gaan rijden met het resultaat dat ik nu L2 met winstpunt rij, ik kan na een oefenronde een B parcour springen waar hij enorm van geniet en er voor gaat, en ik rij mee met de crosstrainingen bij ons in de buurt.
dit alles had ik op het moment dat hij de ontsteking kreeg niet meer durven dromen, alles wat nu bereiken is een enorm groot cadeau!
jemig een heel verhaal maar ik hoop dat we wat wijzer worden :)

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 11:45

jeetje wat een elende zeg. nee ben blij die van mij is goed te druppelen hij staat op wei dus qua stof iig een geluk
verder heeft ie altijd een masker om in de zomer omdat hij met zijn maanogen al heel gevoelig is voor vliegen , blijf t volgen en hoop dat er wat berichten bij gaan komen

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 14:10

Helemaal geen Boktpaarden met implantaat tegen maanblindheid?

Heb nu een afspraak staan maar wil graag weten wat de ervaringen van bokkers zijn.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:13

Wat naar van je Shet Bravura! Helaas geen ervaringen, maar veel sterkte ermee!
Je hebt gelukkig een aantal opties, kan goed begrijpen dat je wat ervaringen wilt lezen.

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 15:24

Jammer Bravura, kun jij me daar info over geven of waar heb jij je informatie vandaan? wil me graag inlezen hierover
groetjes indra

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 19:59

Caballo77 gaf mij info over vitrectomie. Zodoende belde ik met Utrecht voor info. Ik kon vrijwel direct dezelfde week komen en via echo werd het vastgesteld. Nu moet ik druppelen met Atropine en nog een 1 of ander goedje tot de ontsteking over is. De 13e moet hij voor controle en als de ontsteking weg is blijft hij voor een implantaat. Zowel van Caballo77 als in Utrecht info gekregen over de behandeling. Caballo77 heeft bij haar paard wel vitrectomie laten uitvoeren enkele jaren geleden. In Utrecht wordt daar nu een arts voor opgeleid. In Hochmoor voeren ze die operatie al langer uit. Vandaag met Hochmoor gebeld en die gaven aan dat vitrectomie meer risico's gaf op blijvende blindheid. Ze raadden me aan eerst een implantaat te proberen en als dat niet werkt pas vitrectomie uit te laten voeren om het oog te behouden. Bij een implantaat is de kans nog gering dat de ontsteking terug komt. In sommige gevallen werkt een implantaat niet, dus dan is vitrectomie een oplossing. Vaak werkt een implantaat wel goed en langdurig, zegt men. Heb dus ipv oog er uit gekozen voor een implantaat. Kost wel wat, maar het oog kan behouden worden. Het kan zijn dat na het plaatsen wel een heftige ontsteking van maanblindheid volgt, maar een implantaat werkt pas na een maand. Dus dan moet er wel gedruppeld worden. In de week na de operatie blijft een paard standaard op de kliniek in Utrecht, dus dan druppelen ze heel intensief.

Zelfde als bij mensen: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/zie ... r-oog.html

Mijn Shet krijgt eerst een blauwige waas onderin het oog, wat alleen te zien is in het zonlicht. Dan krijgt hij een witte vlek in zijn iris en kleurt de bruine iris voor de rest een stuk lichter dan zijn andere oog. Als ik dan niet druppel wordt het oog een grote witte ondoorzichtige bol waar je niet meer door heen kunt kijken. Dat had hij vorige zomer een keer nadat hij zijn vliegennet had afgedaan. Nu was ik er vroeg bij aangezien ik dagelijks zijn oog sinds die vorige aanval controleer. Hij kneep nooit met zijn oog, wat wel vaak voor komt. Zijn oog traande wel regelmatig. Ook als ik niks aan het oog kon zien. Mijn DA twijffelde aan maanblindheid aangezien hij niet met zijn oog kneep. Toen ik Utrecht belde kon ik zonder doorverwijzing komen aangezien men kennelijk al vermoedde dat het wel een zeer pijnlijke maanblindheid was. En het wordt bij iedere aanval erger, zodat de lens kan gaan verkleven. De pupil van mijn Shet was klein en reageerde al niet meer op licht en donker.

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 08:27

jeetje wat een elende,
mijn tinker heeft maanogen mooie blauwe dus het viel wel gelijk op hij had een helemaal dichtgeknepen. da gebeld omdat ie wel eens vaker ontstoken oog had, moest caf zalf in t oog doen 4x pdag moest dan zoals altijd met 2 dagen beter zijn, helaas zijn oog was wel wat opener maar ooglid stond helemaal open en vuurrood,
zijn oog zelf zag eruit alsof er snot binnenin zat, groengeel pussig.
gelijk weer de da gebeld volgende dag kon hij pas komen. Het bleek irisontsteking en heftige ook noog.
spuit antibio en pijnstillers en andere druppels 4x per dag. hele klus om dat geregeld te krijgen maar als t moet lukt alles.
gelukkig kan ik m goed zijn oog verzorgen hij is heel braaf,

maandag had ik voor t eerst gebeld woensdag kwam de da, op vrijdag moest t weg zijn. gezien hij op vrijdag nog een beetje groen had en veel kneep met zijn oog toch maar weer laten komen,
nog n spuit gekregen, in de achterooghoek was t oog al zwart dus dat deel was al aangetast helaas, zijn oog ziet ook nu anders uit niet zo mooi als eerst jammer bij de lichte ogen zie je t verschil gelijk.
dis was een week of 3-4 geleden .
Volgens de da valt het nu toch enct onder maanblindheid,

gisteren voorzorgshalve maar weer 1x gedruppeld doe t nu 2x per dag omdat zijn oog een beetje traant kan aan t oog verder nog niets zien maar zekere voor t onzekere , kan ook zijn dat er een vliegje onder masker is gekropen last heeft van stof oid. dus dan maar ff dat spul erin voorkomen beter dan genezen.

vraagje wat kost zo@n implantaat eigenlijk? ben daar wel nieuwschierig naar kan nergens iets over kosten oid vinden

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 09:39

Maanblindheid is heel pijnlijk en bij iedere aanval wordt het oog verder aangetast. je hebt pb mbt kosten.

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:15

hoi bravura
dank je heb de pb gelezen, ik had wel al veel info over maanblindheid gelezen wis ook dat t zeer pijnlijk was dat was wel aan ad te zien. de arme kerel, ook dat t bij elke aanval erger wordt, Volg DA komt het uitermate zelden voor bij tinkers echt een uitzondering hem was geen geval persoonlijk bekend.
wel is het risico groot dat het terugkomt vooral omdat hij gevoelige ogen heeft.
maar idd volgens onze da kun je daar niets over zeggen hoe vaak en snel het weer gebeurd,

ben al blij dat ie op wei staat 24-7 dus qua stof is dat al gunstig,

aidatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:25

mijn paard had ook al 10 jaar lang maanblindheid ging altijd goed tot 2009 helemaal mis de aanvallen werden erger en het oog zag er niet uit! |( ik ben naar emmeloord gegaan en mij werd aan geraden ook door zijn leeftijd (20) om het oog te verwijderen niks er in doen of wat dan ook want komt wel een voor dat het lichaam het afstoot en de kans dat ie het dan weer overleeft zoon operatie is dan een stuk kleiner.
na kan je vertellen geen dag spijt gehad van me Besseling het ziet er prachtig uit en hij kan alles weer! hij heeft nergens meer last van want mij werd verteld dat ze bij zoon aanval barstende koppijn
suc6 met je beslissing!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 14:11

Heb een deels geblindeerde vliegenkap gemaakt zodat er geen zon bij het oog kan komen omdat het oog met atropine wordt gedruppeld. De pupil wordt dan een stuk groter en licht is dus pijnlijk.
Afbeelding

Hier krijgt hij een echo van zijn ogen.
Afbeelding

De studentes waren overigens op zoek naar Shandy....een grote vos die in de stal stond.... (ik was even weg), toen ze hem voor de echo kwamen halen. Na enig zoekwerk kwamen ze er achter dat het een kleine shet was! :D :+

Irissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 20:57

Mijn paard heeft het implantaat. Het is direct ook het eerste paard waarbij er een complicatie is opgetreden. Het implantaat zit namelijk inmiddels voor in het oog.

Ik las dat mede bokkers denken dat het implantaat antibiotica afgeeft, dit is niet zo. Het is geen medicijn wat een ontstekingsremmende werking heeft. Wat het exact is weet ik zo niet uit mijn hoofd. Het komt er op neer dat het een remmend middel is, dus het neemt de klachten van uveites af en er is geen garantie dat alle klachten van uveitis verdwijnen. Wees je erop bedacht dat wanneer er atropine in het oog gedruppeld word het oog geen fel zonlicht kan reguleren. Paarden kunnen hoofdpijn krijgen van fel licht icm atropine. Een uv werende kap is dan het handigste omdat je je paard natuurlijk niet continu binnen wilt laten.

Wat een aanrader is qua vliegenkap is de bucas kap waar een soort ''hoepel'' inzit, hij staat dus bol. Bij eveitis jeukt het oog vaak waardoor een gewone kap ernstige schade aan het oog kan toebrengen. Er bestaat een kans dat het paard gaat jeuken en het gaas vd kap over het hoornvlies komt en dus beschadigingen oplevert. Ook is deze kap UV werend.

Qua kosten loopt het opzich wel los, het is niet erg goedkoop maar een dierenarts continu laten komen is ook een dure toestand. De operatie is rond de €1700, ligt eraan hoe de operatie gaat, maar zo heb je in ieder geval een idee! ( Dit incl alles erop en eraan)

Ik wilde al een topic gaan open met al mn ervaringen en hoe het allemaal in elkaar steekt. Ik weet nu pas sinds een paar dagen dat de operatie ''mislukt'' is...dus mijn hoofd staat er nog niet zo naar. Als ik het topic klaar heb zal ik de link hier posten! :j

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 22:11

Heftig zeg! Arme shettie!
Weet nog dat een vitrectomie heel erg kan helpen. Heb toen nooit gehoord van n implantaat.... Verstandig dat je contact hebt gezocht met Hochmoor, die zijn daar toch wel erg goed in. Paard van n kennis hebben ze daar ook het oog van gered.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 16:13

Tjee, Irissje, dat is niet niks...1700 euro en dan een mislukte operatie! Wat gaan ze er aan doen? Waar had je je paard laten opereren?

Mijn shet staat sinds woensdag in de kliniek en zou afgelopen vrijdag geopereerd worden. Dat wordt nu pas maandag aangezien ze spoedgevallen hadden afgelopen vrijdag. Kreeg van het 1e onderzoek een gepeperde rekening, ben dus benieuwd of ze coulant zijn aangezien ik deze woensdag voor controle kwam en ze aangaven dat ze niets konden controleren maar dat het toch directe opname was, aangezien ik de shet toch wilde laten opereren. Daar was ik wel heel verbaasd over. En nu staat shet daar dus voor de operatie al 5 dagen, terwijl me dat toch weer wat had kunnen schelen in de knip als ik zeker was geweest van de operatiedag. Ze hebben afgelopen week woensdag en donderdag het oog bekeken (zal wel weer echo zijn geweest), dus ben erg benieuwd wat het totale kostenplaatje op die manier gaat worden.

Irissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 17:37

Nou de operatie zelf is niet mislukt maar na de operatie is een complicatie opgetreden. Ik zie dat als mislukt maar dat is het volgens hun niet... Ze vinden dat omdat m'n paard een andere reactie heeft gegeven op het implantaat. Wat er gebeurd is kennen hun dus ook niet dus hadden ze het nooit kunnen voorzien.
Normaal kost zon operatie €1700 maar door alle complicaties ben ik al meer dan het dubbele kwijt hoor!

M'n paard is geopereerd in Utrecht. Las net dat je had geschreven dat ze de aangegeven operatie dag ineens hadden veranderd. Bekend verhaal dat had ik ook! Ik dacht ook met controleren dat ze continu een echo maken maar dat is niet zo. Ze kijken vaak gewoon met verschillende soorten lampen.

Wat ze er verder aan gaan doen? Weinig! Ze hebben contact opgenomen met Amerika en heb al 1,5 week niets meer gehoord.. Dus ga maandag zelf maar is bellen! Staat jouw paardje ook in Utrecht?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 19:57

Ja, Shet staat in Utrecht. Mag je in het weekend daar op ziekenbezoek?
Wat een tegenvaller, ik zou zelf weer bellen. Vind ze allemaal wel heel behulpzaam daar, en dat is wel fijn voor het vertrouwen vind ik.

Irissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 00:13

Ja je mag in het weekend op bezoek geloof midden op de dag... Moet je even op de site kijken! Ja ze zijn super behulpzaam dat klopt! Laat je je shet dus opereren? Wat is diagnose exact?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 03:52

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 08:51

Dank je voor de link, had ik ook gevonden. De universiteit Gendt heeft ook een interessante link van pdf formaat over maanblindheid, even op google kijken.

Ik weet alleen dat hij maanblindheid heeft, meer niet...

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 09:09

Irissje, wat voor complicaties allemaal?
Staat je paard nog in Utrecht? Ik ga naar het bezoekuur van 15-16 uur. Ms tref ik je daar?

Jammer dat er niet meer mensen reageren die een implantaat hebben laten aanbrengen bij hun paard. Heb 1 via pb ontvangen maar zie hier verder weinig ervaringen voorbij komen.

Ik zal een dagboekje gaan bijhouden op Bokt. Altijd fijn voor mensen die een dergelijke operatie overwegen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 17:22

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 19:35

Hoi Bravura, ik heb hier helemaal geen ervaring mee (gelukkig), maar ik wil jou en je shetje heel veel sterkte wensen morgen en de komende tijd.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 19:54

Dank je! Digger mist hem wel! Heb nu 2 paarden van een vriendin te logeren voor zijn gezelschap.

Vanmiddag in de kliniek op bezoek geweest. Shet was flink afgevallen en wilde mee naar buiten lopen. :D Hij mist vast en zeker het gras buiten! :+ Vanaf 07.00 morgenvroeg mag hij niets meer hebben stond op zijn box, dus hij zal morgenmiddag wel aan de beurt zijn. Ik heb vanaf woensdag een weekje vrij, dus ga woensdag op ziekenbezoek. :D