De da die ik toen heb laten komen diagnosticeerde het als mijten, gezien ik nog sebacil had staan begonnen met behandelen. Toen besloten geen afkrabsel te nemen gezien het typische beeld.
Dit ging af en aan goed en dan weer iets minder, maar nooit kreeg ik het gevoel dat er echt een goede reactie kwam op de sebacil. Rond de zomer zijn alle klachten helemaal weg geweest, en wanneer ze er waren viel de jeuk altijd mee, en bleef het gebied heel lokaal, nooit op de andere benen, ook niet wanneer ik mijn borstels niet mee waste.
Omdat het recent weer wat erger was geworden, wassen niet werkte, en ook smeren met vettige zalf weinig respons gaf heb ik toch eens een afkrabsel laten nemen.
Dit bevestigde wel mijn gevoel, er zijn geen mijten te vinden.
Maar wat is het dan? Gezien het zo lokaal blijft, niet reageert op wassen en de tijdsduur schimmel ook uit sluit, vermoed de dierenarts sacroïdose. Dit valt vast te stellen met een huidbiopt, maar gezien dit vrij invasief en ze ook al op leeftijd is, is wil ik daar voorlopig niet aan beginnen.
Nu begrijp ik dat sarcoïdose een autoimmuunrespons is, behandeling die we nu gaan doen is dagelijks corticosteroïdenzalf en monitoren of er verbetering komt.
Ik ben erg benieuwd of er Bokkers zijn die hier al ervaring mee hebben, of er ondersteunende behandelingen/aanpak zijn etc

Zal ook het topic proberen te updaten met foto’s, morgen met daglicht even een foto maken met de huidige stand van zaken.