Vorig jaar mei ontdekte ik een vreemd plekje op de bovenkant van de staartwortel van mijn paard. Een klein wondje leek het wel en met de dag bleek dat wondje ook steeds groter en groter te worden waarbij er ook drastisch wat staartharen bij de wortel uitvielen. Na een tijdje heb ik er toch maar een DA bijgehaald waarna het lange, lange verhaal begon.
Ik zal een heel lang verhaal kort maken;
Zalven, ontstekingsremmers in de vorm van injecties, nogmeer zalven, huidbiopten, antibiotica en uiteindelijk werd de ontsteking zo heftig en erg dat we uiteindelijk naar Utrecht zijn gegaan voor een uitgebreid onderzoek en een diagnose.
Staartpyodermie, concludeerden de artsen. Een diepe ontsteking in de staartwortel. Van helemaal boven, tot helemaal beneden. De eerste stap was de wonden aan de ontstoken staart laten drogen aan de lucht, de staartharen moesten eraf geschoren worden. Vervolgens moest mijn paard een lange periode aan de Prednisolon.

Sinds toen is het eigenlijk weer heel goed gegaan. Maarja, de symptomen haal je weg, maar de veroorzaker niet en bij het afbouwen (dat heb ik meerdere malen geprobeerd) bleek steeds dat die veroorzaker er nog was. En daar zijn we nu naar op zoek. Wat heeft dit nare probleem veroorzaakt en hoe komen we er weer van af?
We hebben een uitgebreide detox gedaan, dat mocht niet baten. We zijn nu sinds een poos weer van de Prednisolon af onder "begeleiding" van een andere DA. We wassen de staart met een milde shampoo waardoor we jeuk door schilferingen weg proberen te houden. Maar ook dit blijkt niet genoeg te zijn. Mijn paard heeft bijzonder veel jeuk aan het uiteinde van de staart en dat moet "gewoon weg". En nu wil ik jullie inschakelen, bokt.
Nog een kleine aanvulling. Mijn paard heeft licht zomereczeem, de kans bestaat dat dit de oorzaak is geweest van de ontsteking. Ze schuurde echter niet ten tijden van de eerste symptomen. Bovendien stond ze toen en staat ze nu gewoon onder een eczeemdeken.
Hebben jullie tips, trucs, adviezen, vragen, ervaringen..? ik hoor het allemaal heel graag! Mijn inspiratie is inmiddels op en ik zit met mijn handen in 't haar..