Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nickyu schreef:jaha ,, sjieoeker hoe heete dat ding ook alweer op zijn nederlands
bepaalde rundvee horzel
die leggen eitje aan de buiten zijde en jong klimt dmv gat gemaakt door mug oid naar binnen
ziet er dan uit als een ontsteking en eten zich zelf een weg naar buiten
(als ik het goed heb)
das iig wel de reden waarom ik altijd horzel eitjes verwijder met mesje
Nikka schreef:Het is de onchocerca
het is in het engels maar hier staat veel meer hierover
http://www.merckvetmanual.com/mvm/index ... /71804.htm
marimba schreef:Runderhorzel
Soort
Hypoderma bovis
Linnaeus, 1758
Evelyntje schreef:Nikka schreef:Het is de onchocerca
het is in het engels maar hier staat veel meer hierover
http://www.merckvetmanual.com/mvm/index ... /71804.htm
Onchocerca is tegenstrijdig met de symptomen... Deze wormen bevinden zich in peesweefsel, en komen naar mijn weten niet naar het oppervlak ter hoogte van de rughuid?
neverstop schreef:kan misschien ook iets van 'n "BotFly" zijn.. die komen ook op die soort van manier uit.. maar weet niet precies hoe de gang van zaken loopt bij deze dieren. weet wel dat het dier of de mens gestoken wordt en de larve zich 'n weg "vreet" naar buiten zeg maar..
griebels schreef:Ik schrok ff... Mijn paard heeft elk jaar harde bultjes maar dat lijken meer harde melanomen en drogen uit. Elk jaar van ong okt tot ong april heeft hij ze. Krijgt ze in combinatie met eiwitten en zweten, haarwisseling etc...
Toen ik de foto's zag, was ik in elk geval opgelucht. Mijn paard heeft niet zo'n enge bulten
Ben wel heel benieuwd wat het is
heb ooit op tv gezien van iemand die ergens op vakantie geweest was en waar een grote worm uit haar hoofd kwam gegroeit... Blergh
Stybba schreef:neverstop schreef:kan misschien ook iets van 'n "BotFly" zijn.. die komen ook op die soort van manier uit.. maar weet niet precies hoe de gang van zaken loopt bij deze dieren. weet wel dat het dier of de mens gestoken wordt en de larve zich 'n weg "vreet" naar buiten zeg maar..
Ik had daar een keer een programma op tv over gezien (ging over allemaal van dat soort beestjes die in mensen konden gaan zitten). Die man had zo'n larve in zijn buik en kreeg tips als een rauwe biefstuk eroverheen leggen: dan is het 'ademgaatje' dicht en kruipt het beest omhoog in de biefstuk en is die dus uit de gastheer. Maar het moest wel een aantal uren blijven liggen... zie het al voor me: TS haar paard loopt de hele middag met een rauwe biefstuk op zn rug![]()
Bij de betreffende man uit het programma is het uiteindelijk operatief verwijderd omdat het beest er niet uit wou...
Edit: zie de foto's nu... ziet er niet lekker uit. Hopelijk valt er snel iets tegen te doen