Tia's of iets anders? Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MaiNat

Tia's of iets anders? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 09:54

Ik heb gezocht op dit onderwerp, maar kon er nog niets over vinden. Mijn pony heeft na jaren vrij te zijn af en toe ineens een aanval. Met een aanval bedoel ik dat ze ineens midden in haar beweging verstijfd, dan in een soort kramp/reflex schiet wat houterige bewegingen maakt en daarna gewoon weer doorloopt. Het overvalt haar ook echt. Het is echter heel naar om te zien, omdat je denkt dat ze gaat omvallen.

Een paar jaar (2 jaar) terug had ze deze aanvallen ook en heb toen de dierenarts gebeld. Die vermoed hele kleine tia's, maar weet het ook niet zeker, want het is na enkele seconden ook weg. Nu vraag ik mij af of het door de Cushing kan komen en of de tumor in de hypofyse daar iets mee te maken heeft of de season rise? Of dat haar cortisol te hoog is? Of misschien een been wat op slot springt, waardoor ze verstijfd? Overigens is mijn pony al 30 jaar en heeft ze ook IR, maar is ze gezien haar leeftijd nog steeds in een goede conditie en heeft ook aardig wat bespiering. Ook krijgt ze Prascend, magnesium, vitamine E en selenium en Goldmix..

Misschien dat andere dit ook herkennen bij hun paard met of zonder Cushing? Of weet wat het is en waardoor het veroorzaakt wordt? Ik weet ook niet of ze deze aanvallen ook heeft zonder dat ik erbij ben, gewoon op stal.

RianneH

Re: Tia's of iets anders? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 09:57

Bij cushing is er geen tumor in de hypofyse. Tumor betekend in principe alleen maar zwelling. De ziekte van Cushing wordt veroorzaakt door een opgezwollen hypofyse, die daardoor ontregeld is. De hypofyse zelf is dus de tumor, hoewel het woord tumor normal gesproken dus andere associaties heeft.

Op je vraag heb ik verder geen antwoord, maar dit misverstand wou ik even uit de weg ruimen ;)

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 10:03

Dank je wel voor je uitleg! Dus eigenlijk een vergrote, ontregelde hypofyse.

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 10:05

Kan het geen ataxie zijn? Mijn paard met cushing had dit ook. Dan was hij in stap en deed zijn achterbeen in eens raar en trok helemaal omhoog. De da deed toen een testje om te kijken of het ataxie was (achterbenen kruislings zetten, normaal gesproken corrigeert een paard dit maar bij ataxie wordt dit niet of nauwelijks gecorrigeerd). Ze voelen er geen pijn van, maar de coordinatie wordt verstoord. Mijn paard was destijds in een mindere conditie en de da vertelde dat het niet over zou gaan. Nu is hij goed aangekomen, cushing onder controlle en training, nu heeft hij er al maanden geen last van gehad. Het ziet er indd raar uit en duurt maar een paar sec.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 10:20

Vrijdag komt sowieso de dierenarts voor haar langs, dan ga ik gelijk eens vragen hiernaar en haar die test laten doen! Zal ook eens googlen op ataxie! Dank je wel!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 13:56

Mijn pony heeft dat ook een poosje gehad, werd er ook echt door overvallen maar dat ging wel zo ver dat ze een paar keer echt neer gegaan is. Soms kon ze zich overeind houden maar ook niet altijd. Dat is gediagnosticeerd als epilepsie. Cushing testen hebben we toen wel gedaan omdat ze ook midden in de winter in het stalseizoen ineens bevangen stond maar de testen bleven negatief en verder heeft ze ook geen tekenen van cushing.
Inmiddels is ze weer een poosje aanvalvrij, tenminste zover ik weet want ik zit er niet 24/7 naast maar voorheen had ze vaak ook smerige vlekken op haar hoofd of zomaar een ontstoken oog terwijl ze vast niet in de prut gaat liggen ( :roll: ) en dat zie ik ook eigenlijk niet meer.

Ik heb haar een poosje vit.E met selenium gegeven tot ze na een merkwissel ineens weer bevangen stond en toen ben ik ook daar radicaal mee gekapt. Voor de epilepsie heeft ze verder geen behandeling gehad, ze is alleen met een soort pre pensioen gegaan omdat ze bij mij voor de wagen liep en ik dat niet langer aandurfde.
Behandeling voor de bevangenheid heeft ze wel gehad.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 16:30

Epilepsie daar had ik nog niet aan gedacht. Gelukkig dat jouw paardje aanvalsvrij is vermoedelijk. Vitamine E en selenium geef ik ook, maar niet teveel. Bij haar helpt het tegen het zweten.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 00:21

Een op de acht Cushies heeft dit soort 'aanvallen'. Bij jou zo te horen nog niet heel ernstig, mijne die viel helemaal neer en was echt even 'buiten bewustzijn'...

Ze heeft een stuk of 4 van dit soort aanvallen gehad voor we medicatie gaven (waarbij ze ook heel naar tegen de omheining en stalwand is gevallen en onder de wonden zaten, voor we de diagnose Cushing kregen wilde we haar eigenlijk laten inslapen omdat het niet paardwaardig was). Na medicatie nooit meer gehad, tót ik een keer tweemaal achter elkaar de medicatie was vergeten te geven (foei....) toen was het meteen weer raak....

Kijk dus goed naar de dosis die ze nu krijgt en of je niet moet verhogen. (Mijne is in 4 jaar al van 0,5 naar 0,75 en toen naar 1 mg gegaan. Nu twijfel ik over 1,25).

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 16:58

Dank je wel Focussed. Wat fijn dat het met jouw pony nu zo goed gaat met de juiste dosis. Mijne heeft een jaar op 0.25 gestaan, en dat ging goed ook qua waardes. Toch waren haar waardes een klein beetje te hoog na een jaar dus verhoogd naar een halve 2 x in de week een halve pil en voor de rest 0.25. Ging goed. Haar waardes bleven nog steeds te hoog dus helemaal op een halve pil gezet. Werkte niet, haar waardes waren van een klein beetje naar veel te hoog gegaan dus toen een halfjaartje op een hele pil gezet. Maar Fly werd qua gedrag hier ontzettend slaperig van en lusteloos en het deed niks aan haar waardes. Deze bleven te hoog, zelfs op 1 hele pil voor een Shetlander. De dierenarts heeft toen Bougelheim Ingelreich (fabrikant Prascend) gebeld om advies en nu staat ze alweer een half jaar op een halve pil per dag. Fly had meer last van de bijwerkingen dan dat haar waardes gingen dalen. Hierna werd ze weer meer haar oude zelf. Ik merk zelf ook weinig verbetering met de halve pil Prascend. Ik moet blijven scheren en Fly wil de pillen ook niet. Ik moet ze echt verstoppen in brood. Deed ze eerst in een stukje appel, waardoor ze nu ook elke appel wantrouwt, behalve Elstars. Omdat ik elk halfjaar een test doe heb ik wel een goed beeld. Maar het blijft lastig. In het begin sloegen de pillen ook aan, maar nu niet meer heb ik het idee. Maar als het helpt tegen die aanvallen dan blijf ik gewoon geven(wat ik nu ook doe)
Laatst bijgewerkt door MaiNat op 08-12-16 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 17:01

Hihi Bougelheim Ingelreich, bedoel je Boehringer Ingelheim :D ?

Maar vervelend, ik weet inderdaad wel uit de praktijk dat je de dosis vaak beter op klinisch beeld kunt afstemmen dan op de bloedwaardes... (Dat doe ik dus ook, zodra ik merk dat ze weer meer Cushingklachten krijgt, dan ga ik weer omhoog in m'n waarde).

Toch vervelend zeg dat ze van die 'aanvallen' blijft hebben... Terwijl de dosis eigenlijk nu goed voor haar is... Lastig!

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 17:05

Ja, dat bedoel! Ingewikkelde naam van de fabrikant van Prascend. Wat jij zegt, zegt m'n dierenarts ook. Dat we de waardes gewoon loslaten en meer kijken naar de pony zelf. Ik denk dat een halve pil ook zat moet zijn gezien haar grootte. Dank je wel!