Bloed (???) in koker

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jippie_G

Bloed (???) in koker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 22:50

Ik heb het topic over het schoonmaken van 'de fluit' :') al even doorgelezen, maar kwam daar niets tegen over een evt. rode kleur van de smurrie. Dus omdat het een vrij specifieke vraag is, toch maar even een appart topic.

Mijn ruin (3 jr) lijkt dus bloed in zijn koker te hebben. Zelf heb ik het al eens schoon gemaakt met een betadinesopje, maar later zat er weer bloed/ rode prutjes. Toen toch maar de dierenarts gebeld om even te laten kijken. Die heeft zijn zakie uitgebreid onderzocht, kon geen afwijkingen vinden maar wel iets wat op een oud/genezend wondje leek vrij diep in de plooi van zijn koker. In elk geval heeft ook hij de boel goed schoon gemaakt. Een paar dagen later zit het bloed/ rood-roze spul er echter weer.

Degene waar hij aan huis staat zei dat ze hem er ook weer aan heeft zien 'knabbelen' (ja, hij kan erbij met zijn mond). De vorige eigenaar heeft hiervoor ook al eens de da langs gehad en die zei dat paarden de smurrie erg lekker vinden (vraten het ook zo uit zijn handen) en dat Kai waarschijnlijk iets te hardhandig 'snoept'. Ik vind de plek van het wondje daarvoor alleen wel wat raar, zo diep. Maar goed, het zou kunnen. Hij is overigens niet ziek en de koker is niet dik.

Ik twijfel wat nu wijsheid is. Het steeds schoon maken lijkt mij voor de huid & wondgenezing ook niet echt goed. Ernstige afwijkingen heeft de da uitgesloten (maar verder onderzoek/ section opinion kan natuurlijk altijd nog). Mijn vraag is: klinkt dit bekend voor iemand? Zou het iets anders dan bloed kunnen zijn?

Bedankt alvast!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 13:41

:r ik kreeg spontaan kots neigingen bij het stukje dat paarden dat lekker vinden :r

ik maak die van mijn ruin ook regelmatig schoon [ hij geeft het zelf aan door er tegen te schoppen] en hij ruikt dan aan mijn handen[ ook erg smerig ]en gaat dan flemen, maar gelukkig nooit aan mijn hand gelikt of iets, gatver het idee alleen al %)

paard van stalhoudster heeft ook een bruin / roestkleur achtige viezigheid in zijn koker,maar is geen bloed.

ik maak hem schoon met glijmiddel wat de DA gebruikt bij opvoelen,zodat ik niks kan beschadigen van binnen.

Jippie_G

Re: Bloed (???) in koker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 09:49

Ja, vies he? Ik ben er zelf niet bij geweest toen, maar ze vertelden dat die beesten het dus zo opaten. Bleh!

Van dat glijmiddel hoor ik nu meer. Dat ga ik maar eens aanschaffen. Nu heb ik er op advies van de da ook een paar dagen wondzalf in gedaan omdat het schoonmaken opzichzelf ook al wat te ruw is. Als dat zo is, dan kan ik me voorstellen dat het 'geknabbel' ook kleine wondjes geeft en dat daar het bloed vandaan komt. Maar misschien is het dus ook wel zijn normale kleur (hoewel de da het wel als oud bloed herkende).

Nou ja, ik hou het maar gewoon goed in de gaten en niet te veel eraan zitten. En als iemand nog tips/ ervaringen heeft: heel graag!

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 22:49

Ik zie dat veel mensen naar mijn vraag kijken, maar het blijkbaar ook niet weten ;)
Maar ik doe nog even een laatste poging voor input/meedenkers, want het blijft mij een raadsel.

Vandaag weer eens goed bekeken en zag dat er ook spikkels in de huid zitten. Ter verduidelijking onderstaande foto (sorry, hij is een beetje heel erg ranzig :r ). Zouden het insectensteken kunnen zijn? Dat daar ook het bloed/ irritatie vandaan komt?

Afbeelding

Ik heb het vandaag toch maar weer schoon gemaakt, wondzalf erop/in en nu maar voorzichtig wat vliegenspray om de koker heen (niet erin uiteraard).

Heleennn

Re: Bloed (???) in koker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 22:56

Mijn paard heeft heel recent ook deze symptomen gekregen, we hebben meteen de DA gebeld en die stelde vast dat het of een tumor moest zijn, of herpes. Nou, na verder onderzoek gedaan te hebben bleek het herpes te zijn gelukkig. Hij kreeg elke week een spuit met antibiotica en een verdoving zodat hij goed uitschachte (of hoe je het ook schrijft of noemt) om vervolgens alles goed te wassen met isobetadinezeep, daarna smeerde hij de penis in met een soort van zalfje, weet niet wat het is :') De eerste behandeling is nu drie weken geleden en het gaat al stukken beter :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 23:19

Dat ziet erinderdaad anders uit dat bij paard van stalhoudster
Die heeft soort plakkaten zitten en niet deze stipjes