Kerstdiner 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 11:41

Lielle schreef:
[list]
[*]falafel

-> denk dat ik deze vervang door een recept voor een Peruviaanse dip obv aardappel, avocado en garnalen. Gisteren geproefd bij een kerstlunch en collega heeft gelukkig het recept gedeeld, want het was echt goddelijk.

Ladyingreen

Re: Kerstdiner 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 12:10

Dat klinkt lekker Lielle! Leuk om zo aan bijzondere recepten te komen.

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 14:46

Ik heb echt nog geen idee.Wil een lekker niet al te ingewikkeld 3 gangen menu.Schoonmoeder vraagt of ze ook wat zou maken. Liefst doe ik alles zelf en anders laat ik haar het voorgerecht regelen.

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-25 07:21

Ik ben een nieuwe traditie gestart :')

Kerstavond zijn we thuis met z'n viertjes. Ik, man, zoontje van 5 en dochtertje van 3 maanden.

Heb de Allerhande aan mijn zoontje gegeven en gezegd dat hij mag kiezen wat hij er lekker uit vindt zien en dan gaan we dat eten. Op voorwaarde dat hij het dan ook echt eet :+

Hij koos (obv plaatjes)
- hoorntjes met garnalencocktail
- garnalenkroketjes
- preitaart, pommes duchesse en krokante bloemkool roosjes
- bosvruchten kwarktaart

Lees, man lust geen garnalen en zoon heeft ze nog nooit op, beide zijn niet dol op prei _O- En het recept van de kwarktaart heeft een airfryer nodig, die heb ik niet :+

Ik maak dus wat kleine aanpassingen:
- gevulde hoorntjes, wel 2 met garnalencocktail (1 voor mezelf en 1 voor zoontje om te proeven), andere met carpaccio en andere vul varianten van de appie
- oude kaas kroketjes en Black angus bitterballen
- klein preitaartje als bijgerecht, biefstukjes als vlees, wel de pommes duchesse en bloemkool
- toetje ben ik nog niet aan uit

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 08:53

Wij gaan voor een Italiaanse kerst met Italiaanse recepten:

Soep: Italiaanse courgettesoep
Voorgerechten: capresetaartje met burrata, bruschetta met tomaten, carpaccio en dan wat kaas/worst/olijven
Hoofdgerecht: Italiaanse sukade (uit de slowcooker) met verse pasta
Toetje: Panna cotta met vers fruit

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 19:45

[quote="BabiiVeeraa"]Ik ben een nieuwe traditie gestart :') Vind het wel een hele leuke traditie om op zo'n jonge leeftijd te starten. Leuk om elk jaar op terug te kijken. En wie weet, vind hij garnalen heerlijk.

Leuk ook een Italiaans kerstdiner!

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 18:29

Ik ga dit maken:

Voor:
Avocado mango (zalm) tartaar
+
Tomatensoepje

Hoofd:
Varkenshaasje
Ovenschotel courgette, groene asperge met pesto
Aardappelkroketjes

Na:
Ijstaart
Frambozen met witte chocolade

Ik zoek nog een vleesvervanger voor bij het hoofdgerecht. Ouders eten het varkenshaasje maar ik en vriendin zijn vega. Ik zie veel variaties met rode biet maar dat vind ik zo vies :+
Iemand nog iets leuks gezien? Een bloemkool steak lijkt me wel leuk maar krijg geen goed recept gevonden.
Eigenlijk moet er ook nog een bijgerecht bij.

Iemand ideën?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 18:41

Kun je nog aan pruikzwam komen?
Daarvan kun je in een grilijzer of tosti ijzer een hele mooie burger / vegan filet van maken.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 11:36

Wij hebben het redelijk druk dit jaar.

kerstavond vieren wij altijd met de beste maat van mijn man en zijn vriendin, ene jaar bij ons andere jaar bij hun, 2 jaar terug zijn we de "traditie" start om elke kerst een land te kiezen en daar dan een kerstmenu op te bouwen. We hebben Italië en Frankrijk al gehad en dit jaar kozen mijn man en ik voor the CommonWealth en we gaan dus een rondreis maken.

We starten met de amuses in de UK:
Yorkshire pudding met rosbief en mierikswortelroom

dan gaan we naar Australië om ons voorgerecht te nuttigen:
Salade van gegrilde kip met munt, sinaasappel en rode peper

Daarna reizen we verder naar Maleisië voor het tussengerecht:
Laksasoep met kip en eiernoedels.

Voor onze palate cleanser maken we een korte tussenstop in Zuid Afrika:
Scropino van rooibosthee

Dan pakken we het vliegtuig en vertrekken we naar de Carribean voor ons hoofdgerecht:
Carribische buikspek met ananas rum saus, kokosrijst, een salade met mango en granaatappel, Jamaicaanse gegrilde aardappeltjes (een extra bijgerecht omdat ik rijst echt vies vind, maar mijn man vind het heerlijk :D )

En dan sluiten we onze rondreis af in Canada voor het dessert:
Maple pecan pie

1ste kerstdag is met mijn ouders bij ons, wij verdelen elk jaar een gang, ik heb dit jaar het hoofdgerecht.
Ik maak ossenhaas met gorgonzolasaus en pestosaus, met een zelfgemaakte basilicum tagliatelle en een salade met appel en peer.

2de kerstdag is wat vreemd dit jaar vanwege de issues in de schoonfamilie,
dus we gaan ontbijten met mijn schoonvader en onze 2 nichtjes, redelijk simpel ontbijt, afbak broodjes, beleg, dat soort zaken.

Dan voor de lunch gaan we naar mijn schoonzus, daar doen we een dobbelspel en als lunch toastjes met smeersels en ik neem een beenham mee en crostini's, (beenham crostini's is echt een hit bij onze familie)

Mijn schoonzus heeft bedacht dat we als avondeten 3 gangen doen, geloof gerookte kipsalade, beenham met 2 bijlages denk ik en dessert. Maar ik doe alleen de beenham dit jaar :)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 13:40

zitten hier ook broodbakkers tussen?

Ik wil eerste kerstdag kerststol bij het ontbijt. Die maak ik elk jaar zelf alleen maak ik die altijd volledig de dag er voor.
Maar nu zit ik klem in tijd en ik wil dus woensdag uit werk een deel van die kerststol voorbereiden, hem ergens na de 1e rijs of 2e rijs in de koelkast zetten om donderdag ochtend af te bakken...

Heeft iemand hier ervaringen in welke fase je dergelijk deeg en nacht in de koelkast kan zetten om morgen af te bakken?