Sinterklaas..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 10:12

lijkt me een heerlijk een leven zonder lieg en bedrieg, list en bedrog,

maar TS
maar wat doe je dan met de kerstman?

met de rendieren door de lucht rijden is ook niet diervriendelijk, lijkt me, is ook een leugentje, sprookjes vertellen ook, naar filmpjes kijken ook, iemand is niet echt dood in de film toch!
alle kinderboekjes weg!!

het is denk ik ook een taak van de ouder om kinderen te leren wat echt en niet echt is, denk ik.

nog een paar generaties, en dan is het alles verleden tijd. ;(

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 11:39

mce schreef:

maar TS

met de rendieren door de lucht rijden is ook niet diervriendelijk, lijkt me, is ook een leugentje, sprookjes vertellen ook, naar filmpjes kijken ook, iemand is niet echt dood in de film toch!
alle kinderboekjes weg!!

het is denk ik ook een taak van de ouder om kinderen te leren wat echt en niet echt is, denk ik.

Jij laat je kind ook nog geloven in de kerstman?
Die kennen ze hier niet eens geloof ik :=

Alleen Sint is al genoeg voor mij. Ga niet ook nog in het verhaal van de kerstman mee. En dat gebeurt volgens mij ook nauwelijks in NL.
En boeken en films zijn niet echt, dat is een verhaal.
En hier vertel ik ook dat Sint een verhaal is, als ze vragen gaan stellen. En aan mijn kind van 9 het echte verhaal vertelt, dat Anjali noemt.

Ytsje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-25 16:43

verootjoo schreef:
mce schreef:

maar TS

alle kinderboekjes weg!!

Jij laat je kind ook nog geloven in de kerstman?
Die kennen ze hier niet eens geloof ik :=

Alleen Sint is al genoeg voor mij. Ga niet ook nog in het verhaal van de kerstman mee. En dat gebeurt volgens mij ook nauwelijks in NL.
En boeken en films zijn niet echt, dat is een verhaal.
En hier vertel ik ook dat Sint een verhaal is, als ze vragen gaan stellen. En aan mijn kind van 9 het echte verhaal vertelt, dat Anjali noemt.

Hier sluit ik me bij aan! De Kerstman is hier ook totaal geen ding en als ze vragen of hij bestaat dan zeg ik simpelweg nee. :)

Ytsje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-25 16:43

Kidde schreef:
Hier nog een column van een psychiater over dit onderwerp: https://archive.is/zCOCH

Interessant zeg! Thanks!

Balou_k

Re: Sinterklaas..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 17:52

Ik lieg en bedrieg de boel bij elkaar hier hoor. Zonder schuldgevoel of schaamte. Ik heb mijzelf vroeger nooit boos gemaakt of een wantrouwen gevoeld richting mijn ouders toen bleek dat Sinterklaas niet bestond. Ook de oudste koestert geen wrok en geniet er nu nog van dat ze jongste nog gelooft in Sinterklaas.

Hier is het dagelijks schoen cadeaus en mama of uhh Sinterklaas dus verwend graag en geeft niet graag troep. :+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 17:56

Ik zie het ook niet als liegen, ik zie het als iets creëren.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 18:46

Ik vond Sinterklaas vroeger echt verschrikkelijk :') (nog steeds maar nu “moet” ik er niks meer mee) ik was doodsbang voor de pieten en de Sint, vond het zielig voor het paard dat hij op het dak moest, en ik vond het ook heel stom dat m’n verjaardag een beetje ondergesneeuwd werd erdoor, zowel op school als thuis. Ik ben 1 december jarig.

De intocht in het dorp heb ik altijd heel “anders” beleeft dan de andere kindjes, mijn ouders zaten namelijk bij de plaatselijke muziekvereniging dus die moesten altijd optreden. Dus ik ging altijd met m’n tante en nichtjes naar de intocht, maar ik ging natuurlijk veel liever met m’n eigen ouders! Vanaf dat ik 8 was zat ik zelf ook bij de muziekvereniging dus toen speelde ik zelf ook mee.

Mijn ouders hebben me dan ook al vroeg (rond 6-7 jaar denk ik?) verteld hoe de vork in de steel zit en ik was super opgelucht haha.
We hebben nog t/m groep 8 sinterklaas gevierd omdat m’n klasgenootjes dat ook deden en nooit meer achterom gekeken :') :') hier dus niet dat magische gevoel wat veel mensen wel hebben :))

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 22:34

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 23:09

Mijn dochter is nu 9, wij hebben een paar jaar met veel plezier het Sinterklaasjournaal gekeken maar ondanks dat ze het nu nog steeds wil zien ben ik blij dat ze niet meer gelooft… Er wordt nu echt uitgelegd hoe de papa’s en mama’s een pakjesavond organiseren, ik vind het best bizar. Enige wat ik tot nu toe leuk vond zijn de beelden van Texel omdat we daar in juni nog zijn geweest.
Verder heb ik nooit het gevoel gehad tegen dr te liegen, ik zie het meer als een verhaaltje wat wat dichterbij komt. We lezen nog steeds voor, dat is ook niet altijd waar…

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 00:46

Ytsje_ schreef:
Hier sluit ik me bij aan! De Kerstman is hier ook totaal geen ding en als ze vragen of hij bestaat dan zeg ik simpelweg nee. :)

Kwestie van perspectief. :) De kerstman is in Amerika ontstaan doordat geëmigreerde Nederlanders respectievelijk sinterklaas (Santa Claus) en de geëmigreerde Britten father Christmas als traditioneel feest meenamen. Hieruit is de huidige kerstman ontstaan, met eigen invulling.

Voor kinderen maakt het verder niet uit. Als de ouders er niet te moeilijk over doen en er gewoon een mooi feest van maken, doet de rest er niet zo toe. Kinderen creëren dan hun eigen magie en samen een mooi en gezellig feest vieren met vooral blije gezichten is vaak al magisch genoeg. :D

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 01:05

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 06:58

Kidde schreef:
Marocje schreef:
Kreeg net dit rond gestuurd, best apart.
media/kijkers-woest-omdat-sinterklaasjournaal-geheim-van-feest-verklapt

https://www.telegraaf.nl/entertainment/ ... A&sfnsn=wa

Heb je het ook echt gezien? Het schijnt nogal overdreven te worden door de Telegraaf: https://www.reddit.com/r/nederlands/com ... al_geheim/

Ik adviseer iedereen om de aflevering zelf te kijken. Als je het zo in de tekst leest, komt het heel anders over dan hoe het is gefilmd.
Ik dacht eerst ook: oo wat is dit?
Maar , zoals iedere aflevering maakt het Journaal er iets magisch van.
Mijn dochters hebben gekeken en hard gelachen. "Die gekke Piet!!!"

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 07:07

Kidde schreef:
Marocje schreef:

Heb je het ook echt gezien? Het schijnt nogal overdreven te worden door de Telegraaf: https://www.reddit.com/r/nederlands/com ... al_geheim/

Ik zag de rel ook :')
Maar goed, er zijn altijd wel weer mensen boos op het Sinterklaasjournaal :=
Vond het zelf allemaal niet zo schokkend, en als je kind daardoor niet meer gelooft was het toch al tijd voor het hele verhaal m.i..

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 10:21

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 10:26

Ik vond Sinterklaas toen ik klein was een super feest en heb er geen trauma of verdriet aan over gehouden toen ik er achter kwam dat het mijn ouders waren die voor de cadeautjes zorgde. Ik vond het toen ook wel stoer om het geheim te bewaren voor de kleinere kinderen.

Dus nee, ik zie het niet als liegen. Het is gewoon een verhaal en kijk maar in hoe ver een kind er in mee gaat en er zijn eigen invulling aan geeft.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 11:22

Ik heb er nooit letterlijk zo over gelogen tegen mn zoon. Als hij vragen had, zei ik altijd 'wat denk je zelf'? En dan kwam er wel een mooi antwoord. Kinderen maken hun eigen waarheid wel nav wat ze zien.

In groep 4 vroeg hij letterlijk of Sint wel echt was en toen hebben we ook eerlijk antwoord gegeven. Hij heeft het toen super goed geheim gehouden voor zijn klasgenoten. Hij had er wel lol van dat hij het wist en heel veel vriendjes niet.

Het is maar net hoe groot je de leugen zelf maakt. Laat je kinderen zelf een verhaal vormen in hun hoofd en ga daar in mee, dan hoef je helemaal niet echt zo hard te "liegen".

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 12:52

EngeltjeS schreef:
Kidde schreef:

Ik adviseer iedereen om de aflevering zelf te kijken. Als je het zo in de tekst leest, komt het heel anders over dan hoe het is gefilmd.
Ik dacht eerst ook: oo wat is dit?
Maar , zoals iedere aflevering maakt het Journaal er iets magisch van.
Mijn dochters hebben gekeken en hard gelachen. "Die gekke Piet!!!"

Ik heb ze gezien en vond het niet zo magisch maar vooral ondoordacht… Mijn dochter gelooft niet meer en ik ga me er ook niet druk over maken, maar dit roept echt wel vragen op bij de kinderen die daar toch al tegenaan zitten.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 13:34

Mijn kinderen kijken wel. Ik zelf ben meestal te druk. Mijn 6 jarige die al zijn twijfels heeft heeft echt geen vragen gesteld. Is niet naar de kast gelopen etc etc. (Gelukkig want beide kledingkasten liggen vol met pakketjes en ingepakte cadeaus)
Ik vind het dus wel mee vallen. Of hij is al overtuigd hoe het zit, en stelt daarom geen vragen. Kan ook natuurlijk.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 16:27

Marocje schreef:

Mijn dochtertje van 4 heeft hier dus helemaal niks mee/van.
De leeft mee met het verhaal en roept lachend dat papa en mama dat helemaal niet zo goed kunnen :D <3

Dat eerdere stuk uit de telegraaf was wel echt heel interessant om door te lezen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 16:46

Ik vind het mooi dat er momenteel heel wat organisaties zijn die ervoor zorgen dat alle kinderen ,ook die van arme ouders, cadeautjes kunnen krijgen. Dat is de ware geest van de ware H.Nicolaas. Waar wij als helpers aan mee mogen werken.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 18:59

Ik vond het een mooie om te kijken of mijn stugge believers nu dan eindelijk wat door krijgen, maar nee hoor %) .

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 07:55

Het is echt een illusie dat je niet tegen je kind liegt.....

Oh wat een mooie tekening........ nee je vind hem lelijk maar dat is onaardig om te zeggen.
Oh wat kan je goed lezen ........nee slecht maar het komt ooit goed.
Oh je bent de allerliefste....... nee je broertje is liever maar ik zeg het niet.
Oma is in de hemel...... nee ze is dood en rot weg onder de grond
Opa is een sterretje ...... nee hij is in de oven gegooit en er is niets meer van hem over.
Je paard is op de eeuwige weide..... nee je paard is eeuwig niet meer op de weide
Oh was een mooi kadotje...... nee je zet het neer tot hij het is vergeten en gooit het dan weg.

Dus om willen van je kind een leugentje over sinterklaas zodat hij kan genieten van een mooi kinderfeest is echt zo erg niet! JE doet niet anders!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 08:13

Precies.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 08:36

DDDara schreef:

Oh wat een mooie tekening........ nee je vind hem lelijk maar dat is onaardig om te zeggen.
Oh je bent de allerliefste....... nee je broertje is liever maar ik zeg het niet.
Opa is een sterretje ...... nee hij is in de oven gegooit en er is niets meer van hem over.
Je paard is op de eeuwige weide..... nee je paard is eeuwig niet meer op de weide
Oh was een mooi kadotje...... nee je zet het neer tot hij het is vergeten en gooit het dan weg.

Dus om willen van je kind een leugentje over sinterklaas zodat hij kan genieten van een mooi kinderfeest is echt zo erg niet! JE doet niet anders!

Serieus? Dat jij dit tegen je kind zegt maar dus wat anders bedoelt, betekent niet dat iedereen het zo doet?

Bovenstaande doe ik dus allemaal niet. Ik zeg gewoon waar het op staat. Ja bij kinderen probeer ik erop te letten, maar ook daar heb ik ‘fouten’ gemaakt door te direct/eerlijk te zijn. Niet omdat ik het wil, maar omdat ik zo ben.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 08:44

DDDara schreef:

Nee dat heb ik echt nooit zo gedaan. Er zijn ouders die alles wat hun kind doet of maakt geweldig vinden. “Ach wat knap toch, hij doet zo zijn best”. “Ach als je maar lol hebt gehad, dat is het belangrijkste”.
Als ouder bedoel je het goed want je wilt je kind niet kwetsen. Maar toch kan dit later schadelijk blijken. Ze hebben namelijk nooit leren omgaan met kritiek en tegenslag. Want alles was altijd knap en mooi en goed. Wat het resultaat ook was.

Ik ben altijd redelijk eerlijk geweest en heb geprobeerd de persoon (ik houd onvoorwaardelijk van je) los te koppelen van de prestatie (dit was gewoon echt niet goed). Maar dat is heel moeilijk en heb ik zeker fouten in gemaakt. Opvoeden is gewoon echt heel lastig.

De waarheid is vaak gewoon hard. Moet je je kind daartegen beschermen of niet. Geen idee waar je goed aan doet.