Kerstdiner 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 14:42

_AB_ schreef:
8nnemiek schreef:
Ik lees ook mee. Ik denk dat wij gewoon gezellig met ons tweetjes zijn met kerst, maar ik wil toch iets speciaals op tafel zetten.

Het knolselderij gebraad is hier altijd een daverend succes, dus ik denk dat ik dat als hoofdgerecht maak.
Portobello carpaccio valt ook altijd erg in de smaak, en dat maak ik door het jaar heen ook nauwelijks, dus dat wordt wellicht ons voorgerecht.

Heb je daar een recept van? Van beiden ;)

De link naar het knolselderij gebraad staat in een van mijn vorige berichten.
En dit is het recept dat ik gebruik voor de portobello carpaccio: https://www.seriouseats.com/miso-marina ... hio-recipe

_AB_

Re: Kerstdiner 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 15:00

Ah, leuk, dank je!

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 16:37

Na vorig jaar met de hele familie ieders een deel van het kerstgerecht te hebben gemaakt. En er toch door sommige flink hun snor werd gedrukt... laten we dit jaar een catering bedrijf komen. Dat is tenminste op 1e kerstdag bij mijn ouders.

Op 2e kerstdag duik ik met een vriendinnetje de keuken in. We willen vooral nieuwe dingen proberen en zijn een lijstje aan het maken. Het recept om aardappelpuree met karnemelk te maken staat er al op. Zijn er al mensen die dit hebben geprobeerd?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 16:50

Nee, maar klinkt wel heel lekker

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 13:22

de kadootjes-stress heb ik onder controle, maar nu de wat-gaan-we-eten-stress.

1e kerstdag komt schoonmoeder en gaan we gourmetten, die is makkelijk.
2e kerstdag zijn we met het gezin, 6 volwassenen, 2 kinderen. 1 lactose allergie, vis allergie. We dachten een soort tappas buffet te doen, waar iedereen wat maakt/meeneemt. Dus daarvoor ben ik nog op zoek naar wat lekkers.

Ik heb ook een kleine pizzarette onder de boom, die wil ik ook wel gaan proberen, maar die doen we denk ik liever een andere keer.

Bathena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 13:59

Ik ben een recept tegen gekomen van een kinder bueno tiramisu, die ga ik deze week even proefdraaien om te kijken of het iets is :)

Goner

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-25 17:05

Bathena schreef:
Ik ben een recept tegen gekomen van een kinder bueno tiramisu, die ga ik deze week even proefdraaien om te kijken of het iets is :)

Oeh, laat even weten hoe dat is :9

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 10:13

Aaaarch ik ben volstrekt inspiratieloos. Hellup! Ik ben maar zo vrij met kerst, en aangezien mijn ouders al naar mijn broers gaan en mijn schoonmoeder naar Noorwegen vertrekt, lijkt het erop dat we Kerst met enkel ons gezin vieren (manlief, ikke, en de kinderen van 10 en 13). Maar ja, wat eten we dan? Uit eten gaat niet meer lukken denk ik, alle restaurants zijn al vol. En ik heb niet zo'n zin om de hele dag in de keuken door te brengen. Weet iemand iets wat snel klaar is/waar kan ik eten bestellen oid?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 10:26

Thuisbezorgd niet gewoon open dan? Is niet heel feestelijk maar wel makkelijk.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 10:39

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 11:07

Bellatrix schreef:
Thuisbezorgd niet gewoon open dan? Is niet heel feestelijk maar wel makkelijk.

Dat is weet net wat karig met pizza of döner of hamburger :+ (ik woon op het platteland en daar bezorgt bijna niemand).

Lielle schreef:
en als je wel iets chiques (en prijzigs) wil
https://www.cooklikeachef.nl/nl

Dank, ik ga kijken.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 13:13

Hier houden we het gewoon weer makkelijk. Kerstavond niets bijzonders, maar voor kerst wordt het weer pikante zuurkool stamppot, met spekjes, gember en Loa gan ma. Normaal gaat daar een hertenstoof bij, maar dit jaar voor de verandering een everzwijnsstoof. Vooraf een heldere paddenstoelensoep en na ijs.

Het meeste kun je al een dag van te voren klaarzetten en/of klaarmaken, en kost op kerst zelf niet veel tijd. En op tweede kerstdag is het opgebakken allemaal weer een feestje :9

Met O&N doen we gewoon toastjes met allerlei lekkers, en misschien nog iets van een rollade erbij. Samen met een Oosterse pompoensoep waarvan ik jaren geleden op Bokt het recept gekregen heb. Dan komen we de avond wel door, en zonder al teveel moeite.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 13:25

Wij verdelen voor/hoofd en na-gerechten. Ik moet hoofd doen, maar heb weinig inspiratie.

Ik heb nog wel een leuk recept voor een voorgerechtje: knapperig rijstvel met rivierkreeftjes en biet.
Je kunt alles voorbereiden, behalve de rijstvellen moet je wel even kort van tevoren frituren (kan gewoon in de pan in een laagje zonnebloemolie), anders verliezen ze hun knapperigheid. Rivierkreeftjes zijn heel mild van smaak en de sushi-gember is heerlijk met biet.

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... -rode-biet

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 13:32

Wij zijn maar met z'n drietjes (broer, schoonzus en ik) met Kerst, en hebben gewoon allerlei gemakkelijk feestelijks te eten op de koffietafel terwijl we zo lang mogelijk doen over het cadeautjes uitpakken (met af en toe een pauze tussendoor) <3

Bij de koffie altijd een kerst-taartje, meestal met chocolade.
Vorig jaar had ik een tonijn-prei quiche gebakken:
Afbeelding

Het jaar ervoor maakte ik een scheurbrood in kerstboomvorm, van bolletjes croissantdeeg gevuld met pittige kaas en kruiden.
Of er is soep van de traiteur en een schaal gekruide kipkluifjes uit de oven. Simpele, hartige, warme dingen die we allemaal lekker vinden.

Verder staan er altijd schaaltjes met snoepgroente, chips/pindaflips, chocolade, en een kaasplateautje met kaasjes en crackers.
Soms maak ik lekker ouderwetsche 'toastjes': Tuc met een plakje hardgekookt ei met toefje ketchup, en een plakje tomaat met toefje mayo (verrassend lekker en fris), zoals onze moeder altijd maakte :9
En speciaal voor mijn broer maak ik altijd een grote pot super traditionele vruchtenbowl.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 13:35

Wij zijn met z’n tweeen lekker in een vakantiehuisje met kerst. Ben totaal inspiratieloos wat we moeten eten. En moet na aankomst op de 24e nog boodschappen doen. Dus zal worden wat er nog in de winkel ligt.

xwendydjx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 08:14

Hellupp, mijn schoonmoeder heeft gevraagd of ik het toetje wil maken met de kerst. Natuurlijk normaal geen probleem, maar nu heb ik geen inspiratie!
Het moet een makkelijk te maken toetje zijn voor 8 personen en die van te voren al gemaakt kan worden.
Hebben jullie nog inspiratie voor een lekker toetje?

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 08:22

xwendydjx schreef:
Hellupp, mijn schoonmoeder heeft gevraagd of ik het toetje wil maken met de kerst. Natuurlijk normaal geen probleem, maar nu heb ik geen inspiratie!
Het moet een makkelijk te maken toetje zijn voor 8 personen en die van te voren al gemaakt kan worden.

Is dit iets wat bij jullie in de smaak zou vallen? https://www.leukerecepten.nl/recepten/r ... e-dessert/

7September

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 13:29

xwendydjx schreef:

Ik moet voor 1e Kerstdag ook opeens een toetje maken en heb bedacht het "simpel" te houden:

- Vanille cupcakes met botercreme (via Dr Oetker of AH eigen merk heb je een botercreme om "simpel" te maken).
    - Bolletje aardbeien ijs

Liefst had ik iets met een brownie gedaan. Maar ze houden bij mij niet van chocolade helaas.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 13:38

Wij gaan twee dagen brunchen/lunchen met de familie, dus 's avonds meestal niets uitgebreid meer. Eerste kerstdag eten we 's avonds kippie pan en tweede kerstdag gourmet.

annikavolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 15:37

Oh wat een heerlijk topic is dit!zoveel inspiratie!

Kerstavond moet ik werken en nemen we allemaal wat lekkers mee. Ik neem vega bao buns mee ( vulling van ingelegde wortel, gebakken paddenstoelen in hoisin saus) en afgetopt met zoetzure ui en krokante ui.

Eerste kerstdag pakken mijn moeder en ik uit thuis bij mijn ouders
vooraf: verschillende structuren van aardpeer met koffie creme en gepofte boekweit
tussen: paddenstoelen soep
hoofd: tonijn wellington asian style met crispy sushi rice blokjes en een frisse salade met zeewier, edamame, avocado en geroosterde sesam dressing
nagerecht: mandarijn clafoutis

2e kerstdag moet ik een 12 uurs dienst werken en eet denk ik left overs als lunch en neem een salade van tomaat/mango/burrata mee naar mijn werk

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 18:02

Ik ga komend weekend experimenteren met een quiche met witlof, prei, spekjes, en geitenkaas :9
Dat heb ik toevallig in huis (en moet op), en er blijkt een recept voor te zijn, haha
Als die quiche goed lukt, zet ik 'm zolang in de vriezer voor Kerst. Zoiets simpels hartigs is altijd fijn om bij de hand te hebben.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 18:45

Eerste Kerstdag eet ik thuis met mijn kinderen (20 tot 26 jaar) en houden we het "simpel" (ik hou van koken):
zalm-avocado tartaar met kewpie-mayo en citroenparels
pastinaak-knolselderijsoep
trio van wild met witlof-ham-kaas rolletjes, aardappelgratin, spruitjes en cumberlandsaus
mini passion-peche melba met Veggilaine's rocky road

Tweede Kerstdag restjes van de dag ervoor, stokbrood met wat smeerseltjes en ik bedenk vast nog wel een lekker dessert.

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 19:28

Wat een heerlijk topic! :D

Wij zijn de 24e met z'n tweetjes, we eten dan kippenragout en als toetje een oreo cheesecake.

1e en 2e kerstdag komt er familie naar ons. 1e kerstdag mijn moeder en tweede kerstdag de zus van mijn vriend en haar zoon.

We eten beide dagen hetzelfde: konijn in het zuur met aardappelkroketjes of pomme duchess, stoofpeertjes en gegrilde groenten. En als toetje oreo cheesecake of een bessencrumble met een warme vanille custard/saus.

En voor de avond hebben we een borrelplank met allerlei soorten fruit, kaasjes en vleeswaren.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 22:11

Oké, ik heb besloten toch te gaan koken op 1e kerstdag haha. Wel makkelijk hoor, vooraf pompoensoep van AH koelvers, hoofdgerecht eendenborstfilet met bramensaus en rode kool en aardappeltjes uit de oven en tiramisu als dessert.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 11:24

Oke, ik ben eruit. Ik mag het hoofdgerecht serveren en het wordt:

Porchetta met vlees van de scharrelvarkens van de buren. Zelf kruiden met salie enzo.
Zelfgemaakte pompoengnocchi
Saus moet ik nog even over denken, denk dat een paddenstoelensaus wel lekker is op zowel de gnocchi als de porchetta.
En gestoofde prei, zo lekker is dat!
Misschien neem ik nog een tweede groente erbij, of iets ernaast wat zorgt voor een extra feestelijke maaltijd.