Sinterklaas..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 13:48

Tegen onze dochter gezegd dat Sinterklaas een spelletje is, waarbij iedereen doet alsof hij echt is. Er zijn kinderen die nog wel in hem geloven, en die zouden verdrietig kunnen worden, als je hun vertelt dat hij niet bestaat. Goed.

Toen de kinderarts van haar school voor Sinterklaas speelde, met alle waardigheid die daarbij hoorde, zei ze later tegen ons: "Dit was een hele echte!" :D

Azmay

Re: Sinterklaas..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 15:12

Ik worstel er ook heel erg mee. Mijn dochter is nu 2,5 dus dit is de eerste keer dat ze het feest een beetje mee krijgt.
Ik wil niet liegen tegen haar, niet over dat ons snoep pittig is. Niet over dat de speeltuin gesloten is en al helemaal niet over een vreemde vent met een baard.

Mijn man daarintegen ziet geen probleem in het verhaal. Dus we kijken waar het naartoe gaat. Ik probeer niet direct te liegen iig. De magie van het toneel zal er vast ook wel zijn als het niet "echt" is.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 15:48

Wij zien het helemaal niet als probleem. Want als je echt (heel zwart-wit) nergens over wilt liegen kun je ook geen sprookjes meer voorlezen. Woezel en Pip, pratende honden dat zou dan ook niet echt zijn, en Peppa Pig een pratend varken, dat bestaat ook niet etc.

Onze oudste twee zijn op de hoogte van het verhaal van Sinterklaas en hebben echt 0 trauma. Wij zelf trouwens ook niet ;-) ook niet van zwarte piet, niet dat je in een zak mee kon gaan naar Spanje als je niet luisterde, dat de boot verdwaald was en niet aan kon meren ook niet etc.

Het is ook hoe je er zelf mee omgaat, gewoon luchtig niet alles zo zwaar wegen, dat doen kinderen zelf namelijk ook helemaal niet. Je krijgt anders wel 'bubbeltjesfolie- kinderen', alles eng en spannend maar het echte leven is soms ook spannend en spannend kan ook leuk zijn en stimuleert de fantasie en creativiteit.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 17:46

Ik vind het persoonlijk oprecht een enorm gemis als je je kind de magie van Sinterklaas ontzegd. Ik zie dit zelf ook absoluut niet als liegen en ben ook van mening dat je dit echt niet groter moet maken dan het is. Het is een Nederlandse traditie die hier gewoon bijhoort, waar denk ik, bijna ieder kind, met heel veel plezier aan terugdenkt.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 18:08

Inmiddels weten we al een heel aantal jaar dat we geen kinderen willen maar ik heb altijd gezegd dat ik er niet aan mee zou doen. Ik was vier toen ik er zelf achter kwam dat ze niet bestonden, ik heb daar verder nooit last van gehad.

Integendeel, ipv allemaal kleine cadeautjes mocht ik voor sinterklaas en kerst grote cadeaus uitzoeken. Daar heb ik nu nog goeie herinneringen aan.

Later, ik denk met een jaar of 7 deden mijn ouders helemaal niet meer aan sinterklaas na een gesprek. Toen koos ik ervoor om de cadeaus te combineren en iets voor kerst uit te zoeken.

Het geheim moest ik wel strikt bewaren van mijn ouders, dat is ook nooit een probleem geweest. Sowieso werd het bij ons in groep 5 gezegd, sommige kinderen waren daar echt kapot van. Een aantal vriendinnen hebben er ook voor gekozen om eerlijk te zijn, sommige kinderen hebben er zo'n stress van en slapen slecht etc.

Nu leeft Sinterklaar in Zuid-Limburg lang niet zo als in andere delen, dat helpt misschien ook.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 21:32

Yessy schreef:
Ik worstel met vlagen een beetje met hetzelfde maar ik ben er inmiddels achter dat ik kan zeggen wat ik wil, als ze iets zien dan is het echt. Dus de sint op school, de pieten op straat, die zijn er dus ze zijn echt. De disneyprinses in het winkelcentrum is ook echt, dan kan ik 10x zeggen dat het een vrouw is die verkleed is maar nee, ze leek toch precies dus ze is echt. Dus ik heb het er inmiddels doorheen gekregen dat in elk geval de kerstman, paashaas en tandenfee niet bestaan, maar sinterklaas is gewoon iemand die op miraculeuze wijze de juiste cadeautjes in je schoen stopt :Y)

Zooooo herkenbaar!
Al was Stitch in het dorp met halloween en die bestaat niet volgens mijn meiden (5 en 7). Dat was wel gewoon een pak.

De magie van schoen zetten en precies de goede cadeautjes. En vooral ook iets krijgen wat je niet wil, maar wat achteraf blijkt dat super goed bij je past. Dat was vorig jaar zo... ik weet niet eens meer wat ik nou had gekocht, maar van de zomer zei mijn dochter: toen ik het kreeg van sinterklaas vond ik het echt stom, maar het was het beste cadeau EVER!

Het enige wat ik lastig vind is de "buitensporige" schoen cadeautjes bij anderen.
Een switch hoort niet in een schoen, die hoort in de zak van pakjesavond.
Mijn dochter zei: maar *** is niet eens lief! Hij is op school heel gemeen!!

Ytsje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-25 11:13

Mensen, ik wil mijn kinderen Sinterklaas absoluut niet ontnemen maar zoek een andere manier om er mee om te gaan. Toen mij verteld werd dat hij niet bestond heb ik me echt vreselijk gevoeld en dat gevoel herken ik nog. Ik til er volgens velen misschien te zwaar aan, maar als mijn dochter me vraagt hoe Sinterklaas op het dak komt dan voelt het slecht om daar een antwoord op te verzinnen. Misschien omdat ik die leugens zelf als traumatisch heb ervaren toen ik erachter kwam dat alles verzonnen is. Dat gevoel wil ik mijn kinderen besparen en ik dacht misschien is daar een manier voor of zijn er mensen die zich hierin herkennen. Die lees ik gelukkig ook dus helemaal gek ben ik niet :')

Ytsje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-25 11:18

Cioccolato schreef:
verootjoo schreef:
Waarover lieg je dan?
Je hoeft toch niks te vertellen wat niet waar is? Doe ik ook niet en mijn kids geloven gewoon. Ze maken hun eigen verhaal en op een gegeven moment gaat dat magisch denken er weer uit en begrijpen ze hoe het zit.
Als je niks liegt komt dat echt vanzelf.

Op de vraag hoe Sinterklaas de schoentjes vult of andere vragen vraag ik altijd gewoon: hoe denk jij dat? Of ja, hoe zou Sinterklaas dat toch doen? En dan maken ze zelf een verhaal.
Afhankelijk van hun leeftijd komt er een ander verhaal.

Dit.
Ik lieg of dreig ook niet. Wat hun eigen invulling is zal de tijd leren.

Heel mooi! Dit soort antwoorden hoopte ik op! :)

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 12:16

Hier hebben we dat "dilemma" ook gehad. Ik heb nooit problemen gehad met Sinterklaas, mijn man vond het krom dat hij nooit mocht liegen, terwijl volwassenen jaren lang tegen hem gelogen hebben over Sinterklaas.

Ik zie het zelf persoonlijk niet als liegen... toen onze dochter 2 was gingen we naar de Bumba show. Wij wisten: dat is een persoon in een Bumba-pak. Maar voor onze dochter stond daar de échte Bumba (voor mijzelf stiekem ook een beetje :') ), moeten wij die magie verknallen door uit te leggen dat het iemand in een pak is?
Als we naar Koos Konijn gaan, is Koos Konijn hartstikke echt.. moeten we dan vertellen dat het nep is? Dat iemand verkleed is en dat Koos Konijn niet echt op de Roompot woont?
Voor mij is Sinterklaas hetzelfde: heerlijke kinder magie..

Wij hebben nooit gedreigd met "geen cadeautjes", de roe of "alleen als je lief bent". Ook komen hier geen luisterpieten en weet onze dochter gewoon "als het op de kalender staat dan krijg ik iets" (ik maak een kalender met wanneer we het vieren en wanneer de schoen gezet mag worden), niet spannends aan: gezellig samen zijn, een liedje zingen, enz.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 12:25

Ytsje_ schreef:
Mensen, ik wil mijn kinderen Sinterklaas absoluut niet ontnemen maar zoek een andere manier om er mee om te gaan. Toen mij verteld werd dat hij niet bestond heb ik me echt vreselijk gevoeld en dat gevoel herken ik nog. Ik til er volgens velen misschien te zwaar aan, maar als mijn dochter me vraagt hoe Sinterklaas op het dak komt dan voelt het slecht om daar een antwoord op te verzinnen. Misschien omdat ik die leugens zelf als traumatisch heb ervaren toen ik erachter kwam dat alles verzonnen is. Dat gevoel wil ik mijn kinderen besparen en ik dacht misschien is daar een manier voor of zijn er mensen die zich hierin herkennen. Die lees ik gelukkig ook dus helemaal gek ben ik niet :')

Je hoeft toch geen antwoord te geven op de vraag hoe Sinterklaas op het dak komt?' Ik weet het niet, wat denk je zelf hoe hij op het dak komt?' is ook een prima antwoord dat de fantasie zelfs aan het werk zet.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 12:28

Ja wij liepen ook tegen dat dilemma aan.

Maar wij hebben besloten het ook in te kleden als een verhaal, zoals Anna en Elsa van Frozen.
Ze leert zelf dingen en verzint haar eigen verhaal. En daar gaan we in mee net zoals we erin mee gaan dat ze Elsa is als zij haar Elsa jurk aandoet :D

Wel echt heel knap dat er een hoop hier zijn die geen gebruik maken van een dreigement betreffende Sinterklaas. Eerlijk is eerlijk gebruiken wij deze wel eens als ze echt niet wilt luisteren :+ .
Maar niet dat ze in de zak moet en ze weet niet eens wat een roe is, dus als ik zeg dat ze krijgt met de roe vind ze het waarschijnlijk een leuk idee :')

Denk dat je er niet te zwaar aan moet willen en inderdaad de kinderen hun eigen fantasie moet laten gebruiken. Die magie van hun fantasie is nog altijd het allermooist!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 12:50

Ik heb het uiteindelijk verteld in het najaar dat ze in groep 5 zat en als enige van de klas nog geloofde. Ik wist dat ze dat schooljaar een surprise moest gaan maken. Dus ruim voor de Sint in het land was diende zich een mooi moment aan om uit te leggen hoe het zit. Heb verteld dat Sinterklaas wel echt bestaan heeft, hele goede dingen deed en dat mensen dat zo mooi vonden dat ze daar een sprookje omheen bedacht hebben. Toen duidelijk was dat er nog wel cadeautjes kwamen, ook al geloof je niet meer in Sinterklaas, was het goed.

Als er in de zwaar gelovige tijd vragen kwamen heb ik altijd terug gevraagd, wat denk je zelf? Dan hoef je niet te liegen. En merk je vanzelf of de tijd rijp is om te delen hoe het zit.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 12:59

De fantasiewereld van kinderen is heel groot. Dat is iets wat volwassenen vaak vergeten. Er zijn testen geweest bij jonge kinderen op school. Als de juf zichzelf voor de kinderen omkleed tot Sinterkkaas dan is dat voor een kind ook echt Sinterklaas. Logisch redeneren dat het hun juf is kunnen ze nog niet.

Sinterklaas is dus niet een verzinsel, het is een mooi verhaal waarin de kleintjes geloven totdat ze een leeftijd krijgen dat ze fantasie en werkelijkheid gaan scheiden. Liegen hoeft natuurlijk niet, je kunt gewoon de waarheid vertellen die klopt bij het verhaal. Overigens geloven jonge kinderen in veel meer dingen en zijn ze erg fantasievol.

Ik zou er eerder lekker van genieten, de tijd dat ze echt geloven in dit verhaal is kort.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 13:13

Eens, maar ik was er eigenlijk na vorig jaar wel klaar mee, maar beide kinderen , 7 en 9 jaar en in dezelfde gecombineerde groep 5/6 stellen nog geen enkele kritische vraag en geloven nog volledig.. en wat ik van iedereen die ik het vraag begrijp, is zelf gaan vertellen zonder dat er twijfels zijn, pedagogisch not done. Dus ja, dan toch maar weer een jaar mee.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 13:28

Dat vond ik ook maar ik heb er dus in groep 5 wel voor gekozen om het zelf te vertellen. Liever dat, dan erachter komen door klasgenootjes die je plagen omdat je nog gelooft.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 13:31

Mijn zus had het hier gisteren toevallig over, dat ze het eigenlijk maar raar vond dat ze haar kinderen leert niet te liegen, om vervolgens het leugentje Sinterklaas op te hangen :+

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 13:32

Toch super leuk voor de kinderen, dat opa altijd op de wc zat als zwarte piet kwam en met een zwarte handschoen en gebonk op de deur de pepernoten de kamer ingooide vonden ze zielig voor opa. En dat de paardendrol die bij de voordeur lag echt van Amerigo was. Onze dochters van 23 en 25 hebben ook de schoen nog gezet. Leuk toch.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 13:41

Gewoon eerlijk antwoorden zodra ze vragen beginnen te stellen. Mijn dochter (8) weet het sinds dit jaar omdat ze er naar vroeg. Ze begrijpt gelukkig goed waarom we haar er eerder wel in lieten geloven en ziet daar ook de lol van in.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 14:05

Ytsje_ schreef:

Ik geef op zulke vragen geen antwoord en ga idd zeker niks verzinnen. Vraag naar hun visie erop.
Daarbij is mijn fantasie en liegvermogen ook echt slecht :+

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 22:13

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 22:45

Hier 3 kinderen, 2 geloven niet meer en de jongste, 6, nog wel. Of niet. Naja hij heeft al een x gezegd dat papa en mama de cadeautjes in de schoen doen. Dit heb ik niet ontkend, maar ook niet bevestigd. Gewoon een gesprekje waarin vooral hij de antwoorden gaf maar wat ook vrij snel over was, zonder conclusies. Later heeft hij eens gezegd dat Sinterklaas niet echt was, maar bedacht zich daarna, want we zijn een x bij de intocht geweest en hadden hem gezien, dus bestaat hij.
Nog een x had hij het wilde verhaal dat Sint ende Pieten allemaal nare verklede mensen als Trump en Poetin waren. Dit verhaal heb ik dan maar weer wel ontkracht, dat werd zo gek en zat geen logica meer in. (Waar haalt een kind van 6 het vandaag). Maar niks over de Sint verder.
En qua spanning en stress, de middelste heeft het echt niet minder nu als toen hij nog wel geloofde. De oudste vind het jammer dat ze niet meer gelooft, de magie is weg. Aan de andere kant samen de grootste lol gehad bij het kopen van cadeautjes.

Ik ken ook mensen die in de organisatie van een groot pietenhuis zaten. De pieten kleedden altijd bij hun om. Die kinderen hebben dus nooit gelooft, dat ging gewoon niet, maar vonden het verder net zo leuk als ieder kind... Ik denk dat het niet zo uit maakt hoe je het inkleed. Wel of niet geloven. Zo lang je maar niet liegt als ze vragen stellen.
De Sint magie is bijzonder. Ik heb weleens gelezen van een juf die voor een klas kleuters zich omkleed als Sint. Zodra ze klaar is is ze Sint en vragen de kinderen waar de juf is. Terwijl ze gezien hebben dat zij zich verkleedde.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 08:11

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 08:34

Ik heb er nooit een groot ding van gemaakt, de fantasie van kinderen doet al genoeg.
Mijn dochter heeft regelmatig met eigen ogen gezien hoe wij cadeautjes inpakten, maar op de dag zelf was het dan toch echt sinterklaas.

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 09:42

Mij is vroeger verteld dat de sint de sleutel heeft van elk huis in Nederland. Ik vindt t een mooi feest en betrek mn zoontje er nu graag bij. Al is die pas 13 maanden, de optocht was al leuk voor hem.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 09:58

Sinterklaas is een R.K.heilige bisschop (van Myra) die echt geleefd heeft. Dit feest is ter zijner ere ,het is zijn geest die wordt nagespeeld en uitgevoerd nu.In Amsterdam heb je (tegenover het station) de St.Nicolaasbasiliek. Over die heilige gaat het, die op 6 december jarig is en i.p.v. cadeautjes te krijgen ze juist uitdeelt, of laat uitdelen.