Toen de kinderarts van haar school voor Sinterklaas speelde, met alle waardigheid die daarbij hoorde, zei ze later tegen ons: "Dit was een hele echte!"
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
ook niet van zwarte piet, niet dat je in een zak mee kon gaan naar Spanje als je niet luisterde, dat de boot verdwaald was en niet aan kon meren ook niet etc. Yessy schreef:Ik worstel met vlagen een beetje met hetzelfde maar ik ben er inmiddels achter dat ik kan zeggen wat ik wil, als ze iets zien dan is het echt. Dus de sint op school, de pieten op straat, die zijn er dus ze zijn echt. De disneyprinses in het winkelcentrum is ook echt, dan kan ik 10x zeggen dat het een vrouw is die verkleed is maar nee, ze leek toch precies dus ze is echt. Dus ik heb het er inmiddels doorheen gekregen dat in elk geval de kerstman, paashaas en tandenfee niet bestaan, maar sinterklaas is gewoon iemand die op miraculeuze wijze de juiste cadeautjes in je schoen stopt
Cioccolato schreef:verootjoo schreef:Waarover lieg je dan?
Je hoeft toch niks te vertellen wat niet waar is? Doe ik ook niet en mijn kids geloven gewoon. Ze maken hun eigen verhaal en op een gegeven moment gaat dat magisch denken er weer uit en begrijpen ze hoe het zit.
Als je niks liegt komt dat echt vanzelf.
Op de vraag hoe Sinterklaas de schoentjes vult of andere vragen vraag ik altijd gewoon: hoe denk jij dat? Of ja, hoe zou Sinterklaas dat toch doen? En dan maken ze zelf een verhaal.
Afhankelijk van hun leeftijd komt er een ander verhaal.
Dit.
Ik lieg of dreig ook niet. Wat hun eigen invulling is zal de tijd leren.
), moeten wij die magie verknallen door uit te leggen dat het iemand in een pak is?Ytsje_ schreef:Mensen, ik wil mijn kinderen Sinterklaas absoluut niet ontnemen maar zoek een andere manier om er mee om te gaan. Toen mij verteld werd dat hij niet bestond heb ik me echt vreselijk gevoeld en dat gevoel herken ik nog. Ik til er volgens velen misschien te zwaar aan, maar als mijn dochter me vraagt hoe Sinterklaas op het dak komt dan voelt het slecht om daar een antwoord op te verzinnen. Misschien omdat ik die leugens zelf als traumatisch heb ervaren toen ik erachter kwam dat alles verzonnen is. Dat gevoel wil ik mijn kinderen besparen en ik dacht misschien is daar een manier voor of zijn er mensen die zich hierin herkennen. Die lees ik gelukkig ook dus helemaal gek ben ik niet
.
Ytsje_ schreef:Mensen, ik wil mijn kinderen Sinterklaas absoluut niet ontnemen maar zoek een andere manier om er mee om te gaan. Toen mij verteld werd dat hij niet bestond heb ik me echt vreselijk gevoeld en dat gevoel herken ik nog. Ik til er volgens velen misschien te zwaar aan, maar als mijn dochter me vraagt hoe Sinterklaas op het dak komt dan voelt het slecht om daar een antwoord op te verzinnen. Misschien omdat ik die leugens zelf als traumatisch heb ervaren toen ik erachter kwam dat alles verzonnen is. Dat gevoel wil ik mijn kinderen besparen en ik dacht misschien is daar een manier voor of zijn er mensen die zich hierin herkennen. Die lees ik gelukkig ook dus helemaal gek ben ik niet
Kidde schreef:Hier nog een column van een psychiater over dit onderwerp: https://archive.is/zCOCH