Kerstmarkten, welke is de mooiste?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 11:34

O die ervaring van goed parkeren hadden wij in Monschau niet. Hebben wel lang moeten zoeken. Maar begrepen uiteindelijk ook wel waarom het zo druk was :') .

De Swarovski winkel is trouwens wel een aanrader. Evenals Swarovski Kristalwelten, in Wattens dichtbij Innsbruck.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 12:42

Sansevieria schreef:
Monschau is idd sfeervol, en daar kun je nog goed parkeren.

Valkenburg raad ik je aan om met openbaar vervoer te doen, is zelfs voor de locals (die doorgaans nog wel weten waar je je auto kwijt kan) een parkeerdrama.
Is wel een heel sfeervol plaatje om te zien met kerst, dat dan weer wel.

Valkenburg zou ik wel proberen doordeweeks mee te pakken. In de weekenden is het vergelijkbaar met de hel zo druk :x :=

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 12:56

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 13:59

Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 12-11-25 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 14:03

SusanH schreef:
O die ervaring van goed parkeren hadden wij in Monschau niet. Hebben wel lang moeten zoeken. Maar begrepen uiteindelijk ook wel waarom het zo druk was :') .

De Swarovski winkel is trouwens wel een aanrader. Evenals Swarovski Kristalwelten, in Wattens dichtbij Innsbruck.

Geheimtip, neem de parkeergarage die halverwege de berg naar beneden in Monschau ligt, aan de rechterkant, dat is dan nog een stukje bergaf lopen tot in het centrum, maar goed te doen.
Dagticket om te parkeren was daar iets van 8 euro, en eigenlijk altijd plek.
Enige nadeel, je moet daar meen ik contant geld in die automaat gooien (als ik dat goed onthouden heb).

Als ik dat vergelijk met een dagticket wat in Maastricht 28,50 kost :=

_MG

Re: Kerstmarkten, welke is de mooiste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 14:14

Augsburg in Duitsland, als ik me niet vergis een van de oudste kerstmarkten in Duitsland!

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 12:00

Ik ben een paar jaar terug in Essen geweest, dat was erg tof en ik denk ook wel mijn lievelings kerstmarkt geweest. Ik kan me even niet meer herinneren welke plaatsen in Duitsland ik nu nog meer was geweest.

Ik ben de afgelopen jaren veelal naar de kerstmarkt in Brussel geweest. Ook leuk, maar het is toch anders dan een Duitse. In België nemen ze graag jenevers in alle smaken die je kan bedenken, dat is dan wel weer erg lekker!

Dit jaar wil ik naar Bad Bentheim gaan, niet zo'n grote markt, niet zo ver over de grens. Wel heel mooi als ik het zo zie, op de binnenplaats van het slot.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 12:20

Iemand weleens in Bremen geweest in de kersttijd? Bremen staat sowieso op mijn lijstje, maar als het in deze periode een aanrader is lijkt het me twee vliegen in één klap

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 12:33

Ik was heel toevallig in Riga, Letland afgelopen week. Daar is de kerstmarkt eind november al begonnen.
Ik heb echt werkelijk waar nooit gedacht van oh joepie ik moet naar de kerstmarkt, maar ik was dus in Letland om een heel andere reden, en toen liep ik er toevallig tegenaan. Het was klein en gezellig. Ik ben er uiteindelijk elke dag heen gegaan om daar te eten. Erg leuk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze hebben ook allemaal gratis concerten in de kerk daar elke dag om 18 uur. En de stad is supermooi en schoon. Veel oude gebouwen. Ik verder geen verstand van kerstmarkten, misschien zoeken mensen iets heel anders, maar ik wilde hem toch even uitlichten.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-25 17:00

Ik ben uiteindelijk in Gérardmer terecht gekomen. Hoef je niet heen :+

30 kraampjes en Sinterklaas die met zijn house drumband langskwam in een arrenslee met zijn 3 maagden , de paus en The Grim Reaper _O-
Afbeelding

Volgend jaar wil ik naar de middeleeuwse kerstmarkt in Chateau Hattonchatel (Noord Frankrijk), klinkt wel erg leuk.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 17:14

Al jaren niet geweest maar vroeger vond ik het altijd heel gezellig in Den Bosch en Vught.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 08:39

thequeensmum schreef:
Iemand weleens in Bremen geweest in de kersttijd? Bremen staat sowieso op mijn lijstje, maar als het in deze periode een aanrader is lijkt het me twee vliegen in één klap

Ja is leuk!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 20:32

Iemand toevallig nog tips voor het parkeren in Münster kerstmarkt?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 20:50

Ik vond het in Edinburgh wel echt super! Echt leuke kerstmarkt, stad erg mooi versierd.
Lichtjestour in de Botanische tuinen.
Veel kerstwinkels.
Ja, tot nu toe echt mijn favoriet.
Maar Durbuy in de Ardennen vond ik ook erg mooi.
Maar het dorp is ook prachtig, dat helpt ook.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 20:53

Afgelopen dagen met mijn familie op de kerstmarkt in Metz geweest, de stad zelf is erg mooi! De kerstmarkt was op verschillende pleinen, mooi/gezellig/romantisch ingericht. Wel vooral kraampjes gericht op eten, wat minder op spulletjes voor mijn gevoel. Twee jaar geleden waren we op de kerstmarkt in Dortmund geweest, meer kraampjes met spulletjes, maar wel een minder mooie stad en minder gezellige sfeer dan in Metz.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 20:56

Is er iemand die toevallig voor morgen een mooie weet, in Noord Nederland (zeg, Groningen, Friesland Drenthe)? Winter welvaart in Groningen staat op de planning, maar die vond ik 2 jaar terug tegen vallen. Dus als er ergens eentje is die wel aan te raden is, hoor ik het graag.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 21:02

Wat vond je tegenvallen aan die in Groningen? Wij zijn afgelopen weekeind naar die in de Blokhuispoort in Leeuwarden geweest. Was leuk, maar niet heel groot. 1 plein was met kraampjes, en 1 met foodtrucks en muziek, en dan nog wat binnen in de gangen. Was wel leuk om de Blokhuispoort zelf eens van binnen te bekijken ook.

De kerstmarkt in Dokkum is ook altijd erg mooi en groot. Vooral savonds heel sfeervol met de verlichte grachten, en mensen in Dickens stijl. :j

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 21:06

Lalidan schreef:
Is er iemand die toevallig voor morgen een mooie weet, in Noord Nederland (zeg, Groningen, Friesland Drenthe)? Winter welvaart in Groningen staat op de planning, maar die vond ik 2 jaar terug tegen vallen. Dus als er ergens eentje is die wel aan te raden is, hoor ik het graag.

Groningen is nu uitgebreider, grote markt enz ook erbij

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 22:22

Melia schreef:
Wij waren woensdag en donderdag en heel veel parkeergarages in het centrum hadden een file. Nu stonden we bij het hotel geparkeerd maar vorig jaar in de parkeergarage bij het station en daar was toen meer dan genoeg plek.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 22:50

Katja schreef:
Melia schreef:
Wij waren woensdag en donderdag en heel veel parkeergarages in het centrum hadden een file. Nu stonden we bij het hotel geparkeerd maar vorig jaar in de parkeergarage bij het station en daar was toen meer dan genoeg plek.

Ik zou Münster per trein doen, ik zie Twente, je kunt in Enschede zo opstappen. Al zou ik dan eerder een station verder nemen, want parkeren in het centrum is duur en hoe dichterbij Münster je opstapt, hoe goedkoper je (dag)kaartje voor de trein is.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 22:51

Ik ben vorig weekend op 3 kerstmarkten in 2 dagen geweest :o . In Monschau, parkeren buiten de stad want was afgezet, en bussen reden je dan naar de stad voor zo 8 euro om de 10 minuten en deed er ook ongeveer 5 a 10 minutes over. Je kon er dus ook niet dichtbij komen met de auto. Leuk stadje alleen niet zoveel kraampjes.
Aken in Duitsland net over de grens mooi, druk en sfeervol, 3 jaar daar geweest.
Eupen in België had echt helemaal een bepaalde aantrekkelijke oude kerstsfeer. Prachtig stadje en gezellig marktje, niet heel groot, wel indrukwekkend met de avond

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 15:08

Iemand dit jaar al in Maastricht geweest?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 15:18

Wij zijn dit jaar in Straatsburg geweest, en die is echt prachtig <3
De stad zelf is al enorm mooi, en de kerstmarkten maken het nog gaver!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tip; parkeer bij het winkelcentrum bij de Baggersee. Je kan daar gratis je auto kwijt, en er zit een tramhalte dichtbij. Voor 5 euro koop je een kaartje waarmee je de hele dag kan rondreizen met het OV in de stad.

Op de terugweg zijn we nog langs Trier gereden. Mooie stad, kleine kerstmarkt maar was wel erg leuk als tussenstop.

Afbeelding

Afbeelding

Vorig jaar ben ik in Keulen geweest, dat is ook een hele gave markt! Heel veel variëteit en verdeeld door de hele stad. Zeker ook een aanrader.
Cochem hebben we ook bezocht. Hele kleine markt, maar wel erg leuk omdat Cochem zelf al een leuk stadje is :)
We zijn ook in Koblenz geweest, dat vonden we enorm tegenvallen. Daar was eigenlijk alleen maar eten te vinden en verder weinig andere leuke kraampjes.

In een verder verleden ben ik ook in Essen, Oberhausen en Düsseldorf geweest. Waren ook zeker leuke markten, maar is te lang geleden om nog echt iets zinnigs over te zeggen :')
Laatst bijgewerkt door Marjo op 21-12-25 15:38, in het totaal 2 keer bewerkt

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 15:25

In wenen was het erg mooi maar vreselijk druk. De zijstraten waren het gezelligste.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 15:34

Bad Bentheim op zich tenminste oude gedeelte wel mooi om te zien maar weinig kerstmarkt , kasteel wel mooi maar 8 e om kasteel te bezoeken met kerstmarkt van ongeveer 20 kraampjes. Klein stukje vanaf het kasteel nog een pleintje maar dat stelde niet veel voor.
Monchau, Munster, Essen, Bochum en Keulen allemaal wel ruim voldoende kraampjes en sfeer.
Laatst bijgewerkt door kally op 21-12-25 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt