December ergernis…..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 17:20

Niks zo lekker als alleen zijn met Kerstmis. Al die drukte van mensen die het perfecte diner willen en overspannen rondlopen in een bubbel van glitter en extraversie heb je geen last van. Lekker je eigen ding doen met je dieren en een film/boek/breiwerk/favo muziek/wat je maar leuk vindt, wat kerstlekkers er bij, filmpje al dan niet kerstfilm, je kunt dragen wat je wil... héérlijk. Even twee dagen vrijaf van de wervelwind waar de rest van de wereld zich in bevindt.

Zoals iemand al zei: Kerstmis gaat al lang niet meer om de geboorte van Jezus. Voor de meeste mensen niet althans. Voor mij is de winter een seizoen van introspectie en rust: de bomen staan zonder blad, dieren zijn in winterslaap, trekvogels zijn in Afrika enz. Om dan mídden in die winter zo uitzinnig te gaan doen vind ik heel onlogisch. Zonder alle drukte, met elke adventzondag een nieuwe kaars er bij, past me beter.
Laatst bijgewerkt door Koper op 07-12-25 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 17:20

Sinterklaas liedjes in de supermarkt. Hel. Ik kan niet veel sneller dan snel en krijg die ruk liedjes niet uit mijn kop.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 17:46

Ow ja koper, met kerst vooral met mn diertjes zijn.....ik zet mn paard een lekker dom hertengewei op en ga door de straten rijden om te genieten van de kerstlampjes en geen verplichtingen hebben

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 18:00

Tancreda4 schreef:
'Niemand mag met kerst alleen zijn'. Maar de rest van het jaar is het geen probleem hoor.

Oh ja die zin vind ik ook verschrikkelijk!
Voor onvrijwillig eenzame mensen drukt het ze nog eens extra met de neus op de feiten.

En tegelijk creëert zo'n zin ook een soort van "norm". Genoeg mensen die alleen zijn maar zeker niet eenzaam en juist genieten van een kerst zonder bezoek.

Echt alles moet maar kunnen tegenwoordig, maar oh wee als iemand kerst liever alleen is...

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 18:09

Vuurwerk
Vreten, vreten, vreten (al die peperdure, zogenaamde 'luxe' zooi in de winkels/folders)
Oud & Nieuw

Verder ben ik dol op de Kersttijd, heerlijk kitsch en gezellig met alle lichtjes en decoraties overal.
Traditionele familie viering op 1e Kerstdag met cadeautjes en een zwik lekkere dingen op tafel (iedereen brengt iets mee), wijntje, fijn weer eens uitgebreid bijpraten.. Ik kijk daar elk jaar naar uit <|-

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 18:35

Tinkermuts schreef:
Ow ja koper, met kerst vooral met mn diertjes zijn.....ik zet mn paard een lekker dom hertengewei op en ga door de straten rijden om te genieten van de kerstlampjes en geen verplichtingen hebben

That's the feestdagenspirit +:)+ <3 {:)

Dingen als kerstspringen op stal zijn ook leuk. Jezelf en paard in kersterige aankleding en gezellig proefjes rijden enzo. Da's altijd leuk.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 18:38

black_kelpie schreef:
December.

+1

Wat mij betreft gaan we direct door naar eind februari!

Tabby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 18:55

Dat we ons verplichtingen laten opleggen. Ieder jaar trap ik er weer in... dat overeten daar doen we niet aan mee, we eten gewoon de normale porties we gaan wel gezellig bqqen maar dan eet ik niet meer dan normaal en dat ik dit jaar totaal niet in de kerstvibes kom. Normaal ben ik mega enthousiast voor de kerst. Dit jaar gewoon neutraal. Misschien ook omdat ik steeds ziek ben.

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 19:44

Vuurwerk, mijn honden zijn doodsbang. Mijn hart breekt ervan...

Verder doe ik al niet meer aan "verplichte" familiebijeenkomsten sinds ik het huis uit ben, en daar is nooit een punt van gemaakt. Ik heb er daarom moeite mee om te begrijpen dat mensen daar tegen hun zin/wil aan meedoen. Daar zullen vast wel verschillende verklaringen voor zijn, maar ik vind dat je eigen grenzen belangrijker zijn dan tradities. :=

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 20:02

Dat mijn vaste podcasts (nieuws / dagelijkse radio uitzendingen) ineens geen nieuwe afleveringen hebben omdat alles herhaling is of weet ik het.
Zodat ik ineens mijn avonden anders moet invullen en ik weet dan niet hoe.

En ook dat ik het klote vind dat mijn logeer fretje heel waarschijnlijk erg schrikt en uit zijn ritme wordt gehaald door het vele vuurwerk hier. De straat ligt pal voor zijn slaapkamer. Er is hier geen ontsnappen aan het vuurwerk, kan m in de badkamer doen eventueel, dat dempt ietsje.

En ook irritant: de post komt veel te laat aan.

En ook irritant: op 1 uitnodiging na geen plannen maar wel de druk voelen iets te moeten of willen maar daar ook tegen zijn want commercieel maar toch ook denken van ik zit hier heel alleen kerstmis te vieren.

En ook irritant: kerstliedjes terwijl ik niet mee wil gaan in die opgelegde emo toestand. Maar toch na liedje miljoen miljard ietwat emo-gevoelig wordt.

Tevens de reden waarom ik liever geen top 2000 luister: het voelt zo gezellig, met zoveel samen dat luisteren. En dan ineens is dat na oud en nieuw voorbij en komt er ook niks voor in de plaats.
Dit is voor mij gewoon de fase waarin ik moet waken voor een winterdepressie, geen tijd voor en natuurlijk geen zin in, dat lijkt me evident.
Tegelijkertijd vind ik het ook spannend of er geen aanslagen komen en ben ik sws verdrietig om al het leed in de wereld in bijv Oekraïne en Sudan en het dierenleed.

En echt… laatst was het toch nog zomer?
Nu ineens weer bijna kerst.
Het vriest nog geeneens, het is nog herfst buiten toch..

Nee geef mij maar rust en regelmaat hoor! :o :Y)

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 04:54

Madiba schreef:
Heel de opgeklopte commerce rond kerst/nieuwjaar stoort mij. Je vol vreten, pakjes waar je niks aan hebt, opgetutte vrolijkheid, feestkleding, het hoeft allemaal niet voor mij. Er wordt totaal voorbij gegaan aan wat kerst eigenlijk is. Hoewel ik totaal niet gelovig ben, ga ik nog het liefst naar een mis in een mooie kathedraal, dat is dan meteen het enige moment naast begrafenissen dat ik in een kerk kom. Maar daar vind ik nog een beetje de ware bedoeling van kerst terug. Met nieuwjaar is het groot feest en de volgende dag is er niks veranderd. Ik heb ooit eens een betoog gelezen van iemand die beweert dat onze kalender niet klopt, dat 1 april eigenlijk nieuwjaar is. Als je voor elke maand 28 dagen neem dan kom je idd uit op 1 april. Er is iets van aan: september; sept is 7 waarom is september dan maand 9, oktober, oct is 8, waarom dan maand 10. Op 1 april verandert de natuur effectief dus het zou naar mijn gevoel best kunnen.

Dat klopt, de kalender is ooit bewust door regeringen veranderd.
Als ik mij goed gerinner is de juliaanse kalender eigenlijk de goede. (Maar ik zou het moeten nakijken)

Zoolgangster

Re: December ergernis…..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 07:02

Vuurwerk. Al 2x zijn er vuurpijlen in mijn richting afgeschoten, 1e keer door groepje fietsers die mij ingehaald hadden en toen een dikke vuurpijl naar achteren afstoken, waar ik dus reed, gelukkig boog de pijl net op tijd af, een tuin in van een instelling, waar iemand stond, die was ook niet blij...en de 2e keer was de vuurpijl (ook een flinke) achter een huis afgestoken, over het huis heen gevlogen en knalde een paar meter naast mijn fiets uit elkaar, net toen ik een bocht moest nemen... Ik moet vanwege mijn werk s'avonds de weg over, gelukkig is het nu net kerstvakantie en kan ik voorlopig overdag werken.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 07:14

DubbelFun schreef:
Alles... 8-)

Dit :')

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 09:03

Ik ben gek op kerst en alle familiegelegenheden in december.

Alleen dat vuurwerk..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 09:05

Ergernis dat het ook altijd opeens zo snel gaat. Met de gedachten nog even kadootjes kopen en een keertje kaartjes schrijven, is het altijd plots al kerst :=

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 09:06

Post die er lang over doet....dat is mijn december ergernis. Ik snap dat het gebeurd maar ik erger mij er wel aan.

En idd, toch het vuurwerk.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 09:09

Tancreda4 schreef:
Ergernis dat het ook altijd opeens zo snel gaat. Met de gedachten nog even kadootjes kopen en een keertje kaartjes schrijven, is het altijd plots al kerst :=

Jaaaa

En dan duurt januari straks weer 5 maanden :+
Ben zo blij als de dagen langer worden...

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 09:23

Mijn hele december ergernis valt op 31 december :D De druk op een leuk oud en nieuw, het vuurwerk (ik vind het prachtig maar de/mijn arme, arme dieren), naar je bestemming fietsen met het risico door rotjes geraakt te worden (met de auto vind ik nog veel enger), de troep daarna op straat.

Verder geniet ik juist van december, met de knusheid, de lichtjes :+: ik vind de aanloop naar kerst wel leuker dan kerst zelf. Ik heb meer kerstgevoel tussen 6 december en 24 december dan op de kerstdagen zelf :+

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 09:41

Al eerder aangegeven maar het vuurwerk is persoonlijk mijn grootste ergernis. Begrijpen zal ik het nooit: het wild dat hier in paniek uit het bos springt en van links naar rechts over de weilanden gaat, een van mijn paarden die er slecht tegen kan, om dan nog maar te zwijgen van de vervuiling die het met zich meebrengt. Ja ik kan er echt verdrietig van worden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 12:15

Hier ook vuurwerk als ergernis. Hopelijk het laatste jaar. Ben benieuwd over hoeveel jaar we echt geen vuurwerk meer hebben.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 12:25

Ben bang dat dat nog lang duurt.

Ze moeten gewoon gaan zeggen elke knaller kost je 100 euro.
Ook al doe je er niks mee.
Ja ook bij de 11 jarige.

Dus heb je er 10 ben je al 1000 euro kwijt.

Ja pakkans is laag.
Maar nu is er ook geen enkele preventive werking.
Maar als het erg duur kan worden dan is het - wat als ik toch gepakt word - ineens minder aantrekkelijk.
Want laten we eerlijk zijn, een taak strafje is alleen maar stoer lachen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 12:29

Hier gaat het er echt niet veel beter op worden komend jaar. Ik woon in een regio waarin het sowieso gruwelijk is qua overlast, al sinds corona. En ik woon aan de Duitse en Belgische grens. Dus wij zullen jammer genoeg met waar wij wonen weinig gaan merken ben ik bang. Die illegale afstekers zijn immers hier al sinds september bezig elke dag en dat zijn de personen wie volgend jaar lekker doorgaan ermee. |( Bij m'n ouders 11min verderop in het dorp heb je daar dan weer geen last van dus bij hen zal het vrij rustig gaan zijn vanaf volgend jaar denk ik haha.

En aangezien het hier maanden bezig is, heeft weggaan ook niet perse heel veel nut - sowieso laat ik de kat dan ook niet achter en die meenemen verder weg, wat ze niet is gewend vind ik ook zoiets.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 12:48

Van mij mag het vuurwerk ook afgeschaft worden. Ze roepen ieder jaar dat het de laatste keer is maar er valt gewoon niet op te handhaven. Het is nog te makkelijk uit het buitenland te halen :N

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 13:10

Evercreek schreef:
Van mij mag het vuurwerk ook afgeschaft worden. Ze roepen ieder jaar dat het de laatste keer is maar er valt gewoon niet op te handhaven. Het is nog te makkelijk uit het buitenland te halen :N

Het is ook afgeschaft per 2026, dit is het laatste oud en nieuw dat particulieren vuurwerk mogen afsteken.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 13:15

Brainless schreef:
Evercreek schreef:

Het is ook afgeschaft per 2026, dit is het laatste oud en nieuw dat particulieren vuurwerk mogen afsteken.

Ja, maar dat is volgens mij elk jaar gezegd in de laatste jaren :')
Bedoel ook eigenlijk meer te zeggen dat er niet op te handhaven is, teveel mensen kunnen het nog illegaal ergens krijgen en er is niet genoeg handhaving om dit tegen te houden.