Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Tancreda4 schreef:'Niemand mag met kerst alleen zijn'. Maar de rest van het jaar is het geen probleem hoor.
Tinkermuts schreef:Ow ja koper, met kerst vooral met mn diertjes zijn.....ik zet mn paard een lekker dom hertengewei op en ga door de straten rijden om te genieten van de kerstlampjes en geen verplichtingen hebben
Madiba schreef:Heel de opgeklopte commerce rond kerst/nieuwjaar stoort mij. Je vol vreten, pakjes waar je niks aan hebt, opgetutte vrolijkheid, feestkleding, het hoeft allemaal niet voor mij. Er wordt totaal voorbij gegaan aan wat kerst eigenlijk is. Hoewel ik totaal niet gelovig ben, ga ik nog het liefst naar een mis in een mooie kathedraal, dat is dan meteen het enige moment naast begrafenissen dat ik in een kerk kom. Maar daar vind ik nog een beetje de ware bedoeling van kerst terug. Met nieuwjaar is het groot feest en de volgende dag is er niks veranderd. Ik heb ooit eens een betoog gelezen van iemand die beweert dat onze kalender niet klopt, dat 1 april eigenlijk nieuwjaar is. Als je voor elke maand 28 dagen neem dan kom je idd uit op 1 april. Er is iets van aan: september; sept is 7 waarom is september dan maand 9, oktober, oct is 8, waarom dan maand 10. Op 1 april verandert de natuur effectief dus het zou naar mijn gevoel best kunnen.
De druk op een leuk oud en nieuw, het vuurwerk (ik vind het prachtig maar de/mijn arme, arme dieren), naar je bestemming fietsen met het risico door rotjes geraakt te worden (met de auto vind ik nog veel enger), de troep daarna op straat.
ik vind de aanloop naar kerst wel leuker dan kerst zelf. Ik heb meer kerstgevoel tussen 6 december en 24 december dan op de kerstdagen zelf
Bij m'n ouders 11min verderop in het dorp heb je daar dan weer geen last van dus bij hen zal het vrij rustig gaan zijn vanaf volgend jaar denk ik haha.Evercreek schreef:Van mij mag het vuurwerk ook afgeschaft worden. Ze roepen ieder jaar dat het de laatste keer is maar er valt gewoon niet op te handhaven. Het is nog te makkelijk uit het buitenland te halen :N
Brainless schreef:Evercreek schreef:Van mij mag het vuurwerk ook afgeschaft worden. Ze roepen ieder jaar dat het de laatste keer is maar er valt gewoon niet op te handhaven. Het is nog te makkelijk uit het buitenland te halen :N
Het is ook afgeschaft per 2026, dit is het laatste oud en nieuw dat particulieren vuurwerk mogen afsteken.