Kerstmarkten, welke is de mooiste?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Kerstmarkten, welke is de mooiste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-25 15:56

In december wil ik naar een kerstmarkt in de Vogezen, Frankrijk.

We zijn al een keer in Colmar geweest, erg mooi stadje en heel erg gezellig. Eguisheim stond eigenlijk op nummer 1 op mijn lijstje, maar na wat reviews over wat voor dingen er verkocht werden en de sfeer ga ik toch maar een andere zoeken.

Ik zal vast niet de enige zijn die authentieke kerstmarkten met echt ambachtelijke producten in een mooi oud stadje of dorpje leuk vind :D

Dus, waar is jouw favoriete kerstmarkt? Suggesties voor de Vogezen zijn vooral welkom maar voel je vrij om ook andere te delen.

Tips voor parkeren etc kunnen ook handig zijn!

Zet bovenaan je post even het land, de streek en de naam van de stad/dorp, dan is het makkelijker zoeken :)

Ik begin met:

Frankrijk, Elzas, Colmar. Mooie oude vakwerkstad met heel veel leuke kramen.

Parkeren is verschrikkelijk :+

Duitsland, Vulkaan Eifel, Bernkastel-Kues.

Gaaf kasteel bovenop de berg voor uitzicht, kleine kerstmarkt, wel leuk oud stadje. Parkeren aan de overkant van de rivier en dan met de brug oversteken voor uitzicht op het kasteel (waar je ook kunt eten maar dat hebben wij niet gedaan).

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 10:49

Nederland, prov Groningen, Bourtange.

Prachtig authentiek vestingstadje. Heerlijke vintage-vibe en erg gezellig. Nadeel is dat het erg populair is en dus druk! Vooraf kaartje reserveren want meestal uitverkocht op de dag zelf. Misschien het eerste weekend niet maar 2e en 3e eigenlijk altijd wel. Parkeren kan redelijk dichtbij, er rijdt een elektrisch busje tussen parkeerplaats en vesting (ik gok 200meter lopen), voor de mensen die slechter ter been zijn.

https://www.bourtange.nl/events/kerstmarkt/

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 11:11

Als je toch in Boertange bent, Groningen houdt vanaf dit jaar ook een lange kerstmarkt, vanaf 28 nov. Winterwelvaart was altijd 2 dagen, vorig jaar uitbreiding ter proef, nu langer.

Evt te combineren met Bremen (€9-16 met de bus)

TinkerTreas

Re: Kerstmarkten, welke is de mooiste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 11:24

@Prairy: kun je wat meer vertellen over het parkeren in Colmar?

Ik zou daar namelijk graag eens heen gaan tijdens de kerstmarkt.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-25 14:16

Pfoe het is alweer een paar jaar geleden, maar ik zou nu kijken of er een P+R is en dan een pendelbus nemen. We hebben toen geprobeerd in de stad te parkeren maar dat is een grote file bende.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 15:00

Prairy schreef:
Pfoe het is alweer een paar jaar geleden, maar ik zou nu kijken of er een P+R is en dan een pendelbus nemen. We hebben toen geprobeerd in de stad te parkeren maar dat is een grote file bende.

Dat zal ik dan inderdaad even uitzoeken als we gaan :D

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 15:16

De markten in Alsace zijn wel mijn favouriet. Wij deden max 3 markten per dag en altijd met parkeerplaats bij het hotel zodat we makkelijk konden parkeren. Dan ‘s ochtends vroeg wegrijden voor markt 1 (nog makkelijk parkeren), markt 2 werd ietsjes moeilijker en markt 3 waar de gekte echt toesloeg hadden we dan een plek gereserveerd (ja wel file rijden).

Riquewihr is aanrader vooral ‘s avonds. Erg mooi! En Ribeauville vond ik erg gaaf. Bij deze moet je echt op tijd zijn anders kan je pas op kilometers afstand parkeren.

Check goed vooraf want veel markten zijn niet ieder weekend open.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 15:30

Wij parkeerden in Colmar toen tegen het centrum aan bij het speelgoed museum. Maar en daar is de maar dankzij de invalide parkeerkaart ging dat vlot, alles was verder vol. Geen idee of er aan de andere kant bij "klein venetie" ook plek is. Anders parkeren bij de grote supermarkten richting de camping en dan lopen of de bus pakken, echt dichtbij het centrum kom je niet gemakkelijk.

Strassbourg schijnt mooi te zijn kwa kerstmarkten ook. Duitsland kan maar dat is meer standaard eten en nog meer eten. Ik vermoed dat Monschau ook wel mooi zal zijn met rond de kerstperiode. Valkenburg in de mergelgrotten zijn ook wel mooi, daar ben ik meerdere keren geweest.

Verder lees ik even mee. Al heb ik geen idee waar en hoe de komende periode gaat verlopen

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 15:33

Ik lees even mee. Wij willen ooit nog naar Eatrenalin en dat is mooi te combineren met bijvoorbeeld de kerstmarkt in Colmar en misschien nog een paar in de omgeving.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-25 15:55

Miriam91 schreef:
Ik lees even mee. Wij willen ooit nog naar Eatrenalin en dat is mooi te combineren met bijvoorbeeld de kerstmarkt in Colmar en misschien nog een paar in de omgeving.

Ik zat naar het stadje E-at-Renalin te zoeken, niet naar Eat-Renalin restaurant op Google Maps :+

Citaat:
Riquewihr is aanrader vooral ‘s avonds. Erg mooi! En Ribeauville vond ik erg gaaf. Bij deze moet je echt op tijd zijn anders kan je pas op kilometers afstand parkeren.

Top, die zijn beide ongeveer een uurtje rijden, fijn dat die leuk waren.

Straatsburg schijnt de oudste kerstmarkt te zijn, daar wil ik waarschijnlijk nog wel een keer heen, maar voor deze keer net te ver rijden. Misschien volgend jaar of daarna.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 16:15

Even toevoegen, aangezien het denk ik niet enkel over kerstmarkten in Frankrijk hoeft te gaan?

- Krakov, mooie grote kerstmarkt en lekker eten voor weinig. Je hebt hier veel koetsen met versieringen. Leuke barren en restaurants om goed te eten. Bezoek het kasteel en de draak en als je het nog iets serieuzer wilt doen ga je ook naar Auschwitz en de ghetto te bezoeken. Wij hebben de bezoeken in de eerste volle dag gedaan om daarna te kunnen bijkomen op de kerstmarkt.
- Wroclaw, mooie grote kerstmarkt maar ook het stadje is erg mooi. . Ga zeker overdag op dwergenjacht dan zie je zoveel meer mooie delen van de stad!

Wij vlogen op Krakov, dan na een paar dagen de trein genomen naar Wroclaw. Dit was goed te doen. Taxi van/naar hebben we met Uber geboekt. Dat kost niet zoveel.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-25 16:21

Nee hoor, niet specifiek Frankrijk, dat is alleen waar mijn focus nu ligt, maar alle écht leuke, dus zonder Chinese rotzooi (zeg maar de Hollandse brocante :+), in een mooie echt kerstige omgeving is welkom :)

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 16:31

Prairy schreef:
Nee hoor, niet specifiek Frankrijk, dat is alleen waar mijn focus nu ligt, maar alle écht leuke, dus zonder Chinese rotzooi (zeg maar de Hollandse brocante :+), in een mooie echt kerstige omgeving is welkom :)

Je ontkomt er nooit helemaal aan maar vond dat in Polen echt ontzettend meevallen. Ik denk dat wel veel uit China komt maar het is dat wel bijv. typisch Krakow (veel glaswerk).

In Zwitserland heb je ook wel mooie markten. In Zurich heb je een aantal en vooral die bij het station is mooi, dan Montreux, Luzern, Bern zijn ook aan te raden. Dat is wel wat andere prijscategorie en minder speciaal als de eerder genoemde.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 16:33

Prairy schreef:
Miriam91 schreef:

Ik zat naar het stadje E-at-Renalin te zoeken, niet naar Eat-Renalin restaurant op Google Maps :+

Oh sorry, ja dat had ik wel iets duidelijker kunnen vermelden :Y) Het restaurant Eatrenalin inderdaad

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 16:59

Oh dat staat er _O- ik dacht dat er eet ritalin stond. :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-25 19:01

karuna schreef:
Oh dat staat er _O- ik dacht dat er eet ritalin stond. :+

Heb ik een paar keer gedaan, krijg ik hartkloppingen van _O-

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-25 19:05

België, Brugge

Ben ik een paar jaar geleden geweest, was toen op de Markt ook erg leuk. Mooie oude stad en, nou ja, chocolade. Need I say more?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 21:43

Leuk om te lezen. Ik heb net vanavond geboekt voor een nachtje Brugge in december.

Vorig jaar zijn we naar Munster geweest. Niet super groot maar wel heel sfeervol.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 22:08

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 06:20

Kerstmarkt? Complete kerststad is nog leuker :D

York! En dan gewoon een lang weekend van maken en als je dat op tijd doet, met een b&b in de stad…. :j

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 07:45

Het is al even geleden, maar ik ben het weekend voor kerst in 2009 in Parijs geweest. Dat was ook erg leuk.
Kerstmarkt bij de eifeltoren, hele mooie etalages bij de winkelstraat.
Maar wat ik zeg, dat was 2009. :=

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 07:56

Ik ben in Monschau geweest rond de kerst. Was puur toeval, niet op uitgezocht maar was heel erg leuk en sfeervol. Het is sowieso al een heel mooi stadje.

En Innsbruck schijnt met kerst ook heel bijzonder te zijn. Ben er nog nooit met kerst geweest, maar kan me wel voorstellen dat die binnenstad met kerstverlichting en dan die besneeuwde bergtoppen eromheen iets magisch heeft.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 09:38

Ik ga eind december richting Hongarije en plan een stop bij Budapest.

Moest er nog iemand aanraders voor een hotel met parking en makkelijk met OV naar het centrum hou ik mee aanbevolen

sas66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 10:31

Innsbruck is idd heel leuk. Alleen niet op zondag gaan want dan zijn de gewone winkels dicht (behalve Swarovski is open).

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 10:40

Monschau is idd sfeervol, en daar kun je nog goed parkeren.

Valkenburg raad ik je aan om met openbaar vervoer te doen, is zelfs voor de locals (die doorgaans nog wel weten waar je je auto kwijt kan) een parkeerdrama.
Is wel een heel sfeervol plaatje om te zien met kerst, dat dan weer wel.