Kerstdiner 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BabiiVeeraa

Kerstdiner 2025

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-25 19:15

Ieder jaar een van mijn favoriete topics: wat ga jij maken/eten met de feestdagen?

Kom maar op met die heerlijke inspiratie :~ **\O/**

L_iek

Re: Kerstdiner 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 19:27

Wij gaan lekker makkelijk voor fondue.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 19:30

Leuk!
Ik ga eerste Kerstdag koken voor vijf personen die alles lusten (fijn!). Rond half vijf willen we aan tafel. We willen gezellig lang tafelen en aan het einde ons niet opgeblazen voelen. Lichte gerechten. Ben nog aan het oriënteren wat.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 19:35

1ste kerstdag kookt mijn moeder, wel in ons huis. 3de kerstdag is bij schoonfamilie en de afgelopen jaren maakte iedereen iets. Kan zijn dat we toch uit eten gaan, maar lees mee voor als ik toch iets moet maken.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 20:09

Ik lees ook even mee. Wij hosten dit jaar voor het eerst, dus ik wil het mezelf niet te moeilijk maken.
Misschien wat dingen die grotendeels voor te bereiden zijn, van Ottolenghi ofzo.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 20:15

Kerstavond en eerste kerstdag ben ik thuis, dan ga ik filmmarathon houden gok ik en zit ik te denken aan wat makkelijke hapjes of iets uit de oven ofzo.
Nog geen idee wat.

Tweede kerstdag ben ik bij mijn moeder, dan gaan we denk ik gourmetten.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 20:30

Kerstavond altijd met vrienden, nog geen idee van thema of menu of dat de mannen weer iets op de bbq leggen.
1e Kerstdag naar mijn moeder.
2e Kerstdag komt mijn schoonmoeder eten. Menu ligt beetje aan wat we kerstavond doen. Wellicht wel iets met spruitjes en een rollade en aardappeltjes etc.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 21:04

Gourmet. Ook echt geen andere optie denkbaar met kerst. Als moeilijke eter die weinig zin heeft om te koken voor anderen is dat de beste en enige optie. En dat is gewoon kerst.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 17:47

Wij hebben nog niet eens besloten bij wie we gaan eten dit jaar.
Laat staan dat er al is nagedacht over wat :') .

Wij maken allemaal wat om de hoeveelheid tijd voor iedereen behapbaar (pun intended) te houden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 20:05

Ik ga dit jaar voorzichtig weer eens wat kokkerellen. Mijn schoonouders komen naar mij. Met name mijn schoonvader is een ramp qua eten. Gourmet is geen optie dus dat valt ook af.

Ik denk nu aan een soort wintermarkt buffetje, met erwtensoep, stoofpotje, zoiets.

Kerstavond standaard met mijn ouders. 1e kerstdag ben ik met de kinderen, dan denk ik heel makkelijk. Of met z'n drietjes gourmetten misschien, mogen de kinderen iets beslissen.

Bathena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 10:17

Op eerste kerstdag krijg ik mijn oom en oma op bezoek. Dan gaan we gewoon gezellig gourmetten. Heb nu zo'n gourmetstel met van die aftakkingen zodat een ieder zijn eigen gourmetstel heeft. Stinkt ook niet, geen olie nodig dus echt ideaal!

Tweede kerstdag echt geen idee. Vorig jaar was het zo dat een ieder een gang deed. Ik ging toen voor het toetje en heb citroentiramisu gemaakt en eton mess. Lekker makkelijk :D

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 10:25

Kerstavond bij ons met zwager en schoonzus. Wsl drie gangen, niet al te ingewikkeld, en bij voorkeur dingen die de dag erop ook te gebruiken zijn. Ik denk nu aan een varkensroast en een toetje met zelfgemaakte appelbutter (brood pudding?) en mss hartige panna cotta vooraf

Eerste kerstdag bij broer en schoonzus met twee kinderen + mijn moeder. Nog geen idee wat de planning wordt, wsl lunch en borrel.

Tweede kerstdag in verzorgingstehuis bij schoonmoeder (~15 mensen). Zij bedenken en shoppen voor voor- en hoofdgerecht, ik maak het klaar en verzorg het toetje volledig zelf. Dat wordt geflambeerde kersen met ijs, mn omdat het flamberen steeds in goede aarde valt.

Met O&N zijn we in de Vogezen dus dan ga ik daar lekker shoppen of we gaan in het dorpje eten.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 10:30

Ik volg graag!
Hier ligt de lat heel hoog. Bij de schoonfamilie maakt iedereen (of per stel eigenlijk) een klein gerecht voor 12 mensen en alles smaakt zo goed en elk jaar weer nieuwe dingen (iedereen lust en eet ook alles). Wij hebben dit jaar een warm (voor)gerecht.
Ons idee is even geweest om van een heel simpel gerecht iets heel bijzonders te maken. Bijv van een stampot, maar ook dat is nog erg lastig en we hebben niet echt concrete ideeën daarbij.
We vieren dit al het weekend voor kerst. Met kerst zelf is het vaak erg lastig om met iedereen + aanhang bij elkaar te kunnen komen. Altijd soort van begin van de kerstdagen voor ons ook *\o/*

Verder hebben we met kerstavond mijn ouders, broer, zus, aanhang en neefje bij ons over de vloer. Dat wordt of iets van rollade/ beenham denk ik of chinees bestellen. Ligt er even aan of mijn vriend die dag thuis kan werken. Anders heeft hij na werk nog een uur reistijd. Deze kant van de familie lust niet alles ;)

Eerste kerstdag gaan we dan weer naar de schoonfamilie en kwamen opa en oma altijd. Die zijn er helaas niet meer, maar de oom van mijn vriend komt dan nog wel + een deel van de broers/zussen (wie kunnen).

Tweede kerstdag gingen we altijd naar kerstgala en uiteten, maar ik merk dat ik daar elk jaar minder zin in heb, dus dat kijken we nog wel even :)
Laatst bijgewerkt door Felien_Kyra op 13-11-25 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 10:34

deconstructed stamppot? Dus ipv een lepel hutspot op een bord, alle ingrediënten van hutspot apart bereiden en los op bord serveren. Geglaceerde worteltjes, gekonfijte uien, pommes fondant, dobbelsteentjes buikspek?

(Geïnspireerd door losgeslagen appeltaart van Jonnie Boer)

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 10:37

Lielle schreef:
deconstructed stamppot? Dus ipv een lepel hutspot op een bord, alle ingrediënten van hutspot apart bereiden en los op bord serveren. Geglaceerde worteltjes, gekonfijte uien, pommes fondant, dobbelsteentjes buikspek?

Leuk! ga deze delen met mijn vriend in ieder geval :D

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 10:43

Lielle schreef:

Dat klinkt echt heel leuk!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 11:36

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 11:43

Wat een tof idee Lielle!!! Ik ga m onthouden

Hier kerstavond met mijn vader en zijn vriendin, ze komen hier eten en daarna pakjesavond.

Eerste kerstdag ben ik aan het werk en tweede kerstdag gaan we ergens brunchen dus dan lekker savonds met hapjes op de bank denk ik

Ik denk dat ik kerstavond vraag of mijn bonusmoeder aardappel pannenkoekjes wil maken, onze zoon (en mijn vader) is stapelgek op prinsessenboontjes in katenspek, alleen het vlees en het toetje moet ik dan nog even bedenken. Al kan je toetje best zelfgemaakte griesmeelpap worden want daar is mijn partner weer gek op. Ieder wat wils.
Voor eerste kerstdag voor mijn mannen thuis moet ik nog even nadenken

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 20:31

Leuk om dit topic even in de gaten te houden.
We vieren het, zoals afgelopen jaren, bij ons. Vind ik heerlijk, laat mij maar lekker koken!

Moet nog gaan nadenken over een tussen- en hoofdgerecht.
Voor- en nagerecht wordt geregeld door familie die komt, zodat we ook weer niet álles hoeven te regelen.

Ik hoop hier wat leuke originele ideeën op te doen!
Vorig jaar zalm uit de oven, was groot succes!
Misschien dit jaar iets van varkenshaas uit de oven ofzo, die maak ik altijd zo heerlijk klaar :9
Geen idee nog..

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-25 11:22

Wat komen er al heerlijke gerechten voorbij :9

Kerstavond zijn we thuis (ik, man, zoontje van 5 en dochter van 3 maanden). Ik vraag mijn schoonmoeder ook weer, anders zit ze alleen. Wil dan iets wat makkelijk en lekker is, niet te bijzonder. Soepje vooraf, ijs toe.

1e kerstdag bij mijn broer en schoonzus met mijn ouders erbij. We gaan allemaal een gang maken, maar dat hebben we nog niet verdeeld. Mijn schoonzus heeft vandaag haar eerste terugplaatsing en is dus met kerst mogelijk zwanger.

2e kerstdag altijd gourmetten bij mijn schoonmoeder met alle kinderen en kleinkinderen (7 volwassenen en 7 kinderen tussen 14 jaar en 3 maanden). Vlees van de slager, zelfgemaakte sausjes en wat rauwkost en frietjes.

Ik heb trouwens nog van geen een supermarkt de feestdagen folder gezien. Normaal zijn die er nu toch al lang? :+

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 11:26

Wij zijn met kerst altijd op vakantie en nemen dan altijd het kerstpakket van mijn werk mee en dat proberen we die week op te maken.

Dus altijd afwachten wat we die dagen gaan eten dus :)

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 15:14

De tweede gang, een soepje, wordt knolselderijsoep met witte boontjes en parmezaan. Ga deze volgend weekend maken om te testen of hij echt zo lekker is als hij lijkt. Ideaal dat hij tevoren gemaakt kan worden.
Hoofdgerecht wordt, denk ik, hertenrugfilet met zelfgemaakte saus, geroosterde groenten en zelfgemaakte aardappelgratin.
Nu nog een eerste gang en nagerecht bedenken.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 16:32

Op eerste kerstdag doen we altijd een heel uitgebreide lunch en in de avond gaan we kerstfilms kijken met een tafel voor lekkernijen. Op tweede kerstdag doen we vaak een luxe diner met wild en een mooie wijn.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 19:25

We zijn eruit :D

Aperitief: mocktail met mandarijn, steranijs en citroengras
Broodmandje met luxe landbol en gezouten roomboter
Amuse: bonbons van op de kamado gerookte zalm
Voorgerecht: biet wellington
Hoofdgerecht: in kriek gestoofde varkenswangetjes met pastinaakpuree
Nagerecht: stoofpeer speculaas tiramisu
En dan een espressootje met een luxe bonbon van de lokale chocolatier :9

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 17:09

Ik ben eruit, voor ons hoofdgerecht.
Voorgerecht en dessert worden door iemand anders geregeld.

Het wordt:
- Varkenshaas uit de oven
- Met kruidenboter of champignonroomsaus
- Gefrituurde aardappeltjes (bolletjes ofzo)
- Gewokte groenten van courgette, paprika, peen en ui
- Koolsalade met appel en peen als side-dish

:9 :9