Sinterklaas..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 08:56

DDDara schreef:
Het is echt een illusie dat je niet tegen je kind liegt.....

Oh wat een mooie tekening........ nee je vind hem lelijk maar dat is onaardig om te zeggen.
Oh wat kan je goed lezen ........nee slecht maar het komt ooit goed.
Oh je bent de allerliefste....... nee je broertje is liever maar ik zeg het niet.
Oma is in de hemel...... nee ze is dood en rot weg onder de grond
Opa is een sterretje ...... nee hij is in de oven gegooit en er is niets meer van hem over.
Je paard is op de eeuwige weide..... nee je paard is eeuwig niet meer op de weide
Oh was een mooi kadotje...... nee je zet het neer tot hij het is vergeten en gooit het dan weg.

Dus om willen van je kind een leugentje over sinterklaas zodat hij kan genieten van een mooi kinderfeest is echt zo erg niet! JE doet niet anders!

Ik zeg helemaal niks van dit tegen mijn kind :=

Complimenten over ‘wat een mooie tekening’ voedt alleen maar meer prestatiedrang.
Ik zeg vaak; ik kan zien dat je er hard aan gewerkt hebt (als dat zo is), of: dat heb je snel gedaan, of: die kleuren staan leuk bij elkaar, waarom heb je die gekozen? Of: vond je het leuk om dit te doen?
Het is m.i. veel leuker en leerzamer voor een kind om over z’n werk en de totstandkoming te praten, dan enkel ‘wow, wat mooi’.
Het gaat nl m.i. niet enkel om het resultaat, maar om het proces. Dus over het lezen; ik zie dat je flink aan het werk bent om te leren lezen. Of als dat niet zo is; het lijkt alsof je leren lezen moeilijk/niet zo leuk vindt, klopt dat? En dan krijg je een mooi gesprek over het proces, en kun je idd dat zeggen dat het goed komt als je oefent en dat je erbij wilt helpen, of dat ze lekker zo door mogen gaan en dan gaat het veel beter.

En onze opa en oma liggen inderdaad onder de grond, sinds mijn kind vroeg wat er met je lijf gebeurt als je dood bent.
‘Maar gaan dan de beestjes in de grond je opeten?’ Ja, die ruimen je lichaam op, maar dat geeft niet, want je hebt het dan niet meer nodig en je voelt het niet meer.

Britta31

Re: Sinterklaas..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 11:30

Mag ik vragen hoe oud je kind is?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 12:43

Britta31 schreef:
Mag ik vragen hoe oud je kind is?

Nu 6 en 9.
Maar toen hij dit vroeg was de oudste 4. Toen werden we geconfronteerd met een overlijden en dan ontkom je niet aan zulke vragen :=
Hij is ook geobsedeerd door insecten.

Die tekeningen doen wij al zo sinds ze tekeningen maken eigenlijk.
Complimenten geven over de inspanning die ze hebben geleverd, niet over het resultaat :)

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 13:11

En laat je je kind dan ook met alle spelletjes verliezen?

Ik kan het eerlijk gezegd niet geloven?!
Lieg je nu niet een beetje tegen je zelf?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 13:31

DDDara schreef:

Heb jij zelf eigenlijk kinderen :? Ik sta oprecht te kijken van je vragen :o

Waarom zou je je kind met alle spelletjes laten verliezen of winnen? Dat is toch gewoon hoe het spel loopt?
Soms win ik, soms mijn kind, soms mijn man en soms mijn andere kind.
Verliezen hoort bij het leven, omgaan met teleurstellingen ook. En winnen ook.
We doen natuurlijk wel spelletjes die bij hun leeftijd passen, niet spellen waarbij ze onmogelijk kunnen winnen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 13:34

Ik ben blij dat mij ouders vroeger tegen mij "gelogen" hebben, want het hele sinterklaasfeest hoort bij mijn fijnste herinneringen. Ook toen mijn geloven eraf was, hebben we het nog jaren gevierd inclusief gedichten. Ik ben blij dat ik die herinneringen, aan mijn ouders die er allang niet meer zijn, nog heb <3

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 14:18

DDDara schreef:
Het is echt een illusie dat je niet tegen je kind liegt.....

Oh wat een mooie tekening........ nee je vind hem lelijk maar dat is onaardig om te zeggen.
Oh wat kan je goed lezen ........nee slecht maar het komt ooit goed.
Oh je bent de allerliefste....... nee je broertje is liever maar ik zeg het niet.
Oma is in de hemel...... nee ze is dood en rot weg onder de grond
Opa is een sterretje ...... nee hij is in de oven gegooit en er is niets meer van hem over.
Je paard is op de eeuwige weide..... nee je paard is eeuwig niet meer op de weide
Oh was een mooi kadotje...... nee je zet het neer tot hij het is vergeten en gooit het dan weg.

Dus om willen van je kind een leugentje over sinterklaas zodat hij kan genieten van een mooi kinderfeest is echt zo erg niet! JE doet niet anders!

Tegenwoordig is het bekend dat prijzen voor de moeite of bijvoorbeeld vragen wat ze getekend hebben veel gezonder is dan liegen.

Ik snap ook niet waarom je al die leugens nodig zou hebben eigenlijk. Hoeft toch helemaal niet, je kan toch gewoon eerlijk zijn zonder lomp antwoord?

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 15:42

Afbeelding
Ik ben er gewoon eerlijk over tegen mijn kinderen (4 en 6). Die van 4 heeft geen vragen en tegen die van 6 zeg ik het is een man in een pak en de cadeautjes koop ik zelf. Hij heeft nog steeds hele leuke feesten, en we doen mee aan alle activiteiten in het dorp. het gaat vooral om de gezelligheid.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 16:20

Ik ben opgegroeid zonder vast geloof in Sinterklaas, maar we gingen trouw naar de intochten en ik ging helemaal op in alles op televisie.

Mijn man is wel opgegroeid met een vast geloof in Sinterklaas. Onze kinderen worden door hem iets trouwer meegenomen in het verhaal, maar ik zeg nog niet tegen ze dat hij niet bestaat. Ik bevestig of ontken niks, vind het wel grappig om te zien waar ze zelf mee komen. Ze zijn nu 4 en 6 :)

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 17:33

verootjoo schreef:
DDDara schreef:

Heb jij zelf eigenlijk kinderen :? Ik sta oprecht te kijken van je vragen :o

Waarom zou je je kind met alle spelletjes laten verliezen of winnen? Dat is toch gewoon hoe het spel loopt?
Soms win ik, soms mijn kind, soms mijn man en soms mijn andere kind.
Verliezen hoort bij het leven, omgaan met teleurstellingen ook. En winnen ook.
We doen natuurlijk wel spelletjes die bij hun leeftijd passen, niet spellen waarbij ze onmogelijk kunnen winnen.

Ik heb er 3 en ze geloven in sinterklaas, de kerstman en de paashaas en de tandenfee en het is allemaal een groot FEEST. Over jezus vertel ik wel dat het een mooi oud verhaal is uit te boeken en dat hij niet bestaat. Iedereen heeft zijn eigen waarheid zullen we maar zeggen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 18:41

Dddara: oké interessant. Dus je laat ze geloven in sprookjes eigenlijk. Tot wanneer? En vind je ook alles wat ze doen en maken fantastisch?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 20:47

Laten we nu geen mensen gaan veroordelen omdat hun kinderen geloven in Sinterklaas en omdat je ze op hun eigen niveau beoordeelt als ze iets gemaakt hebben waar ze trots mee aan komen zetten.

Ik verdenk vooral mijn jongste er soms wel van dat hij me nept, want je kan hem echt niets wijs maken, hij gelooft helemaal nergens in. Alleen Sinterklaas, nul twijfels...

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 21:21

Onze dochters hebben ook gelooft dat er een kabouter in de kersenboomstam woonde. O ja, de oudste had een onzichtbaar hondje wat ook geaaid moest worden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 22:50

Britta31 schreef:
Onze dochters hebben ook gelooft dat er een kabouter in de kersenboomstam woonde. O ja, de oudste had een onzichtbaar hondje wat ook geaaid moest worden.

Mijn oudste identificeert zich af en toe als een hond :')
Dan moet ik hem ook Moos noemen en doet ie alles zoals een hond doet :=

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 00:12

Voor mij was Sinterklaas altijd magisch.

Ik was helemaal niet blij toen ik wist dat het niet echt was alle magie weg. Ik weet nog dat ik heel bewust dacht hadden ze het maar niet gezegd dan was dit voor mij een veel leuker feest. Heel spannend als de overbuurjongen keihard op de voordeur bonkte en dan de zakken met cadeaus achterliet.
Zo niet leuk toen ik wist hoe dat werkelijk ging. Mijn zus had exact hetzelfde die was wel een stuk naïever dus die periode kon na het vertellen wat langer opgerekt worden.

Dus ik vond de ''leugen'' zelf heel fijn en ook niet als liegen ervaren. Eigenlijk net zoiets als een goochel truc daarvan wil ik ook helemaal niet weten hoe het werkt. Zou ik dat weten dan is het toch ook helemaal niet leuk meer. (Dat is eigenlijk ook een ''leugen/illusie).

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 13:52

Mijn ervaring is dat de tijd dat ik in sinterklaas en de paashaas geloofde te allermooiste en spannendste tijd was. Wij gingen iedere pasen naar het bos waar me vader smorgens in alle vroegte als stiekem rond liep om eieren te verstoppen. Dat was geweldig en dat was daarom ook iets wat ik mijn kinderen ook gun. En sinterklaas niet anders het is veel spannender en leuker als sinterklaas wat in je schoen doet dan je moeder. Zo lang mijn kinderen er van genieten mogen ze lekker blijven geloven. De oudste ik 9 en geloofd nog steeds de jongste is 6 en heeft zo nu een dan twijfels, dan vraag ik aan hem denk je dat mama het geld heeft om om de dag een kadotje in je schoen te stoppen.......

Met kerst krijgen ze kleren van de kerstman ook dat vinden ze geweldig dan ligt het helemaal stampvol met pakjes met kleren er in ik zou niet weten waarom ik ze die mooie herinneringen niet mee zou geven. De enige reden die ik zou kunnen bedenken is omdat ik zelf graag die veer in me kont zou krijgen van al die leuke kadotjes. Nou zo lang als het gaat gun ik sinterklaas, de kerstman en de paashaas die veer hoor zo lang mijn kinderen maar genieten.

En of ik lieg als ze een knutsel werkje laten zien wat ik niet mooi vind...... Ja zeker ik ga toch niet zeggen dat het lelijk is. Tuurlijk zeg ik ook wel is daar heb je hard aan gewerkt maar als ze vragen vind je het mooi dan ben ik de laatste die nee zou zeggen.
En als ze vragen wie vind je het liefste zou ik ook nooit de waarheid zeggen.
Met spelletjes laat ik ze ook wel eens winnen omdat anders de lol er snel af is.

Maar dood is bij ons dood daar ben ik dan wel weer heel eerlijk over, maar we wonen in het bos en hebben veel dieren dus ja dan hoort dat gewoon bij het leven en leg ik dat ook eerlijk uit.

En zo heeft iedereen zijn eigen dingen waar die wel of niet eerlijk over is, maar ik geloof echt niet dat jullie altijd eerlijk zijn tegen je kinderen dat kan gewoon niet en is in mijn ogen ook echt niet goed voor een kind. De waarheid is soms veelste hard en overal om heen praten is ook niet wat je je kind wil leren.