Spoilertopic: de puzzels en de antwoorden en terugblik.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Spoilertopic: de puzzels en de antwoorden en terugblik.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-24 16:44

Zo, dat was best een lange maand, zeg! Elke dag een nieuwe puzzel, de kerstman die langskwam, Sinterklaas die langs kwam, Vragenlijsten met woorden om te onthouden, vervelen hoefde zeker niet deze maand. In dit topic een terugblik op alle puzzels die langs gekomen zijn en hun antwoorden. Maar aangezien het een lange maand was, wordt dit ook een lang bericht Y;( Wees gewaarschuwd.

Op 1 december trapte Polly af met de eerste puzzel van een lange reeks. Dit was haar puzzel:
Citaat:
Logisch raadsel

Je werkt sinds kort als stalhulp bij een kleine stal met vier paarden. De eigenaar is even weg voor een korte vakantie en heeft de dieren aan jouw zorgen toevertrouwd. Je wit de paarden op stal zetten, omdat er noodweer voorspeld wordt, maar welk paard hoort ook alweer in welke box? Er hangen geen naambordjes, maar elke stal heeft wel een cijfer. Links van je zijn stal 1 en 3, rechts van je zijn nummer 2 en 4. In de wei lopen vier paarden: een Friese merrie, een Fjordenmerrie, een Halfingerruin en Ozosnel. Bij elke stal hoort ook een zadelkast. In kast één vind je vier rode bandages en een hoofdstel met een rode neus- en frontriem. In kast drie hangen twee halsters: en grote en een nog ongebruikt veulenhalstertje. Op de neusriem van het grote exemplaar zitten enkele zwarte haren. Onder het zadel in kast twee ligt een dekje met daarop aan beide kanten een vlag geborduurd. Deze heeft drie horizontale banen in rood, wit en weer rood. In kast vier staat een poetskoffer met poetsspullen én een toiletteerschaar.
Welk paard moet je in welke box zetten?

Antwoordmogelijkheden:
a) 1: Friese Merrie, 2: Fjordenmerrie, 3: Ozosnel, 4: Haflingerruin
b) 1: Fjordenmerrie, 2: Ozosnel, 3: Haflingerruin, 4: Friese merrie
c) 1: Ozosnel, 2: Haflingerruin, 3: Friese merrie, 4: Fjordenmerrie
d) 1: Haflingerruin, 2: Friese merrie, 3: Fjordenmerrie: 4, Ozosnel

Het antwoord hierop was natuurlijk C. Voor niemand een probleem en de gedachte kwam al snel op, zouden er meer volgen? Oh ja, echt wel, zit daar maar niet over in :+. Maar dat wisten jullie natuurlijk nog niet.

Op 2 december kwam Julius met een, naar ik dacht, uitermate makkelijke puzzel. Ik had hem bijna niet gebruikt, omdat ik dacht dat hij te makkelijk was. Desondanks bleek dit een van de grotere struikelblokken uit de hele reeks te zijn.

Citaat:
1. IJKMNO
2. MNPQRS
3. DEFHIJ
4. KLMNPQ

De logica van deze puzzel zit hem in de ontbrekende letters van het alfabet: ijkLmno, mnOpqrs, defGhij, klmnOpq. De missende letters vormen dan het woord LOGO. Gelukkig waren er hele lieve, maar vooral ook creatieve bokkers, die te hulp schoten met de meest geniale hints die ze konden bedenken.

Op 3 december kwam Anniek1985 met de volgende puzzel:
Afbeelding
De oplossing hiervan was de vraag: Sinds welk jaar bestaat Bokt? Het antwoord daarop is natuurlijk 2001. De puzzel liet sommigen even schrikken, want als je niet van rekenen houdt is het wel echt veel rekenwerk, maar gelukkig viel hij eigenlijk iedereen mee!

Op 4 december kwam Banjer met een gedicht die vele van jullie, maar met name ChatGPT, op het verkeerde been zette:
Citaat:
Ik ben geen sprinter, maar wel een snelle passant,
Met mijn rechte gangen ben ik vaak een constante.
In wedstrijden van uithouding ben ik een bekend gezicht,
Niet van de renbaan, maar mijn snelheid is zeker in het zicht.

Mijn rit is gelijkmatig, mijn tempo houdt stand,
Langzaam begin ik, maar sneller dan de meeste ga ik in het zand.
Niet het groen van gras, maar het pad dat zich uitstrekt,
Met een rijder aan mijn zijde, die mijn kracht respecteert en het in toom houdt, perfect.

Mijn snelheid is geen haas, maar ik ben geen slak,
Een rit van constantheid zonder veel gemak.
Als je me vraagt om te versnellen, ben ik niet snel uit het zicht,
Maar mijn passen zijn krachtig, mijn uithoudingsvermogen is mijn plicht.

Wij hadden verwacht dat jullie wel op zoek zouden gaan naar iets met een paard, maar met name ChatGPT dacht daar toch wat anders over. We hebben verschillende mogelijkheden langs zien komen, maar het juiste antwoord moest zijn DRAVER.

Op 5 december was daar uiteraard Sinterklaas, met niet alleen een zak met statjes, maar ook een puzzel voor jullie. Mijn eerste reactie toen ik deze puzzel zag was ‘er zitten wel wat typfouten in :=’. Jullie dachten er net zo over, maar ontdekten net als ik al snel dat dat met opzet was!
Citaat:
Mijn buurkan was een eenvoudige man, maar kon z’n paarden niet uit elkaar heuden. Daarom knipte hij bij een van de paarsen een stuk van de staart af. Dat hielp wuinig, want die staart groeide snel week aan. Toen knipte hij een stuk van de minen van hetzelfde paard af. Maar ook die groeiden nazuurlijk weer aan. Tenslotte nam hij een meetlat en mat de paarden. "Verrek!", riep hij uit! Want teen pas merkte hij dat het zwarte paard drie centimeter gloter was dan het witte paard.

Als je de foute letters vervangt door de goede en dan de goede letters noteert (buurKan moet natuurlijk buurMan zijn, dus je schrijft de M op), kom je uit bij het woord MODERATOR. Ook hier hadden wat mensen een hint nodig en ook hier kwamen die in de meest geniale vormen voorbij, zoals Punz die schreef:
Onthoudt
De fout
En
Raad
Achteloos
Toch
Onze
Rebus.
Goed gevonden Punz! De vraag bleef wel…… wat moeten jullie nu met al die antwoorden? :?

Dat antwoord kwam een dag later, toen de eerste plek waar jullie de antwoorde in konden vullen langs kwam: aan boord van de stoomboot.
Dat waren 5 vragen, op volgorde van de puzzels. Iedereen haalde hier probleemloos het einde, alleen dat je dat laatste woord wel eens nodig kon hebben, was nog niet tot iedereen doorgedrongen…..

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-24 16:53

En even dachten een paar mensen dat ze al klaar waren met puzzelen, maar gelukkig kwam daar Prrrr gewoon met een puzzel. En ook deze puzzel heeft ChatGPT druk bezig gehouden. Gelukkig was iemand zo lief om ChatGPT les te geven.
Afbeelding
Citaat:
Welke waarde heeft de weggelaten letter in het Nederlandse scrabblespel?

De letter die mist is natuurlijk de Y en de waarde van die letter is (in Nederland, dus) 8.

Maar ook op 7 december kwam daar gewoon weer een puzzel, ditmaal van Lau07. Alleen dat laatste stond niet aangeven, de titel was ‘Puzzel van ?????’:
Citaat:
Er gaat een fluister, een stil gerucht,

Een dier zo snel, men is ervoor beducht.
Men spreekt van een aard, fel en vrij,

"Het dier volgt geen pad, en is ook niet altijd blij."

Te sterk, te trots, dat zegt men vaak,

De berijder heeft een zware taak.

Maar de geschiedenis vertelt ons wel degelijk iets anders,
Prestaties zo groot, dat is zelfs niet te ontkennen door tegenstanders!
Dus oordeel niet, kijk eens echt goed,

Zie het wezen, zijn trouw, en zijn moed.

Wat schuilt er echt in dit dier, met heldere pracht?
Een vlam die waakt, dag en nacht.

Wie zijn wij, en nog belangrijker: wat hebben wij met elkaar gemeen?

1. 1808 - 1836, 50.676210, 4.406203, 17 uur, Hertog, Element 26
2. 1973 - 31 lengtes, 1,5 mijl in 2:24
3. 2021 - 0/0/37.85, de ultieme kroon op het werk, zonder te verongelukken

Als je ons gevonden hebt, vertel het ons dan: waar moeten wij heen?
Er is een teamlid, bij wie we niet zouden opvallen,
Ja, daar passen we prima in de stallen!

Niet geheel verrassend zorgde deze puzzel toch wel voor wat gepuzzel. Maar ja, het was dan ook puzzelmaand, dus een béétje aan de bak moesten jullie af en toe wel. De drie paarden die gezocht werden, zijn Copenhagen, Secretariat en Explosion W. Daar kwamen de meesten nog wel uit, maar toen de grote vraag: Bij wie passen deze paarden prima op stal? Zelfs de kerstman kreeg pb’s met de vraag of een antwoord goed was, maar die wist het ook niet….. Maar het antwoord daarop was dus Lau07 en uiteindelijk zijn de meesten van jullie daar ook op uit gekomen.

Op 8 december was daar NadjaNadja met een nonogram:
Citaat:
Nonogrammen zijn logische puzzels waarbij cellen in een raster moeten worden gekleurd of leeg moeten worden gelaten volgens de cijfers aan de zijkant van het raster om een verborgen afbeelding te onthullen. In dit puzzeltype meten de cijfers hoeveel ononderbroken lijnen van ingevulde vierkanten er in een bepaalde rij of kolom zijn. Een aanwijzing van "4 8 3" zou bijvoorbeeld betekenen dat er sets van vier, acht en drie gevulde vierkanten zijn, in die volgorde, met ten minste één leeg vierkant tussen opeenvolgende groepen. Zie ook dit voorbeeld:
[ Afbeelding ]

Nu is het jouw beurt om te gaan puzzelen! Naar welk getal ben ik opzoek?
Puzzel

Tip: Vink onder de puzzel het vakje 'highlight correct rows/colums', zodat je kunt zien of de ingevulde rij of kolom correct is!

Sommigen kenden het fenomeen nonogram nog niet en kwamen er niet uit. Maar gelukkig waren daar wederom behulpzame Bokkers om het uit te leggen en uiteindelijk vonden de meesten dit een geslaagde puzzel. De uitkomst van deze puzzel was het getal 28. En voor wie het zich afvraagt: nee, er zit geen logica in de antwoorden. Ieder teamlid mocht zelf een puzzel bedenken en ook zelf volledig de antwoorden bepalen.

Op 9 december was daar Ynskek, met een puzzel die ook verschillende mensen even :? liet kijken, maar uiteindelijk is ook daar iedereen uit gekomen:
Citaat:
Kerstfeest is gekomen, kaarsjes in de bomen
Kaarsjes hier en overal die ik strakjes branden zal
Met een vuurtje bij de pit, pas op dat je stilletjes zit
Want wanneer je zucht of fluit, blaas je.ffft.de kaarsjes uit

Kerstfeest is gekomen, kaarsjes in de bomen
Kaarsjes hier en overal die ik strakjes branden zal
Met een vuurtje bij de pit, pas op dat je stilletjes zit
Want wanneer je zucht of fluit, blaas je.ffft.de kaarsjes uit

r4 w5 l2
r2 w6 l1
r8 w3 l1
r1 w7 l5
r3 w2 l1

r5 w1 l6
r6 w4 l3
r1 w1 l2
r8 w11 l5
r4 w4 l5
r7 w9 l1
r2 w1 l3
r5 w3 l1
r3 w11 l6
r6 w8 l4

Hier liepen wat kwartjes op vast, maar dat zal mogelijk iets te maken hebben met dat we geen kwartjes meer hebben. En een 20 cent muntje valt dan toch net wat minder lekker. Gelukkig viel hij bij de meeste mensen alsnog: De R stond voor een regel, de W voor het woord in die regel en de L voor de letter van het woord. Als je zo alle combinaties achter elkaar zet, komt er Fijne feestdagen uit.

Op 10 december kwam Ods, met een rebus:
Afbeelding
De uitkomst van de rebus was ‘Welk bit gebruikt men doorgaans bij een traditionele Frieze aanspanning?'. En het antwoord dáárop, is Roosjesbit. Ook deze was voor sommigen wel even puzzelen. Uiteraard was er ook heel even de discussie patat versus friet. Uiteraard is het gewoon patat, maar het plaatje in deze rebus is van de Mac. En de Mac serveert toch echt Franse frietjes. Dus ondanks dat het normaal gesproken toch echt patat is, moest je hier toch echt friet gebruiken. Echt. Echt, echt, echt :j. Maar verder is het echt patat :j.

Ladybird hield jullie ook wel even aan het werk, op 11 december. Niet omdat hij moeilijk was, maar omdat het gewoon wat werk was. Prijs voor mooiste reactie gaat hier wat mij betreft wel naar heidy_wilco, die aangaf dat ze nooit goed in hoofdrekenen was en het verschrikkelijk vond om te doen, maar het nu eigenlijk zonder moeite deed. Een hoogst nodige boost in haar zelfvertrouwen. Mooi om te zien dat onze puzzels zoiets moois gebracht hebben <3
Afbeelding
De zin die hier uit kwam was ‘Dit lieveheersbeestje wenst iedereen sprankelende feestdagen!’.

12 december is de verjaardag van Oscar, dus uiteraard kwam die langs met een echte Brabantse traktatie. Er werd nog gevraagd of het Brabantse of Limburgse worstenbroodjes waren, maar Oscar trakteert 100% zeker weten op Brabantse worstenbroodjes :j.
Citaat:
https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=13c9c9621190
Waarop trakteert Oscar vandaag?
A: Worstenbroodjes
B: Saucijzenbroodjes

Op 13 december was daar Nicole288 met een Filippine. Ook deze hield jullie best wel bezig, hoewel het goede woord vrij snel gevonden werd. Het soort voer dat gezocht werd, is muesli. De tak van sport vond ChatGPT wel weer interessant, maar daaruit bleek dat, hoezeer ze het ook artificiele intelligentie noemen, tellen te moeilijk voor hem blijkt te zijn. Een tak van paardensport van 7 letters en dan komen met dressuur, springen of eventing…… := Het goede antwoord daarop was voltige. ChatGPT kan nog wat van ons leren! De zijgang hield de gemoederen bezig vanwege de werkwoordvorm, maar moest ‘appuyeren’ zijn. En ik mag toch hopen dat de meesten van ons wel een rosborstel in de poestkist hebben zitten?
Het woord dat er dan uitkomt is Boktveulen. Niet verwonderlijk, voor de persoon die elk jaar de Bokt Veulenverkiezing voor haar rekening neemt, nietwaar?
https://puzzel.org/nl/acrostic/play?p=- ... A_mtTd7wnv

Gelukkig was de dag erna weer iets simpeler, de getallenreeks van Coby:
Citaat:
Welk getal moet er op de puntjes staan?

1, 4, 9, 16, 25, ..., 49, 64, 81, 100

Het missende getal is natuurlijk 36 (plus 3, plus 5, plus 7, plus 9, plus 11 etc)

Op 15 december was daar Neonlight met een legpuzzel:
Citaat:

De vraag die in de puzzel stond, was ‘voor welk ras zijn deze zadels?’.
De foto is van de zadelkamer van de Spaanse Rijschool, dus het goede antwoord moest zijn Lippizaners.

Maar er was meer die dag! Want ineens ging het avontuur op de reddingsboot verder.
De eerste vraag was lastig, omdat niet iedereen het woord van de keer ervoor bewaard had. Of mensen willen gewoon liever naar IJsland dan naar een IJsschots, wat ik ze eigenlijk ook niet kwalijk kan nemen. Hier gaf 62.7% uiteindelijk het goede antwoord.
Afbeelding
De paarden van Lau07, die op de dag van de puzzel wat problemen gaven, leverden hier toch weinig problemen op. Bijna 98% had het goed, dus er hebben uiteindelijk weinig mensen hoeven gokken. De rest van de vragen bleek voor niemand een probleem te zijn, dus uiteindelijk iedereen maar aan de groentesoep!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-24 16:59

En uiteraard gingen we gewoon nog even verder met de puzzels! C_arola had ook een puzzel voor jullie, om jullie rekenkunsten eens te testen:
Citaat:
Bij jou op de rijvereniging wordt een grote dressuurwedstrijd georganiseerd voor paarden. Er wordt gereden in de B, L1, L2, M1 en M2 en een gecombineerde Z1/Z2-rubriek. Jij bent aangewezen om de prijzen in te kopen. Alle deelnemers krijgen sowieso een rozet als dank voor hun deelname, in de kleuren van de rijvereniging. Voor de prijzen geldt: 1 prijs per 4 ruiters. Dus in een rubriek waar tussen de 1 en 4 ruiters starten, zal er 1 prijs worden uitgereikt. Bij een rubriek van tussen 5 en 8 starters zijn er 2 prijzen enzovoorts.

In de B-rubriek starten 18 ruiters. In de L1 zijn dat er 8 meer, in de L2 zijn er 5 starts minder dan in de B. De M1 is de drukst bezette rubriek, hier komen twee ruiters meer aan de start dan in de L1. De M2 telt dan weer de kleinste opkomst, slechts een kwart van de ruiters uit de M1. In de gecombineerde Z1/Z2 komen net zoveel ruiters aan de start als in de L2 en de M2 samen.

Hoeveel rozetten en prijzen heb je in totaal nodig voor deze wedstrijd?

Het juiste antwoord hierop was 112 rozetten en 30 prijzen. (In de B 18 ruiters, in de L1 18+8=26, L2 18-5=13, M1 26+2=28, M2 28/4=7, Z1/Z2 13+7=20).
Totaal 18 + 26 + 13 + 28 + 7 + 20 = 112 deelnemers, dus 112 rozetten.
1 prijs per 4 deelnemers per rubriek , geeft B 18/4= 4,5->5 prijzen. L1 26/4=6,5 -> 7 prijzen. L2 13/4= 3.25 -> 4 prijzen. M1 28/4= 7 prijzen, M2 7/4= 1,75 -> 2 prijzen, Z1/Z2 20/4= 5 prijzen. Totaal 5 + 7 +4 + 7 +2 + 5 = 30 prijzen. Maar nee, Art_Ificious, we gaan niet door tot aan Pasen :n.

Op 17 december kwam de puzzel van Luceos, die, zoals terecht opgemerkt, eigenlijk op 18 december zou moeten. Echter is Bellatrix jarig op 18 december en was die datum dus al vergeven. Dus het was een klein beetje een extra handicap voor jullie, maar de meeste van jullie kwamen er wel uit. En eindelijk ook eentje waar ChatGPT uitkwam. Het antwoord was Epona.
Citaat:
In die dagen, toen ick niet meer slechts mensch en nog geen godin waere, leefde ick tusschen de trouwe viervoetige, die de velden doorkruisen en die als eene schare gehoorzaemen. Mijn vader, een eenvoudige man van het veld, vond sijn leven bij deze schepselen, en ook ick voelde de band die dieper ging dan bloed – eene trouw en kracht die mij met den grond verbond.

Toen hij op mij zag, sprak hy een eed, dat ick ooit meer dan mensch soude wesen, en dat de geest van deze trouwe velden, deze sterke wezens, myn lot zou dragen. En so waerde in mijn ziel eene kracht, niet van mensch of dier, maer van beider geest – een nieuw leven, dat aen mij kleefde gelijk de hoef aan den grond.

Wanneer de sterren schenen en de nachten stil waeren, hoorde ick de fluisteringe van verre geestverschynselen, van goden en schimmen die boven velden en bosschen hangen. Zouden ruiters van verre landen, in steden van marmer en ijzer, eens mijn naam dragen? Als een schild en moeder soude ick wesen voor die groote, die trouwe op vier beenen – zij die lasten dragen, en die vruchtbaarheid brengen waar hun hoeven slaan.

Ick, wie wortelen in aarde en hemel beide liggen, ben geroepen. En als de oogen der trouwe mijnen aenslaen, vinden zij rust en sterkte, wetende dat ick altijd waak.

Welke naam draeg ick?

Zoals gezegd kwam Bellatrix op 18 december met een kruiswoordraadsel.

Afbeelding
Het woord dat hier uitkwam was KERSTPUZZEL. Het slechte zadel heeft de gemoederen flink bezig gehouden en de eerlijkheid dwingt mij te bekennen dat dit één van de weinige antwoorden is die ik zelf niet heb. Iemand zin om hem met mij te delen? O:)

19 December vroeg wat lenigheid, want ineens kon je hoekjes om in een woordzoeker! Dat maakte het net iets lastiger dan een normale woordzoeker, maar gelukkig kwamen jullie er probleemloos uit:
Citaat:
https://customstrandsnyt.com/play/Puzze ... lnisbakje/
Speluitleg:
Zoek woorden in het letterbord.
Woorden vorm je door te klikken op de losse achtereenvolgende letters, door te swipen of door je muis over de letters van het woord te slepen.
Tip: bij deze woordzoeker mag je ook de hoek om!

Het woord dat door sommigen van jullie bij toeval al gevonden werd tijdens het zoeken, was RASPAARD.

En toen was het de beurt aan mijzelf. Ik mag graag woordzoekers doen, dus dat was snel bedacht. Maar welke woorden zet je er dan in? Alleen maar december-woorden vond ik wat saai, dus er moest oa ook gezocht worden naar mijn avatar: ECG. Niet heel gebruikelijk, ik weet het, maar een mens moet wat, nietwaar?
Citaat:

Afbeelding

Afbeelding

De uitkomst hiervan was natuurlijk het noodnummer.

Op 21 december was het de beurt aan JPitty. JPitty had met landschapsfoto’s voor jullie een woord neergelegd:
Afbeelding
De oplossing die eruit kwam was KERSTPUZZEL. En ja, dat woord hadden jullie ook al. Maar dat krijg je, als je als coördinator niet oplet en alles goedvind. Oorzaak lag dus geheel aan mijn kant, maar ik geloof niet dat jullie er verder last van hebben gehad. Hoop ik, tenminste :+.

Op 22 december had Zwerte een puzzel voor jullie.
Citaat:
Wie van de vijf?

De Bokt-teammies hebben besloten om met elkaar kerst en oud & nieuw te vieren. Er is een grote kampeerboerderij afgehuurd in de provincie Utrecht, er zijn lootjes getrokken, de open haard brandt, de kerstboom is opgezet en op het vuur staan twee grote pannen met warme chocolademelk en erwtensoep klaar. Op 24 december druppelen alle teammies één voor één binnen. Iedereen heeft een cadeautje mee voor zijn of haar lootje en iets te eten of drinken uit de streek of plaats waar ze vandaan komen. Ze dragen allemaal hun mooiste, gekste of meest foute kersttrui. Dan gaat er een telefoon, één van de teammies belt om te laten weten dat ze later komt. Haar auto heeft het begeven, dus ze moet met het openbaar vervoer. Gelukkig heeft haar woonplaats één van de grootste spoorknooppunten van Nederland. Helaas, het zit haar onderweg niet mee. Op het station komt ze erachter dat ze haar zak balletjes, een snoepje dat kenmerkend is voor deze stad, en haar fles sproakwater (een rum-brandewijnpunch) is vergeten. Ze moet eerst weer naar huis om dat op te halen dus. Eenmaal in de trein laat de passagier naast haar zijn koffie over haar lavendelkleurige kerstman-trui vallen en dan blijkt de aansluitende bus richting kampeerboerderij ook nog eens niet te rijden. Gelukkig heeft de fietsverhuur op het station nog een tweewieler staan, nummer 41. Vlakbij de boerderij krijgt ze, als klap op de vuurpijl, ook nog een lekke band en moet ze de laatste twee kilometer lopen. Maar met ‘Mijn leven is van mij’ uit Pia Douwes in haar hoofd, weet ze toch de boerderij te bereiken, waar ze als laatste aankomt. Daar wacht haar een warm welkom van de andere teammies!

Welke teammie is deze onfortuinlijke pechvogel?
A) Ods
B) Rije
C) Lalidan
D) JPitty
E) Neonlight

Het goede antwoord was D, JPitty. Ik geloof niet dat hier verder bijzonderheden waren, wel? Lekker een fijne, straight forward puzzel :j.

Op 23 december was daar ineens een paard die zijn baasje kwijt was! De vraag is, bij wie hoort dat paard (en van wie is die puzzel dus afkomstig?)
Citaat:
“Hi, ik ben het paard van één van de modjes. Maar ik ben haar kwijt geraakt, kunnen jullie mij helpen mijn vrouwtje weer te vinden? Ik haal echt alles uit het leven, geniet ten volste van alles. Mijn naam past dan ook prima bij mij. Ik ben een hele vent, hoewel, helemaal heel… Twee van mijn onderdelen heb ik al eens aan de dierenarts afgegeven. Ik ben van deels Nederlandse, deels Noorse komaf en intussen geniet ik van mijn vrije tijd. Vanwege mijn leeftijd, ik galoppeer al sinds juni 1994 op de aarde rond, ben ik lekker met pensioen op de wei. De aftekening op mijn hoofd lijkt trouwens wel wat op de 4e letter in de Boktnaam van mijn vrouwtje. Wie weet bij welke moderator ik hoor?”

Wij wensen jullie hele fijne kerstdagen en een geweldig 2025!

Vermoedelijk heeft de bijbehorende foto wat geholpen, hij is in elk geval schitterend!
Afbeelding
Deze puzzel (en dit paard) hoort natuurlijk bij Essie73.

Firelight kwam een muzikale onderbreking brengen op 24 december, met een afbeelding van muzieknoten en een tekst:
Afbeelding
Citaat:
I ain't gonna leave until you know my name
Stepping out of the shell, now don't you step in my way

Waar gaat deze moderator heen? (Engels)

Deze tekst is van de band Firelight en het nummer heet ‘Coming home’. Hij leek zó simpel, dat veel mensen aan het antwoord twijfelden. Maar het correcte antwoord was gewoon ‘home’.

En toen was het ineens ook al weer tijd om achter de groentesoep vandaan te komen. Want, kerstavond, er moeten natuurlijk pakjes bezorgd worden! En de kerstman kan alle hulp gebruiken die hij krijgen kan, zelfs als het van een stel Bokkers is die eigenlijk geen idee hebben waar ze mee bezig zijn! Dus, hop, door naar de volgende vragenlijst.
De vraag over het aantal rozetten bleek toch ingewikkelder dan gedacht, want 4,3% bestelde er toch 128. Maar uiteindelijk is iedereen bij de volgende vraag terecht gekomen, dus de tweede gok lukte blijkbaar wel!
De vraag over welk teamlid als laatste aankwam is door bijna iedereen goed beantwoord, er was 1 iemand die dacht dat ik het was die te laat zou zijn. Ik kom echter nooit te laat :n O:)

De vraag waarmee je de arrenslee in de lucht kon krijgen bleek de lastigste. 6,4% van jullie zat blijkbaar niet met hun hoofd bij de kerstpuzzel, maar bij de films van Harry Potter. De kerstman had je de ronde ervoor echter met reden het woord MAGIE mee gegeven. Dat was dan ook het goede antwoord, niet Wingardium Leviosa :n.

2% heeft Firelight er ook maar op een tropisch eiland af gegooid. Vind ze vast ook leuk, maar het stond niet in haar planning.

Als laatste de vraag welk nummer je belt. Hier koos 80,9% voor ‘Het alarmnummer’ en 19,1% voor ‘112’. Beiden zijn natuurlijk goed. Overigens waren ook de andere twee opties goed geweest, want ik weet immers niet in welk land jullie zijn. Dus wat je ook geantwoord had, deze vraag was altijd goed. Wel het advies het goede nummer in het goede land te bellen, mocht je ze ooit nodig hebben!

Als laatste riep de kerstman je nog wat na. ‘Wat dacht je van KIRI BATI?’. Tja, wat je daar nou weer mee moest……

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-24 17:05

Nadat hij alle cadeautje rond gebracht had, had de kerstman natuurlijk ook nog een cadeautje voor Bokt: een puzzel.
Citaat:
Ho, ho, ho,
Kerstmis, dat zie je zo!
Maar ik heb iemand beloofd iets te maken,
iets dat de meeste mensen wel zal smaken.
Maar de belofte is al weer een tijdje geleden,
En mijn geheugen werkt niet altijd even best in het heden.
Om het te onthouden heb ik een notitie gemaakt,
en die natuurlijk hartstikke goed bewaakt!
Alleen ik heb natuurlijk geen smartphone, laptop of tablet,
dus ik heb mijn rekenmachine maar in gezet!
De code is echt super simpel te kraken
help jij mij het juiste recept te maken?

Ik heb hier vier boeken op de plank staan,
daaruit zal ik iets maken gaan.
Maar welk boek moet ik pakken,
Om straks het juiste recept te bakken?

Kraken kransjes (voor goddelijke kerstkransjes)
Bakbijbel voor bollen (voor de beste oliebollen)
Rendier reader (voor de beste rendierkoekjes)
De bange banketstaaf (voor een banketstaaf zó rijk gevuld, dat hij er zelf bang van wordt!)

De code in mijn rekenmachine is

968968

Daar haal ik de wortel van 9 vanaf (want wortels zijn gezond!).
Ik haal er ook 4x25 vanaf. Gewoon, omdat het kan.
En dan verwijder ik nog eens 9.
Voor het evenwicht tel ik er een halfje bij op.
En voor de diepgang haal ik er 28 tot de macht 4 weer vanaf!
Ik deel het geheel door 2, want delen maakt alles beter!
En doe er dan nog een keer de wortel van 9 bij (nogmaals, wortels zijn gezond!)
Het geheel wordt een beetje zwaar, dus ik haal er 24 vanaf.
Nu is het wat te licht, dus ik vermenigvuldig met 8
Dat doe ik, zodat ik het nog een keer door 2 kan delen.
Dan zijn we er bijna, we vermenigvuldigen nog even met 10!
Wie niet weg is, is gezien! Maar dat is een ander spelletje.
Zet nu de boel op stelten en de wereld op de kop.
Wat ging ik ook al weer maken? :?

Voor wie het niet weet: de wortel van 9 is 3 en 28 tot de macht 4 is 614656. De uitkomst, als je begint met 968968 en dan netjes stap voor stap de instructie volgt, is 7083170. Als je dat in je rekenmachine hebt staan en je keert hem om, staat er OLIEBOL (Ja APCIII, ter nagedachtenis aan LOL+LOL=HIHI :j). De kerstman pakt dus hopelijk de bakbijbel voor zijn recept. Deze bleek moeilijker dan verwacht, maar zoals steeds was er hulp genoeg voorhanden. En dat hebben we de gehele maand gezien: Iedereen bereid iedereen te helpen, op de meest creatieve manieren. Echt geweldig <3

Op 26 december kwam Dyonne met een puzzel, maar deze leverde nog bijna een echtscheiding op, omdat het spoor van de teamie met de trein niet helemaal bleek te kloppen :oo :o. Desondanks kwam iedereen er uiteindelijk wel uit.
Citaat:
De bestemming

Vier teammies hebben afgesproken om op een woensdag met elkaar te meeten. Teammie één reist met de trein. Ze stapt in Groningen in de trein die klaarstaat op spoor 7 en om precies 8:19 uur vertrekt. Na een reis van 56 minuten arriveert ze op een groot spoorknooppunt, hier moet ze overstappen. Het scheelt dat haar volgende trein aan de overzijde van het perron staat, ze heeft hier namelijk maar twee minuten tijd. Deze reis duurt 39 minuten, dan moet ze wederom overstappen. Precies op tijd rijdt de trein in Flevoland binnen op spoor 1. Enkele minuten over 10 vertrekt haar aansluitende sprinter en weer op hetzelfde perron als de trein waarmee ze arriveerde. Nu is het nog een klein stukje, slechts 21 minuten en 1 station verder. Om 10:23 uur arriveert ze op de plaats van bestemming.

Teammie twee komt met de auto. Ze vertrekt in Winterswijk en rijdt de N318 op. Bij Varsseveld gaat ze linksaf en neemt de A18. Knooppunt Oud-Dijk is het punt waar ze de A12 op rijdt. Bij Maanderbroek gaat ze rechtsaf, de A30 op. Na een korte pauze voor een broodje kip in Barneveld gaat de rit verder over de A1. Deze weg eindigt op de RING van de stad van bestemming. Via de S114 en de S100 bereikt ze uiteindelijk haar eindbestemming in het hart van de stad.

Teammie drie had in deze stad een dag eerder ook al een meeting en verblijft in een hotel aan het Spreeuwenpark. Het 3*-hotel is vernoemd naar een Griekse Godin. Op de dag zelf loopt ze het hotel uit en slaat rechtsaf. Op de eerstvolgende kruising gaat ze weer rechtsaf. Aan het einde van de weg gaat ze naar links en aan het einde van die weg weer naar rechts. Deze straat loopt ze helemaal uit tot aan het water. Voor zwemmen is het toch echt te koud en bovendien is dat levensgevaarlijk op deze drukke vaarweg. Dus teammie drie neemt de pont en vijf minuten later is ze op de plek van bestemming.

Teammie nummer vier komt vanuit Rotterdam, zij stapt bij de Erasmusbrug in een boot. Via de Maas, de Scheur en de Nieuwe Waterweg komt ze op de Noordzee. Zij vaart langs de kusten noordwaarts. Iets voorbij Zandvoort en Bloemendaal aan Zee gaat ze rechtsaf, langs een forteiland en door de zeesluis. Ze vaart over de A22 en de A9 heen en bereikt zo de randen van de stad. Ze vaart een heel stuk door het havengebied voordat ze bij het Stenen Hoofd uitkomt. Vanaf daar is het nog een klein eindje varen naar de eindbestemming.

Wat is deze bestemming?
A) Rijksmuseum
B) Amsterdam RAI
C) BovenIJ ziekenhuis
D) Amsterdam Centraal Station

Als het goed is, is iedereen op Amsterdam Centraal Station aangekomen. Excuses voor de onjuistheden……

De puzzel van SusanH op 27 december wist jullie ook wel leuk bezig te houden. Want welk woord bevat nou ‘sui’????? Deze zin was steeds in 3 tekens opgeknipt, dus niet in lettergrepen. Een woord als verkiezingsuitslag bevat dan zomaar ineens ‘sui’. Maar het woord was langer dan dat en dat betekende dat er echt wel even gepuzzeld moest worden.
Citaat:
Zet de tegels in de juiste volgorde om een bericht te onthullen. Elke tegel wordt maar één keer gebruikt.
Gebruik hoofdletters, spaties, leestekens en veelvoorkomende woorden om aangrenzende tegels te vinden. Sommige woorden kunnen in twee regels worden gesplitst. Succes!

Afbeelding
De uitkomst was “Gefeliciteerd, dit is de oplossing! Het woord dat je zoekt is veulenverkiezingsuitslag.”. En nee, de volgorde van die twee zinnen maakte niet uit. Zolang je het woord maar had, want die heb je nodig.

Muiz stuurde jullie op 28 december even een flink eind terug in de tijd. Want hoewel het niet echt puzzelen was, was het wel even zoeken:
Citaat:
Het is op Bokt altijd druk met nieuwe topics, zowel van gebruikers als van ons team.
Op VN wordt door de Nieuwsredactie veel geplaatst. Welke zin staat in het door de Nieuwsredactie eerste geplaatste artikel van het jaar?

A) "Op basis van exterieur en de verrichting bij het vrijspringen zijn er zes hengsten aangewezen voor de tweede bezichtiging."

B) "De kans deed zich nu voor, dus ik dacht: misschien is dit het moment."

C) "Met de actie willen de vrijwilligers vooral zorgen voor een verdiend verwenmoment voor de paarden."

D) "In de sport is hij door diverse ruiters uitgebracht alvorens hij verkocht werd naar de Hongaarse Jazmin Yom Tov"

Het goede antwoord hier is B.

Bart zelf mocht natuurlijk ook niet ontbreken in deze serie, dus op 29 december kwam hij met een wel héél korte puzzel:
Citaat:
ZERJWUEEJW

Dat gekke woord laat zich met een Vigenère code en de sleutel PAARD vertalen naar KERSTFEEST. Tja, je moet er maar op komen. Dit is de énige puzzel in de lange lijst waarbij ik toch even bijgesprongen ben, door 2 Bokkers die dachten het antwoord te hebben even een pb te sturen. Het ene antwoord bleek correct, het andere nog net niet helemaal. Maar met een hint werd ook dat opgelost en daarna konden beide dames de rest helpen. Wat ze dan ook met verve gedaan hebben. Iris82 en Fenja, dank voor de hulp!
De vraag was wel, hoe hadden jullie dit kunnen weten? Nou, niet. Maar dat was dan ook net de puzzel. Want als we jullie de code en de sleutel gegeven hadden, was er weinig te puzzelen geweest, nietwaar?

Sica had op 30 december een leuke puzzel, maar de antwoorden leken te ontbreken. Dat was echter zeker niet het geval:
Citaat:
Ik zit niet in een eeuw, wel in een jaar. Niet in een seizoen, wel in een maand. Niet in een week, maar wel in een dag. Wat ben ik?

A.
B.
C.
D.

Het antwoord is namelijk de letter A. De A zit niet in eeuw, wel in jaar. Niet in seizoen, wel in maand. Niet in een week, maar wel in een dag. En ook in Sica haar naam, dat ook. Enige opluchting aan jullie kant na deze puzzel, want deze was tenminste weer op te lossen :))

De serie met puzzels werd afgesloten door een rebus van Balance.
De uitkomst hiervan was “Wachtend op het nieuwe jaar zitten wij al helemaal klaar. Neem maar een hapje en een drankje erbij. Doe mij maar een oliebol en koffie met Malibu toe.”. Het woord dat je daar uiteindelijk van nodig had, was Malibu. Op het moment van schrijven van dit epistel stond deze puzzel nog niet online, dus wat jullie er van gemaakt hebben, geen idee. Ik vermoed dat jullie hier wel uitgekomen zijn :j. Hoop ik, tenminste := Maar zo niet, niet getreurd, I'll be watching you :j.

En dat was dan 31 dagen aan puzzels…. Toen kwam de laatste vragenlijst. Op het moment van schrijven van dit topic waren jullie nog niet zover, dus ik kan nog niet zeggen hoe goed of moeizaam die gegaan is. Maar blijkbaar is het goed genoeg gegaan, want anders was je nu niet hier.

Beste mensen, kennen jullie dat. Dat je ineens een of ander gek idee hebt die je met je grote mond dan ook nog uitspreekt? Tijdens het brainstormen over wat we konden gaan doen, kwam ineens het gekke idee op van 31 puzzels met een soort digitale escaperoom. En voor ik het wist, waren we ineens hier. Niet alles ging geheel vlekkeloos, maar zeker ook jullie reacties hebben het de moeite meer dan waard gemaakt. Dank jullie wel daarvoor. Ook de leuke rijmpjes die kwamen in reactie op alle gedichten van Sinterklaas en de kerstman, geweldig. En een speciale vermelding hier voor een grote vogel, die elke keer opnieuw weer neerstreek bij een puzzel en probeerde hem op te lossen. Kookaburra, ik wist niet dat vogels konden puzzelen, maar dichten kunnen ze in elk geval! Leuk gedaan.

En een speciale dank voor de rest van het team, die puzzels aangeleverd hebben, meegedacht hebben, uitgeprobeerd hebben, bijgesprongen zijn. En een extra speciale dank aan degene die extra puzzels gemaakt hebben, voor teamleden die er zelf niet aan toe kwamen of er niet handig in zijn. Met de extra super speciale dank daarvoor aan JPitty, ik geloof dat er in totaal bijna 10 puzzels van haar hand zijn. Maar vooral hele, héle speciale dank aan jullie, de gebruikers die de hele maand gepuzzeld en gereageerd hebben. Zonder jullie reacties zou het lang zo leuk niet geweest zijn. De sfeer die er hing was echt geweldig, de behulpzaamheid die iedereen liet zien, de creativiteit. Ik weet niet hoe het met jullie zit, ik heb genoten. Zoals Hannibal zou zeggen: I love it when a plan comes together <3

Iedereen dank je wel voor een geweldige decembermaand!

Ik_is_Ik

Re: Spoilertopic: de puzzels en de antwoorden en terugblik.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 12:19

Wat een werk heeft hierin gezeten, en superleuk om alles nog even terug te lezen. Een grote buiging en enorm bedankt aan iedereen die hieraan heeft meegewerkt, ik heb me kostelijk vermaakt!!!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 15:52

Wat een enorm leuke samenvatting.

Ja echt wat een werk. Zo leuk dat jullie ons, maar vast ook jezelf, zo vermaakt hebt met de puzzels en antwoorden.

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 16:47

Wauw echt heerlijk gedaan dit vindt ik nog beter als jaarlijkse 1 aprilgrap of ding…… kijk nu al uit naar de puzzelkalender van 2025

kerstkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 17:32

Echt heel erg leuk, keek er iedere dag naar uit.
Heel erg bedankt !!

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 19:18

Petje af hoor, voor al het werk wat jullie gedaan hebben!

Het slechte zadel was volgens mij een marktplaatszadel.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 19:27

Paardennamen schreef:

Ja klopt. :+
Achteraf had ik idd beter 'zadelmartkzadel' kunnen gebruiken. :')

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 20:02

Bellatrix schreef:
Paardennamen schreef:

Ja klopt. :+
Achteraf had ik idd beter 'zadelmartkzadel' kunnen gebruiken. :')

Bedoel je niet boktmarktzadel?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 20:10

Leuk gedaan hoor!
Heb genoten van de dagelijkse puzzel en ook nog eea bijgeleerd als bijvangst.
Complimenten aan alle teamleden <3

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 12:00

Heel tof gedaan! Dankjewel voor alle leuke puzzels, ik keek er elke dag weer naar uit.
En mooie samenvatting ook hier!

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 18:03

Super leuk gedaan!
Ik heb me er uitermate mee vermaakt *D

Dank voor al het werk en moeite die jullie er in gestopt hebben!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-25 18:07

Dank jullie wel allemaal. Ja, het was een (belachelijk) groot project maar weet je..... Ik heb de hele maand geen onvertogen woord gehoord (gelezen). Zelfs toen ik die grote rekenpuzzel van Ladybird (ik geloof tenminste dat het die was, zo uit mijn hoofd) zonder de bijbehorende link naar jullie hoofd slingerde, was er niemand die klaagde over dat het te moeilijk of te veel werk was of wat dan ook. En dat maakte dat het nooit als 'gedoe' aangevoeld heeft. Ja, de puzzel van Bart was natuurlijk veel te moeilijk. Maar ook daarop werd niet geklaagd, er werd gewoon met zijn allen aangepakt.

Ik heb me 6 december, toen het stokje overging van Sinterklaas naar de kerstman, wel afgevraagd: Communiceert de kerstman eigenlijk ook in dichtvorm? :? Maar jullie reacties op de gedichtjes waren zo geniaal, dat het geen enkele moeite was om in dichtvorm door te gaan.

Het was een feest om te doen en de reacties hier maken het helemaal af.. Ik ben een gelukkig mens :j. (Maar ben ook wel blij dat ik alleen maandag de kerstman nog even aan het werk moet zetten voor de uitslag en dan klaar ben, dat dan ook weer wel :)))

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 18:48

Het was ook echt super super leuk om te doen :j
Ook dat invullen van de antwoorden en het hele fantasie verhaal wat je er van gemaakt hebt. Geweldig!

Ik vond zelf de leukste puzzel om de 3 paarden te zoeken plus de mod.

Zo zal iedereen zijn favorieten hebben gehad.

En ja die van Bart was moeilijk.
Maar dat maakte het naar mijn idee ook weer leuk.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 18:58

Ooh, wat ontzettend leuk om dit zo terug te lezen! En ja, hierbij verbreek ik mijn reeks aan rijmpjes schrijven even ;) (ik wil namelijk vanalles typen nu, maar ben ook toe aan een warm bord eten na een middag buiten op zoek te zijn gegaan naar... Juist ja, vogels!)

Echt, toen ik bij de escaperoom van Sinterklaas zag dat er nog meer aan zat te komen dacht ik wel even "Help!, ook ik ga dus door 'moeten' gaan met rijmen" _O- (wel op een positieve manier hoor, ik vond het veels te leuk om te doen!)

Maar echt, ik heb aan deze maand puzzelen veel plezier gehad, en vond het echt heel tof om te zien hoe iedereen elkaar hielp. Inderdaad op hele creatieve manieren!

(En psst. Is er serieus 'Wingardium Leviosa' ingevuld bij de escaperoom? Dat vind ik echt een prachtige actie _O- _O- )

Lalidan, JPitty, maar ook absoluut de rest van het boktteam. Bedankt voor deze leuke puzzels en de mooie verhalen!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-25 19:11

Afbeelding
Proof of the pudding.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 19:14

Machtig mooi!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 12:41

Wat ontzettend leuk om terug te lezen! En wat een werk hebben jullie verzet!

Stiekem hoop ik een beetje dat het een traditie wordt!
Pretty please? (Nu mis ik de smiley met de grote ogen van WhatsApp)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 13:47

Lau07: Ik moet zeggen dat ik ontzettend van jouw puzzel genoten heb! :j

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 13:57

Nou ik vondt dit vele malen leuker als de 1 april dingen van de afgelopen jaren….. vooral het dingen terug opzoeken ook op bokt dus eig weer effe de geschiedenis induiken….. echter blijft er 1 1 april grap me nog altijd bij dat is die van farbenfroh……

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 14:03

Eigenlijk zou ik dat topic gewoon nog een keer op moeten zoeken. Wat een hilariteit was dat. :')

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-25 14:29

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 16:52

Bedankt voor het overzicht van de goede antwoorden, én het op geweldige manier aan elkaar schrijven van al die antwoorden! :))

Dus, de hoeveelheid plezier die ik eraan gehad heb is:
123x456x789 + 28830302 :P