Op 1 december trapte Polly af met de eerste puzzel van een lange reeks. Dit was haar puzzel:
Citaat:Logisch raadsel
Je werkt sinds kort als stalhulp bij een kleine stal met vier paarden. De eigenaar is even weg voor een korte vakantie en heeft de dieren aan jouw zorgen toevertrouwd. Je wit de paarden op stal zetten, omdat er noodweer voorspeld wordt, maar welk paard hoort ook alweer in welke box? Er hangen geen naambordjes, maar elke stal heeft wel een cijfer. Links van je zijn stal 1 en 3, rechts van je zijn nummer 2 en 4. In de wei lopen vier paarden: een Friese merrie, een Fjordenmerrie, een Halfingerruin en Ozosnel. Bij elke stal hoort ook een zadelkast. In kast één vind je vier rode bandages en een hoofdstel met een rode neus- en frontriem. In kast drie hangen twee halsters: en grote en een nog ongebruikt veulenhalstertje. Op de neusriem van het grote exemplaar zitten enkele zwarte haren. Onder het zadel in kast twee ligt een dekje met daarop aan beide kanten een vlag geborduurd. Deze heeft drie horizontale banen in rood, wit en weer rood. In kast vier staat een poetskoffer met poetsspullen én een toiletteerschaar.
Welk paard moet je in welke box zetten?
Antwoordmogelijkheden:
a) 1: Friese Merrie, 2: Fjordenmerrie, 3: Ozosnel, 4: Haflingerruin
b) 1: Fjordenmerrie, 2: Ozosnel, 3: Haflingerruin, 4: Friese merrie
c) 1: Ozosnel, 2: Haflingerruin, 3: Friese merrie, 4: Fjordenmerrie
d) 1: Haflingerruin, 2: Friese merrie, 3: Fjordenmerrie: 4, Ozosnel
Het antwoord hierop was natuurlijk C. Voor niemand een probleem en de gedachte kwam al snel op, zouden er meer volgen? Oh ja, echt wel, zit daar maar niet over in

Op 2 december kwam Julius met een, naar ik dacht, uitermate makkelijke puzzel. Ik had hem bijna niet gebruikt, omdat ik dacht dat hij te makkelijk was. Desondanks bleek dit een van de grotere struikelblokken uit de hele reeks te zijn.
Citaat:1. IJKMNO
2. MNPQRS
3. DEFHIJ
4. KLMNPQ
De logica van deze puzzel zit hem in de ontbrekende letters van het alfabet: ijkLmno, mnOpqrs, defGhij, klmnOpq. De missende letters vormen dan het woord LOGO. Gelukkig waren er hele lieve, maar vooral ook creatieve bokkers, die te hulp schoten met de meest geniale hints die ze konden bedenken.
Op 3 december kwam Anniek1985 met de volgende puzzel:

De oplossing hiervan was de vraag: Sinds welk jaar bestaat Bokt? Het antwoord daarop is natuurlijk 2001. De puzzel liet sommigen even schrikken, want als je niet van rekenen houdt is het wel echt veel rekenwerk, maar gelukkig viel hij eigenlijk iedereen mee!
Op 4 december kwam Banjer met een gedicht die vele van jullie, maar met name ChatGPT, op het verkeerde been zette:
Citaat:Ik ben geen sprinter, maar wel een snelle passant,
Met mijn rechte gangen ben ik vaak een constante.
In wedstrijden van uithouding ben ik een bekend gezicht,
Niet van de renbaan, maar mijn snelheid is zeker in het zicht.
Mijn rit is gelijkmatig, mijn tempo houdt stand,
Langzaam begin ik, maar sneller dan de meeste ga ik in het zand.
Niet het groen van gras, maar het pad dat zich uitstrekt,
Met een rijder aan mijn zijde, die mijn kracht respecteert en het in toom houdt, perfect.
Mijn snelheid is geen haas, maar ik ben geen slak,
Een rit van constantheid zonder veel gemak.
Als je me vraagt om te versnellen, ben ik niet snel uit het zicht,
Maar mijn passen zijn krachtig, mijn uithoudingsvermogen is mijn plicht.
Wij hadden verwacht dat jullie wel op zoek zouden gaan naar iets met een paard, maar met name ChatGPT dacht daar toch wat anders over. We hebben verschillende mogelijkheden langs zien komen, maar het juiste antwoord moest zijn DRAVER.
Op 5 december was daar uiteraard Sinterklaas, met niet alleen een zak met statjes, maar ook een puzzel voor jullie. Mijn eerste reactie toen ik deze puzzel zag was ‘er zitten wel wat typfouten in

Citaat:Mijn buurkan was een eenvoudige man, maar kon z’n paarden niet uit elkaar heuden. Daarom knipte hij bij een van de paarsen een stuk van de staart af. Dat hielp wuinig, want die staart groeide snel week aan. Toen knipte hij een stuk van de minen van hetzelfde paard af. Maar ook die groeiden nazuurlijk weer aan. Tenslotte nam hij een meetlat en mat de paarden. "Verrek!", riep hij uit! Want teen pas merkte hij dat het zwarte paard drie centimeter gloter was dan het witte paard.
Als je de foute letters vervangt door de goede en dan de goede letters noteert (buurKan moet natuurlijk buurMan zijn, dus je schrijft de M op), kom je uit bij het woord MODERATOR. Ook hier hadden wat mensen een hint nodig en ook hier kwamen die in de meest geniale vormen voorbij, zoals Punz die schreef:
Onthoudt
De fout
En
Raad
Achteloos
Toch
Onze
Rebus.
Goed gevonden Punz! De vraag bleef wel…… wat moeten jullie nu met al die antwoorden?

Dat antwoord kwam een dag later, toen de eerste plek waar jullie de antwoorde in konden vullen langs kwam: aan boord van de stoomboot.
Dat waren 5 vragen, op volgorde van de puzzels. Iedereen haalde hier probleemloos het einde, alleen dat je dat laatste woord wel eens nodig kon hebben, was nog niet tot iedereen doorgedrongen…..