Staart invlechten ponyachtig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WildChild

Staart invlechten ponyachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 11:18

Hey, ik ga volgend jaar waarschijnlijk op wedstrijd en ben een beetje voorbereidingen aan het treffen. Mijn paard heeft prachtig behang. Volle, lange manen en een hele dikke staart. Op wedstrijd gaan zijn manen in een hengstenvlecht, zijn voorpluk in een knotje en zijn staart...
Ik heb gehoord dat de staart volgens het reglement ingevlochten of bijgeschoren moet zijn. Scheren is voor mij geen optie, maar invlechten zie ik maar weinig mensen doen. Ik heb van sommige mensen gehoord dat ze het ponyachtig vinden. Zelf vind ik het opzich heel mooi bij een dikke staart, omdat het bij een strakke vlecht van smal naar opeens heel breed gaat, het benadrukt de dikte van de staart. Maar al die vlechtjes, wordt dat niet een beetje too much?

Wat vinden jullie? Is een staartvlecht ponyachtig?

L_ola

Re: Staart invlechten ponyachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:20

Waarom doe je niet gewoon wat jij zelf mooi vind? Lachen

Als jij het mooi vind trek je je toch gewoon niks aan van wat andere mensen vinden?

Ik persoonlijk vind het bij koudbloeden mooier (dikkere staarten meestal) als bij volbloeden met een dunnere staart. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:21

Ik heb ook een paard met een mooie volle staart die niet opgeschoren is en nooit gevlochten wordt en krijg daar van de jury nooit commentaar op.
Zie zelfs heel veel paarden op concours die niet opgeschoren of gevlochten zijn.

chantal1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:27

hoezo al die vlechtjes wat ben je dan precies van plan

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:29

Ik vind het er veel netter uitzien.
Het scheren of invlechten van de staart laat zien dat je daar ook tijd in hebt gestoken om te verzorgen.
Helemaal niet "ponyachtig"
Doen wat je zelf mooi vind! Knipoog

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 11:32

Met 'al die vlechtjes' bedoel ik in zijn manen een hengstenvlecht, in zijn voorpluk een knotje en in zijn staart een vlechtje. Wordt het dan niet te druk?

Ik vind het altijd heel belangrijk wat anderen ervan vinden, maar opzich is dat bij dresuur ook best handig, aangezien het een jurysport is.

Mijn paard is overigens een Fries.

chantal1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:37

nee ik vlecht altijd de manen in knotjes en de staart ongeveer 1 derde van de staartwortel alleen de voorpluk laat ik los omdat ie bij die van mij iene mini is. Maar goed je moet het natuurlijk zelf weten, maar ik vind het mooier.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:50

staart, manen en voorpluk vlechten staat gewoon in het regelement (met uitzondering), dus waarom zou het too much zijn?

Ik vlecht mijn paard zijn staart altijd in, hij heeft een hele mooie volle staart en vind dat een staartvlecht er op wedstrijd gewoon bij hoort, maakt het af. Vind het ook mooier, maar goed iedereen zijn eigen smaak...

Als je het mooi vind moet je het invlechten, vind je het niet mooi doe je het niet Knipoog

Vladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:23

Ik heb hetzelfde als AniekR.
Die van mij heeft onwijs dikke manen en een dikke staart. Dus in die staart gaat lekker bovenin een (in)vlecht en de rest gaat tot net voor de wedstrijd in de vlecht waardoor die staart nog dikker lijkt. En nou ben ik echt trots op mijn paard maar die staart op westrijd daar ga ik bijna van naast mn schoenen lopen Bloos

Als jij het mooi vind moet je het gewoon doen en vind je het niet mooi dan niet. Het is jouw keus en je moet je niet teveel aantrekken van wat andere er over zeggen.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:51

Ik vlecht Youngster's staart en manen ook gewoon Ja
Alleen zijn voorpluk niet omdat 'ie al ouder is en dan zie je heel erg de kuilen boven zijn ogen! maar als 't ie dat niet had zou ik gewoon alle svlechten Knipoog Veel netter Lachen

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 18:58

Ik vind een staartvlecht idd pony/penny-achtig staan.

Ik doe niets aan de staart behalve wassen en uitborstelen.

Weet je, de verzorging is 9 van de 10 keer toch een standaard cijfer dus het maakt allemaal niets uit. Gewoon doen waar jij je goed bij voelt Knipoog

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 22:14

Ik vind het ook kinderachtig staan Bloos Ik heb ook een paard(fries) met veel behang en een volle staart en ik doe in de voorplukken ook een knotje of een vlechtje en ook de manen in een hengste vlecht! En de staart laat ik zo als hij is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 07:36

Ik vind een vlecht in de staart ook pony-achtig.. Bij een fries kan je het echt heel prima loslaten. Gewoon staart goed uitpluizen en glansspray erin staat minstens zo verzorgd als die vlecht.. De mijn vlecht ik de staart ook nooit in, hij krijgt er een dikke kont van en ik denk dat dat voor de gemiddelde fries ook geldt Knipoog Dus nee, ik zou het gewoon lekker los laten Ja

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 10:23

WildChild schreef:
Hey, ik ga volgend jaar waarschijnlijk op wedstrijd en ben een beetje voorbereidingen aan het treffen. Mijn paard heeft prachtig behang. Volle, lange manen en een hele dikke staart. Op wedstrijd gaan zijn manen in een hengstenvlecht, zijn voorpluk in een knotje en zijn staart...
Ik heb gehoord dat de staart volgens het reglement ingevlochten of bijgeschoren moet zijn. Scheren is voor mij geen optie, maar invlechten zie ik maar weinig mensen doen. Ik heb van sommige mensen gehoord dat ze het ponyachtig vinden. Zelf vind ik het opzich heel mooi bij een dikke staart, omdat het bij een strakke vlecht van smal naar opeens heel breed gaat, het benadrukt de dikte van de staart. Maar al die vlechtjes, wordt dat niet een beetje too much?

Wat vinden jullie? Is een staartvlecht ponyachtig?

nee, beslist niet. Maar hij moet wel mooi strak zijn, van dunne plukjes, en minimaal 2/3 van de staartwortel omvatten.
Een strakke vlecht laat de kont (en dus de spieren) van je paard dikker lijken.

Een fries vind ik een ander verhaal. Het past gewoon niet bij een fries. Bovendien oogt daar de kont al dik genoeg! Bovendien geldt bij dat soort rassen de voorkeur voor scheren/vlechten niet, omdat stamboekregels voorgaan. Dus gewoon netjes pluizen en desnoods weerbarstige korte haren met een likje gel vastplakken en je voldoet keurig aan de regels!

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 11:08

Heeft te maken met persoonlijke smaak.
Ik vind staartvlechten persoonlijk niet zo, maar dat verschilt per persoon. Lachen

Herman52

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:56

Ik vind staartvlechten ook niet zo doe het eigenlijk nooit.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:58

gewoon doen wat je zelf wil Knipoog

Bij die van mij blijft de staart gewoon naturel Clown