Verbeterpunten Hippiade 2008

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

malloesje

Verbeterpunten Hippiade 2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 08:43

Ook ik heb afgelopen weekend weer op de Hippiade mogen starten en wel voor het verenigingskampioenschap.
Buiten dat we een errug gezellige dag hebben gehad waren er uiteraard weer een aantal punten wat meer aandacht mag hebben wat mij betreft.

* De bodem is en blijft al jaren een punt van discussie. Aan de weersomstandigheden kunnen ze niets doen maar aan het terrein wel. Op de hoofdring en de Z-banen na waren de ringen echt totaal niet kampioenschapswaardig. Je hebt kans op een verkeerde beoordeling. De eerste combinatie heeft minder problemen dan de laatste combinatie in de ring. Ook niet elk paard kan even goed tegen de modder. Een heel goede optie op dit terrein zou 'prikken' zijn, hierdoor wordt het water veel sneller afgevoerd.

* Het losrijterrein is ook al jaren achtereen te slecht voor woorden. Dit jaar heb ik er niet eens een blik op geworpen. Ik heb me door meerdere mensen laten vertellen dat het eruitzag als een knollenveld (ook voor de regen). Het terrein was niet gemaaid en wederom was het prikkeldraad niet afgezet met rood/wit lint. Beetje gevaarlijk in mijn ogen.

* De aandacht voor de verenigingsonderdelen wordt elk jaar minder. Dit is juist iets dat gestimuleerd zou moeten worden. Een prijsuitreiking in het strodorp, alleen de kampioen mag op het hoofdterrein een ereronde rijden... In STAP nog wel en om half 7 's avonds als iedereen weg is. Dat vond ik echt heel belachelijk. Alle individuele kampioenen krijgen een deken en evt. goede sponsorprijzen. Wat krijgen de kampioenen van de verenigingsonderdelen? NIETS... Voor het talentenplan kunnen ze wel zoveel jassen en dekjes weggeven, dan moet er toch ook wat geregeld kunnen worden voor deze mensen.

* Het parkeren was ook niet bijzonder best.. Wij kwamen als 1 van de eersten aan op het terrein, maar het zag er niet uit.. Het had niet misstaan als ze op de slechtste plekken wat rijplaten hadden neergelegd.

Verder vond ik het wél een verstandig besluit dat ze het programma hebben omgegooid. Alle springrubrieken op het hoofdterrein en het verenigingsspringen naar binnen. Maar zo'n wedstrijd met 1 manche en barrage is natuurlijk niet kampioensschapswaardig.

Ik ben benieuwd wat jullie de KNHS als verbeterpunten mee willen geven.

Marliesje

Re: Verbeterpunten Hippiade 2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 09:21

Vooral de bodem en het parkeren waren echt vreselijk. Ja

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 09:48

De grasbodem had inderdaad erg veel geleden met de vele regen. Het lijkt me een goed plan om een paar goede grasringen aan te leggen. Los daarvan vond ik de verse koeienvlaaien op het parkeerterrein ook niet zo fijn Koe
Het terrein was inderdaad niet kampioenschapswaardig... Ach gut het losrijterrein achter die struiken was alleen via de blub bereikbaar, en bleek net zo erg te zijn als de toegangsweg. Veel slechte, gladde stukken, en heel, heel erg zwaar. Gelukkig hebben we geen blessures opgelopen.

Ik merk overal dat afdelingsdressuur en verenigingskampioenschappen steeds summierder worden in de organisatie. Ook bij de selectiewedstrijden was het zeer triest gesteld. Van onze kring toch 4 L viertallen, dus echt wel wat competitie. Maar geen prijzen, zelfs geen strik voor de winnaar!
Bij de Brabantse werd het zondags verreden, maar niet in de hoofdringen. Prijzen waren daar wel goed verzorgd, en ook echt in de parade uitgereikt.
Juist voor zoiets oefen je samen, waardoor het clubverband leeft. Zou voor de bond juist iets moeten zijn om te stimuleren!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 09:56

Dat de bodem nu zo slecht was, daar kon niemand iets aan doen. Het was erg jammer dat er vrijdag zoveel regen gevallen is. Ze kunnen moeilijk het hele terrein gaan voorzien van een zandbodem.
Ik vond dat ze erg hun best gedaan hebben om het zo goed mogelijk te krijgen door ringen te verleggen en het M2 binnen te houden.
Het parkeren was slecht, maar als de drogere stukken vol staan en er komen nog meer trailers, tja, ze moeten toch ergens staan.

Bij ons zestal kreeg iedereen een medaille, een sjerp en een bloemetje, ik vind dat prima.

Bayja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:35

venga schreef:
Ik merk overal dat afdelingsdressuur en verenigingskampioenschappen steeds summierder worden in de organisatie. Ook bij de selectiewedstrijden was het zeer triest gesteld. Van onze kring toch 4 L viertallen, dus echt wel wat competitie. Maar geen prijzen, zelfs geen strik voor de winnaar!
Bij de Brabantse werd het zondags verreden, maar niet in de hoofdringen. Prijzen waren daar wel goed verzorgd, en ook echt in de parade uitgereikt.
Juist voor zoiets oefen je samen, waardoor het clubverband leeft. Zou voor de bond juist iets moeten zijn om te stimuleren!

Helaas wordt het niet meer gestimuleerd, wij zijn op drentse kampioen geworden, zestallen klasse Z, wij bleken de enige te zijn in Nederland met een Z zestal en mochten niet voor de kampioenschappen rijden op de Hippiade. Er was geen concurrentie, dus ook geen kampioenschap. We mochten wel komen rijden voor spek en bonen Scheve mond
Erg jammer, ook wij worden niet meer gemotiveerd voor een volgend jaar..

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:39

Ik kan niet meer editten. De prijzen op de Hippiade was niks mis mee! De uitreiking had van mij gerust te paard gemogen.
Wat raar, Jaffel! Zeker demotiverend!
Overigens wel gaaf, een Z zestal!
Laatst bijgewerkt door venga op 15-09-08 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:40

Ja Jaffel, dat van jullie is behoorlijk knullig.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:30

KarinvdM schreef:
Dat de bodem nu zo slecht was, daar kon niemand iets aan doen. Het was erg jammer dat er vrijdag zoveel regen gevallen is. Ze kunnen moeilijk het hele terrein gaan voorzien van een zandbodem.
Ik vond dat ze erg hun best gedaan hebben om het zo goed mogelijk te krijgen door ringen te verleggen en het M2 binnen te houden.
Het parkeren was slecht, maar als de drogere stukken vol staan en er komen nog meer trailers, tja, ze moeten toch ergens staan.

Bij ons zestal kreeg iedereen een medaille, een sjerp en een bloemetje, ik vind dat prima.

Ik ben het hiermee eens. Weet zeker dat ze keihard gewerkt hebben om het toch nog een beetje voor elkaar te krijgen. Was erg blij dat we binnen mochten springen. Had buiten niet graag willen starten (heb vrijdag het bijterrein gezien, wat een ellende)

Vond het ook leuk dat we bij de vereniging een stalplaatje (iedereen), bloemetje, bronzen medaille en rozet kregen.
Op de Gelderse alleen een rozet, en dat op een kampioenschap.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 12:40

Ik ben het er ook mee eens dat ze aan de modder niet alles kunnen doen en ze hebben veel gedaan om het voor de meeste ruiters optimaal te krijgen.
Maar het is wel zo dat het dressuur en losrijterrein al jaren een punt van discussie zijn. Ik snap gewoon niet dat ze daar niet wat meer aandacht aan besteden. Ik weet zeker dat als de bodem geprikt was er veel minder modder zou zijn, want het water loopt dan echt supersnel weg. Het is duur maar dan heb je ook wat..

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:44

Ik hoorde trouwens dat degene die prijs reden in de ochtend niet eens een prijs kregen.
En dan wel 12,50 inschrijfgeld betalen. Dat vind ik vreemd.

Op de brabantse kon je voor zaterdag en zondagochtend prijs rijden.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:13

KarinvdM schreef:

Ik sluit me hier helemaal bij aan. De organisatie heeft álles gedaan wat ze konden om het zo goed mogelijk te laten verlopen. Vrijdag tot 's avonds laat nog bezig geweest om de banen zo goed mogelijk te herstellen, programma omgegooid, banen voor finales omgelegd. Nee, pure overmacht was dit. Vanaf hier alleen maar petje af.

malloesje schreef:
Ik ben het er ook mee eens dat ze aan de modder niet alles kunnen doen en ze hebben veel gedaan om het voor de meeste ruiters optimaal te krijgen.
Maar het is wel zo dat het dressuur en losrijterrein al jaren een punt van discussie zijn. Ik snap gewoon niet dat ze daar niet wat meer aandacht aan besteden. Ik weet zeker dat als de bodem geprikt was er veel minder modder zou zijn, want het water loopt dan echt supersnel weg. Het is duur maar dan heb je ook wat..

Nou het water is sowieso snel weggelopen, of er nu wel of niet geprikt is. Vrijdagavond stond alles blank, zaterdagmiddag was het zo goed als droog. Op sommige plekken heb ik vrijdag wel 10 centimeter water zien staan hoor, vooral in het strodorp!!!

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 15:37

venga schreef:
Ik kan niet meer editten. De prijzen op de Hippiade was niks mis mee! De uitreiking had van mij gerust te paard gemogen.
Wat raar, Jaffel! Zeker demotiverend!
Overigens wel gaaf, een Z zestal!

Prijsuitreiking dressuur en meertallen was vorig jaar volgens mij nog wel te paard in de hoofdring van de dressuur.
Was deze oplossing zowiesow of door de regen?

Bodem was inderdaad écht heeel slecht, op het gras kon eigenlijk geen proef gereden worden.

De parade aan het eind was niet alleen voor de verenigingsonderdelen maar ook individuele dressuur en springen, kan dus niet anders dan achteraf en dat er dan publiek weg is is vrij moeilijk tegen te houden.. Vork

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 07:56

Het was voor mij 1 grote teleurstelling!
Mag je naar het NK, moet je in zo'n baan rijden....
Mijn paardje (1.52 klein) zakte tot over zijn kogels in de blubber, ik moest ook als ena laatste dus het was erger dan een knollenveld.
Ik had mijn paard wel stuk kunnen rijden.
Daarin tegen hadden de Z ruiters het perfect voor elkaar, die reden op een prachtige agterbergbodem.
waarom hun wel en wij op die baggerbaan?

Ik moest al 20 minuten wachten bij de aankomst op het terrein en alles stond vast.
Er werden platen gelegd maar dat was wel wat laat vond iedereen die achter ons stonden in de file.

De aankleding was wel super, zag er allemaal top uit en de stalplaat vond ik erg leuk.

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:26

ik wil hier ook wel even reageren. Ons ABC-L zestal was reservekampioen op de Hippiade en kreeg helemaal niets! Ons CDE-L zestal was ook reservekampioen en werden uitgebreid gehuldigd inclusief sherpen. Zes beteuterde gezichtjes waren dus het gevolg. Op de brabantse kampioenschappen hadden ze veel tegenstand gehad (zes zestallen), maar de KNHS had besloten er maar een paar (twee van de zes van Brabant; van Limburg en Zeeland 1 doormocht zonder tegenstand en natuurlijk moeten die ook gewoon de kans krijgen) door te laten waardoor er maar vier zestallen starten op de Hippiade. Gevolg was dus maar 1 prijs. Voor deze kinderen was het erg demotiverend om reservekampioen te worden en niets te krijgen, nog geen strik! In Brabant is het goede gewoonte om ieder deelnemend vier of zestal een strik te geven. Maar zelfs dat was op de Hippiade nog te veel moeite. Erg lastig om aan die kleine, jonge en beginnende ruitertjes en amazones uit te leggen dat ze het geweldig goed gedaan hebben maar dat ze toch geen prijs krijgen ook al zijn ze reservekampioen. De KNHS wil het afdelingsdressuur stimuleren, nou dan mogen ze er wel eens mee beginnen de kinderen te belonen met hun prestatie anders is de lol er zo af. (Gelukkig hebben wij de kinderen nog uitgebreid gehuldigd op de club zodat de teleurstelling weer enigszins verdwenen was)

Nog een puntje: de prijsuitreiking van de afdelingsdressuur was niet duidelijk aangeven. Het CDE-zestal was ons ABC-zestal aan het supporteren en toen bleek in een keer de prijsuitreiking (overigens gewoon in het strodorp) al geweest te zijn. Ze hadden dit wel één keer omgeroepen in het strodorp, maar niet iedereen bevind zich in het strodorp. Van te voren een tijd aangeven waarop alle prijswinnaars gehuldigd worden is in het vervolg wel handig. Ik moet overigens wel zeggen dat ze alsnog gehuldigd zijn daarna. Dat vond ik wel netjes van de organisatie.

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:24

Sussie85 schreef:
De KNHS wil het afdelingsdressuur stimuleren

Is dit zo? Nog nooit iets van gemerkt
Ze zouden het juist meer moeten stimuleren, om de basissport breed te houden!

bendetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:30

Jullie punten zijn allemaal zeer duidelijk en hebben ook zeer zeker een punt.

Wat ik alleen wil zeggen is dat jullie eens een kijkje achter de schermen moeten kijken, want de hippiade is niet zo even georganiseerd, daar zit maanden werk in....

Voor wat de prijzen betreft, de regel is nu eenmaal 1 op de 4, want als je de 2de huldigt, wil de derde ook, want er is nog plaats vrij op het podium.. en dan krijg je de nummer 4 ook nog eens, omdat zij als enige zijn die niks ontvangen. Op elke wedstrijd zijn de prijzen 1 op 4, en die schaal wordt ook bij de Hippiade gehanteerd..

Voor wat betreft de parade, het wilhelmus mag nu eenmaal maar 1 x per dag gespeelt worden, dus dat is op het einde voor alle kampioenen....

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 21:34

Oja, de Hippiade kan ook nog wat leren van de Brabantse i.m.o.
Namelijk het op tijd laten lopen van de ringen.
Op de brabantse starten alle nummers 1 tegelijk, dan moeten de nummers 2 in de vooropstelling en die starten ook weer tegelijk.
Dat werkt zoooo fijn!
Ik moet zaterdag ineens veel sneller starten, dat kan best vervelend zijn.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 07:37

bendetje schreef:
Wat ik alleen wil zeggen is dat jullie eens een kijkje achter de schermen moeten kijken, want de hippiade is niet zo even georganiseerd, daar zit maanden werk in....

Dat geloof ik zeker, maar de KNHS is een heel groot orgaan wat dit soort evenementen vlekkeloos moet kunnen laten verlopen. Dat was in dit geval niet helemaal zo.. Wat ik nog storender vind is dat ze sommige verbeterpunten gewoonweg niet mee nemen naar volgende jaren. Dat vind ik zeer kwalijk. Ik vind ook dat ze een voorbeeld moeten nemen aan andere grote wedstrijden waar dit wel kan. Als je iets niet op kunt lossen (en dat geldt voor elke vereniging) moet je expertise in huis halen.

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 10:41

bendetje schreef:
Voor wat de prijzen betreft, de regel is nu eenmaal 1 op de 4, want als je de 2de huldigt, wil de derde ook, want er is nog plaats vrij op het podium.. en dan krijg je de nummer 4 ook nog eens, omdat zij als enige zijn die niks ontvangen. Op elke wedstrijd zijn de prijzen 1 op 4, en die schaal wordt ook bij de Hippiade gehanteerd..

Ik snap dit helemaal. Maar om dit te voorkomen krijgt iedereen (ieder vier of zestal) volgens Brabantse gewoonte 1 strik (dat is toch niet zo duur: hoogstens 1,75 euro per team). Een lid van het vier of zestal wordt dan naar voren geroepen en krijgt die ene strik uitgereikt. Dit gebeurd in Brabant op iedere wedstrijd waar afdelingsdressuur gereden wordt en niet alleen op de Brabantse Kampioenschappen.
Bovendien waren er zo weinig prijzen (alleen de kampioen dus) omdat de KNHS zo weinig ABC-zestallen had laten doorgaan naar de Hippiade. Van de zes mochten er maar twee door. Een Brabants onderonsje is niet de bedoeling. Maar het lijkt me ook niet de bedoeling om juist waar het verenigingsleven met afdelingsdressuur nog florreert dit te gaan demotiveren. Stimuleer de afdelingsdressuur ook in de rest van Nederland (kan al door meer strikken uit te delen) en er is meer tegenstand.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:12

Maar het blijft zo dat je in de ochtend 12,50 hebt betaald. En als je dan 4e wordt je geen prijs kreeg.
Mijn stalgenootje iig niet.

Alleen in de finale werden en prijzen gegeven. Verward

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:12

Dan heb ik het over individueel.

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:19

@ Sussie85: een strik is niet het duurste, en voor de ponies misschien wel het overwegen waard. Vergeet echter niet dat alle deelnemers wel zo'n leuk stalplaatje krijgen!
Daar zijn de ponyruiters bij ons op stal supertrots op. (en ik ook Haha! )

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:10

Marliesje schreef:
Maar het blijft zo dat je in de ochtend 12,50 hebt betaald. En als je dan 4e wordt je geen prijs kreeg.

Ja, dat is toch ook logisch?

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 12:15

Dat vind ik niet.. Normaal betaal je inschrijfgeld voor een rubriek en in die rubriek worden prijzen uitgereikt voor 1 op 4.. Nu wordt er geldt geind van bv. 3 ringen M1 (*20 combinaties) is toch al €750. Dat wordt zeker niet weggeven aan prijzengeld Ze worden dus gewoon beter over onze rug..

Wij hebben op de regio alle prijswinnaars prijzen uitgereikt. Weliswaar na het overkampen, maar iedereen die daar mocht rijden had prijs Ja

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:19

KarinvdM schreef:
Marliesje schreef:

Ja, dat is toch ook logisch?

Vind je?

Op de Brabantse kregen we op zaterdag prijzen en op zondagochtend.
De finale was voor de afvaardiging en kampioenschap.
Lijkt mij logischer.

Vond het vreemd dat je in de ochtend 4e werd en gewoon geen prijs krijgt. Terwijl je toch € 12,50 inschrijfgeld moet betalen.