A afwenden, overgang stap, X halthouden en groeten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sandradeboer

A afwenden, overgang stap, X halthouden en groeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 20:26

Vandaag stond op mijn protocol 'in de wending de overgang rijden'.

In al die jaren was ik er nog nooit op deze manier op gewezen.

Klopt het wel dat je bij A afwendt en dan de overgang in de wending van draf naar stap moet rijden? En bijv niet een halve meter daarna? Ik kan dat namelijk niet letterlijk uit de tekst halen en heb de KNHS uitleg van de proeven niet bij de hand.

Wie oh wie?

Joki

Re: A afwenden, overgang stap, X halthouden en groeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 20:28

ja dat moet bij de nieuwe proeven rijdt je de overgang in de wending. Dit komt omdat er EN staat en niet daarna

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 22:06

Meestal rijd ik deze overgang vlakvoor de wending bij A, tijdens of na de wending direct overgang stap. Het is wel een lastige omdat als je de wending niet op tijd inzet omdat je gefocussed bent met de overgang je naast de ac-lijn terecht kan komen of je rijd scheef op de jury af.

een tip: voordat je de wending bij A inzet overgang stap maken en recht op de auto afrijden of juryhokje voor binnenwedstrijden. Knipoog

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 12:47

BenB schreef:
Meestal rijd ik deze overgang vlakvoor de wending bij A, tijdens of na de wending direct overgang stap. Het is wel een lastige omdat als je de wending niet op tijd inzet omdat je gefocussed bent met de overgang je naast de ac-lijn terecht kan komen of je rijd scheef op de jury af.

een tip: voordat je de wending bij A inzet overgang stap maken en recht op de auto afrijden of juryhokje voor binnenwedstrijden. Knipoog

Ik deed het ook altijd in/voor of na de wendig en heb daar nog nooit een opmerking over gehad dus.
Tot gister. Ik deed een keurige overgang, op het moment direct na de wending. Ging keurig recht naar de jury en halthouden mooi nageeflijk. Toch een 5 met als commentaar 'overgang naar stap in de wending''.

Had wel meer van die pietluttige opmerkingen op mijn coupon staan. Maar is niet erg, wordt ik scherp van Knipoog .

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:50

ik wist niet eens dat het zo moest!
doe het altijd pas na de wending,ik heb er nog nooit opmerkingen over gehad,maar is goed dat ik het nu wel weet haha,doe ik de overgang voortaan IN de wending. Knipoog

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:55

Ik kreeg juist een keer te horen dat ik bij de volgende oefening: E afwenden en overgang naar arbeidsstap. Dat ik de overgang op het rechte stuk dus na de wending moest rijden. Dat ik het dus te vroeg deed. Ik deed de overgang altijd in de wending. Maar nu dus niet meer nu meteen na de wending zodra ik op rechte stuk ben. ????? raar hoor dat het niet ergens duidelijk staat hoe het moet.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:58

zo is het wel heel erg verwarrend inderdaad.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 13:00

Niks verwarrend, als de overgang later gereden moet worden, had er wel "daarna" gestaan, net als er bij een onderdeel staat "daarna doorzitten", dan doe je het dus na afloop van het betreffende onderdeel.

Zodra er staat afwenden EN overgaan in arbeidsstap, dan is het dus in de wending. Ik let er ook op hoor en trek er gerust wat voor af, wending hoort in de overgang, niet ervoor of erna zoals ook vaak gebeurt als je dan bij B op de rechterhand moet EN arbeidsdraf......

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 13:04

nu is het voor mij duidelijk thanks daffodil. Knipoog

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 13:06

daffodil schreef:
Niks verwarrend, als de overgang later gereden moet worden, had er wel "daarna" gestaan, net als er bij een onderdeel staat "daarna doorzitten", dan doe je het dus na afloop van het betreffende onderdeel.

Zodra er staat afwenden EN overgaan in arbeidsstap, dan is het dus in de wending. Ik let er ook op hoor en trek er gerust wat voor af, wending hoort in de overgang, niet ervoor of erna zoals ook vaak gebeurt als je dan bij B op de rechterhand moet EN arbeidsdraf......

Helemaal met je eens. Alleen om het dikgedrukte stukje moest ik wel lachen. Je moet de overgang in de wending maken, niet de wending ín de overgang Knipoog

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 13:28

Toch vind ik het erg overdreven om daar een 5 voor te geven. Op de bijscholingen wordt tenslotte nog steeds geroepen dat het gaat om de qualiteit van de oefening en niet de precieze plaats.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 13:40

Tekst en uitleg van de kennisbank van KNHS

Waar moet ik een overgang rijden in de klasse B en L?
Zowel bij ruiters als bij juryleden bestaat er onduidelijkheid over de plaats waar een overgang naar bijvoorbeeld stap moet plaatsvinden als in de dressuurproef wordt gevraagd; B afwenden en arbeidsstap.

Voor deze omschrijving is bewust gekozen. De overgang moet worden ingezet en uitgevoerd tijdens de wending. Hierdoor heeft de combinatie voldoende ruimte om de overgang technisch goed uit te voeren, wat altijd de belangrijkste beoordelingsfaktor dient te zijn.
In de hogere klassen is het de bedoeling dat de overgang na de wending, dus op de rechte lijn wordt uitgevoerd. Dit laatste heeft een hogere moeilijkheidsgraad passend bij het niveau van de desbetreffende klassen.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:06

Dan deed ik het dus altijd al op de moeilijkste manier. Haha!

Maar nu weet ik het en zal het in het vervolg in de wending doen. Bloos

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 15:15

Marije_jiplover schreef:
daffodil schreef:

Helemaal met je eens. Alleen om het dikgedrukte stukje moest ik wel lachen. Je moet de overgang in de wending maken, niet de wending ín de overgang Knipoog

Hahaha die is weer geweldig.....goeie fout voor in het taalbloopertopic! Maar inderdaad, het is dus precies andersom.....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 15:56

Toch vind ik de woordkeuze van de KNHS erg onduidelijk. Zo staat er
http://www.knhs.nl/objects/00002937.pdf - artikel 107 schreef:
Overgangen zijn de basis van de rijkunst. In de lagere klassen B en L is geen enkele over-
gang gemarkeerd,

en nog geen 2 regels verderop:
Citaat:
In de B- en L-klasse wordt in een
aantal proeven de overgang van en naar arbeidsstap tijdens de wending gevraagd.

en in de B-proef voor A-B-pony's en ook in een B-proef die ik ooit heb gereden staat
http://www.knhs.nl/objects/00001171.pdf schreef:
A Grote volte en arbeidsgalop links
aanspringen
A Hoefslag volgen en overgang arbeidsdraf

Volgens de interpretatie van 'en' die KNHS gebruikt moet dit dus precies op de letter, en zo heeft de jury dat bij mij ook beoordeeld (op mijn protocol stond 'te laat in galop' toen ik aansprong in de hoek na A) en dat is weer echt en helemaal in strijd met de uitspraak dat er geen gemarkeerde overgangen worden gevraagd in de B.

Het rammelt dus beslist wel een beetje.

(En persoonlijk vind ik het rijden van een overgang in de hoek niet makkelijk maar juist onwenselijk omdat het dan, juist als B van Beginner, veel lastiger is om je paard actief te houden bij afwenden waarin er geen overgang gevraagd wordt. Maar goed, dat terzijde.)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 10:09

ben ik niet met je eens shadow, althans het hangt van het paard af. Vrijwel ieder paard komt al vanzelf wat op het achterbeen in een wending (het binnenachterbeen wordt geactiveerd), waardoor je een vloeiender overgang kunt laten zien. Pas als je al daarvoor impulsproblemen hebt, vind ik het onwenselijk.

Overigens vind ik een 5 ook erg laag, mits de overgang gewoon netjes is uitgevoerd. Dan trek je dus minstens 2 volle punten af Verward

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 10:53

Ligt eraan hoeveel te laat de overgang wordt uitgevoerd. Bijv. E afwenden en arbeidsstap. En B rechterand en arbeidsdraf.
Als ze al over de X heen zijn op het moment dat ze in stap gaan vind ik dat toch wel heel veel te laat. En dat gebeurt regelmatig.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:32

dat is wat anders maar als je net recht ben (A afwenden en dan zeg maar bij D) vind ik een 5 voor een goed uitgevoerde overgang buitenproportioneel

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 15:34

Lielle schreef:
dat is wat anders maar als je net recht ben (A afwenden en dan zeg maar bij D) vind ik een 5 voor een goed uitgevoerde overgang buitenproportioneel

Dankjewel Lielle! Ik, de TS Haha!, reed netjes de overgang op het moment toen mijn paard recht was, dus nog vóor D. Halthouden mooi nageeflijk. Voor mijn gevoel liep ze mooi recht naar X - G. Heb verder ook geen commentaar gekregen op de rest van het onderdeel. Vind een 5 daarom ook buitengewoon laag. Maar goed, in het vervolg rijd ik hem in de wending (wat ik overigens lastiger vindt dan recht, maar dat terzijde).

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 20:27

Handig om even te lezen, deed het ook steeds vlak na het afwenden (nooit zo precies m'n proefjes gelezen blijkbaar Clown)
En had een keer idd te laat op m'n coupon staan, maar dacht dat hij toen ook wel erg drammerig door liep Knipoog

Maar nu zal ik het gewoon in het wenden doen idd, volgens mij vind paard dat veel makkelijker. Als ik de wending door ben denkt hij altijd dat hij weer gas mag geven Tong uitsteken

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 14:36

Vaag. Ik deed het ook altijd na wending, nog nooit commentaar op gehad en daarbij vind ik het helemaal geen hogere moeilijkheidsgraad om het dan te doen, want dan heb je m al mooi rechtgesteld en hoef je dus maar op 1 ding te focussen, nl de overgang (ipv ook nog netjes door de wending in mooie stelling en aanleuning en buiging zonder uitzwaaien).

Maar dat is ook zo bij de middengalop, die mag in de L2 éindelijk op de rechte lijn terwijl ik dat makkelijker vind dan op de volte (L1).
En zo zijn ook de meningen verdeeld over het wijken: op zich is het wel een stuk van de AC lijn tot aan hoefslag, maar 5 meter en daarna rechtstellen is voor sommige combinaties ook moeilijker dan door wijken naar de hoefslag..

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 12:32

Gail schreef:
Maar dat is ook zo bij de middengalop, die mag in de L2 éindelijk op de rechte lijn terwijl ik dat makkelijker vind dan op de volte (L1).

Dus jij rijdt de middengalop bijvoorbeeld nà de halve grote volte? Dat is ook een optie, ipv op de volte zelf.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:05

Nee, Gail bedoelt dat in de L1 enkele passen middengalop op de volte worden gevraagd en in de L2 op de lange zijde.
Ik zie daar ook de logica niet zo van in. In de M1 moet je weer een hele volte in middengalop rijden.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 18:12

Ik vind middengalop op de volte juist weer makkelijker, ze komen dan makkelijker terug, en het valt minder op als ze niet helemaal recht blijven.

Overgang in de wending in de B vind ik ook moeilijker dan na de wending. Nu moet je meerdere dingen tegelijk doen, en in een hele korte tijd. Als je hem nou op een volte laten uitvoeren, dan vind ik het juist wel makkelijker, want dan heb je ook wat meer de tijd en is de wending niet zo scherp.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 09:57

Ik maak hem altijd in de wending ja! Dat is me altijd zo aangeleerd. En dat staat volgens mij ook op de dvd van de knhs