bokkers in actie tegen 10 wp regeling!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25947
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-03 16:27

Nou, ook in het noorden zitten strenge jury's hoor. Maar in de B hoeft het paard niet in de krul. Dat is wat velen vergeten. Zowel jury's als ruiters.

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 16:28

Lisette schreef:
Ik heb steeds meer het idee dat de B niet meer voor beginners staat. Afgelopen weekend was er een wedstrijd waar naar mijn mening redelijk eerlijk voor de B was gejureerd. Dus naar mijn mening een B proefje als beginnersproefje.


Ja: inderdaad B van 'beginnend'. Echte nageeflijkheid is naar mijn idee dus vaak te hoog gegrepen. Als de jury dan een voor de rest net in elkaar stekende proef hierdoor niet met een wp kan waarderen, zullen dus steeds meer mensen gaan pielen om hun paard in een krul te krijgen. Een jammerlijke zaak (Zeker omdat hier door het jurycorps niet vaak doorheengeprikt wordt en deze krulrijders dus wel beloond worden met een wp dit in tegenstelling tot de eerlijke beginnende ruiter).

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 16:29

germie schreef:
Nou, ook in het noorden zitten strenge jury's hoor. Maar in de B hoeft het paard niet in de krul. Dat is wat velen vergeten. Zowel jury's als ruiters.


Daar ben ik het dus mee eens, maar Fitzroy niet. Wij hebben destijds ook van Dhr. A. Hamoen begrepen, dat een paard niet per definitie afgebogen hoeft te lopen, om voor een wp in aanmerking te komen in de B.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 16:40

Dat verschil in jureren per regio herken ik wel. Ik hoor hier in Twente toch met enige regelmaat het advies om in een andere regio uit te komen als je je winstpunten hier niet haalt...Ik weet niet of hier echt een grond van waarheid in zit...maar je hoort het echt vaak!

Bovendien komt het toch met enige regelmaat voor dat er op een groep van 25 tot 30 combinaties slechts 5 winstpunten worden vergeven. En als je dan 1e kunt worden met 160 punten dan krab je je toch een keer achter de oren....

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 16:42

Een paard kan heel goed het bit netjes aannemen en aan de hulpen staan zonder dat het perse in de krul loopt en IMO zou dat voldoende nageeflijk moeten zijn voor de B. Dat wordt nog wel eens vergeten heb ik het idee, die krul moet er perse in.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 16:46

ik was zelf ook jurylid (in Brabant) en hier wordt een paard dat met een rechte hals loopt echt geen wp gegeven in het B. En een paard dat zijn rug vasthoudt verdient dat IMO ook niet. En deze discussie hebben we al eerder gehad, een echt nageeflijk paard heb je nooit, maar je kunt er naartoe werken. Fries, hoe moet het beeld van een goed gaand B paard dan zijn volgens jou? Waarop beoordeel je?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 16:48

Margreet, zoals jij het beschijft ben ik het met je eens. Aan het bit en aan de hulpen, ja dat is een wp in het B. Maar volgens mij denken velen dat dat met een stugge hals en een recht lichaam kan, en volgens mij dus niet.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 16:52

Lielle, een paard zoals jij het beschrijft valt bij mij niet onder "netjes het bit aannemen en aan de hulpen staan" hoor Haha!
Ik bedoelde meer te zeggen dat nageeflijkheid niet per definitie samen gaat met afgebogen/in de krul. Een paard kan met de neus er wat meer uit (ook weer niet overdreven lang natuurlijk) IMO ook voldoende nageeflijk zijn voor de B.
Omgekeerd kan ook: een paard in de krul dat totaal niet nageeflijk is. Dan zie ik toch liever het eerste, maar dat geldt lang niet voor alle juryleden heb ik het idee.
Maar dat is een andere discussie heb ik het idee *LOL*
Laatst bijgewerkt door Margreet op 30-01-03 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 16:54

Margreet schreef:
Een paard kan heel goed het bit netjes aannemen en aan de hulpen staan zonder dat het perse in de krul loopt en IMO zou dat voldoende nageeflijk moeten zijn voor de B. Dat wordt nog wel eens vergeten heb ik het idee, die krul moet er perse in.


Ja, hier sluit ik mij dus bij aan.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 16:55

haha ik geloof dat we een beetje lang elkaar heen praten Lielle *LOL*

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 16:58

Margreet schreef:
Lielle, een paard zoals jij het beschrijft valt bij mij niet onder "netjes het bit aannemen en aan de hulpen staan" hoor Haha!


Je moet ze eens de kost geven die denken dat omdat je paard in het B 'niet nageeflijk' hoeft te zijn een proef zoals ik hierboven beschrijf dus een wp waard is omdat hij toch alles braaf gedaan heeft Frusty Frusty Maar volgens mij zijn we het dus gewoon allemaal eens *LOL*

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 16:59

Komt me bekend voor Knipoog !

germie

Berichten: 25947
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-03 08:42

Ik ga in ieder g eval even bij onze vereniging informeren waar en hoe te klagen. Als iedereen die tegen is dit nu doet, dan is er een kans dat we het tegen kunnen houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 12:17

ik heb net een topic geplaats die jullie wel interessant zullen vinden

x yvon

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 14:30

runningkawa schreef:
Maar hoeveel klasses hebben de belgen?
En dit is dan eigenlijk een andere discussie die al vaker gevoerd is.

hey
wij hebben:
niveau 00 (proef E4), 0 (proef E5 of E8 bij veel deelnemers), 1, 2 en 3.
en dan ga je nationaal rijden. Als je begint, rij je gewoon niveau 00 én 0. Heb je genoeg wp'n (25 dus) mag je volgende keren niveau 0 en 1 rijden.
Maar de oefeningen komen niet echt overeen met die van jullie. Wijken zit er bijvoorbeeld nergens in, maar op niveau 2 zitten er al moeilijke dingen in zoals verzamelde draf, schouderbinnenwaarts enz; Niveau 3 bevat verzamelde, midden en uitgestrekte draf, verzamelde galop, overgang halt-galop, travers, appuyeren, galopwissels enz. Dus ik denk dat 2 vergelijkbaar is met M, en 3 met Z. Dan zou 1 L moeten zijn en 0 en 00 de B; maar wij moeten alle overgangen op de letter, geen progressieve overgangen, paard mag niet anders dan aan de teugel lopen (per onderdeel waar hij niet aan de teugel is, heb je een 4)
xxx

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 19:05

officieel hoeft een paard in de B niet aan de teugel te lopen... kijk maar eens in het proevenboekje en dan voor de B begint.. Ik vind dat daar al te veel opgelet wordt... wat een paar jaar geleden nog L-niveau was... is nu B het nivo is echt heel hard omhoog gegaan. Het beste lijkt me om idd de verliespunten regeling omhoog te schroeven ( en die ook geldig te laten worden in de B... ) Al vind ik nog steeds dat het je eigen verantwoordelijkheid is.

Kitty

Berichten: 7698
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 21:04

Citaat:
Bovendien komt het toch met enige regelmaat voor dat er op een groep van 25 tot 30 combinaties slechts 5 winstpunten worden vergeven.

Maar dat is hier niet anders.